تهران: 09202775857-09962028030/کرج:09941176993

قهوه اسپرسو در خانه

طرز تهیه قهوه اسپرسو در خانه

قهوه اسپرسو یکی از پرطرفدارترین نوشیدنی ها در سراسر دنیاست،اما آیا تهیه قهوه اسپرسو در خانه بدون دستگاه اسپرسو ساز امکان پذیر است؟ در هر طبقه ای از اجتماع باشید، زن یا مرد، پیر یا جوان حتما تابحال یک فنجان قهوه اسپرسو دلچسب میل کرده اید و عطر و طعم آن در ذهنتان مانده است. با توجه به خواص و فواید قهوه اسپرسو، خیلی ها نوشیدن آن را بصورت روزانه 3 الی 5 فنجان انجام می دهند تا از این نوشیدنی قهوه ای اسرار آمیز بهره لازم را ببرند.

با نوشیدن یک فنجان قهوه اسپرسو در عرض چند دقیقه خوابتان می پرد، احساس سرحالی می نمایید و انرژی لازم برای انجام امور روزمره تان را پیدا می کنید و جالب این است حتی روی خلق و خوی شما و کنترل اعصابتان هم بی تاثیر نیست، ضمن اینکه تمرکزتان نیز بر روی کار بیشتر می شود.

پس به شما پیشنهاد می گردد برای رسیدن به همه این اتفاقات خوب، نوشیدن 3 الی 5 قهوه در روز را جزو روتین زندگیتان قرار دهید و برای جلوگیری از افت انرژی ناشی از کافئین، نوشیدن این 5 فنجان را در طول روز تقسیم کنید ولی چند ساعت مانده به خوابتان از قهوه خوردن بپرهیزید تا دچار بی خوابی و بی قراری نشوید. مقاله طبع و مزاج قهوه اسپرسو را از دست ندهید.

در این مقاله سعی بر آن داریم تا به شما بیاموزیم که برای نوشیدن قهوه اسپرسو و دم آوری آن در منزل حتما نیاز به دستگاه اسپرسوساز نمی باشد و می توانید با وسیله های دیگری مانند موکاپات، فرنچ پرس یا حتی قهوه جوش این کار را انجام دهید و از نوشیدن قهوه اسپرسو جا نمانید. با کافی پارس همراه باشید تا کار با این لوازم و فوت و فن آنها را یاد بگیرید تا بتوانید قهوه اسپرسو در خانه را تهیه نمایید.

قهوه اسپرسو در خانه

برای تهیه قهوه اسپرسو در خانه چه قهوه ای مناسب است؟ 

اینکه چه نوع قهوه ای را برای درست کردن قهوه اسپرسو در خانه انتخاب کنید به سلیقه شما بستگی دارد، اگر به دنبال عطر و طعم هستید می توانید قهوه عربیکا100%  را انتخاب نمایید اما عطر به دنبال کافئین بیشتر هستید قهوه روبوستا100% مناسب شما می باشد، اگر هم هر دو مورد را می خواهید در قهوه خود داشته باشید می توانید 50 به 50 از قهوه عربیکا و روبوستا استفاده کنید.

بعد ازینکه نوع قهوه را انتخاب کردید نوع رست قهوه نیز قابل تأمل می باشد، باید بدانید قهوه را با رست لایت می پسندید یا مدیوم، مدیوم-دارک یا دارک، اگر تلخی کمتری می خواهید رست لایت و مدیوم مناسب شماست و اگر قهوه پر کافئین مدنظرتان است رست دارک را انتخاب کنید.

هم می توانید از قهوه های بسته بندی و از قبل پودر شده انتخاب کنید و هم می توانید دان قهوه را بخرید و قبل از دم آوری آن را با دستگاه آسیاب برقی یا دستی پودر کنید سپس استفاده نمایید، این کار در عطر و طعم قهوه تأثیر بسزایی دارد. مقاله آشنایی با انواع رست قهوه اسپرسو را در مجله کافی پارس برای اطلاعات بیشتر حتما مطالعه نمایید.

