تهران: 09202775857-09962028030/کرج:09941176993

همه چیز درباره قهوه عربیکا

اکثر شماها که طرفدار قهوه اسپرسو هستید می دانید که قهوه به دو نوع عربیکا و روبوستا دسته بندی می شود، به جز خصوصیات مشترکی که این دو نوع دان قهوه با هم دارند ممکن است تفاوت هایی در ظاهر و طعم و محل رویش و نوع دم آوری و … داشته باشند. در این مقاله به بررسی قهوه عربیکا می پردازیم و کافی پارس از شما دعوت می کند برای اینکه اطلاعاتتان از قهوه بروز و حرفه ای شود حتما آن را دنبال نمایید.

محل کشف قهوه عربیکا:

قهوه عربیکا برای اولین بار به طور طبیعی و اتفاقی در ارتفاعات جنوب غربی اتیوپی کشف شد ولی امروزه، در بسیاری از مناطق گرمسیری مانند اندونزی، آفریقا و آمریکای لاتین کشت می شود چون این قهوه در مناطق کوهستانی در ارتفاع زیاد و آب و هوای نسبتا سرد رشد می کند. گیاه قهوه عربیکا به خاک غنی، رطوبت لازم، بارندگی یکنواخت و همیشگی، سایه و نور کم خورشید با هم نیاز دارد. امروزه قهوه عربیکا به سراسر جهان صادر می شود و حدود ۷۰ درصد بازار دانه قهوه را به خود اختصاص داده است. دانه های عربیکا در حال حاضر عمدتا در برزیل تولید می شوند. در حال حاضر برزیل بزرگترین تولید کننده قهوه عربیکا و همچنین روبوستا در دنیا می باشد و در ۱۵۰ سال گذشته این عنوان معتبر را در اختیار خود نگه داشته است.

همه چیز درباره قهوه عربیکا

دانه قهوه عربیکا و خواستگاه آن:

دانه قهوه عربیکا از گیاهی به نام قهوه عربیکا به دست می آید. بیشتر میزان قهوه ای که برای مصرف علاقمندان در سراسر دنیا استفاده می شود از گیاه عربیکا و گیاه کانفورا که بیشتر با نام روبوستا شناخته شده تهیه می شود. تفاوت های بین این دو گیاه خاص شامل شرایط رشد، ارتفاع محل رویش، قیمت آن، میزان کافئین و از همه مهمتر طعم و کیفیت آن است؛ منشا قهوه عربیکا به حدود ۱۰۰۰ سال قبل از میلاد و منطقه ای از ارتفاعات جنوب غربی کنونی اتیوپی برمی گردد. دانه قهوه عربیکا، در تهیه قهوه در جهان بسیار استفاده می شود؛ با وجود پرطرفدار بودن این قهوه در جهان، کشت و برداشت دانه های قهوه عربیکا کمی مشکل می باشد زیرا این دانه ها یک محصول حساس، بی ثبات و قابل تغییر هستند.

قهوه عربیکا و محل رویش:

گیاه عربیکا دوست دارد در خاک غنی و مرطوب با مقدار زیادی آفتاب اما همراه با سایه کافی رشد کند، گیاهان عربیکا اگر در ارتفاعات بین ۶۰۰ تا ۲۰۰۰ متری کاشت شوند و رشد کنند بهترین عملکرد را از نظر نوع برداشت و طعم و عطر دارند، البته رشد کامل آن تا 7 سال طول می کشد. دامنه های سایه دار و پوشیده از ترکیب شاخ و برگ های محافظ، آفتاب درخشان و دمای کم گرمسیری برای کشت قهوه عربیکا بسیار ایده آل می باشد. البته ناگفته نماند مجموعه ای ازین عوامل، برداشت قهوه عربیکا را بسیار دشوار می کند و منجر به سختی کار می شود. خواص و فواید قهوه اسپرسو را در مجله کافی پارس حتما ببینید و مطالعه نمایید.

