تهران: 09202775857-09962028030/کرج:09941176993

ترکیب قهوه اسپرسو

بهترین ترکیب قهوه اسپرسو

دانستن پرفکت ترین ترکیب قهوه اسپرسو چندان کار سختی نیست، با این شرط که با انواع دانه های قهوه که هر کدام طعم و عطر و ویژگی خودشان را دارند آشنا باشیم و این فقط ملزم این است که آنقدر عاشق قهوه باشید که بخواهید درباره آن مطالعه کنید و بر اطلاعات خود بیافزایید.

با این فکر که خواص و ویژگی های دانه های قهوه را می دانید ،می توانید بهترین دانه های قهوه را از کشورهای مختلف با ترکیبات و درصدهای مختلف انتخاب کرده و میکس مورد علاقه خودتان را بسازید که این امر بسیار سلیقه ای می باشد و به ذائقه شما بستگی دارد. در این مقاله سعی داریم به انواع قهوه، انواع رست قهوه، نحوه فراوری آن و نحوه درست کردن انواع ترکیب قهوه اسپرسو آشنا شویم، با کافی پارس، بزرگترین فروشگاه زنجیره ای کافه همراه باشید.

ترکیب قهوه اسپرسو

مراحل بدست آوردن دانه قهوه بطور خلاصه:

مراحل به دست آوردن قهوه اسپرسو به این صورت است که در زمان معین برداشت گیلاس های قهوه آنها چیده می شود، دانه ها جدا می شوند و به 4 مدل مختلف رست داده می شوند، رست لایت، مدیم ،مدیم-دارک و دارک و آنوقت آماده نوشیدن می شود که البته قهوه خیلی تازه برای دم آوری کمی بی مزه می شود، بهترین زمان گذشت 5 هفته از رست قهوه ها می باشد.

از نظر عموم مردم بهترین ترکیب قهوه اسپرسو کدام است؟

اگر خیلی وقت است قهوه را به عنوان نوشیدنی مورد علاقه خود انتخاب کرده اید و هر روز 3 تا 5 فنجان قهوه اسپرسو مصرف می کنید،  حتما می دانید که قهوه ذاتا دارای طعم  تلخی است و عطر و طعم هر دانه قهوه منحصر بفرد و مخصوص خودش می باشد. در هر حال مجبوریم برای پیدا کردن بهترین ترکیب قهوه اسپرسو مناسب با ذائقه شما،  انواع مختلف دانه های قهوه را تست کنیم تا قهوه دلخواهمان را بیابیم.

اما پیشنهاد ما به شما بعد از سال ها مطالعه و نظر سنجی افراد و درصد فروش هایی که در دنیا می شود این است که بیشتر دانه قهوه ای ترکیب قهوه اسپرسو مرغوب تر و دلچسب تری می دهد که درصد قهوه عربیکای آن بیشتر از قهوه روبوستای آن باشد.

چون هم طعم بهتری پیدا می کند و هم به خاطر میزان کافئین و اسیدیته متعادل تری که بدست می آید از لحاظ حفظ سلامت مصرف کنندگان بخصوص کسانی که مشکل قلبی دارند توصیه می شود که در ترکیب قهوه اسپرسو، دانه قهوه عربیکا در قهوه اسپرسو خود بیشتر استفاده کنند.

ترکیب قهوه اسپرسو

خصوصیت دانه های قهوه در ترکیب قهوه اسپرسو:

انواع دانه های قهوه هر کدام طعم و عطر خاص خودشان را دارند و میزان کافئین، اسیدیته، کرما و خامه آنها متفاوت می باشد؛ بطور کلی باید گفت میزان کافئین در دانه های قهوه روبوستا 2 برابر دانه های قهوه عربیکا می باشد و بیش از 200 نوع قهوه که با توجه به نوع کشور تولید کننده کننده با خواص مختلف.

همچنین افرادی که به عنوان متخصص در کارگاه های رست قهوه فعالیت هستند، علم کافی نسبت به این نوع دانه ها دارند و با دانستن بلندینگ (ترکیب کردن قهوه) می توانند به طعمی ایده آل برای ایجاد ترکیب قهوه اسپرسوی مناسب دست پیدا کنند.

