تهران: 09202775857-09962028030/کرج:09941176993

فنجان قهوه خوری

آشنایی با انواع فنجان قهوه خوری

کسانی که از انواع قهوه استفاده می کنند و زیاد به کافی شاپ می روند، خوب می دانند که هر نوع قهوه ای در یک فنجان قهوه خوری با شکل و جنس خاصی سرو می شود و حتی در منزل خود یک سرویس برای سرو آنها دارند. مثلا اینکه قهوه اسپرسو را در فنجان قهوه فرانسه سرو کنید اصلا حرفه ای و جذاب نیست و یا اینکه لاته را در شات اسپرسو بریزید!

پس اگر یک دستگاه اسپرسو ساز خانگی، موکاپات، فرنچ پرس یا قهوه جوش در منزل دارید و علاقه خاصی به نوشیدن انواع مختلف قهوه در خود حس می کنید بهتر است تجهیزات قهوه خوری خود را تکمیل نمایید. در این مقاله قصد داریم به معرفی انواع فنجان قهوه خوری بپردازیم تا بدانید چه فنجانی با چه سایزی مناسب سرو چه نوع قهوه ای می باشد. با کافی پارس که دارای مدرن ترین تجهیزات کافه در شعب کافی پارس می باشد همراه باشید.

فنجان قهوه خوری

انواع فنجان قهوه خوری عبارتند از:

نکته: سایز فنجان قهوه خوری با اونس (اندازه گیری گنجایش مایع در آمریکا و انگلیس) بیان می کنند و هر اونس معادل 30 میلی لیتر می باشد.

-فنجان استاندارد:

اندازه فنجان قهوه خوری استاندارد حدود 8 تا 10 اونس می باشد، این سایز فنجان ها برای قهوه ساز های قطره چکانی مناسب هستند و گنجایش خوبی هم دارند  و زود تمام نمی شوند.

آشنایی با انواع فنجان قهوه خوری

-فنجان اسپرسو یا دِمیتاس (دمیتاش):

سایز فنجان قهوه خوری اسپرسو یا شات اسپرسو معادل 2 تا 3 اونس می باشد و در برخی مدل ها گاهی به 5/3 تا 4 اونس هم می رسد اما در کل شات های اسپرسو خیلی کوچک هستند چون عصاره گیری غلیظ و میزان کافئین بالایی دارند؛ در اکثر مدل های قهوه خوری اسپرسو، قطر دهانه شات از قطر پایه پهن تر است، به این دلیل که باعث بهتر پخش شدن رایحه قهوه در محیط و مشام شخص شود.

درضمن بهتر است بدانید به شات اسپرسو، دِمیتاس هم می‌گویند که در زبان فرانسه به معنی نیم یا نصف فنجان است، دِمیتاس علاوه‌ بر سرو اسپرسو برای سرو قهوه ترک هم استفاده می‌شود. در مجله کافی پارس حتما مقاله  اسپرسو چیست؟ را مطالعه بفرمایید.

 

آشنایی با انواع فنجان قهوه خوری

-فنجان کاپوچینو:

سایز فنجان قهوه خوری کاپوچینو حدودا 5 تا 6 اونس می باشد، کاپوچینو از ترکیب اسپرسو با شیر بخار داده شده درست می شود به همین خاطر باید سایز بزرگتری داشته باشد تقریبا دو برابر یک شات اسپرسو که در این سایز کاپوچینوی کف دار سرو می شود. از لحاظ شکل ظاهری هم فنجان کاپوچینو دهانه پهن تری از پایه خود دارند و همراه با نعلبکی می باشند.

آشنایی با انواع فنجان قهوه خوری

-فنجان لاته:

فنجان قهوه خوری قهوه لاته شکل کاسه ای دارند ودهانه نسبتا گشاد، به همین خاطر در سرو چای هم استفاده می گردند. (دهانه گشادشان برای لاته آرت مناسبشان کرده)، سایز و حجمشان از فنجان کاپوچینو بزرگتر و بیشتر است (بین 5 تا 6 اونس) و برای سرو هم لبالب پر می شود و در بعضی کشورها به آن کاپوچینوی خیس هم گفته می شود.

