تهران: 09202775857-09962028030/کرج:09941176993

آرومای قهوه

آرومای قهوه چیست؟

یکی از وسوسه انگیزترین عطرهایی که وقتی در مشاممان می پیچد و توجهمان را به منبعش جلب می کند قهوه می باشد که وادارمان می کند تا به کافه مورد نظر برویم و یک شات قهوه اسپرسو یا انواع دیگری از قهوه را نوش جان کنیم؛ در واقع عطر و طعم قهوه است که در کنار خواص و فواید قهوه ما را به خود معتاد می کند و باعث می شود که روزی 3 تا 5 فنجان از هر نوع قهوه ای که بشود بخوریم و انرژی و سرزندگی خود را مدام شارژ کنیم.

ناگفته نماند دانه های سبز و تازه قهوه عطر و بوی زیادی ندارند، پس عطر قهوه از چه منشأ می گیرد؟ در این مقاله سعی داریم تا از آرومای قهوه یا عطر آن و اینکه چطور بوجود می آید بگوییم، کافی پارس بزرگترین فروشگاه  زنجیره ای کافه را تا انتهای این محتوا همراهی کنید.

آرومای قهوه

آرومای قهوه چیست؟

آرومای قهوه (Coffee Aroma) اصطلاحی تخصصی در بین حرفه ای های قهوه است که مشتق شده از کلمه لاتین aromata یا کلمه یونانی باستان ἄρωμα به معنای ادویه یا بوی معطر می باشد، در واقع آروما برای تعریف یک بو و به طور خاص یک رایحه دلپذیر استفاده می گردد.

اگر دقت کنید بعضی اوقات نمی توانیم از آرومای یک شیء خاص دور شویم و می خواهیم مجدداً آن را حس کنیم، شاید به همین خاطر است که دقیقاً پس از نوشیدن آخرین قطره از قهوه اسپرسوی خود، هوس نوشیدن فنجان بعدی به سراغمان می آید؛ البته وقتی حرف از آرومای قهوه به میان می آید، منظور چیزی فراتر از یک عطر مطبوع است زیرا به کمک آرومای قهوه می توانیم چیزی که می بوییم را بچشیم.

آرومای قهوه چطور ایجاد می شود؟

آروما از آزاد شدن ترکیبات خوش طعم قهوه به واسطه هوا ایجاد می شود، قهوه تازه رست شده آرومای بسیار قوی تری نسبت به قهوه کهنه دارد و همچنین از طعم بهتری نیز برخوردار است؛ باید گفت آرومای قهوه مسئول بسیاری از ویژگی های طعمی است که مستقیماً فقط توسط زبان درک نمی شوند بلکه تنها مزه هایی که ما در دهانمان حس می کنیم شامل شیرین، ترش، تلخ، شور و اومامی هستند.

اما وقتی این مزه ها با رایحه حس شده توسط بینی ترکیب می گردند آنگاه بر درک ما از طعم قهوه نیز تأثیر می گذارند. بنابراین توضیحات شاید بتوان گفت آرومای قهوه از مهم ترین ویژگی های یک قهوه ایده آل می باشد. مقاله  آشنایی با انواع رست قهوه اسپرسو را در مجله کافه پارس از دست ندهید.

آرومای قهوه از کجا نشأت می گیرد؟

همانطور که گفته شد دانه های سبز و تازه قهوه رایحه زیادی ندارند اما روش های گوناگونی برای ایجاد ترکیبات معطر قهوه وجود دارد که همه آنها معمولاً در نتیجه رست کردن ایجاد می شوند؛ واکنش میلارد (در طول فرایند رست به محض اینکه دمای مرکز دانه به حد جوش برسد.

بیشتر رطوبت دانه تبدیل به بخار می شود و دما با سرعت زیادی افزایش می‌یابد و واکنش میلارد آغاز می‌ گردد که این یکی از دلایل توسعه سریع آروما در رست متوسط می باشد) که واکنش بین پروتئین‌ها و قندهای موجود در دانه‌های قهوه می باشد نقش بسیار مهمی در تولید طیف وسیعی از عطرها دارد، همچنین تجزیه سایر ترکیبات موجود در دانه های قهوه نیز می تواند در ایجاد ترکیبات معطر نقش داشته باشد، در واقع واکنش‌های شیمیایی هستند که ترکیبات معطر و آرومای قهوه را بوجود می آورند.