دلیل میکس دانه های قهوه برای بدست آوردن ترکیب قهوه اسپرسو:

دلیل اصلی و مهم ترکیب کردن قهوه ها با هم، رسیدن به طعمی ثابت در قهوه هاست، حتما بعنوان باریستا، مشتری کافه یا مصرف کننده قهوه در خانه، همیشه به طعم یکسانی در عصاره گیری نرسیدید و هربار قهوه ای جدید از همان نوع قهوه ها تهیه می کنید اما با طعمی متفاوت با دفعه پیش؛  بلندینگ انواع قهوه ها با هم به شما این امکان را می دهد که بتوانید بالاخره بعد از تلاش های فراوان به طعم و عطری یکسان از قهوه خود برسید.

بیشتر شرکت های خارجی قهوه، مدت هاست به ترکیبات قهوه ثابتی دست پیدا کرده اند و ترکیب قهوه اسپرسو و مشتریان خود را از سراسر دنیا بنابر سلیقه و ذائقه آنها دارند مانند برند های استارباکس، لاوازا، ایلی و مولیناری و …

چطور به ترکیب قهوه اسپرسو دست یابیم؟

جهت ترکیب قهوه اسپرسو در ابتدا باید بهترین ترکیب دانه های قهوه اسپرسو را به خوبی بشناسید و طعم و ارزیابی حسی که بعد از برشته کاری انجام می شود را به صورت کامل حس و به خوبی تیست کنید، در واقع می توان گفت ترکیب دانه های قهوه به دو دسته قبل از رست و بعد از رست تقسیم می شوند.

ترکیب دانه های قهوه سبز قبل از رست میتواند کار رست قهوه را سخت کند برای اینکه واکنش شیمیایی و برخورد دانه های مناطق مختلف نسبت به دما با هم تفاوت دارند و معمولا در کشور ایران از این نوع شیوه استفاده نمی شود.

میزان برشته و رست کردن دانه قهوه ها تاثیر به سزایی در طعم و بو و مزه قهوه ایجاد می کند با توجه به این قضیه، ترکیب دانه های قهوه بعد از انواع رست، معمولا با درجه ی یکسان برشته می شوند ولی انواع دانه ها، کشور و مناطق کشت شده با هم تفاوت دارند اما ما باز می توانیم به کیفیتی یکسان و طعمی ثابت از قهوه جهت ترکیب قهوه اسپرسو برای دم آوری و عصاره گیری برسیم.

ترکیب قهوه اسپرسو

 فرمول قهوه پرکافئین در ترکیب قهوه اسپرسو:

برای درست کردن قهوه پرکافئین قهوه بخصوص برای ورزشکاران و افرادی که نیاز به کافئین دارند، پیشنهاد کافی پارس به شما بهترین ترکیب دانه قهوه اسپرسو با برند ایتالیایی مانند استارباکس و ایلی که درصد روبوستای آن بیشتر باشد و اگر از فروشگاه صورت خشک می خرید حتما توجه کنید که درصد قهوه روبوستا بیشتر از 50 % باشد و درجه آسیاب آن هم مناسب مناسب دستگاه اسپرسو و یا دمی که دارید باشد تا بتوانید عصاره مناسبی بدست آورید.

اگر کافئین زیاد در قهوه می خواهید حتما باید از قهوه روبوستای 100% و رست دارد استفادده کنید تا قهوه ای تلخ و پرکافئین داشته باشید.

تأثیر رست کردن در طعم ترکیب قهوه اسپرسو: 

برشته کاری یا رست قهوه از مهم ترین مراحل انتخاب بهترین ترکیب قهوه اسپرسو است که قهوه بعد از چیده شدن از درخت می گذراند و تاثیر مستقیمی بر عطر و طعم آن دارد، اگر برشته کاری قهوه لایت باشد و دانه قهوه رنگ روشنی داشته باشد، این قهوه طعمی خام اما حاوی مواد مفیدی از قهوه می باشد.

بهترین درجه رنگ برای برشته کاری مدیوم می باشد که طعم قهوه را ایده آل و شکلاتی می کند. نوعی دیگر از برشته کاری، رست دارک است که رنگ دانه را رو به سیاهی می ورد و طعم آن را بسیار تلخ می کند به طوری که مزه و طعم قهوه عوض می شود و عطر و بوی کمی دارد اما چربی های موجود در قهوه همه در آن نمایان می شوند و پر از کافئین می باشد و دارای اسیدیته بالاست.

