تهران: 09202775857-09962028030/کرج:09941176993

تکنیک شکفت قهوه در دم آوری

تکنیک شکفت قهوه در دم آوری

همه کسانی که در طی یک روز 4 تا 5 فنجان قهوه می نوشند مسلما دوست دارند بهترین قهوه را داشته باشند که بجز عواملی مانند نوع دانه قهوه و کیفیش، نوع رست قهوه، روش دوم آوری، آبی که در تهیه آن استفاده می شود و … مسأله تکنیک شکفت قهوه نیز در این بین وجود دارد که می توانید آن را در دستگاه های مختلف استفاده نمایید تا قهوه بهتری بنوشید.

در این محتوا می خواهیم به استفاده از تکنیک شکفت قهوه در دم آوری در دستگاه های مختلف بپردازیم، ناگفته نماند با اینکه روش پُر اُوِر بهترین انتخاب برای شکفت قهوه می باشد اما ضرورتی ندارد تا حتما شکفت قهوه را در دستگاه خود که برای دم آوری قهوه استفاده می کنید بکار ببرید. برای خرید انواع دانه قهوه بصورت خشک و پودری از کافی پارس روی لینک ضربه بزنید.

شکفت قهوه در دم آوری با کمکس:

اگر کسی درباره شکفت قهوه در دم آوری صحبت کند حتما اولین منظورش بین روش های فراوانی که وجود دارد، روش های پُر اُوِر مانند هاریو وی60 و یا کمکس می باشد چون پُر اُوِر در ایجاد شکفت قهوه بهترین روش می باشد.

با این حال این تصور را نداشته باشید چون شکفت قهوه را با پُر اُوِر انجام می دهید مسأله دیگری که درین باره اهمیت داشته باشد وجود ندارد بلکه گرایندر قهوه یا درجه آسیاب مناسب نیز مهم است مثلا در کمکس ساب قهوه متوسط، تهیه شده از دانه ‌هایی با رست تازه و نسبت صحیح (55 گرم پودر قهوه در هر لیتر آب تصفیه) مهم و قابل توجهند.

تکنیک شکفت قهوه در دم آوری

شکفت قهوه در دم آوری با فرنچ پرس:

یکی از روش‌ های محبوب برای دم آوری قهوه، فرنچ پرس می‌باشد که هم روش ساده ای برای تهیه قهوه است و هم می شود از مزیت مرحله شکفت قهوه در دم آوری استفاده کرد؛ برای استفاده از شکفت قهوه در فرنچ پرس فقط باید30 ثانیه فرصت اضافی برای خروج گاز CO2 را از قهوه به آن بدهیم تا به سطح قهوه منتقل شود، پس از انجام شکفت قهوه، آب باقی مانده را به قهوه اضافه می کنیم تا عمل دم آوری تکمیل گردد.

نکته: 30 ثانیه شکفت قهوه به زمان کل مورد نیاز برای دم آوری که حدود 3 تا 4 دقیقه می باشد به صورت جداگانه حساب می شود.

تکنیک شکفت قهوه در دم آوری

شکفت قهوه در دم آوری با دریپ میکر اتوماتیک:

اکثرا افراد برای راحتی بیشتر از دستگاه‌ های اتوماتیک برای تهیه قهوه دریپ استفاده می کنند و حتی ممکن است خیلی برایشان دشوار باشد که بخواهند حتی با داشتن این دستگاه‌ ها برای تهیه یک فنجان قهوه مراحل اضافه ای مثل شکفت قهوه در دم آوری را هم انجام دهند اما واقعیت این است که این تکنیک در بهتر شدن طعم قهوه موثر است.

برای تهیه قهوه با دریپ میکر کافیست اول کمی آب جوش تهیه کنید بعد فیلتر (معمولا کاغذی) و دانه های قهوه تازه آسیاب شده را اضافه نمایید و میزان مناسب آب جوش را (به آنچه که برای شکفت قهوه مورد استفاده قرار می گیرد) اضافه کنید.

نکته: از قرارگیری صحیح فیلتر دستگاه که در زیر قهوه آسیاب شده قرار می گیرد مطمئن شوید تا از عبور آب اضافه جلوگیری کنید.

