تهران: 09202775857-09962028030/کرج:09941176993

آداب نوشیدن قهوه

آداب نوشیدن قهوه در کشورهای مختلف

مسلما قهوه هم مانند خوردن و  نوشیدن سایر خوراکی ها آداب خودش را دارد و در فرهنگ کشورهای دنیا متفاوت می باشد، اینکه قهوه درکجا با چه نوشیده می شود و آیا اصلا نیاز به افزودنی خاصی دارد یا نه و در چه چیزی سرو می گردد و حتی دلیل نوشیدن آن چیست.

همه سوالاتی است که در ذهن شما وجود دارد؛ در ایم محتوا قصد داریم تا به این سوالات پاسخ دهیم و شما را با فرهنگ های متفاوت و آداب و رفتار مردم دنیا درباره آداب نوشیدن قهوه آشنا سازیم. با پارس کافه با مدرن ترین تجهیزات کافه در شعب کافی پارس همراه ما باشید.

آداب نوشیدن قهوه در کشورهای مختلف

آداب نوشیدن قهوه در ویتنام:

آداب نوشیدن قهوه در ویتنام مثل بسیاری دیگر از کشورها، بهانه‌ ایست برای معاشرت و گفتگو بین افراد مختلف و مردم، از نوشیدنی‌های بر پایه‌ قهوه و معروف در ویتنام‌ می‌توان اگ کافی Egg coffee نام برد که حاوی شیر غلیظ شده، سفیده تخم‌مرغ، شکر و قهوه داغ می باشد.

آداب نوشیدن قهوه

آداب نوشیدن قهوه در فنلاند:

یکی از متفاوت ‌ترین روش‌ها و آداب نوشیدن قهوه در کشور فنلاند وجود دارد، مردم این کشور یک تکه کوچک از پنیر محلی را درون فنجان قهوه خود می اندازند و بعد قهوه دم‌ آوری شده را روی آن می‌ریزند و میل می‌کنند، نام این قهوه عجیب لپلند کافی Lapland coffee است. توصیه می گردد با مطالعه مقاله قهوه اسپرسو کن پانا با این نوشیدنی بیشتر آشنا شوید.

آداب نوشیدن قهوه در ایتالیا:

ایتالیایی‌ ها بخاطر فرهنگ غنی قهوه خود برای آداب نوشیدن قهوه در جهان معروفند. آنها دوست دارند قهوه را در آرامش بنوشند و همچنین بیشتر کافه‌های این کشور هیچ وقت قهوه را در فنجان‌های کاغذی سرو نمی‌کنند، ایتالیایی‌ها همچنین شیر در قهوه را دوست دارند و کافه لاته و کاپوچینو از نوشیدنی‌های پر طرفدار ایتالیا هستند و معمولا بعد از نهار سرو نمی‌ شوند و این‌ نوشیدنی‌ها مخصوص صبحانه می باشند.

یکی دیگر از فرهنگ ‌های قهوه در ایتالیا به قهوه کلاسیک مربوط است، مردم این کشور قهوه کلاسیک یا همان قهوه اسپرسو را به همراه یک برش نازک از لیموترش سرو می‌ نمایند و برای این کار لیموترش را با قاشق در ته یا روی دیواره فنجان فشار داده تا طعم و عطر خود را به اسپرسو  پس بدهد.

اغلب ایتالیایی‌ها قهوه اسپرسو را تلخ و بدون شیرین کننده می‌نوشند، اگر چه عده ای نیز قهوه را با شکر می‌خورند اما سرو قهوه ایتالیایی معمولا بدون شکر می باشد. از دیگر آداب سرو قهوه در ایتالیا این است که معمولا قهوه را در کافی شاپ و به صورت سرپایی در قسمت بار می‌نوشند و اگر در کافه بنشینند مدت طولانی را صرف نوشیدن قهوه نمی‌کنند.

در این کشور مرسوم است که اگر شخصی تمایل دارد مدت بیشتری را در کافه بماند، باید مبلغی را اضافه تر پرداخت کند.