بهترین نوع دانه قهوه برای ترکیب قهوه اسپرسو کدام است؟

  • ترکیب قهوه ها برای روش های عصاره گیری دمی و اسپرسو متفاوند، می توان گفت بهترین ترکیب دانه قهوه اسپرسو بنابر ذائقه مشتری اگر متمایل به تلخ دوست داشته باشند، ترکیبی از 70% روبوستا و 30% عربیکاست.
  • دانه های پی بری از کشور هند و دانه های روبوستا قهوه های کشور ویتنام و اندونزی می باشند که از لحاظ اندازه بزرگتر بقیه دانه های قهوه روبوستا هستند و بیشتر برای تهیه و آسیاب قهوه ترک استفاده می شوند و از این لحاظ بهترین ترکیب قهوه اسپرسو به شمار می آیند.
  • افرادی که ذائقه قهوه آن ها ترش و تلخ می باشد، پیشنهاد می شود که از ترکی80% درصد عربیکا و20% درصد روبوستا استفاده کنند که هم طعم و عطر قهوه عربیکا در آن باشد و هم کافئین روبوستا را داشته باشد، بهترین قهوه های عربیکا برای ترکیب کردن را می توان کلمبیا، کنیا و اوگاندا دانست. این قهوه ها برای بلند کردن با روبوستا می توانند ترکیب  طعمی بی نظیر بوجود آورند.
  • ناگفته نماند به قهوه ای که از یک منطقه و خواستگاه باشد، سینگل اوریجین یا تک خواستگاه می نامند و قهوه های ترکیبی را بلند نام گذاری می کنند؛ قهوه های 100% عربیکا یا 100% روبوستا حتما به گوشتان خورده است، این نوع ترکیب ها تماما طعم ترش یا تلخ دارند که سلیقه افراد خاص و کمی می باشند ولی برای استفاده در کافه ها می تواند قهوه هایی باصرفه از لحاظ هزینه باشد.

ترکیب قهوه اسپرسو

روش درست کردن ترکیب قهوه اسپرسو:

دم آوری و عصاره گیری قهوه روش های مختلفی دارد و اولین قدم برای انتخاب روش مناسب دم آوری شناخت کامل دانه قهوه، انتخاب بهترین ترکیب قهوه اسپرسو و انواع روش های فراوری قهوه می باشد که می تواند مسیر را برای شناخت انواع قهوه و روش های درست کردن آن برای علاقمندان روشن کند؛ امروزه مصرف روزانه قهوه در ایران و کشور های شرق آسیا هر روز درحال افزایش است و داشتن علم درست کردن قهوه می تواند ما را در تهیه ی یک نوشیدنی دلچسب کمک کند.

انواع فراوری گیلاس قهوه قبل از ترکیب قهوه اسپرسو:

گیلاس قهوه ابتدا به صورت دانه سبز تهیه و از درخت برداشت می شود، روش های مختلفی برای فرآوری این میوه ها  وجود دارد که هر روش در طعم و واکنش قهوه تفاوت ایجاد می نماید؛ این روش ها شامل روش خشک یا طبیعی می باشند که بیشتر در مناطق کم آب مانند کشور هند و جنوب آمریکا استفاده می شود و روش شسته که در ادامه توضیح داده می شود:

1-روش خشک: در این روش ابتدا گیلاس قهوه از درخت چیده می شود و سپس بر روی سبد هایی به نام سبد آفریقایی پهن می شوند تا با جریان هوا از بین آنها گیلاس قهوه خشک شود این فرآیند حدود 45 روز طول می کشد و باعث می گردد دانه سبز قهوه، طعم های شیرین و کاراملی به خود بگیرد. به یاد داشته باشید قهوه سبز قبل از رست هیچگونه طعم وعطری ندارد.

2-فرآوری به روش شسته: ابتدا گیلاس های قهوه ای که چیده می شوند، داخل حوضچه هایی ریخته می شوند تا دانه هایی که چگالی کمتری دارند، بر روی آب قرار بگیرند. سپس بقیه ی گیلاس ها داخل استخر آب ریخته می شود، سپس با گذر زمان (چیزی در حدود 24 ساعت) تخمیر شوند و بافت قندی آنها از بین برود تا دانه سبز قهوه بتواند راحت تر از بقیه قسمت های کنده شود، دانه های قهوه در این روش بیشتر طعم های میوه ای پیدا می کنند.