طرز تهیه قهوه اسپرسو در خانه با موکاپات یا اسپرسوساز رو گازی:

موکاپات یا اسپرسوساز رو گازی برای افرادی که در منزل دستگاه اسپرسو ساز ندارند و یا برای سر کار، سفر و … مناسب می باشد و به شما یک قهوه اسپرسو با تفاوت های جزئی می دهد. موکاپات در اندازه های مختلف ۱ کاپ تا 12 کاپ وجود دارند و شما می توانید با توجه به تعداد فنجان اسپرسویی که معمولا لازم دارید انتخاب نمایید، جنسش از استیل یا آلومینیوم می باشد که نوع استیل آن که گرانتر است پیشنهاد می گردد.

برای اطلاع از شرایط دریافت نمایندگی به سایت کافی پارس مراجعه کنید.

مواد لازم برای تهیه قهوه اسپرسو در خانه با موکاپات:

-آب جوش (دمای 50 درجه) بهتر است آب تصفیه شده باشد.

-قهوه اسپرسو با درجه پدر شدن متوسط به ریز (از دستگاه اسپرسوساز باید درشت تر باشد)

-موکاپات (به تعداد نفرات)

-اجاق گاز

-ابتدا آب را در کتری به جوش بیاورید تا آنرا برای استفاده در موکاپات بکار ببرید زیرا اگر آب را در خود موکاپات جوش بیاورید ممکن است کنترل دما را از دست بدهید و داغ شدن بیش از حد بدنه موکاپات به قهوه طعم بدی بدهد.

-می توانید از پودر آماده قهوه استفاده کنید یا همان موقع دانه های قهوه را با درجه متوسط رو به ریز آسیاب کنید که مسلما در عطر و طعم مطلوب تر قهوه تاثیر دارد.

-وقتی دمای آب تا 50 درجه رسید آن را در مخزن آب موکاپات (قسمت انتهایی دستگاه) پر کنید، حواستان باشد از حدی که تعیین شده و محل دریچه تخلیه فشار بالاتر نباشد، اگر بیشتر از حد در آن آب بریزید ممکن است موکاپات بعلت کار نکردن سوپاپ، منفجر شود.

قهوه اسپرسو در خانه

-حالا موقع پر کردن محل قهوه است (قسمت میانی) و سطح آن را صاف کنید، نیازی به فشرده کردن ندارد و بعد محل قهوه و قسمت بالایی موکاپات را روی مخزن آب سوار کنید و بپیچانید.

-موکاپات را با در باز روی شعله گاز با دمای کم (فقط زیر موکاپات را گرم کند و شعله ها به اطراف بدنه دستگاه نرسند) قرار دهید، دمای کم باعث خوش طعم تر شدن طعم قهوه می شود و از سر رفتن یا جوش آمدن قهوه جلوگیری می کند.

-5 دقیقه بعد می توانید اولین آثار عصاره قهوه را در محفظه بالایی ببینید، ابتدا قهوه ای تیره می باشد و سپس رنگش روشن و عسلی می شود؛ حدود 10 دقیقه می گذرد تا به این رنگ برسد، حالا زمان بستن در موکاپات و برداشتن موکاپات از روی شعله است.

-قسمت انتهایی موکاپات را زیر آب سرد بگیرید یا با حوله سرد بپیچانید، این کار از بیشتر دم آمدن قهوه و ایجاد تلخی در آن جلوگیری می کند.

-می توانید قهوه را در محفظه هم بزنید و در فنجان ریخته و میل کنید.

نکات مهم برای تهیه قهوه اسپرسو در خانه با موکاپات:

-قبل از اینکه رنگ قهوه ای از عسلی روشن تر شود آن را از روی شعله بردارید، حرارت بیش از حد باعث می شود قهوه بیش عصاره گیری یا اور اکستراکت (OVER EXTRACT) و طعم بد و تلخی می گیرد.

-رنگ اسپرسوی تهیه شده با موکاپات با قهوه دستگاه اسپرسو ساز متفاوت و روشن تر است.

-قهوه اسپرسویی تهیه شده با موکاپات کرما ندارد.