در بخش دم آوری و عصاره گیری هنگام تهیه قهوه تغییرات شیمیایی ای وجود ندارد و این امر به استخراج ترکیبات از دانه‌های قهوه رست شده مربوط می شود؛ البته تعداد زیادی از ترکیبات معطر قهوه هنگام دم کردن خارج می‌شوند و همین باعث پراکنده شدن آرومای قهوه در هوا و حس شدن آن می گردد. در کل عطری که از یک فنجان قهوه به مشام می رسد بر اثر مجموعه ای از عوامل شامل روش رست، نوع و ترکیبات دانه های قهوه، زادگاه دانه قهوه و روش دم کردن و عصاره گیری متفاوت می شود.

آرومای قهوه

چطور آرومای قهوه را درک می کنیم؟

آرومای قهوه به دو شکل متفاوت درک می شود، این روایح را می توان از طریق بینی و یا حفره دهان حس کرد، درک از راه حفره دهان یا همان رترونازال زمانی رخ می دهد که قهوه در دهان یا در حال بلعیده شدن است و ترکیبات فرار معطر آن به سمت بالا یعنی داخل مجرای بینی کشیده شوند.

قهوه فوری نیز حاوی ترکیباتی است که مسئول ترکیب عطرها در چشایی زبان هستند اما تفاوت آن با قهوه تازه دم شده این است که ترکیبات فرار معطر ندارد و همین باعث کاهش چشمگیر طعم کلی قهوه می گردد و مورد پسند خیلی از طرفداران قهوه نمی باشد.

توصیه می گردد محتوای تاثیر قهوه اسپرسو در درمان زود انزالی را مطالع نمایید و از تأثیراتش مطلع شوید.

تعداد موجود آرومای قهوه شناخته شده تاکنون:

تعداد ترکیبات معطر در قهوه که هر سال کشف می گردند باعث افزایش تعداد این عطرها می شوند بطوری که امروزه تعداد آرومای قهوه به بیش از 800 مورد رسیده و ممکن است درنتیجه تحقیقات بیشتر و دقیق تر، موارد بیشتری هم یافت بشوند، با تمام اینها درک بهترین عطر قهوه نیز به غلظت ترکیب و آستانه بوی آن بستگی دارد.

نسبت غلظت یک ترکیب به آستانه بوی آن، ترکیبات ارزش فعالیت بو می دهد که اهمیت آن برای آرومای کلی سنجیده می شود، با این حال، درک عطر قهوه به اندازه درک چگونگی تعامل بیش از 800 عنصر قهوه با اپیتلیوم بویایی (بافت پوششی بینی) سخت نیست حتی این احتمال وجود دارد که گروه کوچکی از ترکیبات که هم غلظت بالا و هم آستانه بوی کمی دارند، عطری را که به عنوان آرومای قهوه می شناسیم بسازند.

آرومای قهوه چه ترکیبات شیمیایی ای دارد؟

زمانی که از بی نظیرترین آرومای قهوه می گوییم منظورمان ترکیبات فرار یا ترکیبات آلی هستند که به راحتی در دما و فضای بسته تبخیر می شوند، این ترکیبات باید بتوانند در هوا انتقال یابند تا گیرنده های بینی ما آن ها را دریافت کند و تشخیص دهد بنابراین هر ترکیبی که بزرگ است (مثلا ملانوئیدین هایی که به رنگ قهوه کمک می کنند) فراریت کمی دارند و نمی توانند در آرومای قهوه نقشی موثر داشته باشند.

تعدادی از دسته های ترکیبات قهوه نقش مهمی در ایجاد آرومای قهوه دارند مانند ترکیباتی حاوی گوگرد که بسیار مهمند از جمله فورفوریل تیول با رایحه ای که به خودی خود به عنوان عطر قهوه برشته شده توصیف می گردند.

انواع آرومای قهوه:

بعضی از ترکیبات نیز وجود دارند که ممکن است ذاتاً بوی بسیار ناخوشایندی داشته باشند اما در کنار ترکیبات دیگر، جزئیات و تفاوت‌های ظریفی را به آرومای قهوه اضافه نمایند مثل متانتیول که بویی شبیه به کلم فاسد دارد و عامل مهمی در ایجاد بوی نفخ می باشد، ترکیباتی شامل آلدئیدها که رایحه ای میوه ای و سبز اضافه می کنند.

فوران ها که بوی کارامل می دهند و پیرازین ها که رایحه ای خاکی دارند نیز از جمله ترکیباتی هستند که در آرومای قهوه تأثیر گذارند. گوایاکول، فنول ها، پیرول ها و تیوفن ها هم از دیگر ترکیبات قهوه در غلظت پایین به حساب می آیند؛ باید گفت عطر دانه های قهوه مثل اثر انگشت هر شخص، منحصر به فرد و تک هستند. برای دریافت نمایندگی از کافی پارس به سایت پارس کافی مراجعه کنید.

