تهران: 09202775857-09962028030/کرج:09941176993

اسپرسو در بارداری

فواید و مضرات قهوه اسپرسو برای زنان باردار

قهوه برای بعضی خانم ها جزو جداناشدنی روتین روزانه شان می باشد و حتما باید هر روز 3 الی 5 فنجان قهوه اسپرسو بنوشند، می توان گفت به آن و کافئینش اعتیاد دارند که البته این درباره آقایان نیز صدق می کند، تنها تفاوتی که این میان بین اعتیاد به مصرف قهوه و مصرف کردن با مصرف نکردن آن وجود دارد برای خانم هاست، آن هم وقتی باردار می شوند. در این مقاله می خواهیم برایتان از قهوه در بارداری بگوییم، اینکه برای زنان باردار مضر است یا مفید و آیا می توانند باز هم مثل قبل آن را مصرف کنند یا خیر؟ با کافی پارس تنها کافی شاپ زنجیره ای در ایران همراه باشید.

کافئین قهوه در بارداری:

در واقع تنها چیزی که باعث می شود قهوه در بارداری مشکل ایجاد نماید، وجود کافئین در آن است؛ حال این سوال پیش می آید که کافئین چیست؟ کافئین یک ماده‌ی شیمیایی و خوراکی می باشد که خواص بسیاری برای بدن دارد، البته میزان کافئین موجود در مواد خوراکی و گیاهی متفاوت است. کافئین باعث افزایش سوخت و ساز در بدن و افزایش میزان هوشیاری می‌شود، همچنین احساس کسالت و خوابالودگی را کاهش می‌دهد، به همین خاطر است که با مصرف کافئین احساس سرحالی پیدا می‎کنید.

اسپرسو در بارداری

خطر سقط جنین و قهوه در بارداری:

قهوه اسپرسو جزو نوشیدنی‌ها پرطرفداری است که درصد کافئین موجود در آن بیش از سایر نوشیدنی‌هاست، بر اساس تحقیقات انجام شده خوردن قهوه در اوایل بارداری می‌تواند باعث سقط جنین شود و یا سلامت جنین را به خطر بیندازد. به همین دلیل توصیه می‎گردد در اوایل بارداری قهوه نخورید و یا فقط زیر نظر پزشک و به میزان معقول و تعیین شده بنوشید. بهتر است بدانید مصرف 3 فنجان قهوه یا 300 میلی‌گرم قهوه، خطر سقط جنین را افزایش می‎دهد، در واقع مصرف 200 میلی‌گرم یا میزان بیشتری از کافئین، خطر سقط جنین را به همراه دارد.

قهوه و باردار شدن:

طبق تحقیقاتی‌که انجام شده، کافئین از بالغ شدن تخمک در بعضی افراد جلوگیری می‌کند؛ به همین دلیل می‌گویند خوردن قهوه باعث ناباروری می‎شود که البته این موضوع در مورد افراد مختلف و شرایط بدنیشان فرق می کند و صد در صدی نمی باشد، پس اگر باردار نمی‎شوید یا مشکل ناباروری دارید، به شما توصیه می‌کنیم که کافئین مصرف نکنید یا اگر تصمیم به بارداری گرفتید مصرف قهوه اسپرسو را قطع کنید تا دچار مشکل نشوید. ضمنا پیشنهاد می شود مقاله خواص و فواید قهوه اسپرسو برای زنان را حتما مطالعه نمایید.

 

مضرات قهوه در بارداری:

کافئین موجود در قهوه، فشار خون را افزایش می دهد، باعث افزایش ضربان قلب می شود و ملین است، به همین دلیل آب بدن بیشتر دفع می‎شود و اگر شما آب کمی مصرف می کنید بدن دچار کم آبی خواهد شد و اثرات منفی روی خودتان و جنینتان می گذارد. بعضی از خانم‌ها هم کلا به کافئین حساسیت دارند و مصرف قهوه در بارداری مشکلاتی از قبیل زود عصبی شدن، سوء‌هاضمه و اختلال در خواب به ‌وجود می‌آورد؛ ناگفته نماند اگر کافئین در دوران بارداری به جنین برسد، میزان خون در جفت را کاهش داده و باعث آسیب در جنین می شود مطالب مربوط به اینکه آیا قهوه اسپرسو فشار خون را بالا می برد یا نه را حتی اگر باردار نیستید از دست ندهید.

