تهران: 09202775857-09962028030/کرج:09941176993

همه چیز درباره قهوه روبوستا

برای اینکه قهوه ها را بخوبی بشناسیم ابتدا باید بدانیم چه شکلی داررند چه انواعی دارند و در کجاها رشد می کنند. قهوه پس از آب نوشیدنی مورد علاقه بیش از 80 % مردم جهان است و در ابتدا به شکل گیلاس قهوه می باشد که توسط گیاه قهوه به وجود می آید، گیاه قهوه در کل به دو نوع کانفورا و عربیکا تقسیم می شود و نام های دیگری که به قهوه ها می دهند در واقع به خواستگاه و محل رشد آنها بستگی دارد مثل قهوه جاوا، برزیل، کنیا و … که حتما نام آنها به گوشتان خورده است. تفاوت قهوه های نامبرده نیز به میزان کافئین آنها و طعمشان بستگی دارد، در این مقاله می خواهیم با قهوه روبوستا که از تلخ ترین قهوه هاست صحبت کنیم؛ با کافی پارس همراه باشید.

درخت قهوه روبوستا:

نخستین بار قهوه روبوستا در قرن 18 میلادی در کشور کنگو توسط بلژیکی ها کشف و با نام Coffea canephora شناخته شد، با این حال این درخت جزو درختان بومی جنگل های استوایی نزدیک دریاچه ویکتوریا در کشور اوگاندا نیز به شمار می رود. درخت کانفورا یک سال بعد وارد آسیا شد و در کشورهای پرورش دهنده قهوه عربیکا کاشته و رشد نمود. در سال 1869 آفتی باعث از بین رفتن درختان قهوه عربیکا در کشورهای سریلانکا، اندونزی و … شد اما درخت قهوه روبوستا یا همان کانفورا به علت مقاومت در برابر این آفت مورد توجه قرار گرفت و در مزارع کشورهای  آسیای جنوب شرقی مثل اندونزی، هند و ویتنام به زیر کشت رفت.

درخت کانفورا مانند عربیکا شبیه درختچه می باشد با این تفاوت که گاهی ارتفاع این درختچه ها تا 10 متر نیز می رسد و اندازه بزرگتری نسبت به درختان و درختچه های قهوه دارد و به دلیل طول تنه این درخت نسبت به عربیکا تراکم کاشت کمتری دارد و با فاصله بیشتری از هم کاشته می شوند. درخت کانفورا سالانه نیاز به 2200 الی 3000 میلیمتر بارندگی دارد و نسبت به کم آبی هم مقاوم تر است و چون در ارتفاعات پایین تری نسبت به درختچه های عربیکا رشد می کند، مراقبت و هزینه کمتری در هنگام پرورش و رشد دارد؛ فقط در برابر سرما کمی از خود ضعف نشان می دهد و درجه حرارت مطلوبش باید بین 18 درجه تا 36 درجه سانتی گراد باشد.

همه چیز درباره قهوه روبوستا

ویژگی های قهوه روبوستا:

قهوه روبوستا از دانه گیاه یا بهتر بگوییم درخت کانفورا بدست می آید، شکل ظاهری دان قهوه آن تفاوتش با دان قهوه عربیکا را مشخص می کند و آن کوچکتر بودن و گردتر بودنش است و آن خط صافی است که وسطش دیده می شود برعکس دان عربیکا که حالت منحنی دارد. عطر و طعم آن نسبت به مقاومت گیاهش زیاد نیست چون مقدار مواد مغذی کمتری به گیلاس قهوه می رسد که این اتفاق مستقیما روی کیفیت قهوه تاثیر می گذارد؛ قهوه روبوستا طعمی تلخ تر دارد که بخاطر میزان کافئین دو برابری اش نسبت به عربیکاست و همچنین اسیدیته پایین تری نیز در برابر قهوه عربیکا دارد. قهوه روبوستا برای تهیه انواع قهوه اسپرسو و نوشیدنی هایی با پایه اسپرسو مثل کافه لاته و کاپوچینو و … استفاده می گردد.

همه چیز درباره قهوه روبوستا

قهوه روبوستا و اسپرسو:

یکی از دلایلی که از قهوه روبوستا بیشتر برای درست کردن قهوه اسپرسو استفاده می کنند، ایجاد کرما یا همان فوم غلیظ روی قهوه اسپرسو می باشد، همچنین یکی از دلایل دیگر محبوبیتش کافئین دو برابری اش نسبت به قهوه عربیکاست. دیگر تفاوتش با قهوه عربیکا این است که چربی و قند کمتری دارد و کسانی که تلخ تلخ پسند هستند و قهوه دارک را می پسندند حتما سراغ قهوه روبوستا می روند تا عربیکا. کشورهایی که در پرورش انواع درخت قهوه روبوستا رتبه های اول را دارند می توان به برزیل، ویتنام، اندونزی، اوگاندا و هند اشاره کرد. مقاله مربوط به همه چیز درباره قهوه عربیکا را حتما مطالعه کنید تا با آن نوع قهوه نیز آشنا شوید.

مزایای قهوه روبوستا بطور مختصر:

1-کشت آسان و راحت و ارزانتر

2-کم چرب بودن و روغن پایین تر در دان قهوه

3-کافئین بالا(حدود 7/2 % در برابر 5/1% قهوه عربیکا)

4-قیمت پایین تر از قهوه عربیکا

معایب قهوه روبوستا به اختصار:

1-طعم تکراری خسته کننده

2-بالاترین میزان تلخی

3-کیفیتی به نسبت پایین تر و …

قهوه روبوستا با بدن شما چه می کند؟

همه چیز درباره قهوه روبوستا

تاثیراتش همانند دیگر قهوه ها می باشد و استفاده آن به اندازه 3 تا 5 فنجان در روز شما را در برابر بسیاری از بیماری ها حفظ می کند، به شما انرژی کافی برای گذراندن یک روز را می دهد و سرحال و شاداب نگهتان می دارد، به دلیل کافئین بالا باعث افزایش هوشیاری و تمرکز حواس در شما می شود. همچنین تاثیر خوبی روی چربی سوزی و در نتیجه لاغری دارد و باعث بهتر شدن عملکرد فیزیکی بدن می شود و بسیاری خواص دیگر که می توانید با مطالعه خواص قهوه روبوستا بطور مفصل با آنها آشنا شوید.

خوب با قهوه روبوستا، خواستگاه، خصوصیات ظاهری، طعم و تفاوت هایش با قهوه عربیکا آشنا شدید اما باید بدانید که درخت قهوه روبوستا که کانفورا نام دارد در کشورهای زیادی کشت می شود که باعث ایجاد طعم و عطرهای مختلفی می شود که در مقاله انواع قهوه روبوستا دیگر بطور مفصل به آن پرداخته می شود، همچنین از خواص و مضرات آن نیز بطور مفصل خواهیم گفت. اگر می خواهید یکی از شعب کافی پارس را داشته باشید به صفحه دریافت نمایندگی کافی پارس مراجعه نمایید.

به نوشته امتیاز دهید

5/5
جدیدترین مقالات

جدید ترین مقالات کافی پارس

ماشین اسپرسو
مقالات

همه چیز درباره ماشین اسپرسو

ماشین اسپرسو (Espresso machine) یک وسیله‌ی خاص برای تهیه‌ی قهوه است. این دستگاه با استفاده از فشار بالا، قهوه را از زبانه‌های خود عبور داده و

ادامه مطلب

هر سوالی دارید بپرسید تا مشاوران با شما تماس بگیرند

جشنواره 50% تخفیف (1 الی 11 اردیبهشت)

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

مشاوره رایگان و ثبت نام