عربیکا و روبوستا و عصاره گیری آن در ترکیب قهوه اسپرسو:

قهوه روبوستا در ارتفاعات کشت کمتر حدود 400 متر از سطح دریا و درختان قهوه عربیکا در ارتفاعات کشت بالاتر از سطح دریا حدود600 الی2400  متر از سطح دریا رشد می کنند و حدود70% از مزارع تحت کشت دانه قهوه عربیکا هستند که بخاطر کشت و برداشت و حساس بودن نسبت به آفات گرانتر از قهوه روبوستا می باشند.

ترکیب قهوه اسپرسو

روش های دم آوری در ترکیب قهوه اسپرسو:

-اسپرسو

قهوه ترک

کاپوچینو

موکا

-فلت وایت

لاته

-کورتاردو

آمریکانو

-اسپرسو دابل

-فرانسه

-وی60

-ایروپرس و بسیاری از انواع و مدل های روش های دم آوری قهوه

انتخاب روش های گفته شده به سلیقه قهوه شما در طعم و قهوه آن دارد برای مثال یک قهوه غلیظ طعمی تلخ دارد، بنابر این انتخاب روشی که به اشتباه به شما قهوه ای رقیق بدهد در غلطت و تلخی قهوه شما تاثیر می گذارد، پس در تهیه قهوه به روش اسپرسو دقت لازم را در انتخاب بهترین ترکیب دانه قهوه اسپرسو با بهترین روش دم آوری داشته باشد که برای قهوه اسپرسو بهترین گزینه قهوه روبوستا با دستگاه اسپرسو ساز می باشد. حتما مقاله طرز تهیه قهوه اسپرسو در خانه را مطالعه کنید تا با انواع درست کردن قهوه اسپرسو در منزل آشنا شوید.

افزودنی های مجاز به قهوه در ترکیب قهوه اسپرسو:

اگر تحمل تلخی قهوه را ندارید به آن شکر و قند یا لبنبات چرب، فوم شیر یا خامه اضافه نکنید بلکه با اضافه کردن شیر گرم و فوم شیر و شیرین کننده های طبیعی مانند عسل یا وانیل می توانید از تلخی قهوه بکاهید و آن را مطلوب ذائقه خود کنید؛ در تمام این مدت و اضافه کردن مواد ذکر شده زیاده روی نکنید تا از یک ترکیب قهوه اسپرسوی بدون کالری یک نوشیدنی قهوه پر کالری چاق کننده بسازید.

ترکیب قهوه اسپرسو

انواع نوشیدنی افزودنی با ترکیب قهوه اسپرسو:

-لاته

-کاپوچینو

-هات چاکلت

شیرنسکافه

-آفوگاتو

-ماکیاتو … و انواع مختلف با ترکیبات خوشمزه دیگر

بهترین قهوه دنیا برای ترکیب قهوه اسپرسو:

بهترین قهوه های دنیا، از کشور های آفریقایی و ارتفاقات بالای2400 متر از سطح دریا کشت می شوند و اکثرا فرآوری آن شسته یا عسلی می باشد؛ بهترین نوع قهوه در دنیا که هم اکنون نیز کارشناسان کشاورزی و قهوه برای گسترش دادن به کشت این زیرگونه فعالیت دارند زیرگونه گیشا می باشد، بعد از آن می توان به زیر گونه های مناسب قهوه اسپرسو نظیر بوربن،sl34  و جاوا اشاره کرد.

ترکیب قهوه اسپرسو شور یا تلخ؟

قهوه اسپرسو طرفداران خاص خودش را دارد چون این نوشیدنی غلیظ، تلخ ،غنی، پر کافئین است و عطر و طعم قهوه عربیکا را ندارد به همین خاطر در عصاره گیری آن باید بسیار دقت کنیم؛ عمدتا نسبت عصاره گیری قهوه به آب 2 به 1 می باشد یعنی به ازای هر 1 گرم قهوه باید 2 گرم قهوه عصاره قهوه بدست بیاید.