میزان مصرف قهوه در بارداری:

محققان به این نتیجه رسیده اند که خانم‌های باردار نباید بیشتر از 200 میلی‌گرم کافئین در طول روز مصرف کنند، البته باید بدانید میزان کافئین در انواع قهوه متفاوت می باشد، مقدار کافئین گفته شده به اندازه یک فنجان متوسط است، البته برخی دیگر از متخصصین پیشنهاد می کنند خانم‌های باردار در طول روز می توانند 150 تا 300 میلی‌گرم کافئین مصرف کنند. مصرف قهوه در بارداری در 3 ماه سوم، نباید بیشتر از 280 میلی‌گرم باشد و این نکته را حتما در نظر بگیرید که خوردن قهوه در ماه هشتم بارداری، خطر کم وزن بودن جنین هنگام تولد را دو برابر می‌کند.

 

محدود کردن میزان قهوه در بارداری:

قهوه‌ی دم کرده بیشترین میزان کافئین را دارد، در واقع در 250 گرم قهوه، 137 تا 200 میلی‌گرم کافئین وجود دارد، قهوه‌ی فوری کافئین کمتری دارد یعنی در 250 گرم قهوه، فقط 75 میلی‌گرم کافئین دیده می شود. بهتر است بدانید میزان کافئین موجود در یک فنجان چای، 40 تا 45 میلی‌گرم و یک فنجان نوشابه 37 میلی‌گرم است. برای آن‌که میزان مصرف کافئین خود را محدود کنید و به مرور زمان آن را کاهش دهید، می‌توانید به سراغ قهوه بدون کافئین بروید. علاوه بر مصرف دی کاف می‌توانید، به سراغ انواع چای بروید مثل چای سبز و چای سیاه که کافئین کمی دارند و یا دم نوش های مناسب زنان باردار را استفاده نمایید که هم آرامبخش هستند و هم خواص زیادی دارند؛ در هر صورت قبل از مصرف هر کدام از نوشیدنی های ذکر شده حتما با پزشک خود مشورت کنید تا سلامت جنین به خطر نیفتد.

ترک اعتیاد به قهوه در بارداری:

اگر پزشک متخصص شما مصرف قهوه را حتی به میزان کم ممنوع کرد و آن را برای سلامت شما و جنین خطرناک دید، باید به ترک قهوه در بارداری فکر کنید ولی نباید این کار را یکباره انجام دهید چون ترک ناگهانی و بدون برنامه آن باعث بروز سردردهای شدید و خستگی و کسالت در بدنتان می شود. حتما با پزشک خود مشورت کرده و بعد این کار را به مرور و با جایگزین کردن نوشیدنی های بدون کافئین دیگر انجام دهید.

هوس قهوه در بارداری:

خیلی از خانم ها هوس قهوه در بارداری را دارند بخصوص آنهایی که قبل از بارداری زیاد اسپرسو مصرف می کردند، اما خوب بر اساس شرایطی که دارید و در واقع بارداری انتخاب خودتان بوده است باید از مصرف آن خودداری کنید یا جایگزینی برایش پیدا کنید و یا فقط به میزان محدود و تعیین شده توسط پزشک استفاده نمایید. برای آگاهی از شرایط دریافت نمایندگی به سایت کافی پارس مراجعه کنید.

