تهران: 09202775857-09962028030/کرج:09941176993

قهوه وین

قهوه کن پانا یا (وین) و طرز تهیه آن

تجسم کنید یک قرار دوستانه در یکی از کافه های دنج گذاشته اید، بوی خوش قهوه همه فضا را پر کرده است و در فکرتان فقط سفارش یک فنجان قهوه اسپرسو داغ را دارید تا اینکه در منو چشمتان به یک اسم عجیب و غریب می خورد به نام قهوه وین!

می توانید از سفارش گیرنده محتویات داخلش را بپرسید و اگر بدانید چه چیزهایی در خود دارد حتما آن را سفارش می دهید. در این محتوا قصد داریم درباره این نوشیدنی ای که اصلا جدید نیست و شاید فقط نامش برایتان نا آشناست بدانیم، همچنین درباره تاریخچه ان و مهم تر از همه طرز تهیه اش را نیز یاد بگیریم؛ کافی پارس را تا انتهای مطلب همراهی نمایید.

قهوه کن پانا چیست؟

قهوه وین که در ایتالیا به اسپرسو کن پانا معروف است هم مانند دبل اسپرسو، قهوه ریستریتو، قهوه لانگو و انواع مختلف قهوه اسپرسو، کلمه ایست با ریشه ایتالیایی است به معنی اسپرسو با خامه؛ این نوشیدنی در اصل یک یا دو شات قهوه اسپرسو می باشد که روی آن خامه می ‌ریزند و در فنجان دمیتاس یا یک لیوان کوچک سرو می‌ گردد.

برای تهیه قهوه وین به حرفه ای ترین صورت، باید مقداری خامه فرم گرفته عالی و یک یا دو شات قهوه اسپرسو با تلخی دلخواه داشته باشید، اگر هر دو ماده اولیه از بهترین مواد اولیه باشد و به بهترین شکل ممکن آماده شده باشد، مطمئن باشید فنجان قهوه شما هم بی نظیر خواهد شد. همچنین می توان در آخر کار به فنجان نوشیدنی خود شکر هم اضافه کنید یا نه که کاملاً سلیقه ایست.

تاریخچه قهوه کن پانا:

پیشینه قهوه وین به مدت‌ها قبل از پدید آمدن کاپوچینو و لاته برمی‌گردد. نام های این نوشیدنی محبوب و خوشمزه این نوشیدنی در زبان ایتالیایی کن پانا  (Espersso con Pana)و در زبان فرانسوی و انگلیسی قهوه وین (Café Viennois) نامیده می‌شود.

همچنین در وین، بوداپست و ویانا به قهوه فرانسیسکن (Franziskaner)  و در آمریکا و استرالیا به قهوه وین (café Vienne) معروف می باشد. همچنین نوعی نوشیدنی شبیه به قهوه وین در شمال قاره اروپا سرو می‌ گردد که مهم‌ترین تفاوت آن با قهوه وین اصلی وجود شیر زده شده بجای خامه است و این نوشیدنی وینر ملانژ (Wiener Melange) نام دارد.

قهوه وین

طرز تهیه قهوه کن پانا کلاسیک در منزل:

-مواد اولیه برای تهیه: برای تهیه قهوه کن پانا

شما به 3 ماده اولیه نیاز دارید:

1-آب تصفیه شده:

یکی از اصول اولیه تهیه یک قهوه خوشمزه، استفاده از آب تصفیه شده می باشد، پس از آب ‌لوله‌کشی استفاده نکنید چون حاوی مواد معدنی و املاح زیادی می باشد که بر روی طعم نوشیدنی شما تأثیر بد می گذارد.

2-اسپرسوساز و پودر قهوه:

برای درست کردن یک یا دو شاپ قهوه اسپرسو به دستگاه اسپرسو ساز یا موکاپات نیاز دارید، همچنین به دانه‌های آسیاب شده قهوه که می تواند بر اساس سلیقه شما قهوه عربیکا یا قهوه روبوستا باشد و یا ترکیبی از هر دو دانه قهوه، سعی کنید نسبتشان 70 % عربیکا به 30 % روبوستا باشد تا بهترین طعم این قهوه بدست بیاید.

