تهران: 09202775857-09962028030/کرج:09941176993

قهوه ساز کمکس

دستگاه قهوه ساز کمکس چیست و چطور عمل می کند؟

برای خرید دستگاه های قهوه ساز خانگی خیلی ها اتوماتیک بودن آن برایشان مهم است و برخی دیگر طرز استفاده راحت آن و برخی هم زیبایی ظاهری دستگاه تا علاوه بر نوشیدن قهوه های خوش عطر و بو به زیبایی خانه و اشپزخانه خود کمک کنند. در این مقاله به توضیح یکی از این دستگاه ها به نام قهوه ساز کمکس می پردازیم که یک ظرف شیشه ای زیباست.

ظرافت و سادگی این دستگاه قهوه ساز آن را به یکی از محبوب ترین ها تبدیل کرده است. کمکس در اندازه های گوناگون وجود دارد اما اغلب اوقات برای دم کردن چند فنجان قهوه استفاده می گردد آن هم برای مصارف خانگی که معمولا سایزهای کوچک انتخاب می شود. با پارس کافه تنها کافی شاپ زنجیره ای در ایران تا انتهای مطلب همراه باشید.

تفاوت قهوه ساز کمکس با دیگر قهوه ساز ها:

تنها تفاوت دم کردن قهوه با کمکس و تفاوت مزه آن، فیلترهای کمکس می باشد که انواع مختلفی دارند و شامل کاغذ سفید، کاغذ کاردستی، کاغذ گرد، مربع و پارچه ای می باشند که همه آنها ضخامت و چگالی یکسانی دارند. یکی از مزایای استفاده از کمکس توانایی آن در فیلتر کردن خیلی از روغن ها و ذرات ریز موجود در پودر قهوه می باشد و نتیجه اش یک فنجان قهوه بسیار شفاف است.

فیلتر ضخیم کمکس همان چیزی است که این روش دم آوری را متفاوت می کند، فیلترهای کمکس بسیار متراکم تر از فیلترهای قهوه سنتی می باشند و به تنظیم جریان قهوه کمک می کنند در حالی که قسمت بیشتری از تفاله و روغن قهوه را از بین می برند؛ فیلتر جریان آب عبوری را کند کرده و در نتیجه طعم بهتری ایجاد می نماید.

تاریخچه کمکس و شکل ظاهری اش:

کمکس (Chemex) دستگاه قهوه سازی می باشدکه در سال ۱۹۴۱ توسط Peter Schlumbohm اختراع شد و شامل ظرفی شیشه ای شبیه ساعت شنی با دهانه چوبی است، شکل نمادین کمکس به آن اجازه می دهد تا فیلتر قهوه کاغذی تا شده را بدون هیچ گونه تنظیم خاصی نگه دارد و دهانه چوبی آن طوری طراحی شده تا از سوزاندن دست در هنگام قهوه ریختن جلوگیری کند. محتوای انواع روش های تهیه قهوه دمی را در مجله کافی پارس و مطالعه آن را از دست ندهید.

کمکس چطور کار می کند

کمکس چطور کار می کند؟

استفاده از کمکس مثل تهیه دمنوش یا قهوه می باشد و بسیار ساده است، برای این کار ابتدا فیلتر کاغذی ضخیم را داخل ظرف قرار دهید سپس کمی آب جوش روی آن ریخته و بعد آن را خارج کنید تا ظرف گرم شود و  طعم کاغذ صافی به قهوه نگیرد.

حالا نوبت اضافه کردن قهوه تازه آسیاب شده (آسیاب متوسط ​​تا درشت مشابه نمک دریا برای قهوه مناسب این روش دم آوری است، هرچه قهوه را بهتر آسیاب کنید مدت زمان کمتری طول می کشد تا آب از قهوه عبور کند در نتیجه در زمان کمتری قهوه شما آماده خواهد شد) به فیلتر است و در ادامه آب گرم را به آرامی و به طور مساوی روی قهوه بریزید، با حل شدن پودرهای قهوه، محلول از فیلتر عبور می کند و به کف ظرف می رسد؛ این فرایند نهایتا ۳ تا ۴ دقیقه طول می کشد و در نتیجه یک فنجان قهوه تمیز و یکدست خواهید داشت.

نسبت آب به قهوه برای بهترین طعم قهوه از کمکس:

برای به دست آوردن بهترین طعم نسبت آب به قهوه در کمکس ۱۶ به ۱ را پیشنهاد می دهیم یعنی ۱۶ گرم آب برای هر گرم قهوه؛ برای محاسبه میزان مورد نیاز قهوه مقدار آبی را که می خواهید استفاده کنید، وزن کرده و سپس آن را بر ۱۶ تقسیم نمایید، با این فرمول ساده مقدار قهوه ای که باید آسیاب گردد، مشخص می شود. خواندن مقاله بررسی نسبت آب به انواع قهوه خالی از لطف نیست به شما در تهیه انواع قهوه ها کمک می کند.

تهیه قهوه با کمکس

موارد مهم برای تهیه قهوه با کمکس:

تمامی فرآیند دم کردن قهوه با دستگاه کمکس حدود سه دقیقه می باشد، در واقع شما فقط آب داغ را روی قهوه می ریزید و از آنجایی که دستیابی به یک قهوه درست و حسابی از طریق آزمون و خطا حاصل می گردد اینجاست که پای تکنیک باز می شود؛ درست کردن قهوه با کمکس کمی تمرین نیاز دارد. موارد ذیل در تهیه یک قهوه فوق العاده خوش طعم به شما کمک می نماید:

1-ابتدا مطمئن شوید که از قهوه تازه و با اندازه آسیاب مناسب (سایز درشت تر از حد معمول) استفاده می نمایید.