اسپرسو در بارداری

قهوه در بارداری و زایمان زودرس:

این سوال برای خیلی ها پیش می آید که آیا مصرف قهوه در بارداری ریسک زایمان زودرس را بالا می برد؟ پاسخ شما بله است اگر در میزان مصرف قهوه افراط کنید و از دوز تعیین شده بیشتر بنوشید ممکن  است خطراتی مثل زایمان زودرس، سقط جنین و کم بودن وزن نوزاد را داشته باشید. بنابر این قهوه در بارداری را بصورت محدود مصرف کنید. برای اطلاع از عوارض و مضرات قهوه اسپرسو به سایت کافی پارس سر بزنید.

 

قهوه در ماه های آخر بارداری:

در ماه‌های آخر بارداری، اسکلت جنین کامل رشد کرده و چشم هایش باز شده است و حتی می‌تواند تغییرات نور را حس کند، در هر هفته 220 گرم به وزن او اضافه می‎شود و ریه‌هایش در حال رشد است، مصرف زیاد کافئین در این دوران، عوارض بسیاری از جمله مشکلات قلبی و کاهش وزن جنین را به همراه خواهد داشت، پس در نوشیدن قهوه در بارداری مراعات کنید و به نوزاد خود و سلامتش فکر کنید.

عوارض افراط در مصرف قهوه در بارداری:

خوردن زیاد قهوه و وارد کردن میزان زیادی کافئین به بدن، اثرات منفی بسیاری به دنبال دارد. در بعضی زنان حتی مصرف به اندازه کافئین هم در بعضی از مادران مشکلاتی ایجاد می کند، بنابراین زنان باید پیش از مصرف، طبق شناختی که از بیماری‌های خود دارند و مشاوره با پزشک، بدانند که چه میزان قهوه در بارداری برای آن‌ها مناسب است. عوارض مصرف زیاد قهوه در بارداری شامل:

1-افزایش خطر سقط جنین

2-کاهش وزن جنین هنگام تولد

3-زیاد شدن خطر مرگ ناگهانی نوزاد

4-ضعیف شدن عملکرد قلب جنین

5-نقایص مادرزادی مثل کام ‌شکاف‌دار

در انتها از شما خانم های عزیز که قصد بارداری دارید، باردار هستید یا در ماه های آخر بارداری خود سر می کنید تقاضا داریم اگر بیماری خاصی ندارید که مجبور به ترک کامل قهوه در بارداری نمی باشید، حداقل در نوشیدن قهوه در بارداری دوز تعیین شده را رعایت فرمایید تا دچار مشکلاتی در بدن خود و فرزندتان نشوید و بتوانید نوزادی سالم به دنیا بیاورید. کافی پارس بزرگترین فروشگاه زنجیره ای کافه در ایران دوران بارداری خوب و سالمی را برایتان آرزو می کند.

به نوشته امتیاز دهید

5/5

4 پاسخ

  1. سلام، من در ماه سوم بارداری خود هستم و فرزندم دختر است، نوشیدن قهوه برای من مضر می باشد یا خیر؟ ضمن اینکه من قبل از بارداری بصورت روزانه قهوه مصرف می کردم. ممنون از پاسختون

    1. سلام روزتون بخیر لطفا مصرف قهوه تون رو قطع و از کارشناس تغذیه در مورد روند استفاده سوال کنید. در حوزه بارداری نظر متخصص با توجه به شرایط شما مهم است

  2. سلام، من در ماه های اول حاملگی هستم و می خوام بدونم قهوه در بارداری برای جنین من مشکل ایجاد می کند یا خیر. مرسی از پاسختون

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

جدیدترین مقالات

جدید ترین مقالات کافی پارس

ماشین اسپرسو
مقالات

همه چیز درباره ماشین اسپرسو

ماشین اسپرسو (Espresso machine) یک وسیله‌ی خاص برای تهیه‌ی قهوه است. این دستگاه با استفاده از فشار بالا، قهوه را از زبانه‌های خود عبور داده و

ادامه مطلب

هر سوالی دارید بپرسید تا مشاوران با شما تماس بگیرند

جشنواره 50% تخفیف (1 الی 11 اردیبهشت)

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

مشاوره رایگان و ثبت نام