تهران: 09202775857-09962028030/کرج:09941176993

قهوه کورتادو

همه چیز درباره قهوه کورتادو

یک روز پس از کار با دوستان خود قرار می گذارید تا به کافی شاپ بروید و برای رفع خستگی و کمی گپ زدن و غیبت قهوه ای بنوشید، البته که چون همه قهوه اسپرسو را بارها امتحان کرده اند حتما تمایل به سفارش یک نوشیدنی گرم جدید دارند.

یکی ازین نوشیدنی ها که اسم جالب و سختی دارد قهوه کورتادو می باشد که در سراسر دنیا با نام های دیگر نیز ممکن است سرو شود، در محتوای پیش رو درباره این قهوه و طرز تهیه آن می گوییم؛ با کافی پارس کرج که مدرن ترین تجهیزات کافه را دارد تا انتهای مطلب با ما باشید.

 

 

زادگاه قهوه کورتادو کجاست؟

قهوه کورتادو در اسپانیا بوجود آمد و محبوبیت آن روز بروز در حال افزایش است و خیلی زود وارد سان فرانسیسکو و نیویورک آمریکا هم شد، البته عجیب نیست که نام این قهوه را در منوی هر کافی شاپی پیدا نکنید؛کلمهcortado از فعل اسپانیایی cortar به معنی برش نشأت گرفته است و به معنای رقیق کردن می باشد و می تواند به انواع گوناگونی از قهوه یا نوشیدنی های اسپرسو در کشورهای اسپانیا، پرتغال و کوبا اشاره نماید.

البته این در حالی است که ایتالیا به خاطر سهمی که در دنیای نوشیدنی هایی بر پایه قهوه دارد اما باید گفت کشورهای دیگری مثل اسپانیا، پرتغال و آمریکای لاتین هم در این زمینه پیشرفت زیادی داشته اند و حرفی برای گفتن دارند.

قهوه کورتادو چطور قهوه ایست؟

قهوه کورتادو نوعی نوشیدنی گرم بر پایه قهوه اسپرسو می باشد که از اسپرسوی مخلوط شده با مقدار تقریباً یکسان شیر گرم آن هم برای کاهش اسیدیته قهوه درست شده است، شیر موجود در یک کورتادو مثل بسیاری از نوشیدنی های ایتالیایی، جوشیده شده است. فقط کافی است میان اسپرسوی تلخ و قوی با شیر گرم و خامه ای تعادل برقرار نمایید، ناگفته نماند که کورتادو با لاته تفاوت دارد، در واقع این قهوه انتخاب افرادی است که تمایل به نوشیدنی اسپرسو با طعم قهوه قوی دارند.

قهوه کورتادو با مقداری شیر گرم برای کمتر کردن اسیدیته قهوه ترکیب می گردد، ترکیب این دو ماده می تواند ۳۰ میلی گرم قهوه اسپرسو با ۳۰ یا ۶۰ میلی گرم شیر باشد، می توان گفت شیر گرم به اندازه اسپرسو یا دو برابر آن؛ البته ممکن است گاهی کورتادو تا ۱۳۰ میلی گرم هم برسد. شیر بعد از اضافه شدن به اسپرسو با نوشیدنی ترکیب می گردد و حتی برخی باریستا ها روی آن هنرمایی کرده و لاته آرت طرح می زنند.

روش تهیه دو مدل قهوه کورتادو:

اگر فکر می کنید قهوه کورتادو انتخاب مناسبی برای شماست اما اگر مدل کلاسیک آن برایتان تلخ است و دوست دارید کمی شیرین باشد یا طعم خاصی بدهد می توانید از باریستا بخواهید آن را با کرم قهوه و یا سیروپ عسلی، کاراملی یا وانیلی مزه دار کند؛ پیشنهاد می کنیم درباره قهوه ارمنی و طرز تهیه آن در مجله کافی پارس حتما مطالعه نمایید.

قهوه کورتادو

طرز تهیه قهوه کورتادو کلاسیک:

مواد لازم:

-قهوه اسپرسو به مقدار 30 میلی گرم

-شیر به مقدار 30 تا 60 میلی گرم

-کف یا فوم شیر

طرز تهیه:

-ابتدا باید قهوه اسپرسو را با اسپرسوساز یا موکاپات تهیه کنید

-بعد شیر گرم را به قهوه اسپرسو اضافه کنید

-در آخر کف شیر را با قاشق روی قهوه به آرامی بگذارید

نکته: در قهوه کورتادو شیر نیازی به کف دادن زیاد ندارد و مقدار کمی فوم شیر لازم داریم، همچنین کورتادو می تواند فقط با مقدار کمی شیر یعنی بدون فوم درست شود.

