تهران: 09202775857-09962028030/کرج:09941176993

انواع مختلف دانه های قهوه

معرفی انواع مختلف دانه های قهوه

احتمالا شما نیز متوجه این موضوع شده اید که زمانی که به دنبال خرید قهوه هستید، تقریبا روی اکثر کیسه ها «قهوه عربیکا» یا «دانه عربیکا» نوشته شده است. تا به حال فکر کرده اید چرا؟ در واقع، انواع مختلف دانه های قهوه در سراسر جهان وجود دارد که عربیکا معروف ترین آن ها است. قهوه عربیکا حدود 60 تا 70 درصد قهوه تولید شده در سراسر جهان را به خود اختصاص می دهد، اما انواع دیگری از قهوه نیز وجود دارد که در بعضی نقاط جهان کمتر رایج است.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید مقاله تفاوت قهوه عربیکا و روبستا را مطالعه کنید.

انواع مختلف دانه های قهوه

انواع مختلف دانه های قهوه موجود در دنیا

در بیشتر موارد، زمانی که به نحوه طبقه بندی و بازاریابی انواع مختلف دانه های قهوه فکر می کنیم، معمولا به نکاتی مانند برشته کردن قهوه ها یا منبع و منشا آن ها توجه می کنیم. این اطلاعات مطمئنا برای شناسایی آنچه که باید از یک نوع قهوه معین انتظار داشته باشید مفید است، اما کل داستان را بیان نمی کند. در این مقاله قصد داریم که نگاهی دقیق تر به انواع قهوه ها بیندازیم و اینکه چه چیزی هر قهوه را منحصر به فرد می کند را بررسی کنیم.

4 نوع اصلی از دانه های قهوه وجود دارد که در اینجا آن ها را مورد بحث قرار می دهیم:

  1. عربیکا «قهوه عربیکا»
  2. روبوستا «قهوه کانفورا»
  3. لیبریکا «قهوه لیبریکا»
  4. اکسلسا

در ادامه این مقاله قصد داریم تفاوت هایی انواع مختلف دانه های قهوه را تعریف و از یکدیگر متمایز کنیم.

بررسی ویژگی های قهوه عربیکا و روبوستا

همانطور که قبلا ذکر شد، قهوه عربیکا رایج ترین و مطمئنا پر فروش ترین نوع قهوه در سراسر جهان است. این محبوبیت به این دلیل است که عربیکا طعم شیرین تر و لطیف تری دارد و در نهایت قهوه دم شده با این دانه ها، دارای اسیدیته کمتری هستند. دانه های عربیکا در مناطقی با ارتفاع زیاد از سطح دریا، به ویژه مناطقی که باران فراوان می بارد، پرورش می یابد.

به همین دلیل برزیل، بزرگترین صادر کننده دانه های قهوه عربیکا در جهان است. این گونه قهوه به مقدار مناسبی از هرس و توجه مداوم به عوامل محیطی نیاز دارد. این امر قیمت دانه عربیکا را در بازار جهانی به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. با این وجود، بسیاری از دوستداران قهوه در سراسر جهان به دلیل طعم ملایم تر و شیرین تر آن از پرداخت قیمت بالاتر رضایت دارند.

نکته جالب توجه این است که وقتی صحبت از تولید جهانی قهوه به میان می آید، دانه های قهوه روبوستا به عنوان دومین و محبوب ترین قهوه در اروپا، خاورمیانه و آفریقا را نام می برند. قهوه روبوستا به دلیل طعم قوی، خشن و سطح بالای کافئین موجود در آن شناخته می شود. روبوستا به دلیل سطح بالای کافئین مقاوم تر از گونه عربیکا است، زیرا کافئین به عنوان دافع حشرات طبیعی عمل می کند.

گونه گیاهی قهوه کانفورا نسبت به محیط خود تحمل بالایی دارد، بنابراین می توان آن را با تعداد فراوان در ارتفاعات و اقلیم های مختلف پرورش داد. در مواردی که قهوه های روبوستا بسیار خوشمزه و با کیفیت بالا به مصرف میرسند، انواع مختلف دانه های قهوه تک منشا وجود دارند که به کمک دستگاه های برشته کاری دستی و دسته کوچک تهیه می شوند. بهترین دانه های قهوه روبوستا، دارای تکه های شکلات هستند.

