تهران: 09202775857-09962028030/کرج:09941176993

کافئین قهوه

درباره کافئین قهوه بیشتر بدانید

بسیاری از موادی که در روز مصرف می‌کنیم، حاوی کافئین هستند، کافئین ماده ای است که روزانه انسان ها خواسته و ناخواسته از آن در خوراکی ها و نوشیدنی های مختلف استفاده می کنند. باید گفت کافئین محرکیست که سیستم عصبی، قلب و ماهیچه‌های بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. حدودا می توان گفت بیش از ۷۰ درصد از جمعیت جهان هر روز قهوه می‌نوشند که حاوی کافئین می باشد.

در این مقاله قصد داریم تا درباره کافئین قهوه بیشتر بدانیم. با کافی پارس بزرگترین فروشگاه زنجیره ای کافه همراه باشید.

کافئین قهوه

کافئین چیست؟

به انگلیسی CAFFEINE ماده ای شیمیایی و خوراکی است که در گیاهانی مانند قهوه، کاکائو، کولا و چای وجود دارد، نوعی داروی محرک که می تواند خواب را از سرتان بپراند! به همین خاطر در ساعت های نزدیک خوابتان نباید نوشیدنی یا خوراکی کافئین دار مصرف کنید. کافئین یک آلکالوئید از خانواده متیل گزانتین هاست و از ترکیب کربن، هیدروژن، نیتروژن و اکسیژن ساخته شده است.

کافئین پرمصرف ترین ماده دارویی سایکو اکتیو (نوعی ترکیب شیمیایی که عملکرد مغز را تغییر می دهد و باعث تغییر در خلق و خو، ادراک، آگاهی و رفتار می شود) در بین انسان ها به حساب می آید که تقریبا 90% بطور روزانه از آن استفاده می کنند. از مهمترین آثار کافئین قهوه افزایش سوخت و ساز بدن، تحریک سیستم اعصاب مرکزی، افزایش هوشیاری و افزایش تمرکز می باشد.

ویژگی های فیزیکی کافئین قهوه:

کافئین خالص پودر نرمی است که بی بو، سفید و براق است، با نقطه جوش 238 درجه سانتیگراد و نقطه جوش 178 سانتیگراد، وزن مخصوص کافئین 2/1 است، PH آن 9/6 می باشد و دارای چگالی 7/6 است. منبع اصلی کافئین در میان مواد غذایی مختلف، دانه قهوه است و میزان کافئین در انواع قهوه اسپرسو و مواد غذایی متغیر می باشد.

در سال2004 در اتیوپی درختانی یافت شد که میزان کافیئشان یک پانزدهم گیاهان کافئین دار می باشد و حتما در آینده از این گیاهان جدید برای  کافئین قهوه استفاده می گردد، باید گفت یک دوز کافئین ۱۰۰ میلی‌گرم است که ۱۵۰ میلی لیتر نوشیدنی قهوه و یک عدد قرص حاوی کافئین، حاوی این مقدار می‌باشد.

قهوه‌ها از نظر میزان کافئین بسیار باهم متفاوتند. یک فنجان قهوه اسپرسو می‌تواند دارای ۷۵ تا ۲۵۰ میلی‌گرم کافئین باشد؛ چای سیاه نسبت به قهوه حاوی کافئین کمتری است که البته به روش دم کردن آن نیز بستگی دارد.

چای سبز و نوشابه‌ها معمولاً کمتر از قهوه کافئین دارند، اما نوشیدنی های انرژی را میزان زیادی کافئین و البته کالری دارند (در تهیه نوشیدنی های غیر الکلی، باید میزان کافئین موجود در آنها به دقت کنترل ‌شود) معمولاً هر چه مقدار کافئین این نوع نوشیدنی ها بالاتر باشد، محبوبیت آنها نیز بیشتر می‌شود.

بعد از نوشیدن یک فنجان قهوه اسپرسو شما دچار سرخوشی، خلق و خوی خوب در طول روز، افزایش انرژی و تمرکز می کند. به طور متوسط یک فنجان قهوه ۹۰ تا ۱۰۰ میلی گرم کافئین دارد که در قهوه پر کافئین بسته به نوع دانه قهوه و روش دم آوری کافئین بیشتری دریافت می کنید. شما با رفتن به شعب کافی پارس در شعبه شهرتان می توانید مدرن ترین تجهیزات کافه را در کافی پارس برای تهیه بهترین قهوه ببینید.

کافئین قهوه

تاثیر کافئین قهوه بر بدن:

کافئین تاثیر مستقیمی روی سیستم عصبی فرد می گذارد و به همین خاطر بعنوان پرطرفدارترین داروی محرک طبیعی در سراسر دنیا به حساب می آید. تاثیری که کافئین درست بعد از مصرف آن می گذارد این است که به سرعت از معده به خون منتقل می شود و از آنجا به کبد متصل می گردد و بر تمام ارگان های بدن تأثیر می گذارند.