آشنایی با انواع فنجان قهوه خوری

فنجان قهوه عربی:

سرو و نوشیدن قهوه عربی آداب خاصی در عربستان و جنوب ایران دارد به همین خاطر در میراث فرهنگی یونسکو به ثبت رسیده است، فنجان قهوه خوری عربی مانند اسپرسو دارای حجمی کم و بین 3 تا 5/3 اونس می باشد و تفاوتش با قهوه اسپرسو این است که گرد و بدون دسته می باشد.

-فنجان قهوه فرانسه:

قهوه فرانسه (در بعضی کشورها به آن قهوه قطره ای یا فیلتردار گفته می شود)  بخاطر طعم ملایمی که دارد در حجم بیشتری سرو می گردد درواقع رقیق به نظر می آید و برای وعده های صبحانه بسیار مناسب است؛ برای فنجان قهوه خوری فرانسه به حجمی اندازه 5/5 الی5/6 اونس نیاز داریم.

آشنایی با انواع فنجان قهوه خوری

 

-فنجان موکا یا آیریش کافی:

برای سرو قهوه موکا از فنجان قهوه خوری به نام فنجان یا لیوان آیریش استفاده می شود، بین 7 تا 9 اونس جا می گیرد و از ترکیب قهوه اسپرسو، شکلات، فوم شیر و خامه زده شده درست می شود و کالری به نسبت بالایی دارد.

آشنایی با انواع فنجان قهوه خوری

-فنجان قهوه ترک:

فنجان قهوه خوری ترک از جنس هاس چینی و سرامیکی و یا حتی شیشه ای هستند و در مدل سنتی آن فنجانی بدون دسته که در قاب فلزی دسته دار قرار می گیرد می باشد، حجمی بین 3 تا 5/3 اونس دارد کمی بیشتر از قهوه اسپرسو و از ترکیب پودر قهوه و آب سرد درست می شود و روی شعله مستقیم دم می گردد. برای تکمیل اطلاعات خود به مجله کافی پارس مراجعه کنید و مقاله همه چیز درباره قهوه ترک را حتما مطالعه نمایید.

آشنایی با انواع فنجان قهوه خوری

-ماگ های اور سایز:

برای بعضی قهوه خورها سایز های فنجان های معمولی کافی نمی باشد و علاقه به نوشیدن زیاد قهوه در یک وعده دارند، این افراد باید فنجان قهوه خوری اور سایز را انتخاب کنند که گاهی به عنوان سوپ خوری هم استفاده می شوند! حجمشام هم بین 20 تا 25 اونس می باشد و قهوه هایی مثل آمریکانو و فرانسه که رقیق تر از اسپرسو هستند را می توان در آن نوشید.

آشنایی با انواع فنجان قهوه خوری

-ماگ های مسافرتی:

حجم ماگ‌های مسافرتی حدود ۱۵ تا ۲۰ اونس می باشد که گنجایش خوبی است، این نوع  بزرگ فنجان قهوه خوری یا ماگ‌های مسافرتی درواقع برای استفاده در داخل ماشین و رفتن تا سر کار و سفر طراحی شده‌اند و به همین دلیل از ایستایی بالایی برخوردارند، جنسشان هم معمولا استیل است  خاصیت گرم نگه داشتن قهوه و انواع نوشیدنی را دارند و دارای درب می باشد تا مانع از ریختن قهوه شود.

فنجان قهوه خوری

انواع جنس های فنجان قهوه خوری:

عوامل زیادی در تعیین میزان عطر و طعم نهایی قهوه‌ای که می نوشیم نقش دارد مانند نوع دان قهوه، نوع رست آن، نوع دم کردن، نوع آب مصرفی و دمای آن و حتی جنس فنجان قهوه خوری که قهوه تان را در آن سرو می کنید هم می تواند در عطر و طعم آن دخیل باشد، در ادامه جنس های مختلف قابل استفاده در قهوه خوری ها را برایتان بررسی می کنیم، توصیه می شود مقاله آشنایی با انواع رست قهوه اسپرسو را سر فرصت حتما مطالعه نمایید.

1-سرامیک:

سرامیک واژه ای با طیف وسیع می باشد که همه انواع مواد غیرفلزی و طبیعی مانند گِل و پورسِلین را شامل می‌شود، فنجان‌ قهوه خوری سرامیکی قابلیت خوبی در نگهداری گرما دارند اما معمولا افتر تیستی در دهان باقی نمی‌گذارند، ضمن اینکه سرامیک جنس فوق‌العاده شکننده‌ای است و به‌راحتی تَرَک بر می دارد.