انواع مختلف دانه های قهوه

انواع مختلف دانه های قهوه لیبریکا

انواع مختلف دانه های قهوه لیبریکا یک گونه بسیار نادر است. لیبریکا در آب و هوای بسیار خاص و با تولیدات بسیار کمیاب رشد می کند. با این شرایط کشاورزان می توانند عملیات خود را برای جلب رضایت واقعی یک بازار جهانی قیاس کنند. با وجود شناخته شدن این نوع دانه قهوه، هنوز هم دانه های آن یک سورپرایز دلپذیر در نظر گرفته می شود. بسیاری از کسانی که این قهوه را امتحان کرده اند، عطر آن را به میوه و گل تشبیه می کنند.

بسیاری افراد طعم این قهوه را تا حدودی طعم «چوبی» توصیف می کنند. در یک دوره زمانی، قهوه لیبریکا بسیار محبوب بود. در اواخر قرن نوزدهم، یک بیماری گیاهی به نام «رنگ قهوه» شروع شد و تقریبا تمام گیاهان عربیکا را در سراسر سیاره از بین برد. از آن جایی که قهوه کالای عظیمی بود، حتی در آن زمان، کشاورزان و ارگان های دولتی هر دو به دنبال یافتن جایگزین های مناسب بودند. فیلیپین اولین کشوری بود که گیاه لیبریکا را برداشت کرد و به فروش رساند.

حجم طبیعی قهوه لیبریکا، به عنوان تنها تامین کننده در کل دنیا، کشور فیلیپین را با یک رشد اقتصادی روبرو کرد. فیلیپین با رشد اقتصادی در آن زمان، از ایالات متحده اعلام استقلال کرد. در نتیجه، به دلیل تحریم های شدید اقتصادی و قطع عرضه قهوه از سوی ایالات متحده، دانه های قهوه لیبریکا در بازار جهانی دچار سقوط شد. هیچ کشوری در جهان به جز فیلیپین نتوانسته بود تولید قهوه لیبریکا را افزایش دهد و با آن برابری کند.

انواع مختلف دانه های قهوه

قهوه اکسلسا چیست؟

آخرین انواع مختلف دانه های قهوه ای که امروز معرفی می کنیم Excelsa است. اکسلسا از نظر ریشه ای یکی از اعضای خانواده قهوه لیبریکا است. اما در حقیقت گونه گیاه اکسلسا فوق العاده متمایز از دیگر انواع است. اکسلسا مانند لیبریکا که پیش تر توضیح دادیم، عمدتا در آسیای جنوب شرقی رشد می کند و تنها بخش کوچکی از تولید قهوه در جهان را در بر می گیرد.

اکسلسا دارای طعم ترش و میوه ای است و به دلیل نشان دادن ویژگی های قهوه با رست روشن و تیره برای ایجاد نمایه ای منحصر به فرد که اغلب توسط علاقه مندان به قهوه جست و جو می شود، شناخته شده است. نکته حائز اهمیت در انتخاب انواع مختلف دانه های قهوه این است که نوشیدن قهوه به معنای یافتن چیزی است که از آن لذت می برید و بهتر است به آن پایبند باشید.

برای انتخاب قهوه ای که از آن لذت می برید، با دانستن اینکه عربیکا و روبوستا رایج ترین و مقرون به صرفه ترین گزینه هایی هستند که به طور منظم با آن ها روبرو می شوید. باید به این توجه کنید که شما واقعا دوست دارید قهوه خود را چگونه بنوشید، گرم، سرد، با خامه یا بدون خامه؟ نکته اصلی که باید به خاطر داشته باشید این است که همه چیز در مورد یافتن قهوه ای است که برای شما مفید است.

به نوشته امتیاز دهید

5/5
جدیدترین مقالات

جدید ترین مقالات کافی پارس

ماشین اسپرسو
مقالات

همه چیز درباره ماشین اسپرسو

ماشین اسپرسو (Espresso machine) یک وسیله‌ی خاص برای تهیه‌ی قهوه است. این دستگاه با استفاده از فشار بالا، قهوه را از زبانه‌های خود عبور داده و

ادامه مطلب

هر سوالی دارید بپرسید تا مشاوران با شما تماس بگیرند

جشنواره 50% تخفیف (1 الی 11 اردیبهشت)

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

مشاوره رایگان و ثبت نام