 -فشاری که موکاپات به قهوه می آورد بین 1 تا 3 بار می باشد اما در دستگاه اسپرسوساز خانگی حدود 9 بار فشار می باشد.

-برای تهیه دبل اسپرسو باید دو برابر پودر قهوه برای هر شات در نظر بگیرید.

-می توانید اگر دوست دارید به قهوه آماده شده شکر هم اضافه کنید.

طرز تهیه قهوه اسپرسو در خانه با فرنچ پرس:

دستگاه فرنچ پرس برای درست کردن قهوه اسپرسو طراحی نشده است و اگر دستگاه اسپرسوساز خانگی و موکاپات نداشته باشید، آخرین روشی است که می توانید با آن یک فنجان قهوه اسپرسو تهیه کنید. فرنچ پرس وسیله ای برای سرو قهوه فرانسه است و همچنین با آن می توانید فوم گیری شیر را هم انجام داد و همچنین برای تهیه دم نوش های متنوع استفاده می شود.

فرنچ پرس محفظه ای شیشه ای است که در سایزهای مختلف ( بر اساس میلی لیتر) موجود می باشد و بهترین نوع آن شیشه مقاوم و نشکن دارد و در یک قالب پلاستیکی یا استیل قرار می گیرد که شامل دسته و پیستون می باشد.

قهوه اسپرسو در خانه

مواد لازم برای تهیه قهوه اسپرسو در خانه با فرنچ پرس:

پودر قهوه با آسیاب متوسط رو به ریز

-آب داغ (آب تصفیه شده پیشنهاد می گردد)

-در اولین مرحله بهتر است محفظه شیشه ای را گرم کنیم تا طعم قهوه بهتر شود، پودر قهوه را در آن بریزید ، هرچه مقدار قهوه بیشتر باشد قهوه غلیظ تر خواهد شد؛ بعد آب جوش آمده تا دمای 90 درجه را روی پودر قهوه داخل محفظه شیشه ای بریزید.

-در فرنچ پرس را ببندید و تا 4 دقیقه با سرعت بالا با پیستون  مواد را هم بزنید تا قهوه کامل حل شود.

 -حالا پیستون فرنچ پرس را تا انتها فشار دهید تا عصاره قهوه کاملا خراج شود، اگر فشارتان به اندازه نباشد دانه های قهوه داخل قهوه شناور می مانند و قهوه آبکی می شود.

 -خوب قهوه اسپرسوی شما آماده است، می توانید بعد از عصاره گیری آخر قهوه را داخل فنجان بریزید، همچنین برای خوش طعم تر شدن آن می توانید کمی شکر، عسل، خامه یا شیر به آن اضافه نمایید اما مراقب کالری قهوه خود نیز باشید. پیشنهاد می گردد مقاله بررسی میزان کالری انواع قهوه رادر سایت کافی پارس بخوانید.

در انتها باید بدانید که قهوه اسپرسو قهوه ای خاص و پرطرفدار با اصالت ایتالیایی می باشد که تحت فشار و با روشی خاص آماده می گردد به همین خاطر برای تهیه قهوه اسپرسو در خانه نمی توانید از جذوه و شیرجوش استفاده کنید، توصیه می شود برای درست کردن این قهوه اسپرسو از دستگاه اسپرسو ساز خانگی، فرنچ پرس، موکاپات استفاده کنید. کافی پارس بزرگترین فروشگاه زنجیره ای کافه از همراهی شما تا انتهای این مبحث تشکر می نماید.

به نوشته امتیاز دهید

5/5
جدیدترین مقالات

جدید ترین مقالات کافی پارس

ماشین اسپرسو
مقالات

همه چیز درباره ماشین اسپرسو

ماشین اسپرسو (Espresso machine) یک وسیله‌ی خاص برای تهیه‌ی قهوه است. این دستگاه با استفاده از فشار بالا، قهوه را از زبانه‌های خود عبور داده و

ادامه مطلب

هر سوالی دارید بپرسید تا مشاوران با شما تماس بگیرند

جشنواره 50% تخفیف (1 الی 11 اردیبهشت)

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

مشاوره رایگان و ثبت نام