درباره دانه قهوه عربیکا:

طعم قهوه عربیکا تیست میوه ای و ترش با طیف وسیعی از اسیدیته که البته به منشا رویش آن بستگی دارد می باشد، عطر متفاوتی مثل توت دارند ولی طعم آنها شبیه دانه های بو داده قهوه می باشد و قندهای طبیعی موجود در دانه قهوه عربیکا تقریبا دو برابر بیش از دانه قهوه روبوستا می باشند؛ اینطور می توان گفت که در یک فنجان قهوه عربیکا می توانید طعم های شکلاتی، میوه ای، گیاهی و خاکی را ببینید و بنوشید. یکی دیگر از تفاوت های  فاحش قهوه عربیکا با روبوستا در شکل ظاهری آن می باشد و آن خطی است که وسط دانه قهوه است و کمی انحنا دارد. این را نیز بدانید که گیاهان قهوه عربیکا بسیار مستعد بیماری ها، آفات و تحت تاثیر شرایط آب و هوایی هستند، بنابراین نگهداری از آنها بسیار سخت است.

همه چیز درباره قهوه عربیکا

دلیل نام گذاری قهوه عربیکا:

نام عربیکا معادل با قهوه عربی یا درخت قهوه عربستان است، دلیل این نامگذاری این می باشد که دانه های قهوه عربیکا در قرن هفتم از اتیوپی به عربستان برده شد و در عربستان بود که برای اولین بار قهوه دم شد و به عمل آمد، بعد از آن روش تهیه قهوه دم کرده در بین مصری ها و ترک ها گسترش یافت و سرانجام در سراسر جهان شایع شد و طرفداران خاص خودش را پیدا کرد؛ با جستجو در اولین سابقه ثبت شده در زمینه دم کردن قهوه به عنوان یک نوشیدنی داغ از دانه های بو داده قهوه، می توان به این نتیجه رسید که در قرن دوازدهم، دانشمندان عرب اصرار داشتند که قهوه به آنها و کار کردن در ساعت های طولانی کمک می کند، بنابراین امروزه قهوه از نظر فنی یک نوآوری عربی است که با کمک و همت تجار و دانشمندان به سراسر دنیا نفوذ کرده و پرطرفدارترین نوشیدنی شده است.

انواع دانه قهوه عربیکا:

همانطور که گفته شد کشور برزیل بزرگترین تولید کننده قهوه عربیکا در جهان در حال حاضر می باشد. قهوه عربیکا با کیفیت بالا در برخی دیگر از کشورها مانند کاستاریکا، مکزیک، گواتمالا، رواندا، اکوادور، اتیوپی و هند نیز کشت می گردد، بدین ترتیب در مناطق مختلف، ده ها گونه از خانواده بزرگ قهوه عربیکا پرورش داده می شود. برخی از رایج ترین گونه ها عبارتند ازTypica ، Bourbon ، Caturra ، Catimor ، Catuai ، Gesha ، Jackson ، Kent ، Kona ، Maragogy  و چندین نوع دیگر. یکی از قدیمی ترین انواع قهوه عربیکا، کنت می باشد که به دلیل کیفیت بی نظیرش در جهان بسیار مشهور است، اگرچه قهوه نوع کنت عربیکا در دهه ۱۹۴۰ بین گیاهان محبوب بود، اما امروزه تولید آن فقط به چند منطقه محدود می شود.

در انتها باید بگوییم که قهوه عربیکا دارای خواص و فواید بسیاری می باشد که در مقاله خواص و فواید قهوه عربیکا می توانید آن را بصورت مفصل مطالعه نمایید. همچنینن به شما دوستدار قهوه پیشنهاد می شود با توجه به فواید بی نظیری که این نوشیدنی گوارا برای سلامتی شما دارد از نوشیدن قهوه های کافی پارس که در سراسر شعب کافی پارس موجودند غافل نشوید.

به نوشته امتیاز دهید

5/5
جدیدترین مقالات

جدید ترین مقالات کافی پارس

ماشین اسپرسو
مقالات

همه چیز درباره ماشین اسپرسو

ماشین اسپرسو (Espresso machine) یک وسیله‌ی خاص برای تهیه‌ی قهوه است. این دستگاه با استفاده از فشار بالا، قهوه را از زبانه‌های خود عبور داده و

ادامه مطلب

هر سوالی دارید بپرسید تا مشاوران با شما تماس بگیرند

جشنواره 50% تخفیف (1 الی 11 اردیبهشت)

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

مشاوره رایگان و ثبت نام