2-مقدار قهوه و آب را اندازه گیری کنید تا مطمئن شوید بهترین قهوه را تهیه می کنید.

3-باید بدانید چه چیزی را تغییر دهید و چگونه بر تهیه قهوه تأثیر می گذارد.

4-باید آب جوش را به صورت دایره وار در کمکس بریزید.

نکته 1: اگر فهمیدید موقع استفاده از کمکس، قهوه باعث مسدود شدن فیلتر می گردد ممکن است دلیلش اندازه بسیار ریز قهوه باشد.

نکته 2: این را نیز بدانید دلیلی که کمکس را از سایر کتری های برقی متفاوت می نماید این است که اطراف ظرف کاملا صاف است، این ظرف شیشه ای در واقع کمی خلا ایجاد می کند که گاهی اوقات می تواند مانع از نزول فوری آب گردد.برای جلوگیری از این اتفاق در حین دم کردن قهوه کمی کاغذ صافی را بالاتر بیاورید،  همین کار از ایجاد برخی فشارها جلوگیری می کند و به قهوه اجازه می دهد تا همچنان به داخل ظرف ریخته شود.

نکته 3: بهتر است قرایند تهیه قهوه با کمکس از 3 دقیقه بیشتر نشود چون باعث می شود  قهوه بیش از حد عصاره گیری گردد و همین استخراج بیش از حد، قهوه را بیش از حد تلخ  می کند در حالی که عصاره گیری کمتر باعث طعمی ترش و اسیدی می شود، در حقیقت نکته مهمی که باید به آن دست یابید استخراج متوسط عصاره قهوه می باشد ​یعنی نه خیلی سریع و نه خیلی طولانی قهوه را آماده نمایید؛ تعادل و ترکیب خوب این دو حالت چیزی است که کمکس یک فنجان قهوه متعادل با طعم عالی به شما می دهد.

تفاوت طعم قهوه کمکس با بقیه قهوه ها:

فیلترهای کمکس اختصاصی هستند (فقط توسط شرکت Chemex توزیع و فروخته می شوند) و مانند فیلترهای دیگر نمی باشند، ضخیم، تقریبا مثل پارچه و از یک مربع بزرگ تشکیل شده اند که به 4 قسمت تا شده است که هنگام دم آوری یکی از لبه های فیلتر را کنار می زنیم تا مخروطی شکل شود، سپس در قسمت بالای ظرف  قرار داده و قهوه را داخل فیلتر می ریزیم.

این ضخامت فیلتر است که تفاوت را در قهوه نهایی ایجاد می کند، فیلتر ضخیم دو لایه تمام روغن قهوه را هنگام دم کردن از بین می برد و در نتیجه هرگونه تلخی ناخوشایند قهوه هم به راحتی برطرف می شود؛ طعم قهوه کمکس ظریف، تازه، سبک، دارای اسیدیته پایین و کاملا متفاوت با باقی قهوه ها می باشد که فقط موقع نوشیدن یک فنجان از آن متوجه خواهید شد.

تهیه قهوه سرد با کمکس

تهیه قهوه سرد با کمکس:

نکته جالب در تهیه قهوه سرد با کمکس سریع آماده شدن آن است، بله فقط 10 دقیقه! مجبور نیستید یک شب یا ساعت ها منتظر درست شدن قهوه سرد باشید فقط کافیست وقتی هوس قهوه سرد کردید قهوه داغ آماده شده با کمکس را روی یخ موجود در ظرف بریزید تا فوری آن را خنک کند و میل نمایید. قهوه سرد دم یا کلد برو چیست؟ برای دانستن آن کافیست به سایت کافی پارس سر بزنید و آن را با دوستان علاقمند خود نیز به اشتراک بگذارید.

در پایان این محتوا امیدواریم که تمایل به خرید یک دستگاه قهوه ساز کمکس را پیدا کرده باشید تا هم از قهوه های خوش طعم و سبک لذت ببرید و هم به آشپزخانه خود با ظاهر شیشه ای و صیقلی آن زیبایی ببخشید، در کل قهوه عصاره گیری از کمکس بسیار مناسب افرادیست که ناراحتی معده دارند و اسید قهوه اذیتشان می کند.

همچنین قهوه هایی با بادی سبک و با تلخی کم را ترجیح می دهند. برای اطلاع از شرایط دریافت نمایندگی از کافی پارس به سایت مراجعه و فرم مورد نظر را پر نکایید.

به نوشته امتیاز دهید

5/5
جدیدترین مقالات

جدید ترین مقالات کافی پارس

ماشین اسپرسو
مقالات

همه چیز درباره ماشین اسپرسو

ماشین اسپرسو (Espresso machine) یک وسیله‌ی خاص برای تهیه‌ی قهوه است. این دستگاه با استفاده از فشار بالا، قهوه را از زبانه‌های خود عبور داده و

ادامه مطلب

هر سوالی دارید بپرسید تا مشاوران با شما تماس بگیرند

جشنواره 50% تخفیف (1 الی 11 اردیبهشت)

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

مشاوره رایگان و ثبت نام