تهران: 09202775857-09962028030/کرج:09941176993

معرفی قهوه های فول کافئین

مسلما در منوی کافه ها با مواردی نظیر فول کافئین مواجه شده اید که از نظرتان حتما تلخ ترین و تیره ترین قهوه دنیا می باشند و اگر قهوه خور حرفه ای باشید و از کافئین زیاد و انرژی که به شما می بخشد لذت می برید و برایتان ضرر ندارد ممکن است یک شات از قهوه های فول کافئین را سفارش دهید ولی اگر از تلخی زیاد قهوه خوشتان نمی آید و ترجیح می دهید آن را با شیر یا بستنی و خامه یا حداقل ساده بنوشید چیز دیگری سفارش خواهید داد.

در هر حال در این مقاله می خواهیم به معرفی قهوه های فول کافئین بپردازیم. با پارس کافه تنها کافی شاپ زنجیره ای در ایران همراه باشید.

عوامل موثر در بوجود آمدن قهوه های فول کافئین:

مقدار کافئین در فنجان قهوه عواملی که مهمترینشان را بریتان می گوییم وابسته است:

1-نوع دانه قهوه (عربیکا، روبوستا، اکسلسا، لیبریکا) که البته اینکه نوشیدن دو مورد آخر که بسیار کمیاب و گران هستند بعید می باشد.
2-روش دم آوری قهوه که می تواند فیلتری یا قطره ای، دستگاه اسپرسوساز، دم سرد و … باشد.
3-نوع رست قهوه (لایت، مدیوم، مدیوم-دارک، دارک)
4- با آسیاب کردن قهوه در ریزترین اندازه ممکن
5-افزایش نسبت قهوه به آب
6-افزایش زمان خیساندن قهوه یا عصاره گیری در دمای بالاتر

سایز متداول برای سرو انواع قهوه نیز باید در نظر گرفته شود، هرچه اندازه ظرف نوشیدنی قهوه شما بزرگتر باشد مسلما کافئین آن هم زیادتر است، در واقع می توان گفت یکی از قهوه های فول کافئین که نسبت به حجمش، بیشترین مقدار کافئین را دارد قهوه اسپرسویی است که از دانه قهوه روبوستای خالص با رست دارک درست شده باشد.

قهوه های فول کافئین

کدام نوع از رست قهوه در به وجود آمدن قهوه های فول کافئین تأثیر دارد؟

کافئین یک ترکیب ثابت است که فرآیند رست تاثیر زیادی روی آن ندارد، این یعنی دانه قهوه حتی در معرض دمای بالا هم مقدار قابل توجهی کافئین از دست نخواهد داد. هنگام رست، دانه قهوه بزرگتر می شود، رنگش عوض می شود و کمی از وزنش را از دست می دهد و سبک تر می شود، میزان کافئینی که که یک دانه قهوه دارد در فرآیند رست خیلی تحت تاثیر قرار نمی گیرد. دانه تازه و سبز قهوه می تواند هم اندازه قهوه با رست لایت، مدیوم یا دارک و حتی شاید فقط کمی بیشتر از آنها کافئین داشته باشد.

پس اگر میزان کافئین یک دانه قهوه را در انواع رست مقایسه کنیم، تفاوت آن ها در واقع خیلی کم است، با این وجود وقتی که دانه قهوه رست می شود، مقداری رطوبت از دست می دهد و چگالی قهوه کم می گردد یعنی وزن قهوه نسبت به حجمش کمتر می شود مثلا۱۰ گرم قهوه با رست دارک مقدار کافئین بالاتری نسبت به ۱۰ گرم قهوه با رست لایت خواهد داشت، هرچه درجه رست قهوه لایت تر باشد، دانه قهوه متراکم تر می گردد یا می توان اینطور بیان کرد که در یک قاشق غذاخوری ۱۰ دانه قهوه با رست لایت، فقط ۷ دانه با رست دارک جا می گیرد.

حجم دانه های قهوه زمان رست بیشتر می گردند، به همین علت تعداد بیشتری دانه با رست لایت درون یک قاشق جا می شود. پس اگر شما اندازه گیری قهوه را به صورت حجمی انجام می دهید، احتمالاً نوشیدنی درست شده با دانه قهوه رست لایت نسبت به رست دارک برای شما کافئین بیشتری خواهد داشت.

پس اگر می خواهید بدانید که قهوه های فول کافئین بر اساس نوع رست کدامند، باید بدانید که نوع اندازه گیری شما در این قضیه مهم می باشد یعنی اگر اندازه گیری را به صورت وزنی با ترازو انجام دهید، قهوه با رست دارک کافئین بالاتری دارد ولی اگر به صورت حجمی یعنی با اسکوپ اندازه بگیرید، قهوه با رست لایت قهوه پر کافئین تری می باشد که البته در مورد اندازه گیری حجمی بعضی نظرشان برعکس است و قهوه ای که با رست دارک دم آوری شده را نسبت به رست لایت دارای کافئین بیشتری می دانند.

