تهران: 09202775857-09962028030/کرج:09941176993

پرتافیلتر

پرتافیلتر یا دسته گروپ چیست؟

قهوه اسپرسوی خوش  عطر و طعمی که می نوشید براحتی تهیه نمی شود البته بله با دستگاه اسپرسوساز اتوماتیک و نیمه اتوماتیک این کار خیلی راحت تر است اما مهم تر از داشتن یک اسپرسوساز خانگی یا صنعتی اجزای داخلی و خارجی آن در فرایند تولید قهوه می باشد؛ در این محتوا می خواهیم به معرفی یکی از این اجزای مهم و اصلی به نام پرتافیلتر یا دسته گروپ بپردازیم و پارس کافه شما را به مطالعه این مقاله تا انتهای آن دعوت می کند. برای اطلاع از شرایط دریافت نمایندگی به سایت کافی پارس و صفحه مورد نظر سر بزنید.

کار مهم و اصلی پرتافیلتر چیست؟

پرتافیلتر از اجزای خارجی و مهم دستگاه اسپرسوساز می باشد که با کمک هدگروپ باعث بوجود آمدن قهوه اسپرسو می شود به همین خاطر انتخاب و داشتن یک پرتافیلتر مناسب و حرفه ای مخصوص اسپرسوسازتان باعث می شود تا کرمای قهوه بیشتر و بادی قهوه و آرومای قهوه بی نظیری را تجربه کنید.

با پرتافیلتر می توانید همه مراحل استخراج عصاره قهوه را هنگام دم کردن قهوه اسپرسو ببینید و به موقع دکمه استاپ را بزندی تا مبادا از فنجانتان سر برود، همچنین از مزیت های مهم پرتافیلتر این است که به باریستا و مصرف کننده اجازه می دهد تا همزمان مشاهده کند که آیا تکنیک های درست کردن اسپرسو خود را به درستی انجام داده اند یا خیر.

پس فهمیدیم که پرتافیلتر فقط برای تهیه قهوه اسپرسویی است که با دستگاه اسپرسوساز آماده می شود و برای روش های دیگر دم آوری قهوه مثل قهوه ترک، قهوه فرانسه و… به کار نمی آید، با ادامه مطلب همراهمان باشید.

کار مهم و اصلی پرتافیلتر

پرتافیلتر چیست؟

حتما دستگاه اسپرسوساز را دیده اید و متوجه وسیله ای شده اید که از اجزای اصلی آن می باشد که دانه های تازه قهوه آسیاب شده را درون سبد مخصوص دسته گروپ می ریزند و بعد آن را با تمپر قهوه تمپ می کنند و روی هدگروپ قفل می کنند. در واقع دسته و دریچه پرتافیلتر به کاربر یا باریستا اجازه می دهد تا آن را کمی چرخاندن به راحتی به دستگاه ببندد تا در طی دم کردن قهوه از آن استفاده کند.

بعد از نصب صحیح پرتافیلر روی اسپرسوساز و گرم شدن قهوه ساز موقع عملکرد هدگروپ می باشد تا آب نیمه جوش را با فشار شدید روی پودرهای قهوه فشرده شده داخل سبد پرتافیلتر بپاشد و بعد داخل فنجان تک یا دبل اسپرسو که در زیر نازل پرتافیلتر قرار می گیرد سرو شود. دستگاه های اسپرسوساز کوچکتر یا خانگی معمولا دارای یک پرتافیلتر هستند این در حالی است که مدل های صنعتی از تعداد بیشتری محل خروج قهوه و پرتافیلتر تشکیل شده اند تا بتوانند برای آماده کردن حجم و تقاضای بالاتر قهوه کارایی داشته باشند. درباره دستگاه سایفون در مجله کافی پارس بیشتر بدانید.

اجزای اصلی پرتافیلتر:

1-دسته:

بخشی از پرتافیلتر می باشد که کاربر برای نگه داشتن و قفل کردن آن روی اسپرسوساز استفاده می کند، وزن و شکل دسته می تواند نقش بزرگی در ارگونومی یا نحوه احساس پرتافیلتر در دست کاربر داشته باشد.

کلا دسته گروپ ها در 3 نوع اصلی پلاستیکی، چوبی و فلزی در بازار وجود دارند که می توان دسته های پلاستیکی را بهترین و پرفروش ترین نوع به حساب آورد چون دسته های فلزی به خاطر وزن  سنگینشان گزینه های مناسبی برای انتخاب نمی باشند چون سنگینی آنها باعث می شود که به دهنه خروجی قهوه فشار وارد شود و به مرور فرم اصلی خود را از دست بدهند.

2-سبد:

سبد بخشی از پرتافیلتر است که دانه های آسیاب شده قهوه را برای اسپرسو نگه می دارد و جایش هم در زیر هردگروپ می باشد، محلی که آب از درون دانه ها با فشار عبور می نماید و عمل عصاره گیری انجام می شود.

نام دیگر سبد، بسکت می باشد و در دو نوع اصلی عرضه می گردد: بسکت سینگل و بسکت دوبل؛ بسکت های دوبل برای درست کردن قهوه های دبل اسپرسو استفاده می شود چون دارای عمق بیشتری برای نگه داشتن پودر قهوه می باشند و حجم بیشتری قهوه در خود جای می دهند و دارای دو لوله خروجی قهوه می باشند در عوض بسکت های سینگل عمق کمتری دارند و از یک محل خروج قهوه استفاده می کنند و برای به شما یک شات اسپرسو می دهند.

