تهران: 09202775857-09962028030/کرج:09941176993

باریستا کیست

باریستا کیست و چه کارهای انجام می دهد؟

وقتی یک روز خسته و کوفته به کافه سر را می روید بجز قهوه ای که سفارش می دهید، محیط کافه و رنگ و لعابش و نوع برخورد کسی که سفارش می گیرد یا باریستایی که با شما ارتباط برقرار می کند مهم تر و پول سازتر می باشد تا شما را به این وادار کنید باری دیگر به آن کافه سر بزنید و حتی آن را به دوستانتان نیز پیشنهاد دهید، مسلما دوست دارید وقتی که در کافه می گذارید به شما بچسبد و لذت ببرید و این همه به باریستا و کارمندان آنجا برمی گردد.

در این محتوا می خواهیم به شخص باریستا و وظایفش بپردازیم که کافی پارس امیدار است برای شما نیز جالب باشد، پس همراهیمان بفرمایید.

باریستا کیست؟

حتما به خوبی این را می دانید که يک فنجان قهوه اسپرسو يا کافه ماکياتو خودبخود و فقط با تنظیمات انواع دستگاه قهوه ساز تهيه نمي گردد بلکه تهیه همه منوی یک کافی شاپ توسط شخصی به نام باریستا که باید دوره دیده باشد و تجربه کافی را داشته باشد درست می شوند که البته ماهري باید به این کار اشتياق و علاقه هم داشته باشد و ازین کار لذت ببرد. پیشنهاد می گردد در مجله کافی پارس مقاله مفصل صفر تا صد راه اندازی کافی شاپ را حتما و سر حوصله مطالعه کنید.

باریستا به شخصی گفته می شود که می تواند خانم یا آقا باشد که آموزش تخصصی در زمینه تهیه انواع قهوه گرم نوش و سرد نوش دیده است و بر اساس کار کردن مداوم و با علاقه و بدست آوردن تجربه حرفه ای شده است، امروزه در بسياري از کافه ها باريستا، نوشيدني گرم و سرد را بر پايه قهوه اسپرسو و يا حتی بر اساس خلاقیت خود تهيه مي کند، باريستا ها لباس خاصی می پوشند که معمولا با يک ژاکت، جليقه يا پيشبند (اپرون) از ديگر کارکنان کافه متمايز می گردند.

نکته: برای اینکه بتوانید باریستایی واقعی شوید، باید مدتی در یک کافه کنار دست یک باریستای حرفه ای تجربه کسب نمایید حتی شده رایگان!

مهارت های تخصصی و حرفه ای باریستا

تخصص اصلی شخص باریستا تهیه قهوه اصیل و با کیفیت می باشد، معیاری مهم برای سنجش حرفه‌ای بودن باریستا میزان مهارت و توانایی او در تهیه قهوه اسپرسو با بادی و کرمای مناسب می باشد؛ درست کردن قهوه اصول و قلق های زیادی دارد و یک باریستا حرفه‌ای با مطالعه، تمرین، تجربه و تکرار می تواند حرفه ای و با اعتماد بنفس کامل شود و حتی به ترکیب انواع قهوه های جدید (رسپی) بپردازد.

یک باریستا با رعایت تمتم موارد بالا می تواند جادو کند و شما را جذب کسب و کار خود و کافی شاپ نماید، برای دریافت شرایط دریافت نمایندگی به سایت کافی پارس سر بزنید.

 

در شغل باریستا چه کارهایی انجام می شود؟

1-تهیه قهوه و نوشیدنی‌های گرم و سرو و دمنوش منوی کافه به شکلی حرفه‌ای و تخصصی

2-تهیه و آماده کردن سفارش‌ها بر اساس منوی کافه و سلایق مشتریان در اسرع وقت

3-کنترل کیفیت مواد اولیه مصرفی کافه که برای آنجا بهتر است همیشه از بهترین مواد تهیه گردد و سفارش ‌هایی که به مشتریان تحویل داده می شود

4-مدیریت جدی و حرفه ای بار و پرسنل بار توسط باریستا (کمک باریستا، سینک من و …)

5-ارائه توضیحات درباره اقلام منوی کافه و پاسخ به سوالات مشتریان درباره منوی کافه در صورت نیاز با روی بسیار خوب و با حوصله تمام

وظایف باریستا

مهارت های تخصصی و حرفه ای باریستا:

1-شناخت و تسلط کامل بر دستگاه آسیاب قهوه و بلندر و نحوه کار با آنها

2-شناخت اجزای مختلف و تسلط کامل بر نحوه کار با دستگاه قهوه ساز اسپرسو و دیگر دستگاه های دیگر مثل قهوه ساز قطره ای، فرنچ پرس ،کمکس، V60 و …

3-لاته آرت و آموزش و تمرین آن بصورت حرفه ای برای لذت بیشتر مشتریان و نشان دادن حرفه ای بودن خود شخص باریستا

4-دم آوری انواع قهوه ‌های نسل سوم و دمی

5-طعم شناسی تخصصی و مهارت و خلاقیت ایجاد طعم ‌های جدید

6-تخصص لازم براي ترکیب انواع قهوه بر اساس سليقه مشتري

7- فوم گیری و تهيه انواع نوشيدني هاي بر پايه اسپرسو مانند کاپوچينو، انواع لاته، ماکیاتو، موکا و …

9-یک باریستای حرفه ای باید بتواند علاوه بر کار کردن با انواع دستگاه های برقی و دیجیتال صنعتی و نسل سوم ساخت قهوه، بتواند قهوه های دمی و سنتی روی گاز را نیز تهیه نماید مثل قهوه فرانسه و قهوه ترک

8-قابلیت تهیه انواع نوشیدنی ‌های سرد مثل آیس کافی‌ها، موکتل‌ها، فراپه ‌ها و …

مسابقات بین المللی باریستاها:

هر ساله مسابقات بین‌المللی باریستا به منظور ارزیابی تخصص و مهارتشان برگزار می گردد؛ این مسابقه برای نخستین ‌بار در کشور نروژ انجام شد. باریستاها پس از شرکت در این مسابقه و موفقیت در مسابقات کشوری به مسابقه بین‌المللی اعزام می‌شدند.

کشور ایران در سال 1393 عضو انجمن انجمن جهانی قهوه (world coffee events) شد و در سال 1394 برای نخستین بار نماینده باریستای ایران به مسابقات جهانی در سیاتل آمریکا راه پیدا کرد. مقاله طرز تهیه قهوه اسپرسو در خانه را در مجله کافی پارس سرچ بفرمایید تا در منزل قهوه های خوشمزه تهیه نمایید.

فرق باریستا و بارتندر

کلاس ها و دوره های آموزشی آموزش درست کردن قهوه و باریستا:

برای اینکه یک روزی به شما باریستا گفته شود و در کار خود حرفه ای و متخصص شوید باید در کلاس های مخصوص دوره باریستایی که این روزها آکادمی های زیادی در ایران در باره آن باز شده اند و در حال گسترش می باشند شرکت نمایید و همه تلاشتان را با علاقه تمام برای یادگیری آن انجام دهید.

فرق باریستا و بارتندر چیست؟

بارتندر وظیفه آماده سازی سفارشات منوی سرد کافه ها را دارد در حالیکه باریستا بیشتر سفارشات منوی گرم را آماده می نماید. این محتوای جالب را در سایت از دست ندهید قهوه سرد دم یا کلد برو چیست؟ و مطالعه آن را به دوستانتان هم پیشنهاد دهید.

در انتهای این مقاله برای تاکید بیشتر به شما عزیزان علاقه من به شغل جذاب باریستایی اولین و مهمترین نکته برای آغاز راه، فقط و فقط داشتن علاقه به قهوه و آدم ها و ارتباط گرفتن با آنهاست چون بیشترین چیزی که یک باریستا با آن درگیر است قهوه و مشتری هاست، پس از آن علاقه و استعداد در حوزه تهیه قهوه و انواع نوشیدنی ‌های گرم و سرد؛ همچنین شرکت در کلاس های تخصصی و حرفه ای برای اینکه کامل و دست پر برای استخدان بروید و رزومه عالی خود را ارائه نمایید. برای خاتمه باید بگوییم کافی پارس بزرگترین فروشگاه زنجیره ای کافه در ایران می باشد، کافی پارسی شوید.

به نوشته امتیاز دهید

5/5
جدیدترین مقالات

جدید ترین مقالات کافی پارس

ماشین اسپرسو
مقالات

همه چیز درباره ماشین اسپرسو

ماشین اسپرسو (Espresso machine) یک وسیله‌ی خاص برای تهیه‌ی قهوه است. این دستگاه با استفاده از فشار بالا، قهوه را از زبانه‌های خود عبور داده و

ادامه مطلب

هر سوالی دارید بپرسید تا مشاوران با شما تماس بگیرند

جشنواره 50% تخفیف (1 الی 11 اردیبهشت)

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

مشاوره رایگان و ثبت نام