تهران: 09202775857-09962028030/کرج:09941176993

رست قهوه

انواع رست قهوه و تفاوت بین آن ها

رست قهوه یکی از مهمترین مراحلی است که طعم و مزه آن تاثیر بسیار زیادی دارد. از آنجایی که صنعت قهوه به سرعت در حال رشد است و یکی از نوشیدنی های مهم زندگی اکثر مردم شده است. همین موضوع باعث شده تا رست های مختلفی برای قهوه پدیدار شود تا مردم بتوانند بهترین نوعی که به نوشیدن آن علاقه دارند را برای خود برگزینند.

رست قهوه در واقع همان برشته کردن دانه های قهوه می باشد که می تواند در طعم و مزه قهوه تاثیر زیادی بگذارد حتی عطر و رایحه در آن ها بسیار متفاوت و منحصر به فرد می شود اینگونه افراد می توانند با توجه به ذائقه خود خرید قهوه را انجام دهند فقط کافیست با انواع رست قهوه آشنا باشند.

رست قهوه

رست قهوه چیست؟

قهوه طی فرآیندی که روی آن انجام می شود در بازار عرضه می گردد. قبل از هر چیزی برشته شدن و بو دادن آن ها مهم است که به آن رست قهوه (roast) گفته می شود. به همین دلیل زمانی که برای خرید قهوه می روید باید دقت داشته باشید که قهوه مورد نظر شما به چه درجه ای رست شده است چرا که رست کردن قهوه مهمترین فرآیندی است که می تواند روی طعم و عطر آن تاثیرگذار باشد و لذتی که افراد از نوشیدن یک فنجان قهوه می برند همه و همه بسته به این مرحله می باشد.

زمانی که میوه های قهوه کاملا رسیده می شوند به رنگ قرمز در می آیند که پس از برداشت پوست آن ها را به روش های مختلفی جدا کرده و دانه های قهوه را از آن ها خارج می کنند هر میوه قهوه یک یا دو دانه قهوه دارد. این قهوه ها خام بوده و به رنگ سبز می باشند که امروزه از این قهوه برای لاغری استفاده می شود. دانه های خام و سبز رنگ باید طی فرآیند رست قهوه و یا همان بو دادن قرار بگیرند تا دانه های قهوه ای که در بازار خریداری می کنید به دست آید.

محلی که قهوه در آن رشد می کند می تواند روی کیفیت آن تاثیر بسزایی بگذارد و سپس فرآیند رست است که می تواند طعم و عطر نهایی را به ما بدهد و قهوه را از شکل اولیه خود خارج کند.

به هنگام رست قهوه باید توجه داشت که دانه های قهوه به هنگام بو دادن باید رنگی یک نواخت به خود بگیرند و آن زمان است که باید دست از برشته کردن کشید. برای افرادی که این فرآیند را انجام می دهند دو المان بسیار مهم وجود دارد: درجه رست و زمان . اگر در آن غفلتی صورت بگیرد نتیجه کار کاملا متفاوت خواهد شد.

رست قهوه

مراحل مختلف فرآیند رست قهوه

از زمانی که دانه های قهوه را از میوه آن خارج می کنند تا زمانی که فرآینده آماده سازی آن طی می شود مراحل زیادی را باید گذاراند تا دانه های قهوه ای رنگ به دست بیایید و قابل استفاده برای عموم مردم باشند:

  • دانه های سبز رنگ قهوه: اولین مرحله برداشت قهوه و قبل از شروع به رست قهوه
  • دانه های زرد رنگ قهوه: زمانی که دانه های سبز قهوه، شروع به حرارت دیدن می کنند به رنگ زرد در می آیند و عطر علفی مانندی از آن ها خارج می شود.
  • خارج شدن آب قهوه: در این مرحله دانه های قهوه شروع به از دست دادن آب خود می کنند و بخار آن ها خارج می شود به همین دلیل وزن خود را از دست می دهند.
  • ترک خوردن قهوه: قندی که درون قهوه است به شکل کارامل در می آید وقهوه مانند ذرتی که در حال بو دادن است شروع به ترک خوردگی می کند.
  • بعد از طی این مراحل رست کنندگان باید توجه داشته باشند که دانه های قهوه شروع به تیره شدن می کند و  باید بدانند که در چه مواقعی باید دست از رست کردن آن ها بکشند.

ویژگی انواع رست قهوه

  • رست سیتی (City):

در این مرحله رست روشن قهوه را داریم که پس از ترک اول دانه های قهوه رنگ آن ها قهوه ای روشن می شود و زمانی که نیاز به قهوه ای سبک داشته باشیم می توانیم در این مرحله کار را به پایان برسانیم و تنها باید توجه داشت که تمام دانه ها باید در یک سطح رست شده باشند بنابراین باید یک رنگ داشته باشند.