3-خروجی های پرتافیلتر یا حلقه ها:

پرتافیلترها یک یا دو حلقه دارند که به قهوه اسپرسو کمک می کنند تا قهوه به طور مساوی از پرتافیلتر خارج شود، یعنی اگر دو شات اسپرسو می خواهید، داشتن دو حلقه و خروجی قهوه به شما این امکان را می دهد که اسپرسو به طور مساوی در دو فنجان بریزد.

4-فشارسنج پرتافیلتر:

در بعضی از پرتافیلترها فشار سنج وجود دارد که از اهمیت ویژه ای در دستگاه های اسپرسوی تجاری و صنعتی برخوردار می باشد چون این امکان را به کاربر می دهد تا فشار خروجی پمپ را در صورت عدم وجود عدد فشار سنج روی خود دستگاه بررسی نماید. طرز تهیه کافه ماکیاتو را در سایت کافی پارس بیاموزید و با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

اجزای اصلی پرتافیلتر

انواع گوناگون پرتافیلتر:

در کل همه پرتافیلترها عملکرد مشابهی دارند اما با این حال انواع مختلفی وجود دارند که به روش های متفاوت عمل می نمایند:

1-تحت فشار: همانطور که از نامش پیداست، مکانیزمی برای ایجاد فشار اضافی در طول فرآیند دم کردن دارند، هر تولید کننده از نظر سبدهای فیلتر، اندازه سوراخ ها و الگوهای سوراخ، دارای طراحی کمی متفاوت اما کلا یکسان می باشند. در بعضی از برندها مکانیزم فشار در سبد پرتافیلتر تعبیه شده است و بقیه در داخل دستگاه ساخته شده و بکار رفته اند.

2-بدون فشار:

بجاب داشتن قطعات ضد فشار، این مدل پرتافیلترهای غیر تحت فشار با استفاده از اندازه، میزان و طراحی سوراخ ها کار می کنند تا بتوانند فشار مناسب را طی فرآیند تولید اسپرسو بر قهوه ایجاد نمایند.

ناگفته نماند باریستا های حرفه ای ممکن است استفاده از یک پرتافیلتر بدون فشار را ترجیح دهند چون این امکان را بهشان می دهد تا با تغییر در اندازه، میزان و طراحی سوراخ ها، اسپرسو خروجی را تنظیم و استخراج کنند.

3- سطح پایین و معمولی:

به نام پرتافیلترهای بدون کف نیز شناخته می شوند که برای تهیه قهوه اسپرسو استفاده می شوند ولی به دلیل کارایی و کیفیت پایینشان و اینکه عصاره گیری قهوه به خوبی در آنها انجام نمی گیرد جوری که حتی کرمای قهوه نیز روی اسپرسو یا بسیار ناچیز است یا اصلا وجود ندارد پس برای خرید و استفاده توصیه نمی گردد. با پیچر یکی دیگر در مجله کافی پارس، از اجزای اسپرسوساز آشنا شوید.

انواع گوناگون پرتافیلتر

طرز استفاده از پرتافیلتر:

برای تهیه یک اسپرسوی ایده ال موارد زیر را باید انجام دهید:

1-دانه های قهوه تازه آسیاب شده را درون سبد یا بسکت پرتافیلتر بریزید تا کاملا پر شود. (اکثر سبدها دارای علامت MAX روی سبد می باشند تا به اندازه در آن قهووه بریزید)

2-سطح قهوه را با دست یکدست کنید.

3-پودر قهوه را با تمپر حسابی و با فشار تمام تمپ کنید.

4-این قسمت را در زیر دستگاه یا هدگروپ قفل کرده و شات اسپرسو خود را زیر نازل بگذارید و بعد از گرم شدن دستگاه و آلارم آن دکمه عصاره گیری را بزنید تا نوشیدنی خود را سرو و میل نمایید.

در انتهای این محتوا امیدواریم از اهمیت این قطعه و دقتی که در پر کردن آن باید بکنید و توجه به کیفیت و جنس آن پی برده باشید تا بتوانید بهترین دسته گروپ را تهیه نمایید و از اسپرسوهایی با بادی قوث و خوش عطر و طعم لذت ببرید.

همچنین حواستان باشد پس از هر بار استفاده از قهوه ساز و درست کردن اسپرسو آن را از قهوه ساز جدا کرده تا واشر پلاستیکی آن بخاطر حرارت دستگاه شل نشود و بر اثر رور زمان خراب نشود و نشتی نهد و آن را به خوبی بشویید. با مراجعه به کافی پارس می توانید مدرن ترین تجهیزات کافه را در شعب کافی پارس ببینید و از انواع نوشیدنی نیز لذت ببرید.

 

به نوشته امتیاز دهید

5/5
جدیدترین مقالات

جدید ترین مقالات کافی پارس

ماشین اسپرسو
مقالات

همه چیز درباره ماشین اسپرسو

ماشین اسپرسو (Espresso machine) یک وسیله‌ی خاص برای تهیه‌ی قهوه است. این دستگاه با استفاده از فشار بالا، قهوه را از زبانه‌های خود عبور داده و

ادامه مطلب

هر سوالی دارید بپرسید تا مشاوران با شما تماس بگیرند

جشنواره 50% تخفیف (1 الی 11 اردیبهشت)

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

مشاوره رایگان و ثبت نام