ایده ال ترین آرومای قهوه کدام است؟

فوق العاده ترین آرومای قهوه از دانه هایی به دست می آید که تازه رست شده باشند که حداقل زمان آن 5 هفته می باشد زیرا فرایند رست قهوه باعث می شود قهوه به سرعت طعم خود را از دست بدهد و این امر منجر به حس شدن عطرش می گردد، باید بدانید که عطر و بوی کمتر مساوی با طعم کمتری است که از قهوه حس می شود، اگر می‌خواهید بهترین آروما را داشته باشید بهتر است مستقیماً از یک رستر قهوه آن را تهیه کنید نه از قفسه‌های فروشگاه ها و کافه ها که فروش قهوه توسط آنها نیز روج بسیاری پیدا کرده است.

آرومای قهوه

نت های آرومای قهوه چه هستند؟

جالب است بدانید که رایحه قهوه یکی از ویژگی های اصلی آن است که به همراه اسیدیه، شیرینی، تلخی و طعم کلی، توسط کاپر (شخصی حرفه ای که عطر و طعم قهوه را تست می کند) برای سنجش کیفیت قهوه استفاده می‌شود؛ کاپر با توجه به آرومای قهوه، کیفیت قهوه را مشخص می‌کند. رایحه‌های زیادی در این چرخه قرار دارند و بر اساس چرخه رایحه، آرومای قهوه ممکن است دودی، آجیلی، گیاهی یا میوه ای توصیف گردد.

بسیاری از قهوه های خوب، نت های گلی لطیفی را در آرومای خود دارند مثل قهوه موکای یمن به خاطر آرومای گلی تازه خود در جهان مشهور می باشد، نت ها اغلب در لحظه ای که پوسته تفاله ها برای یک فنجان قهوه شکسته می شود، به بهترین با تمام وجود شکل حس می گردد.

تأثیر آرومای قهوه در زندگی فرد:

رایحه ها نه تنها برای قهوه صدق می‌کنند بلکه تقریباً در هر بخش از زندگی روزمره ما نقش دارند بطوری که آنها می‌توانند در روحیه ما هم تأثیر بگذارند، بنابراین زمانی که در حال نوشیدن قهوه مورد علاقه خود می باشید.

در واقع ذهن شما از طریق دو حس مختلف بویایی و چشایی درگیر آرومای قهوه می‌شود به همین دلیل است که اغلب افراد ابتدا کمی از فنجان قهوه خود را می‌نوشند و طعم آن را می‌چشند سپس عطر آن را می ‌بلعند و لذت نوشیدن قهوه صبحگاهی و طول روز خود را به اوج به کمال می رسانند؛ این روش شاید بتواند یکی از بهترین روش ها برای شروع یک روز پر انرژی و متفاوت باشد.

در انتهای مقاله باید گفت هرچند قهوه ها در هر نوعی که باشند حتی اگر آرومای قهوه کم باشد تأثیر خودشان را می گذارند و بی دلیل نیست که عطر قهوه باعث به وجود آوردن طرفدران فراوان و محبوبیت شده باشد. اما به شما پیشنهاد می گردد برای داشتن غطر و طعم مطبوع از یک فنجان قهوه بهنوع دانه قهوه، نوع رست آن، شیوه دم آوری، تازه بودن رست قهوه و حضور در کافه هایی معتبر می باشد.

مثل کافه پارس که افتر تیست آن را تا مدتی در دهانتان باقی می گذارد. پارس کافه تنها کافی شاپ زنجیره ای در ایران در سایر شعب کافی پارس بهترین قهوه ها را با آرومای خاص و منحصر بفرد به شما ارائه می دهد.

به نوشته امتیاز دهید

5/5
جدیدترین مقالات

جدید ترین مقالات کافی پارس

ماشین اسپرسو
مقالات

همه چیز درباره ماشین اسپرسو

ماشین اسپرسو (Espresso machine) یک وسیله‌ی خاص برای تهیه‌ی قهوه است. این دستگاه با استفاده از فشار بالا، قهوه را از زبانه‌های خود عبور داده و

ادامه مطلب

هر سوالی دارید بپرسید تا مشاوران با شما تماس بگیرند

جشنواره 50% تخفیف (1 الی 11 اردیبهشت)

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

مشاوره رایگان و ثبت نام