  • رست سیتی پلاس ( city plus):

یکی از بهترین نوع رست قهوه که محبوبیت بالایی دارد این نوع می باشد که دانه های قهوه به رنگ قهوه ای متوسط در می آیند و قندی که از آن ها خارج می شود تبدیل به کارامل می شود. در این مرحله دانه های قهوه متورم می شوند و افزایش بیشتری پیدا می کنند در نتیجه خروج چربی آغاز می شود و قهوه ای چرب به دست می آید.

رست قهوه

  • رست فول سیتی (fuii city):

در این مرحله قند بیشتری از دانه های قهوه به کارامل تبدیل می شود و قهوه ها تا محدوده ترک دوم حرارت داده می شوند.

  • رست فول سیتی پلاس (Full City Plus):

در این مرحله دانه های قهوه ترک دوم را به خود میبینند و طعم و عطر آن ها پدیدار می شود.

  • رست فرانسوی:

در این مرحله قهوه‌ها به آخرین سطح از رست که قابل استفاده باشد و دانه‌های قهوه ساختار خود را حفظ کنند می‌رسند. در مرحله رست تیره قندهای باقی مانده قهوه می‌سوزد.

  • مرحله سوختگی دانه های قهوه:

در این مرحله ساختار قهوه کاملا از بین رفته و دیگر قابل استفاده نمی باشند و دانه های قهوه به طور کامل می سوزند و از بین می روند.

سطوح مختلف رست قهوه

 

  • قهوه لایت رست:

افرادی که علاقه دارند طعم واقعی یک قهوه را تجربه کنند بهتر است این نوع قهوه را انتخاب کنند چرا که سبک و اسیدیته ی بالایی دارد و بیشتر خصوصیات یک قهوه در این نوع رست حفظ شده و طعم دلپذیری دارد. این نوع رست قهوه دارای نام های مختلفی است که احتمالا یکی از آن ها به گوشتان خورده است: سینامون رست، امریکن رست، هاف سیتی رست، مودریت لایت رست و…

  • قهوه مدیوم رست:

این نوع رست قهوه تا حدودی طعم اصلی را به شما می دهد و تعادلی بین بادی قهوه و اسیدیته برقرار است. بادی بالای آن به دلیل فرآیند کاراملی شدن قندهای موجود در دانه های قهوه است در صورتی که این عمل از اسیدیته قهوه کم می کندو در این نوع رست شما می توانید طعمی خاص و منحصر به فرد داشته باشید در نتیجه رست مدیوم رنگی تیره تر از رست لایت را به شما می دهد. این نوع رست دارای نام های دیگری می باشد: سیتی رست، سیتی پلاس رست، فول سیتی رست، امریکن رست و …

  • دارک رست:

در این نوع رست قهوه شما کمتر از خصوصیات دانه های سبز قهوه استفاده می کنید و بیشتر طعمی تلخ رو احساس می کنید. بادی آن بسیار مشخص و طعمی واضح دارد سطح قهوه دارک رست بسیار روغنی می باشد و رنگی قهوه ای تیره و یا سوخته به شما می دهد و نام های دیگر رست دارک: فول سیتی پلاس رست، رست ایتالیایی، فرنچ رست یا رست فرانسوی و … می باشد.

رست قهوه

برند معتبر کافی پارس

شما علاقه مندان به قهوه می توانید بهترین و با کیفیت ترین نوع قهوه را از برند کافی پارس بخواهید و قبل از خرید قهوه می توانید با کارشناسان فروش در ارتباط باشید تا به طور کامل شما را راهنمایی کنند و بهترین طعم را بر حسب ذائقه خودتون به شما معرفی کنند. کافی پارس دارای کارخانه رست قهوه می باشد و تمامی اصول برای رست دانه ها رعایت می شود و قهوه شما با مرغوبیت بالایی به دست شما عزیزان خواهد رسید.

عزیزانی که علاقه به خرید حضوری دارند نیز می توانند به نمایندگی های فعال کافی پارس رفته و بهترین نوع قهوه را خریداری کنند همچنین می توانید در این کافی ها لذیذترین نوشیدنی ها را میل کنید و خاطرات خوب خود را در کافه های کافی پارس ثبت کنید.

به نوشته امتیاز دهید

5/5
جدیدترین مقالات

جدید ترین مقالات کافی پارس

ماشین اسپرسو
مقالات

همه چیز درباره ماشین اسپرسو

ماشین اسپرسو (Espresso machine) یک وسیله‌ی خاص برای تهیه‌ی قهوه است. این دستگاه با استفاده از فشار بالا، قهوه را از زبانه‌های خود عبور داده و

ادامه مطلب

هر سوالی دارید بپرسید تا مشاوران با شما تماس بگیرند

جشنواره 50% تخفیف (1 الی 11 اردیبهشت)

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

مشاوره رایگان و ثبت نام