تهران: 09202775857-09962028030/کرج:09941176993

قهوه اسپرسو کوبانو

درباره قهوه اسپرسو کوبانو

قهوه ها در دو نوع کلی قهوه عربیکا و قهوه روبوستا در دنیا وجود دارد و تنها تفاوتی که در آنها ایجاد می شود وابسته به نوع کشور و محلی است که خواستگاه رویش و کشت آن دانه قهوه باشد و نام گذاری های انجام شده نیز به همین قضیه مرتبط می باشد. قهوه های موجود در دنیا ویژگی هایی نظیر عطر و طعم و میزان کافئین و خواص و ویژگی هایی که دارند آنها را از هم متفاوت می کند، در تهیه انواع قهوه ها تمام این عوامل تأثیر دارند و انتخاب هر کدام از آنها به سلیقه فرد بستگی دارد.

در این مقاله قصد داریم تا درباره یکی از انواع قهوه که زادگاه خاصی دارد به نام قهوه اسپرسو کوبانو صحبت کنیم، اینکه از کجا آمده، چه ویژگی هایی دارد، طرز تهیه آن چگونه است و … را تا انتهای محتوا متوجه خواهید شد؛ با کافی پارس همراه باشید.

قهوه اسپرسو کوبانو

قهوه اسپرسو کوبانو چیست؟

قهوه کوبانو با نام انگلیسی café Cubano با نام هایی مختلف دیگری نیز شناخته شده است مانند اسپرسو کوبایی، کافه سیتو و شات کوبایی که مدلی از قهوه اسپرسو می باشد که به کشور کوبا تعلق دارد؛ قهوه اسپرسو کوبایی یک شات قهوه اسپرسوی شیرین شده است (شکل سنتی آن با شکر قهوه ای طبیعی تهیه می گردد). بعضی از قهوه های دیگری که با دانه قهوه کوبانو تهیه می شوند به نام قهوه کن لچه (قهوه کن لِچه قهوه‌ای است که عموماً برای صبحانه آماده می‌شود.

این قهوه در یک فنجان معمولی، به همراه شیر و شکر سرو می‌شود. برای آماده کردن این قهوه، شیر را آن‌قدر داغ می‌کنند که به جوش بیاید. سپس قهوه و شکر (معمولاً قهوه‌ای) را به آن اضافه می‌کنند و هم می‌زنند و سپس نوشیدنی داغ را در فنجان‌ها می‌ریزند) معروف هستند. نوشیدن قهوه اسپرسو کوبانو فعالیتی برجسته ی اجتماعی و فرهنگی در کوبا و در جوامع کوبایی آمریکایی به ویژه در میامی، تمپا و فلوریدا کیز می باشد.

انواع مختلف قهوه اسپرسو کوبانو:

قهوه‌ کوبا شامل گونه‌های مختلفی از قهوه عربیکاست و دارای طعم و مزه‌ای قوی و تلخ است، قهوه‌ی روبوستا به ندرت در این کشور کشت می‌شود. آن چه به مرغوبیت قهوه‌ی کوبا می‌افزاید، شهرت این کشور به پرورش ارگانیک قهوه می باشد.

از مهم‌ترین گونه‌های قهوه‌ی کوبایی می‌توان موارد زیر را نام برد:

قهوه‌ کوبیتا: با رایحه‌ای رویایی و بهشتی (Cubita)
قهوه‌ سرانو: عطر تند و تیز با طعمی کاراملی (Serrano)
استرِلا دل نورته: بادی غلیظ و سنگین و افتر تیستی لطیف (Estrella del Norte)

قهوه اسپرسو کوبانو و تاریخچه و اهمیت آن:

قهوه اسپرسو کوبانو که با نام کافه کوبانو هم شناخته می شود بیشتر از یک فنجان قهوه برای این کشور ارزش دارد و به نوعی قسمتی از تاریخ این کشور به شمار می آید، از ویژگی ها و مشخصات اصلی قهوه اسپرسو کوبانو، عطر تلخ و طعم گس آن می باشد.

قهوه کوبایی در نوعی فنجان های ویژه به نام تاسیتاها سرو می شود که نشان دهنده تاریخچه ملتی می باشدکه با تمام سختی و مشکلات فراوان که روبرو بوده است، با مقاومت و سرسختي پیشرفت کرده است. برای اطلاع از شرایط دریافت نمایندگی به سایت کافی پارس مراجعه نمایید.

قهوه اسپرسو کوبانو

اقتصاد وابسته کوبا به قهوه اسپرسو کوبانو:

کوبا جزوکشورهایی است که از لحاظ اقتصادی بسیار وابسته به قهوه بوده و هست، قهوه سال 1748 وارد کوبا شد و کشت و تولید آن مورد استقبال بالای مردم آن قرار گرفت؛ رابطه خوب سیاسی کشورهای شوروی و اسپانیا با کوبا باعث شد که تولید قهوه و صادرات آن به این دو کشور بسیار گسترش یابد تا جایی که تولید قهوه اسپرسو کوبانو این کشور 000/440 کیسه قهوه در سال رسیده بود.