آداب نوشیدن قهوه

آداب نوشیدن قهوه در آرژانتین:

آداب نوشیدن قهوه در آرژانتین کمی متفاوت است به این صورت که در این کشور، کف شیر به چند قطره قهوه تلخ و غلیظ اضافه می‌شود، بهتر است بگوییم این نوشیدنی یک فنجان شیر با کمی قهوه می باشد نه قهوه به همراه شیر، نام این قهوه در آرژانتین لاگریما است. مشابه این نوشیدنی پرطرفدار لاته ماکیاتو است. محتوای آفوگاتو یا قهوه بستنی و طرز تهیه آن را در مجله کافی پارس از دست ندهید.

آداب نوشیدن قهوه در اسپانیا:

آداب نوشیدن قهوه در اسپانیا تا حدودی به کشور ایتالیا نزدیک است، در اسپانیا قهوه اسپرسو را به همراه شیر غلیظ شده ترکیب و میل می‌کنند و نامش هم بوم بون یا بون بون کافی است؛ این نوشیدنی شباهت زیادی به کاپوچینو و لته دارد با این تفاوت که فقط از دو لایه‌ شیر غلیظ شده و قهوه اسپرسو استفاده می گردد. پیشنهاد می گردد مقاله قهوه طعم دار با افزودنی های طبیعی را در سایت کافی پارس مطالعه نمایید.

آداب نوشیدن قهوه در مراکش:

آداب نوشیدن قهوه در مراکش با ادویه همراه است، به همین خاطر در این کشور ادویه‌ هایی مثل دانه کنجد، فلفل سیاه و جوز هندی همراه با دانه‌های معمولی قهوه‌ آسیاب می‌کنند، سپس آن را دم می نمایند. شاید ترکیب این ادویه‌ ها با قهوه عجیب به نظر برسند اما طعمی تند، قوی و جدید در قهوه بوجود می آید، نام این قهوه‌ی ترکیبی با ادویه اسپایسد کافی می باشد. درباره قهوه ترش بیشتر بدانید و بخوانید.

آداب نوشیدن قهوه در هنگ کونگ:

یکی از نوشیدنی ‌های محبوب مردم کشورهای شرق آسیا و هنگ کنگ چای‌ می باشد، در واقع چای در کشورهای شرق آسیا بخشی از فرهنگ آن‌ کشورها شده است؛ علاقه مردم هنگ کنگ به چای باعث شده آداب نوشیدن قهوه در این کشور کمی متفاوت باشد، آنها نوشیدنی را از ترکیب چای سیاه، فلفل، شیر غلیظ شده و دو شات قهوه تلخ اسپرسو درست کنند، طعم این قهوه بسیار تند و عجیب است که شاید همه پسند نباشد.

آداب نوشیدن قهوه

آداب نوشیدن قهوه در یونان:

شاید در میان انواع آداب نوشیدن قهوه‌ کشورهای مختلف، کافه فراپه از همه معروف ‌تر و محبوب تر باشد و حتی آن را در کافه ‌های ایران نیز می بینید. فراپه نوشیدنی ای از قهوه که مخصوص کشور یونان می باشد؛ ترکیب این قهوه دو قاشق غذاخوری قهوه فوری، شکر و آب است و قهوه، بستنی (معمولا وانیلی)، شیر غلیظ‌ شده و آبمیوه برای طعم دادن به فراپه استفاده می‌شود.

آداب نوشیدن قهوه در آلمان:

جالب‌ترین داستان در میان آداب نوشیدن قهوه مربوط به فاریشر آلمان می باشد، ماجرای این نوشیدنی از این قرار است که اولین بار از فاریشر برای مخفی کردن الکل استفاده می شد و پس از آن بعنوان یک سبک از قهوه، مورد استقبال قرار گرفت. ترکیب فاریشر مقداری عرق نیشکر و قهوه می‌ باشد و در آخر با یک لایه بزرگ از خامه فرم‌ گرفته شده پوشانده می‌شود.

آداب نوشیدن قهوه در سنگال:

در ایران و در خیلی از کافه ‌ها متداول است که به کاپوچینو، لاته و انواع قهوه ‌ها کمی دارچین اضافه می‌کنند، این کار باعث می گردد قهوه دارای عطر و طعم دلپذیرتری شود ولی کسانی هم هستند که عطر و طعم دارچین را دوست ندارند و این نوع قهوه مطابق میل آن‌ها نمی باشد. در بعضی از کشورها خصوصا کشورهای آفریقایی مانند مراکش که مردم آنها به غذاهای تند عادت دارد به قهوه فلفل اضافه می‌کنند.