از جنبه سلامتی بخواهیم فنجان سرامیکی را بررسی کنیم باید بگوییم اگر از مواد اولیه با کیفیت و تحت شرایط مناسب پخت شده باشند مشکلی برای سلامتی ایجاد نمی کنند ولی فنجان سرامیکی بی‌کیفیت هم داریم که دلیلش هم مواد اولیه نامرغوب و دمای ناکافی برای پخت می باشد که حتی می توانند مواد سمی به درون نوشیدنی نشت دهند، پس اگر تمایل به خرید فنجان قهوه‌خوری‌ سرامیکی دارید، حتما آن را از برندهای معروف با کیفیت بالا تهیه کنید.

فنجان قهوه خوری

2-شیشه:

فنجان قهوه خوری شیشه ای حرارت دیده در صورتی که خوب از آن نگهداری نمایید، بسیار مقاوم و بادوام می باشند، همچنین چون شفافند و مایع درونشان قابل دیدن است ظاهری زیباتر دارند، اما خاطرتان باشد که فنجان های شیشه ای عایق حرارتی نیستند (مگر دو جداره و پیرکس باشند) و قهوه درون آن زود سرد می شود، همچنین می توانند زود لب پر شوند و قابلیت شکنندگی آن نیز بالاست.

3-استیل ضد زنگ:

جنس استیل را می توانیم در فنجان قهوه خوری سایز بزرگ و مسافرتی پیدا کنیم که بسیار بادوام و معمولا عایق هستند و گرمای نوشیدنی را زود نمی گیرند، همچنین تمیز کردنشان نیز راحت است و مانند جنس های دیگر بر روی آن لکه نوشیدنی باقی نمی ماند. ممولا کمی گرانتر هستند و امکاناتی مثل درب و دسته نیز دارند.

4-چینی:

فنجان قهوه خوری از جنس چینی که تنوع بالایی دارد، می تواند ساده یا طرح دار باشد، قرن هاست که برای نوشیدن قهوه و چای استفاده می گردد. فنجان های چینی مقاوم تر از شیشه هستند و قهوه را زود سرد نمی کنند اما ممکن است زود لب پر شوند و بشکنند.

 

5-سنگی:

فنجان قهوه خوری سنگی (در گوره حرارت دیده) معمولا دست سازند و بنابر این می توانند اشکال جالبی دارشته باشند، با دوامند و عایق حرارتی خوبی نیز هستند و شاید بتوان گفت تنها ایرادشان سنگین بودنشان است و اینکه ظرافت چینی یا شیشه را نباید از آن داشته باشید.

6-ملامینه:

در گذشته بسیار استفاده می شدند اما اکنون بیشتر برای سفر به کار می روند چون بسیار سبک و مقاوم هستند و نمی شکنند، ضمن اینکه در طرح ها و رنگ های مختلف موجودند و قیمت ارزانتری نسبت به بقیه جنس ها دارند

در انتهای این مقاله باید گفت که اگر اهل قهوه نوشیدن هستید و در مهمانی های خود جهت پذیرایی نیز از آن استفاده می کنید، بهتر است چند مدل از جنس های مختلف فنجان قهوه خوری را که می تواند ساده یا طرح دار و حتی دو جداره باشد تهیه کنید تا علاوه براینکه از طعم و عطر قهوه لذت می برید ظاهر فنجان نیز شما و مهمانتان را خشنود نگه دارد. برای اطلاع از شرایط دریافت نمایندگی به صفحه مورد نظر در سایت کافی پارس مراجعه فرمایید.

به نوشته امتیاز دهید

5/5
جدیدترین مقالات

جدید ترین مقالات کافی پارس

ماشین اسپرسو
مقالات

همه چیز درباره ماشین اسپرسو

ماشین اسپرسو (Espresso machine) یک وسیله‌ی خاص برای تهیه‌ی قهوه است. این دستگاه با استفاده از فشار بالا، قهوه را از زبانه‌های خود عبور داده و

ادامه مطلب

هر سوالی دارید بپرسید تا مشاوران با شما تماس بگیرند

جشنواره 50% تخفیف (1 الی 11 اردیبهشت)

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

مشاوره رایگان و ثبت نام