اما در سال 1959 با ایجاد تحریم های ایالات متحده علیه کشور کوبا، میزان صادرات آنها بسیار کاهش پیدا کرد و این روند در سال 1980 با فروپاشی کشور شوری به اوج خود رسید تا جایی که میزان صادرات کشور کوبا در سال 2007 تنها به 7000 کیسه در سال رسید که موجب مشکلات اقتصادی فراوان در این کشور شد.

اما خوشبختانه در سال های اخیر مردم این کشور تصمیم گرفته اند که باز بتوانند یکی از بزرگترین صادر کننده های قهوه در دنیا باشند تا جایی که میزان صادرات آنها با رشد چشم گیری به 000/120 کیسه در سال رسیده است.

دلیل اهمیت تاسیتاها (فنجان قهوه اسپرسو کوبانو):

برای بهتر دانستن این موضوع بهتر است بدانید که در کوبا، بعد از سال 1962 دولت کوبا، بخاطر مشکلات فراوانی که در تأمین مواد غذایی برای مردم کشورش، محدودیت های مختلفی قرار داد که یکی از آنها جیره بندی قهوه برای کوبایی بود یعنی هر فرد کوبایی در ماه فقط اجازه خرید 4 بسته قهوه را داشت.

به همین دلیل کوبایی ها با طراحی فنجان تاسیتاها که در واقع یک شات کوچک بود تلاش کردند تا مصرف قهوه خود را مدیریت کنند، به خاطر همین است که فنجان تاسیتاها برای کوبایی ها ارزشش فراتر از یک فنجان معمولی می باشد. مقاله جالب آشنایی با انواع فنجان قهوه خوری را در مجله کافی پارس ببینید و به دوستانتان هم پیشنهاد دهید.

شکل و طعم قهوه اسپرسو کوبانو:

کافه کوبانو که به اسم قهوه اسپرسو کوبانو معروف است و همانطور که گفته شد نوعی قهوه اسپرسو با ریشه ای در کشور کوبا می باشد. وقتی برای نخستین بار قهوه اسپرسو از ایتالیا به کشور کوبا وارد شد، تهیه این نوشیدنی دلچسب نیز آغاز شد.

قهوه اسپرسو کوبانو همان اسپرسویی است به اضافه شکر قهوه ای که بعد از دم آوری با خامه کرم رنگی یا همان کرمای قهوه روی نوشیدنی را می پوشاند و در اصطلاح به آن اسپوما می گویند. حتما محتوای چطور یک کرمای قهوه حرفه ای داشته باشیم؟ را در سایت کافی پارس مطالعه تا یک قهوه حرفه ای درست کنید.

قهوه اسپرسو کوبانو

طرز تهیه قهوه اسپرسو کوبانو:

مواد مورد نیاز برای تهیه قهوه کوبانو (یک نفر)

1-قهوه اسپرسو

2-یک قاشق چایخوری شکر قهوه ای

3-تجهیزات برقی مانند دستگاه اسپرسوساز خانگی یا صنعتی یا موکاپات

مراحل تهیه قهوه اسپرسو کوبانو:

1-برای درست کردن قهوه اسپرسو کوبانو اول باید یک شات اسپرسو با دستگاه اسپرسوساز یا موکاپات تهیه کنیم. (جالب است بدانید مردم بومی کوبا برای تهیه این قهوه، ان را با استفاده از موکاپات عصاره گیری می‎‌کنند)

2-قهوه اسپرسو می تواند بصورت دانه قهوه باشد تا بعد آسیاب شود یا بصورت پودر قهوه آماده باشد.

3-ابتدا در شات اسپرسو کمی قهوه اسپرسو را با شکر قهوه ای مخلوط می کنیم و کامل هم می زنیم تا غلیظ و کرمی شود.

4-در این مرحله باقی قهوه اسپرسوی آماده شده را به شات اضافه کرده و بخوبی با هم مخلوط می کنیم.

خوب الان یک قهوه اسپرسو کوبانو ناب و خالص داریم تا نوش جان کنید.

نکته: اگر تمایل دارید قهوه اسپرسو کوبانو شیرین‌تر باشد و اسپومایدرست شده روی آن عمیق‌تر با رنگ قهوه‌ای روشن باشند، می توانید شکر قهوه‌ای بیشتری به آن بیافزایید.