یعنی فلفل بخشی از آداب نوشیدن قهوه در این کشورها شده است. قهوه توبا که قهوه‌ای مطابق میل مردم سنگال می باشد از قهوه و فلفل تشکیل شده، برای تهیه‌ کافی توبا موقع آسیاب کردن دانه‌های قهوه، فلفل گینه‌ای به آن اضافه می‌کنند و بعد این پودر قهوه مخلوط را همانند قهوه معمولی تهیه و سرو می نمایند.

آداب نوشیدن قهوه

آداب نوشیدن قهوه در ترکیه:

تاسیس اولین قهوه خانه ‌های دنیا به قرن ۱۶ در ترکیه بر می‌گردد، جایی که بسیاری از مرد ها دور هم جمع می‌شدند و درباره‌ مسائل سیاسی و موضوعات مختلف صحبت می‌کردند، در ترکیه از دیرباز مرسوم بوده که قهوه را به همراه شیر و عسل دم کنند، به این روش از تهیه قهوه که در کشور ترکیه مرسوم می باشد اولد مور می‌گویند.

آداب نوشیدن قهوه در ترکیه به این صورت است که معمولا قهوه ترك را خیلی آرام و در جذوه (قهوه جوش های کوچکی که عموماً مسی و برنجی می باشند) درست می‌کنند و در كنار آن نیز یك لیوان آب سرد سرو می‌کنند، آب را قبل از قهوه می‌نوشند تا دهان تازه باشد تا طعم قهوه بهتر درك شود.

نکته جالب دیگر در فرهنگ ترکیه این است که برخی از افراد، پیش از خوردن قهوه (به ویژه بعد از غذا) یك لیوان عرق نعنا می‌نوشند. تهیه قهوه ترک با سایر انواع قهوه از جمله قهوه فرانسه و قهوه اسپرسو متفاوت می باشد، برای تهیه قهوه ترک پودر قهوه را به صورت مستقیم با آب ترکیب می‌کنند و قهوه از هیچ فیلتری عبور نمی‌کند پس در نتیجه پودر قهوه در قهوه آماده شده دیده می شود و در ته فنجان نیز ته ‌نشین می‌گردد که به آن لرد می گویند.

به همین خاطر برای گرفتن فال قهوه از این مدل قهوه استفاده می کنند و افرادی که اقدام به این کار می‌کنند براساس اشکالی که از ته‌نشینی قهوه در فنجان ایجاد می‌شود فال را می‌گیرند؛ مقاله پیشگویی و طالع بینی با فال قهوه را حتما مطالعه نمایید.

آداب نوشیدن قهوه در جامائیکا:

آداب نوشیدن قهوه‌ در کشور جامائیکا به آداب و فرهنگ سرو قهوه در آلمان (فاریشر) خیلی شبیه است و تنها تفاوت‌ های کوچکی با هم دارند، آداب سرو قهوه در جامائیکا به این صورت است که درون قهوه مقداری عرق نیشکر می ‌ریزند و در کنار آن هم یک برش پرتقال تازه قرار می‌دهند و بصورت آیس کافی هم نوشیده می شود. مقاله جذاب قهوه وگان و انواع مختلف آن را در مجله کافی پارس بخوانید و با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

آداب نوشیدن قهوه

آداب نوشیدن قهوه در ایرلند:

معروف‌ترین قهوه‌ی ایرلند Irish coffee است، این قهوه ترکیبی از قهوه فرانسه، نوشیدنی‌ الکلی و کف شیر می باشد، تاریخچه‌ی این نوشیدنی مانند قهوه آمریکانو به سربازان آمریکایی و دهه‌ی۱۹۴۰ میلادی بر می‌گردد؛ در این دهه گروهی از سربازان آمریکایی به شهر Limerick ایرلند رسیدند و خواستار یک نوشیدنی بودند که محرک باشد و روحیه‌ جنگجویی آنها را افزایش دهد و آنها را در برابر هوای بارانی منطقه گرم نگه دارد.

به همین خاطر این نوشیدنی برای اولین بار تهیه شد و توسط سربازان آمریکایی مصرف شد. پس از آن طرز تهیه‌ی این نوشیدنی که مورد استقبال سربازان آمریکایی قرار گرفته بود در ایرلند گسترش یافت و جزو آداب نوشیدن قهوه این سرزمین شد.