در این روش زمانی بین 45 تا 90 ثانیه برای شکفت قهوه داده می شود و وقتی به درستی انجام گردد بعد از دم آوری متوجه می شوید آن حفره‌ای که معمولا در قهوه آسیاب شده همیشه وجود دارد (در جاییکه با آب تلاقی می کند) به شکل عادی وجود ندارد، به این دلیل که آب دوست دارد تا در بالای قهوه آسیاب شده بماند و سپس راهش را بصورت یکنواخت ‌تر به پایین پیدا کند که همین باعث می گردد عصاره‌ گیری قهوه به بهترین شکل صورت پذیرد.

حقیقت این است که دریپ میکر در قهوه ای که به شما می دهد، از شکفت قهوه دقیقا به اندازه پُر اُوِر بهره‌ نمی برد ولی مطئن باشید بعد از یک دفعه استفاده از این روش حتما متوجه تفاوت‌ هایش با روش معمولی دم آوری خواهید شد؛ البته انتخاب دیگری نیز برای شما در کنار اضافه کردن آب جوش قبل از شروع به کار دستگاه دریپ هست و آن هم استفاده از دستگاه‌ های دریپ میکر مدرن تر است که شکفت قهوه را نیز انجام می دهند.

تکنیک شکفت قهوه در دم آوری

شکفت قهوه در دم آوری با قهوه دم سرد یا :Cold Brew

روش های فراوانی برای دم آوری سرد قهوه یا کلد برو وجود دارد اما اگر تمایل به تجربه شکفت قهوه در دم آوری با کلد برو هستید پیشنهاد روش شکفت گرم / کلد برو (hot bloom / cold brew) را به شما می دهیم که شامل استفاده از بهترین ویژگی های هر دو روش در یک دم آوری است و در نهایت مجموعه ‌ای از عطر و طعم خارق العاده از قهوه خواهد بود.

تکنیک شکفت قهوه در دم آوری

شکفت قهوه در دم آوری با دستگاه اسپرسوساز:

امکان شکفت قهوه در دم آوری با دستگاه اسپرسوساز معمولی هم ممکن است با اینکه نتیجه اش مثل شکفت قهوه V60 یا فرنچ پرس نمی شود حتی می توان گفت شکفت قهوه هم به حساب نمی آید اما جزیی از یک هدف مشترک با خیس کردن کامل قهوه آسیاب شده برای کمک به عصاره‌گیری و مطمئن شدن از بهترین طعمی است که بدست می آید.

در اسپرسوسازها به این روش پری- اینفیوژن (pre-infusion) گفته می شودکه معادلش در فارسی یعنی پیش گرم کردن که علاوه بر خیس کردن قهوه آسیاب شده، پیش گرم کردن نیز به بالا آمدن قهوه داخل پرتافیلتر کمک می کند که سبب افزایش مقاومت نسبت به فشار آب داغ برای عبور سخت تر و قهوه ای غلیظ تر از بسکت پرتافیلتر می گردد.

در واقع این روش ما را مطمئن می کند که حداکثر سطح پودر قهوه با آب داغ تماس خواهد داشت و نتیجه اش قهوه اسپرسویی غلیظ تر خواهد شد.

این روشی است که توسط لا پاونی (La Pavoni) آموزش داده شد، فرصت دادن برای پر شدن فیلتر بسکت و بعد آزاد سازی نیمه راه دستگیره برای عبور آب جوش به روی هم به 30 ثانیه زمان نیاز دارد که برابر است با فرصت لازم برای شکفت قهوه در روش پُر اُور، در نهایت یک عصاره‌گیری 22 تا 30 ثانیه ‌ای کامل از قهوه از آن به عمل می آید.

دستگاه های اسپرسوساز تمام اتوماتیک دارای مرحله پیش گرم کردن می باشند که در طی مراحل دم آوری و عصاره‌گیری قهوه قرار دارند، فقط کافیست دکمه مورد نظر را فشار دهید تا بقیه کارها را دستگاه خودش انجام دهد و این بخش مهمی در به دست آوردن کرمای قهوه ضخیم و برنزی، آرومای قهوه عالی و طعم واقعی قهوه اسپرسو و انواع قهوه های دیگر که با پایه اسپرسو درست می شوند می باشد مثل کاپوچینو، ماکیاتو … می باشد.