قهوه اسپرسو کوبانو

ویژگی قهوه اسپرسو کوبانو:

قهوه اسپرسو کوبانو را مانند خیلی از قهوه های کشور های آمریکای مرکزی و جنوبی در موکاپات تهیه می کنند، پودر قهوه کوبایی باید بسیار ریز باشد و همین باعث ایجاد طعم قویتری از نظر تلخی و غنی بودن می شود، این طعم و بادی قوی باعث شد که کوبایی ها به فکر اضافه کردن مقداری شکر برای ملایم سازی طعم آن شوند.

به همین دلیل قهوه کوبانو را اصولا با شکر قهوه ای ترکیب می کنند. از قهوه کوبانو برای تهیه انواع مختلف قهوه اسپرسو استفاده می شود مثلا قهوه کورتادو که ترکیبی است از قهوه کوبایی با شیر که نسبت آن 80 به 20 می باشد.

چگونگی تهیه قهوه اسپرسو کوبانو با موکاپات:

مواد اولیه مورد نیاز:

1-آب سرد که بهتر است تصفیه شده باشد.

2-قهوه کوبایی یا کوبانو

3-دو قاشق چای خوری شکر قهوه ای

4-موکاپات

ابتدا آب را در کتری به جوش بیاورید تا آنرا برای استفاده در موکاپات بکار ببرید، می توانید از پودر آماده قهوه استفاده کنید یا همان موقع دانه های قهوه را با درجه متوسط رو به ریز آسیاب کنید که مسلما در عطر و طعم مطلوب تر قهوه تاثیر دارد؛ وقتی دمای آب تا 50 درجه رسید آن را در مخزن آب موکاپات پر کنید.

حالا موقع پر کردن محل قهوه است (قسمت میانی) و سطح آن را صاف کنید، و بعد محل قهوه و قسمت بالایی موکاپات را روی مخزن آب سوار کنید و بپیچانید. 5 دقیقه بعد اولین آثار قهوه را در محفظه بالایی می بینید، ابتدا قهوه ای تیره است و سپس رنگش روشن و عسلی می شود که 10 دقیقه زمان می برد، خوب قهوه شما آماده است. پیشنهاد می گردد مقاله بی نظیر طرز تهیه قهوه اسپرسو در خانه را در مجله کافی پارس مطالعه نماید.

در انتهای مقاله باید بگوییم در حال حاضر، قهوه‌ی درجه یک کوبایی در بازارهای اروپا و آسیا از جایگاه ویژه‌ای برخوردار می باشد و قسمت قابل‌ توجهی از تولید قهوه‌ی این کشور مستقیماً در اختیار بازارهای انحصاری قرار می‌گیرد. در نهایت توصیه می کنیم از شعب کافی پارس که بزرگترین فروشگاه زنجیره ای کافه در ایران می باشند حتما دیدن فرمایید و قهوه دلخواهتان را میل نمایید.

به نوشته امتیاز دهید

5/5
جدیدترین مقالات

جدید ترین مقالات کافی پارس

نژاد های اصلی قهوه
مقالات

نژاد های اصلی قهوه

قهوه عربیکا و قهوه روبوستا نژاد های اصلی قهوه هستند هر یک از این دو گونه، ویژگی‌ها و خصوصیات منحصر به فردی دارند که در زیر

ادامه مطلب
اکسسوری‌ های باریستا
مقالات

اکسسوری‌ های باریستا و کافه

اکسسوری‌ های باریستا به مجموعه‌ای از ابزارها و وسایلی اطلاق می‌شود که برای تهیه و سرو قهوه به کار می‌روند.اکسسوری‌ های باریستا به او کمک

ادامه مطلب
فواید قهوه
آموزش‌ها

فواید قهوه چیست؟

قهوه، از گذشته‌های دور تا به امروز جزء محبوب‌ترین نوشیدنی‌های جهان است که به دلایل متعددی مورد توجه افراد قرار گرفته است. علاوه بر طعمی

ادامه مطلب
زیرگونه‌های قهوه
مقالات

منظور از زیرگونه‌های قهوه چیست؟

زیرگونه‌های قهوه تنوع زیادی در دنیای قهوه ایجاد کرده‌اند و هر کدام با ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود، تجربیات متفاوتی را برای علاقه‌مندان به قهوه فراهم می‌کنند.

ادامه مطلب
تفاوت لاته و کاپوچینو
مقالات

تفاوت لاته و کاپوچینو

لاته و کاپوچینو دو نوع محبوب قهوه هستند که هر کدام با ترکیب‌های مختلفی از قهوه اسپرسو و شیر تهیه می‌شوند. با این حال، این

ادامه مطلب

هر سوالی دارید بپرسید تا مشاوران با شما تماس بگیرند

جشنواره 55% تخفیف (از 1 الی 12 مرداد ماه )

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

مشاوره رایگان و ثبت نام