با تمام این توضیحات مهمترین اثر کافئین قهوه بر مغز می باشد و مانع اثر گذاری آدنوزین می گردد (آندوزین یک انتقال دهنده عصبی است که باعث آرامش مغز می شود، یک انتفال دهنده عصبی است که باعث آرام شدن مغز می گردد و باعث خوابالودگی مغر می گردد. سطح آدنوزین در طول روز به تدریج بیشتر می‌شود و ما حس  خواب‌آلودگی پیدا می‌کنیم.

کافئین با اتصال به گیرنده‌های آدنوزین در مغز، مانع جلوگیری از فعالیت آن می شود و ناقل های عصبی مانند آدنوزین و نوراپی فرین را فعال می کند و باعث کاهش خستگی و افزایش سطح هوشیاری می شود.

عامل موثر بر میزان کافئین قهوه:

1-نوع دانه قهوه

2-روش دم آوری قهوه

3-ترکیب قهوه های مختلف

فواید و خواص کافئین قهوه:

1-کاهش چربی سوزی و کاهش وزن با کافئین قهوه: کافئین یکی از بهترین راه های های طبیعی برای افزایش چربی سوزی و متابولیسم بدن است که با مصرف کالری بیشتر به لاغری، آب شدن چربی ها و کاهش وزن افراد کمک می کند.

در یک مطالعه نشان داده شد زنانی که روزانه بین ۲ تا ۴ فنجان قهوه مصرف می کنند، اکسیداسیون چربی در آن ها بیشتر شده و زودتر لاغر می شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید نوشته ی تاثیر قهوه بر لاغری را مطالعه کنید.

2-رفع استرس و افسردگس با کافئین قهوه: تحقیقات نشان داده که مصرف روزانه ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلی گرم کافئین قهوه باعث افزایش تولید سروتونین و دوپامین در بدن می شود و با بهبود خلق و خوی افرد به درمان استرس و افسردگی کمک می کند. همچنین مصرف کافئین خستگی را رفع کرده و باعث افزایش هوشیاری و تمرکز و آگاهی محیطی می شود.

قهوه کافئین برای انجام بهتر ورزش و فعالیت های فیزیکی: کافئین باعث بهبود عملکرد فعالیت های فیزیکی و تحمل آستانه درد شود، همچنین باعث پایداری فعالیت فیزیکی در آستانه تحمل درد شود و در این مورد مانند آمینو اسیدها و BCAA عمل می کند اما به این توجه کنید تأثیرش در کوتاه مدت و تمرینات شدید افت کرده و بی نتیجه می ماند.

کافئین قهوه

موثر بودن کافئین قهوه بر بیماری های کبدی و انواع سرطان:

تحقیقات نشان داده است که کافئین موجود در قهوه خطر ابتلا به بیماری های کبدی از جمله فیبروز کبدی، هپاتیت C و سیروز کبدی را می کاهد، همچنین کافئین به خاطر میزان بالای آنتی اکسیدان های موجود، خطر ابتلا به انواع سرطان از جمله سرطان دهان و گلو، سرطان کبد، سرطان کولون و سرطان پوست را به طرز محسوسی کم می کند.

مجاز به مصرف چه میزان کافئین قهوه اسپرسو در طول روز هستیم؟

مصرف ۴۰۰ میلی گرم کافئین در طول روز که معادل چهار فنجان می باشد، برای بزرگسالان سالم بدون بیماری، کافی و مفید می باشد. در ضمن کافئین ممکن است برای افراد حساس به کافئین هستند و یا کسانی که داروهای خاصی را مصرف می کنند، گزینه خوبی نباشد.

همچنین زنان باردار یا کسانی که قصد بارداری دارند و یا در دوران شیر دهی هستند، باید برای مصرف کافئین با پزشک خود مشورت داشته باشید تا دچار مشکلات نشوید. لطفا اگر باردار یا در آستانه بارداری هستید مقاله فواید و مضرات قهوه اسپرسو برای زنان باردار را در مجله کافی پارس با دقت مطالعه فرمایید.

خوب در پایان مطلب باید بگوییم که در منابع طبیعی، ثابت شده است که قهوه اسپرسو بیشترین میزان کافئین را در خود دارد؛ به شما توصیه می گردد برای خرید حضوری قهوه اسپرسو برای نوشیدن و خرید قهوه بصورت خشک و یا خرید پودر قهوه به کافی پارس مراجعه کنید تا قهوه واقعی را با تمام وجود حس کنید.

به نوشته امتیاز دهید

5/5
جدیدترین مقالات

جدید ترین مقالات کافی پارس

ماشین اسپرسو
مقالات

همه چیز درباره ماشین اسپرسو

ماشین اسپرسو (Espresso machine) یک وسیله‌ی خاص برای تهیه‌ی قهوه است. این دستگاه با استفاده از فشار بالا، قهوه را از زبانه‌های خود عبور داده و

ادامه مطلب

هر سوالی دارید بپرسید تا مشاوران با شما تماس بگیرند

جشنواره 50% تخفیف (1 الی 11 اردیبهشت)

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

مشاوره رایگان و ثبت نام