قهوه کورتادو

 

مواد لازم برای تهیه قهوه کورتادو عسلی:

-دانه قهوه برای درست کردن اسپرسو دبل شات

یک ششم شیر

-یک چهارم سیروپ وانیلی

-یک چهارم سیروپ عسلی

طرز تهیه:

-اول بعد از آسیاب دانه های قهوه با دستگاه اسپرسوساز، اسپرسو دبل شات را عصاره گیری نمایید

-شیر مورد نظر را به جوش بیاورید

-سیروپ وانیل و عسل را به قهوه آماده شده اضافه و مخلوط نمایید

-حالا شیر به جوش آمده را به میزان کمتر از نصف قهوه اسپرسو به داخل مخلوط اضافه کنید

-در نهایت یک لایه نازک از فوم یا کف شیر بر روی آن بریزید

نکته: هرچه دستگاه اسپرسوساز و دانه های قهوه با کیفیت تر باشند، قهوه کورتادو بهتری خواهید داشت.

تفاوت قهوه کورتادو با ماکیاتو، کاپوچینو و لاته در چیست؟

در واقع تفاوت همه این اسپرسوها در میزان شیر موجود در آنهاست

-اسپرسو ماکیاتو قهوه ایست که با كمي فوم شير یعنی بيش از 25 % از حجم قهوه تهیه می گردد.

-قهوه کورتادو در ردیف بعدی و با میزان مساوی شیر و قهوه اسپرسو و مقدار خیلی کم کف شیر درست می شود.

-در مقایسه با سایر نوشیدنی ها بر پایه اسپرسو، کاپوچینو شیر بیشتری از کورتادو و ماکیاتو دارد.

-و در آخرکافه لاته می باشد که به طور عمده از شیر تهیه می گردد.

قهوه کورتادو را چطور بنوشیم؟

معمولا رسم بر این است که قهوه کورتادو را به آرامی و ظرافت در حالی که با دوستان خود ریلکس کرده اید بنوشید، همچنین رایج است که اسپانیایی ها و مردم پرتقال و برخی از افراد در آمریکای لاتین، کورتادو را عصرها می نوشند، در کشور کوبا هم این نوشیدنی در فنجان های دسته گرد مخصوص سرو می گردد.

قهوه کورتادو

انواع گونه های مهم قهوه کورتادو:

1-با گسترش نوشیدنی قهوه کورتادو از اسپانیا به دیگر کافه های سراسر دنیا، دستورالعمل آن نیز با توجه به میل و نیاز مشتری تغییر و تکامل یافت، برای مثال وقتی که کورتادو به ایالات متحده آمریکا رسید، سایز این نوشیدنی حتی به500 تا 600  میلی‌لیتر در کافی شاپ‌ های آمریکا رسید.

2-نوعی مشهور ازین قهوه، کورتادو جبل الطارق است که توسط کمپانی Blue Bottle Coffee به سال ۲۰۰۵ در سانفرانسیسکو به وجود آمده است، جبل الطارق در لیوان‌های Libbey Gibraltar Tumble ۱۳۳ میلی ‌لیتری سرو می‌ گردد، این نوشیدنی شامل دو شات اسپرسو و دو شات شیر بخار داده شده می باشد و به همین خاطر خیلی از کافی شاپ ‌های موج سوم، قهوه کورتادو را متناسب با این حجم می‌دانند.

3-کورتادو کوبا نیز در کوبا و به ویژه در جامعه مهاجر کوبا بسیار محبوب است. نام این نوشیدنی به انگلیسی «Little Cut» به معنی برش کوچک می باشد، این مدل از کورتادو با قهوه اسپرسوی کوبایی درست می شود که رست دارکی دارد و با یک قاشق شکر تا زمان ایجاد یک شات کاراملی رنگ با فومی ضخیم، مخلوط و هم زده می‌شود و در آخر فوم شیر به صورت شیری غلیظ تر شدن بعنوان دسر به نوشیدنی اضافه می گردد.

4-قهوه کورتادو در کمپانی استارباکس با فرمول دو شات اسپرسو و شیر درست می شود.

5-در کمپانی Costa (دومین کافی شاپ زنجیره ای بزرگ دنیا) کورتادو را یک نوشیدنی کوچک و لوکس توصیف می نماید.

6-کمپانی نرو (چهارمین کافی شاپ زنجیره ای بزرگ در اروپا) کورتادو را با  نسبت 2 اسپرسو به 1 شیر و 5/0 سانتی ‌متر میکرو فوم تهیه می کند.

قهوه کورتادو

 

در انتها با توجه به توضیحاتی که داده شد مشخص شد که قهوه کورتادو با ساختار ساده اش دارای تنوع زیادی در کشورها و کمپانی های مختلف می باشد و براحتی می توانید با هزینه کم آن را در منزل هم تهیه و نوش جان کنید. برای دریافت اطلاعات از شرایط دریافت نمایندگی به سایت کافی پارس سر بزنید.

به نوشته امتیاز دهید

5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات

جدید ترین مقالات کافی پارس

ماشین اسپرسو
مقالات

همه چیز درباره ماشین اسپرسو

ماشین اسپرسو (Espresso machine) یک وسیله‌ی خاص برای تهیه‌ی قهوه است. این دستگاه با استفاده از فشار بالا، قهوه را از زبانه‌های خود عبور داده و

ادامه مطلب

هر سوالی دارید بپرسید تا مشاوران با شما تماس بگیرند

جشنواره 50% تخفیف (1 الی 11 اردیبهشت)

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

مشاوره رایگان و ثبت نام