تکنیک شکفت قهوه در دم آوری

ضرورت شکفت قهوه در دم آوری:

حقیقت این است که اضافه کردن مرحله شکفت قهوه در دم آوری با انواع دستگاه ها و روش ها اثر بدی نخواهد داشت مثلا با اینکه روش ‌های غوطه‌وری (Immersion) یا دستگاه پرکولاتور (percolator) یا اسپرسوسازها در حد روش پُر اُوِر در شکفت قهوه موفق نیستند اما این دلیلی بر بی فایده بودن این کار در آنها نمی باشد؛ در واقع بکار بردن شکفت قهوه به پخش مساوی و یکنواخت آب به سطح قهوه کمک زیادی می کند.

دلیل اتفاق نیفتادن شکفت قهوه در دم آوری:

1-اگر شکفت قهوه در دم آوری برای قهوه مورد استفاده رخ نداد، ممکن است دانه‌های قهوه آنقدر تازه نباشند و به همین دلیل مقدارCO2 کافی در آنها وجود نداشته باشد.

2-دانه ‌های قهوه با رست دارک نیز نسبت به دانه ‌های قهوه با رست ملایم یا لایت در شکفت قهوه، دی اکسید کربن کمتری آزاد می کنند چون هر چه حرارت بیشتری به دانه‌ های قهوه در رست وارد شود میزان دی اکسید کربنی که از آنها فراری می شود بیشتر است.

در انتها باید گفت که اگر به قهوه و درست کردن قهوه علاقه مندید و دوست دارید با انواع تجهیزات و دستگاه های قهوه ساز کار کنید و تکنیک های زیادی برای تهیه قهوه ای با طعم بهتر را یاد بگیرید، توصیه می گردد در کلاس های آموزش جامع باریستایی کافی پارس شرکت نمایید.

به نوشته امتیاز دهید

5/5
جدیدترین مقالات

جدید ترین مقالات کافی پارس

نژاد های اصلی قهوه
مقالات

نژاد های اصلی قهوه

قهوه عربیکا و قهوه روبوستا نژاد های اصلی قهوه هستند هر یک از این دو گونه، ویژگی‌ها و خصوصیات منحصر به فردی دارند که در زیر

ادامه مطلب
اکسسوری‌ های باریستا
مقالات

اکسسوری‌ های باریستا و کافه

اکسسوری‌ های باریستا به مجموعه‌ای از ابزارها و وسایلی اطلاق می‌شود که برای تهیه و سرو قهوه به کار می‌روند.اکسسوری‌ های باریستا به او کمک

ادامه مطلب
فواید قهوه
آموزش‌ها

فواید قهوه چیست؟

قهوه، از گذشته‌های دور تا به امروز جزء محبوب‌ترین نوشیدنی‌های جهان است که به دلایل متعددی مورد توجه افراد قرار گرفته است. علاوه بر طعمی

ادامه مطلب
زیرگونه‌های قهوه
مقالات

منظور از زیرگونه‌های قهوه چیست؟

زیرگونه‌های قهوه تنوع زیادی در دنیای قهوه ایجاد کرده‌اند و هر کدام با ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود، تجربیات متفاوتی را برای علاقه‌مندان به قهوه فراهم می‌کنند.

ادامه مطلب
تفاوت لاته و کاپوچینو
مقالات

تفاوت لاته و کاپوچینو

لاته و کاپوچینو دو نوع محبوب قهوه هستند که هر کدام با ترکیب‌های مختلفی از قهوه اسپرسو و شیر تهیه می‌شوند. با این حال، این

ادامه مطلب

هر سوالی دارید بپرسید تا مشاوران با شما تماس بگیرند

جشنواره 55% تخفیف (از 1 الی 12 مرداد ماه )

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

مشاوره رایگان و ثبت نام