کدام قهوه از قهوه های فول کافئین می باشد؟

قهوه ای که می نوشید در واقع دانه یک بوته به اسم کوفه آ است؛ دو نوع مهم تر قهوه از لحاظ تجاری، کوفه آ عربیکا و کوفه آ کانفورا هستند که نام عربیکا را که حتما می شناسید و کانفورا نیز همان قهوه روبوستا است این یعنی اگر می خواهید قهوه های فول کافئین درست کنید باید از دانه قهوه روبوستا استفاده نمایید، با این حال قهوه ای که از بوته کوفه آ بدست می آید قهوه با کیفیت تری می باشد.

قهوه های فول کافئین با کدام روش دم آوری بدست می آیند؟

۲۴۰ میلی لیتر قهوه پور اُور یا قطره ای، نسبت به ۲۴۰ میلی لیتر قهوه تهیه شده با فرنچ پرس کافئین کمتری دارد، حتی اگر هر دو نوشیدنی را با یک نوع قهوه و به یک نسبت آب و قهوه تهیه کنید به این خاطر که قوی ترین قهوه از نظر کافئین، کاملاً به نوع روش دم آوری وابسته است.

همانطور که حتما می دانید قوی ترین قهوه های فول کافئین از روش عصاره گیری قهوه اسپرسو بدست می آیند، روش دم آوری دیگری که در جایگاه دوم قوی ترین قهوه ها قرار دارد، قهوه ترک می باشد و رتبه سوم را موکاپات در دست دارد.
با توجه به این موارد باید برای هر کدام از این نوشیدنی ها اندازه متوسط خودش را لحاظ کنیم:

-با اینکه قهوه اسپرسو از لحاظ کافئین، قوی ترین قهوه در نظر گرفته شده اما همیشه یک شات قهوه اسپرسو حدود ۳۰ میلی لیتر است و این یعنی یک شات سینگل اسپرسو حدود ۷۶ میلی گرم کافئین دارد.

-همیشه مقدار قهوه ای که با موکاپات درست می شود ۵۰ تا ۶۰ میلی لیتر می باشد، یعنی یک بار نوشیدن قهوه بدست آمده با موکاپات به شما 44/91 میلی گرم کافئین می دهد.

-مقدار متوسط برای سرو یک فنجان کلد برو۲۴۰ میلی لیتر است، پس میزان کافئینی که از کلد برو می گیرید ۲۰۴ میلی گرم یعنی خیلی بیشتر از یک شات اسپرسو می باشد بنابر این با اینکه قهوه اسپرسو بالاترین تراکم کافئین را دارد، یک وعده کلدبرو همیشه از نظر کافئین قوی تر است.

قهوه های فول کافئین

قهوه های فول کافئین در دنیا کدامند؟

برندهایی از قهوه وجود دارند که معروف به قوی ترین قهوه بوده و جزو قهوه های فول کافئین به شمار می روند؛ این ۳ برند از کمپانی های معروف دنیا، قوی ترین قهوه از نظر کافئین در بازار می باشند:
1-قهوه دث ویش یا آرزوی مرگ
2-قهوه دویل مانتین یا کوهستان شیطان، بلک لیبیل
3-قهوه پلیر وان Insomniac
که در مورد این قهوه ها محتواهایی در مجله کافی پارس موجود می باشند که می توانید بصورت مفصل دربارشان بدانید.

در انتهای محتوا باید گفت که اینکه چه نوع قهوه ای را با چه طعم یا ماده افزودنی ای می نوشید یا نه بصورت ساده بدون شکر و شیر، می توانید از فواید و خواص قهوه اسپرسو بهره مند شوید و به سلامت بدنتان کمک نمایید. برای دریافت نمایندگی از کافی پارس به سایت و صفحه مورد نظر مراجعه نمایید.

 

به نوشته امتیاز دهید

5/5
جدیدترین مقالات

جدید ترین مقالات کافی پارس

ماشین اسپرسو
مقالات

همه چیز درباره ماشین اسپرسو

ماشین اسپرسو (Espresso machine) یک وسیله‌ی خاص برای تهیه‌ی قهوه است. این دستگاه با استفاده از فشار بالا، قهوه را از زبانه‌های خود عبور داده و

ادامه مطلب

هر سوالی دارید بپرسید تا مشاوران با شما تماس بگیرند

جشنواره 50% تخفیف (1 الی 11 اردیبهشت)

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

مشاوره رایگان و ثبت نام