اگر این مقدار کمتر باشد و عصاره گیری اور یا زیاد انجام شود مثلا در 18گرم قهوه به جای عصاره گیری 36 میلی لیتری،20میلی لیتر بدست آید قهوه ای بسیار تلخ و غلیظ خواهیم داشت و برعکس اگر قهوه به جای 36 میلی لیتر 50 میلی لیتر عصاره بدهد، قهوه ای بسیار بسیار شور و بی مزه درست کرده ایم؛ پس باید در عصاره گیری یک قهوه اسپرسوی ایده آل به میزان ها، گرم ها و نسبت ها دقت فراوان کرد.

ترکیب قهوه اسپرسو

فوت های نهایی در ترکیب قهوه اسپرسو:

1-بعضی بعد از نوشیدن اسپرسو آب، شربت یا نوشیدنی شیرین میل می کنند تا طعم تلخ آن از بین برود ولی اصولا باید فنجان آب را قبل از نوشیدن قهوه باید نوشید تا طعم دهان و زبان ما شسته شود و بتوانیم انواع طعم قهوه را حس کنیم و بعد آن افتر نیست قهوه در دهانمان باقی بماند.

2-فنجان قهوه اسپرسو باید کاملا گرم باشد تا دمای نوشیدنی نهایی را کم نکند و بتوانید نوشیدنی دلچسبی داشته باشید.

3-برای تهیه ی اسپرسو در منزل به ترتیب ایده آل می توانید ابتدا از دستگاه اسپرسوساز خانگی، سپس موکاپات و در نهایت فرنچ پرس استفاده نمایید. پیشنهاد می گردد خانم های قهوه دوست مقاله فواید و مضرات قهوه اسپرسو برای زنان باردار را حتما مطالعه نمایند.

در انتهای مقاله، کافی پارس امیدوار است که مطالبی آموزنده برای تهیه یک قهوه اسپرسوی ایده آل یاد گرفته باشید، مسلما باید همه عوامل در نظر گرفته شود تا بتوان به نتیجه و طعم دلخواه از ترکیب قهوه اسپرسو رسید، البته انتظار نمی رود همان ابتدا به اسپرسوی بی نظیری دست پیدا کنید، مسلما با تمرین و تکرار و تجربه استاد درست کردن یک قهوه اسپرسوی عالی و بی نقص خواهید شد. برای دریافت نمایندگی از پارس کافه به صفحه مورد نظر مراجعه نمایید تا شما هم یک کافی پارسی شوید.

به نوشته امتیاز دهید

5/5
جدیدترین مقالات

جدید ترین مقالات کافی پارس

نژاد های اصلی قهوه
مقالات

نژاد های اصلی قهوه

قهوه عربیکا و قهوه روبوستا نژاد های اصلی قهوه هستند هر یک از این دو گونه، ویژگی‌ها و خصوصیات منحصر به فردی دارند که در زیر

ادامه مطلب
اکسسوری‌ های باریستا
مقالات

اکسسوری‌ های باریستا و کافه

اکسسوری‌ های باریستا به مجموعه‌ای از ابزارها و وسایلی اطلاق می‌شود که برای تهیه و سرو قهوه به کار می‌روند.اکسسوری‌ های باریستا به او کمک

ادامه مطلب
فواید قهوه
آموزش‌ها

فواید قهوه چیست؟

قهوه، از گذشته‌های دور تا به امروز جزء محبوب‌ترین نوشیدنی‌های جهان است که به دلایل متعددی مورد توجه افراد قرار گرفته است. علاوه بر طعمی

ادامه مطلب
زیرگونه‌های قهوه
مقالات

منظور از زیرگونه‌های قهوه چیست؟

زیرگونه‌های قهوه تنوع زیادی در دنیای قهوه ایجاد کرده‌اند و هر کدام با ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود، تجربیات متفاوتی را برای علاقه‌مندان به قهوه فراهم می‌کنند.

ادامه مطلب
تفاوت لاته و کاپوچینو
مقالات

تفاوت لاته و کاپوچینو

لاته و کاپوچینو دو نوع محبوب قهوه هستند که هر کدام با ترکیب‌های مختلفی از قهوه اسپرسو و شیر تهیه می‌شوند. با این حال، این

ادامه مطلب

هر سوالی دارید بپرسید تا مشاوران با شما تماس بگیرند

جشنواره 55% تخفیف (از 1 الی 12 مرداد ماه )

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

مشاوره رایگان و ثبت نام