در ضمن اگر واقعاً به دنبال طعم اصیل این دانه های قهوه می باشید به سراغ آنهایی بروید که خواستگاهشان کشورهای آمریکای جنوبی یا مرکزی باشد که عطر و رایحه غلیظ‌تری دارند. پیشنهاد می گردد بجای استفاده از پودر آماده قهوه، همان موقع تهیه قهوه، دانه های قهوه را آسیاب کنید تا به تازگی طعم و عطر آن و تفاوتش با پودر قهوه پی ببرید.

3-خامه غلیظ:

خامه غلیظ فرم گرفته ای نیاز دارید که حتما از شیر گاو تهیه شده باشد، موقع خرید خامه به سنگین بودن آن (پرچرب) اهمیت زیادی بدهید و اصلا سراغ خامه‌های گیاهی یا هیدروژنه نروید. برای آماده کردن خامه گاوی پرچرب حتماً نیازی به داشتن همزن و مخلوط‌کن نیست و می‌توانید آن را با دست هم بزنید تا به فرم دلخواه برسد، همچنین برای تغییر طعم خامه می توانید کمی وانیل، شکر یا شربت افرا به آن بیافزایید تا عطرش چند برابر بهتر شود.

افرادی که رژیم غذایی وگان دارند می‌توانند برای تهیه قهوه کن پانا از خامه بادام هندی یا جو دوسر  استفاده کنند؛ خامه را با همزن بزنید تا اشکالی شبیه قله‌های بزرگ بخود بگیرد و این یعنی خامه آماده است، به ‌دلخواه خود می توانید هنگام تهیه خامه شکر هم اضافه نمایید.

نکته: برای آنکه قهوه کن پانا عطر و طعم واقعی خود را داشته باشد، ترجیحاً سراغ خامه آماده نروید و خودتان آن را در منزل آماده نمایید.

طرز تهیه قهوه وین:

بعد از تهیه قهوه اسپرسو آن را در فنجان یا لیوان که می تواند چینی یا شیشه ای باشد بریزید، سپس اجازه دهید نوشیدنی کمی خنک شود و بعد روی اسپرسو را با خامه بپوشانید، باید به آرامی خامه فرم گرفته را روی شات اسپرسو بنشانید، مراقب باشید خامه در فنجان اسپرسو غوطه ‌ور نشود و روی آن شناور بماند.

برای زیبایی فنجان قهوه کن پانا می‌توانید روی خامه آن مقداری پودر شکلات، پودر نسکافه یا پودر کاکائو الک نمایید و نوش جان کنید. مقاله ای با عنوان آشنایی با انواع فنجان قهوه خوری برای آشنایی شما با سرو انواع قهوه در سایت کافی پارس موجود است که می توانید از آن بهره ببرید.

قهوه وین

قهوه وین چطور سرو می شود؟

معمولا برای نوشیدن قهوه کن پانا، خامه فرم گرفته را در قهوه هم می زنند، در واقع با مخلوط کردن خامه فرم گرفته و قهوه اسپرسو بهترین طعم این قهوه را به دست می‌آورید؛ همچنین می‌توانید بلافاصله پس از درست کردن قهوه آن را بنوشید و اجازه دهید خامه زده شده روی اسپرسو شما بماند، با این کار مقداری خامه فرم گرفته پس از نوشیدن اسپرسو باقی می‌ماند تا با قاشق میل کنید.

خامه قنادی به کار رفته در قهوه کن پانا شیرینی آن را تأمین می‌کند و این‌ یکی از دلایلی است که کنار آن شیرینی یا شکر سرو نمی‌گردد. اگر در کافی‌شاپ این نوشیدنی را سفارش دهید، همراه آن یک قاشق مرباخوری قرار دارد که برای هم زدن خامه یا نوش جان کردن آن به کار می رود.

قهوه وین چه طعمی دارد؟

قهوه وین دارای طعمی متعادل است و هیچ‌ کدام از دو ماده به کار رفته در تهیه آن بر دیگری غالب نیست، حتی تلخی ذاتی قهوه در کنار شیرینی خامه طعمی بی نظیر به وجود می‌آورد. نکته ای جالب در مورد این قهوه ترکیب لایه سرد روی فنجان یعنی خامه و لایه داغ زیرین یعنی اسپرسو می باشد، افتر تیست قهوه وین هم مانند انواع اسپرسو روی زبان می‌ماند و حالت گزگز ایجاد می‌کند.

