تهران: 09202775857-09962028030/کرج:09941176993

قهوه فلت وایت

قهوه فلت وایت چیست و طرز تهیه آن چگونه است؟

وقتی به کافی شاپ می روید منویی پیش رویتان قرار می گیرد که خیلی از نام های آن آشناست و بعضی از آنها واقعا عجیب غریب است برایتان این سوال پیش می آید که محتویات داخل آن چیست! که البته بعضی منوها دارای نوشته هایی هستند تا بتوانید بدانید چه سفارش می دهید و برخی دیگر خیر که باید از باریتا یا گارسون سوال کرد.

در محتوای پیش رو می خواهیم از قهوه فلت وایت و طرز تهیه آن برایتان بگوییم که نام زیاد آشنایی ندارد و شاید خیلی ها تابحال آن را سفارش نداده اید، در سال 2015 هنگامی که کمپانی استارباکس قهوه فلت وایت را بر روی منوی دائمی خود گذاشت این قهوه از نظر بسیاری از متخصصین دنیای قهوه جز انتخاب های اول شان به شمار می رفت؛ با کافی پارس بزرگترین فروشگاه زنجیره ای در ایران همراه باشید.

قهوه فلت وایت چیست؟

فلت وایت (flat white) یکی از انواع نوشیدنی های پرطرفدار در بین قهوه هاست و بسیار شبیه کافه لاته است که با اسپرسو و شیر بخار داده شده و یک لایه نازکی از فوم شیر درست می شود، این نوشیدنی برای افرادی که به دنبال طعم قوی قهوه هستند بدرد نمی خورد چون بیشتر دارای لبنیات است تا قهوه اسپرسو.

ویژگی های قهوه فلت وایت

 

تاریخچه فلت وایت و تفاوتش با کاپوچینو و لاته:

قهوه فلت وایت یا (flat white coffee) در استرالیا و نیوزیلند بسیار پرطرفدار است و محبوبیت آن به طور فزاینده ای در سراسر جهان در جال گسترش است، اگر قهوه فلت وایت، قهوه اسپرسو با شیر بخار داده شده و کف کم می باشد پس فرقش با لاته و کاپوچینو در چیست؟

فلت وایت که حدودا از دهه 80 میلادی در کشورهای استرالیا و نیوزلند بوجود آمده است که حاوی یک قسمت اسپرسو و دو قسمت میکروفوم شیر می باشد، کلمه فلت یا سطح که در آن استفاده شده بخاطر عدم وجود لایه ضخیمی از کف شیر بر آن می باشد، چیزی که ما در کاپوچینو و لاته هم می بینیم و در واقع فلت وایت را یک کاپوچینو تصور کنید که بجای وجود یک لایه ضخیم فوم شیر بر رویش و یا یک لاته که شیر بر روی آن به حالت میکروفوم می باشد، یک لایه کف شیر نازک، تقریبا صاف و یکدست بر سطح آن قرار گرفته است.

تفاوت دیگر این است که در فلت وایت، اسپرسو نیز می تواند بر روی سطح دیده شود که این ویژگی باعث می گردد که نوشیدنی ما نسبت به کاپوچینو و لاته رنگی تیره تر داشته باشد.

طرز تهیه قهوه فلت وایت:

برای تهیه فلت وایت، مواد و تجهیزات زیر مورد نیاز است:

-دستگاه قهوه ساز اسپرسو: فلت وایت نوشیدنی ای است که باید با ظرافت تهیه شود، با استفاده از اهرم بخار اسپرسوساز می توانید کف شیر تهیه کنید اما اگر اسپرسوساز ندارید، می توانید از راه های دیگری برای تهیه کف شیر استفاده نمایید.

-شیر تازه: شیر گاوی با درصد چربی بالا تا به میکروفوم طعم و عطر بهتری دهد اما اگر از آن دسته از افرادی هستید که میزان کالری و چربی شیر برای شما مهم است پیشنهاد ما شیر 2% چربی می باشد، ولی هرگز از شیر بدون چربی استفاده نکنید.

پیچر یا پارچ: که شیر را درون آن بریزید، پیچر باید طوری باشد که بتوان با آن شیر را بخارپز نمود و فضای کافی برای ایجاد کف وجود داشته باشد.

-فنجان قهوه: یک فنچان چینی هنگام سرو، طعم اصیل قهوه را به شما هدیه می دهد.

-دانه های قهوه تازه رست شده: از تازه ترین دانه های قهوه استفاده کنید که ترجیحا 3 تا 5 روز از زمان رست آن گذشته باشد و بهتر است از پودر قهوه استفاده ننمایید و قبل از تهیه هر قهوه همان موقع دانه ها را آسیاب نمایید تا عطر و بوی متفاوتش را درک کنید.

قهوه فلت وایت و طرز تهیه

مراحل آماده سازی فلت وایت:

-مرحله اول: ابتدا فنجان را از قبل گرم کنید، این کار باعث گرم نگه داشتن بهتر فلت وایت می شود.

-مرحله دوم: نصف پیچر را از شیرتازه پر کنید چون شیر پس از اینکه بخار داده می شود، حجمش دو برابر می شود، اگر گیاه خوارید می توانید از شیر بادام یا شیر سویا استفاده نمایید.