آداب نوشیدن قهوه در برزیل:

برزیل یکی از کشورهای بزرگ تولیدکننده قهوه در جهان می باشد، از آنجا که برزیل یکی از بزرگترین تولیدکنندگان قهوه در جهان می باشد روش‌های آماده‌ سازی و آداب نوشیدن قهوه متفاوتی نیز برای قهوه دارد و معمولا برزیلی ‌ها قهوه‌ی معمولی نمی‌نوشند.

یکی از این روش‌های تهیه قهوه در برزیل cafezinho است، cafezinho در زبان پرتغالی به معنای قهوه کوچک سیاه و سفید است، این نوشیدنی قهوه‌ای بسیار شیرین و قوی است و در فنجان‌های کوچک سرو می گردد. cafezinho طرفداران بسیاری در میان مردم برزیل دارد به طوری که در اکثر اوقات از طول شبانه روز این قهوه را مصرف می کنند که بسیار هم شبیه به اسپرسو می باشد.

آداب نوشیدن قهوه

آداب نوشیدن قهوه در اتیوپی:

میوه قهوه نخستین بار در اتیوپی کشف و به دنیا معرفی شد، اتیوپی که زادگاه قهوه در دنیاست بر خلاف بیشتر کشورها آداب نوشیدن قهوه منحصر بفرد خود را حفظ نموده و حتی مراسم‌ و جشن‌هایی که بر اساس قهوه برپا می‌شود همچنان در این کشور پابرجاست.

یکی از مراسمات این کشور جشن قهوه می باشد که بسیار مشهور است و بوسیله‌ خانم ها انجام می‌شود و هنوز جزئی از زندگی روزمره مردم اتیوپی است؛ جزئیات تهیه قهوه در این مراسم بسیار زیاد است‌، اما تقریبا به شیوه‌ای که در ادامه می گوییم تهیه می‌ گردد:

1-اولین کار در این مراسم برشته کردن یا رست قهوه به شیوه سنتی است، برای این کار بوته‌ گیاه کندر را دود کرده و دانه‌های سبز قهوه را روی یک منقل کباب می‌کنند تا عملیات رست صورت پذیرد.

2-دومین کار در این مراسم آسیاب قهوه به شکل سنتی است، برای اینکار دانه‌های قهوه‌ی کباب شده را با یک هاون آسیاب می‌کنند.

3-در مرحله سوم دانه‌های قهوه بو داده را به همراه آب در ظرفی به نام jebena که از جنس خاک رس است و گردن بلندی دارد و تهش بشکل گرد است می‌ریزند تا محلول حاصل به جوش بیاید.

-در مرحله چهارم زمانی که قهوه آماده سرو شد وسیله‌ی دیگری را به عنوان صافی (که معمولا از موی اسب، لباس و چیزی شبیه به آنها استفاده می‌شود) بر روی دهانه‌ی کوزه می گذارند.

5-مرحله آخر موقع سرو قهوه است، برای اینکار قهوه خالص به دست آمده را درون فنجان‌ها می‌ریزند و برای مزه بهتر به آن شکر و گاهی نمک یا کره اضافه می‌کنند.

در انتهای این مقاله امیدواریم که از موضوعات گفته شده بهره کافی را برده باشید و با آداب نوشیدن قهوه در کشورهای مختلف آشنا شده باشید، کافی پارس تنها کافی شاپ زنجیره ای در ایران برای دادن دریافت نمایندگی از کافی پارس از شما دعوت می کند که به سایت کافی پارس مراجعه نمایید.

به نوشته امتیاز دهید

5/5
جدیدترین مقالات

جدید ترین مقالات کافی پارس

ماشین اسپرسو
مقالات

همه چیز درباره ماشین اسپرسو

ماشین اسپرسو (Espresso machine) یک وسیله‌ی خاص برای تهیه‌ی قهوه است. این دستگاه با استفاده از فشار بالا، قهوه را از زبانه‌های خود عبور داده و

ادامه مطلب

هر سوالی دارید بپرسید تا مشاوران با شما تماس بگیرند

جشنواره 50% تخفیف (1 الی 11 اردیبهشت)

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

مشاوره رایگان و ثبت نام