طعم قهوه کن پانا به‌شدت به دانه‌های قهوه‌ای که استفاده می‌کنید هم بستگی دارد مثلا اگر فقط از دانه‌های قهوه عربیکا استفاده شود، بخشی از طعم و مزه این نوشیدنی را از دست می‌دهید و اگر هم فقط از قهوه روبوستا بصورت خالص استفاده نمایید، مزه قهوه فوق‌العاده تند و گس می‌شود؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم مدل های مختلف قهوه با درصدهای گوناگون را تست کنید تا به طعم دلخواهتان برسید.

کالری قهوه وین چقدر است؟

یک فنجان قهوه کن پانا به همراه 20 % خامه غلیظ که از شیر گاو تهیه شده باشد و یک شات قهوه اسپرسو، بدون هیچ افزودنی شیرین‌کننده حدود 35 کالری دارد که البته میزان کالری نهایی به عوامل مختلفی بستگی دارد مثلاً اینکه از چقدر خامه فرم گرفته استفاده می‌کنید، چقدر شیرین‌کننده استفاده می‌کنید و …

با دانستن این موارد براحتی می‌توانید مقدار کالری فنجان قهوه خود را محاسبه و کنترل نمایید. محتوای بررسی میزان کالری انواع قهوه را در سایت کافی پارس منوی مقالات سرچ کرده و حتما مطالعه کنید.

قهوه وین چقدر کافئین دارد؟

همانطور که توضیح داده شد یک فنجان قهوه کن پانا حاوی یک یا دو شات قهوه اسپرسو می باشد، پس اگر 1 فنجان قهوه اسپرسو (30 میلی‌لیتر در هر شات) استفاده نمایید حدود 63 میلی‌گرم کافئین دریافت می کنید و اگر یک فنجان قهوه را با دو شات اسپرسو تهیه کنید، نوشیدنی شما حاوی 126 میلی‌گرم کافئین خواهد بود. محتوای درباره کافئین قهوه را در مجله کافی پارس حتما بخوانید و استفاده ببرید.

نکاتی ضروری برای داشتن یک قهوه وین فوق العاده:

1-بعضی از افراد به علت سنگین بودن خامه و کالری بالا تمایلی به استفاده از آن ندارند که می‌توانید بجای خامه از کف شیر که حالت فوم دارد استفاده نمایید.

2-برای آنکه اسپرسو کمی شیرین ‌تر باشد، می‌توانید مقداری وانیل یا شکر به خامه اضافه کنید و رایحه خاصی به آن بدهید.

3-اگر به دنبال طعم اصیل و سنتی قهوه کن پانا می باشید حتماً برای تهیه اش از خامه غلیظ و پرچرب استفاده کنید؛ می توانید خامه فرم گرفته را به کمک ماسوره به آرامی روی فنجان بریزید و به سلیقه خود قهوه را تزئین کنید.

امیدواریم از آموزش قهوه کن پانا نهایت استفاده را برده باشید و آن را در منزل با رعایت نکاتی که گفته شد تهیه کنید تا بهترین طعم آن را تست کنید، این نوشیدنی برای کودکان و نوجوانان هم بدلیل داشتن خامه می تواند بسیار جذاب و محبوب باشد فقط باید آن را شیرین کنید تا تلخی قهوه دلشان را نزند. پارس کافی بزرگترین فروشگاه زنجیره ای کافه از شما و همراهیتان سپاسگذار می باشد.

به نوشته امتیاز دهید

5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات

جدید ترین مقالات کافی پارس

ماشین اسپرسو
مقالات

همه چیز درباره ماشین اسپرسو

ماشین اسپرسو (Espresso machine) یک وسیله‌ی خاص برای تهیه‌ی قهوه است. این دستگاه با استفاده از فشار بالا، قهوه را از زبانه‌های خود عبور داده و

ادامه مطلب

هر سوالی دارید بپرسید تا مشاوران با شما تماس بگیرند

جشنواره 50% تخفیف (1 الی 11 اردیبهشت)

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

مشاوره رایگان و ثبت نام