نکته: اگر از شیرهای گیاهی جایگزین استفاده می کنید زودتر بخار می شود بنابراین حواستان باشد که زیاد آن را بخارپز نکنید.

-مرحله سوم: اهرم یا میله بخار دستگاه اسپرسوساز را ابتدا کاملا پاکسازی کنید، اگر رطوبتی در آن وجود دارد دستگاه را روشن کنید تا رطوبت درون میله بخار شود و از تمیزی آن اطمینان داشته باشید چون اگر میله را پاک نکنید رطوبت درون آن به شیر شما وارد می شود و آن را بدطعم می کند.

-مرحله چهارم: اهرم بخار را درون شیر طوری قرار دهید که سر اهرم 5/2 سانتی متر زیر سطح شیر باشد تا حباب های بزرگ ایجاد نشود، زاویه اهرم را 15 درجه نسبت به پارچ بگذارید این کار باعث می شود که شیر هنگام بخار دادن درون پارچ به راحتی بچرخد و حجم آن دو برابر شود.

-مرحله پنجم: شیر را 54 تا 60 درجه سانتیگراد بخارپز کنید. اگر میله بخار را به طور صحیح غوطه ور نگه دارید بجای حباب های بزرگ، کف ظریفی را مشاهده می کنید و رنگ شیر هم براق می شود، از تهیه شیر بر روی اجاق گاز خودداری کنید چون نمی توانید کف مناسبی تهیه نمایید.

نکته: اگر میله ی بخار ندارید، یک شیشه کوچک مخصوص مایکروویو را تا نیمه از شیر پر کنید و درب آن را محکم ببندید. ظرف را 30 تا 60 ثانیه شیک کنید و درش را وردارید، سپس شیشه شیر را به مدت 30 ثانیه درون مایکروویو قرار داده و بلافاصله کف را از روی شیر بردارید.

مرحله ششم: بعد از اتمام بخارپز شدن شیر، دستگاه را خاموش کرده و پیچر را کنار بگذارید، یک یا دو بار به آرامی به پارچ ضربه بزنید تا حباب های بزرگ از بین بروند، شیر را در ظرف کمی بچرخانید تا زمانی که آماده ریختن آن روی اسپرسو برسد.

مرحله هفتم: دو قاشق قهوه اسپرسویی که تهیه کرده اید را درون فنجان بریزید و سپس شیر بخار داده شده را در مرکز اسپرسو بریزید و سعی کنید این کار را با سرعت انجام دهید تا شیر بخار داده شده حجم خود را از دست ندهد، در ضمن هنگام انجام این کار می توانید با تکان دادن مچ دست خود طرح های زیبایی ایجاد نمایید که البته نیاز به تمرین دارد. قهوه ساز سایفون چیست؟ می توانید آن را در مجله کافی پارس مطالعه و به دوستانتان نیز پیشنهاد دهید.

تهیه فلت وایت

فلت وایت یک شات اسپرسو دارد یا دو شات؟

فلت وایت به شما حق انتخاب می دهد تا مقدار اسپرسوی مورد استفاده خود را بتوانید انتخاب نمایید، اگر از یک شات استاندارد اسپرسو استفاده می کنید، حجم استاندارد را به ازای هر اونس (حدودا 30 میلی لیتر) 33 میلی لیتر دریافت خواهید کرد  و افزودن 2 اونس (60 میلی لیتر) شیر میکروفوم باعث ایجاد طعم متعادلتری از قهوه و شیر خواهد شد.

نکته: اگر از دبل شات ریستریتو استفاده می کنید طعم اسپرسوی شما قوی تر خواهد بود و حتی میکروفوم بیشتر در طعم فلت وایت خیلی تاثیر ندارد و طعم اسپرسو قوی تر خواهد بود. مقاله مفصل همه چیز درباره قهوه روبوستا را حتما مطالعه کنید.

ویژگی های غیر قابل تغییر فلت وایت:

داخل یک فنجان 5 اونسی ( 150 میلی لیتر) سرو کنید.

فاقد لایه ای ضخیم از فوم شیر می باشد و در آن استفاده نکنید.

فقط شیر میکرو فوم استفاده نمایید.

می تواند از یک کاپوچینو بزرگتر باشد اما از لاته کوچکتر است.

در انتهای مقاله یاد گرفتیم تا چطور یک قهوه فلت وایت واقعی با میزان مناسب درست کنیم، در واقع فلت وایت یک نوشیدنی محبوب و دلچسب بر پایه شیر می باشد، ترکیب اسپرسو با شیر حس طعم و عطر عالی ای را برای شما به ارمغان می آورد. شما می توانید برای اطلاع از شرایط دریافت نمایندگی به سایت کافی پارس مراجعه نمایید و فرم مورد نظر را پر نمایید.

به نوشته امتیاز دهید

5/5
جدیدترین مقالات

جدید ترین مقالات کافی پارس

ماشین اسپرسو
مقالات

همه چیز درباره ماشین اسپرسو

ماشین اسپرسو (Espresso machine) یک وسیله‌ی خاص برای تهیه‌ی قهوه است. این دستگاه با استفاده از فشار بالا، قهوه را از زبانه‌های خود عبور داده و

ادامه مطلب

هر سوالی دارید بپرسید تا مشاوران با شما تماس بگیرند

جشنواره 50% تخفیف (1 الی 11 اردیبهشت)

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

مشاوره رایگان و ثبت نام