تهران: 09202775857-09962028030/کرج:09941176993

اسپرسو کن پانا

قهوه اسپرسو کن پانا چیست؟

همه انسان های کره زمین قرن هاست با قهوه و انواع آن که در سال های مختلف در خاستگاه ها و کشورهای متفاوتی بوجود آمدند آشنایی دارند، انواع قهوه در هر جایی که بوجود آمده باشند این روزها در منوی تمام کافه های دنیا یافت می شوند و دسترسی به آنها و میل کردنشان آسان شده استو حتی اکثر آنها را با کمترین وسیله و هزینه می توان در منزل تهیه کرد.

در این مقاله سعی داریم به معرفی یکی از نوشیدنی هایی که با قهوه درست می شود بپردازیم به نام اسپرسو کن پانا، اگر اسمش را در منوی کافی پارس ببینید حتما توجهتان را جلب می کند و باید بگوییم طعم و عطرش هم مانند اسمش جذاب و عجیب است. در ادامه مطلب با کافی پارس، تنها کافی شاپ زنجیره ای در ایران همراه باشید تا با تاریخچه کن پانا، طرز تهیه و سرو آن آشنا شوید.

اسپرسو کن پانا

اسپرسو کن پانا چیست؟

اصطلاح اسپرسو کن پانا (ESPRESSO CON PANNA) هم مانند ریسترتو، لانگو، موکا و سایر انواع قهوه هایی با پایه اسپرسو، یک واژه ایتالیایی است به معنی اسپرسو (اسپرسو در واقع نوعی دم آوری قهوه به سبک ایتالیایی است که با دستگاه های اسپرسو ساز صنعتی و خانگی و و یا موکاپات درست می شود) با خامه؛ این نوشیدنی در واقع یک یا دو شات قهوه اسپرسو است با مقداری خامه ی سفت بر روی آن که در فنجان دمیتاس (فنجان برای دبل اسپرسو) یا لیوانی کوچک سرو می شود، اگر تمایل داشتید می توانید به اسپرسوی خامه ای خود شکر هم اضافه کنید که البته نوع اصیل آن شکر ندارد. با قهوه ترش در مجله کافی پارس آشنا شوید.

تاریخچه و نام گذاری های اسپرسو کن پانا:

قهوه اسپرسو کن پانا از کاپوچینو و کافه لاته قدیمی تر است و از زمانی که معروف شد تا به حال نام های فراوانی به آن داده اند و هنوز هم محبوب و پرطرفدار می باشد:

-این نوشیدنی در زبان ایتالیایی کن پانا  (Espersso con Pana)  نام دارد.

-در زبان فرانسوی و انگلیسی قهوه وین (Café Viennois) خوانده می شود.

-کن پانا در وین، بوداپست و ویانا به قهوه فرانسیسکن (Franziskaner) نامیده می شود.

-در آمریکا و استرالیا به قهوه وین (café Vienne) معروف است.

-همینطور نوعی نوشیدنی شبیه اسپرسو کن پانا در شمال قاره اروپا درست می‌شود که بارزترین تفاوت آن با کن پانای اصلی وجود شیر زده شده و استفاده بجای خامه است و این نوشیدنی وینر ملانژ (Wiener Melange) نامیده می شود.

-تفاوت در نام‌گذاری و محبوبیت اسپرسوی خامه ای یا کن پانا ریشه در تاریخ اروپای مرکزی دارد.

-نکته جالب اینکه نوشیدنی های کاپوچینو و فرانسیسکانر با جدایی دو فرقه مذهبی راهبان مسیحی (فرانسیسکن و کاپوچین) شکل گرفت و این فرقه ها دلیل نام گذاری نوشیدنی ها بودند.

-کافه وین در آمریکا و استرالیا در فنجان هایی با سایز گوناگون سرو می‌شود.

-فرانسوی ها به دو نوشیدنی ملانژ و اسپرسو کن پانا کافه وین می‌گویند. برای آشنایی با آفوگاتو به سایت کافی پارس سر بزنید.

اسپرسو کن پانا

مواد لازم برای تهیه اسپرسو کن پانا در منزل:

1-آب: برای داشتن یک اسپرسو کن پانای خوشمزه از آبی باید که گوارا و بدون مواد معدنی (مثل آب لوله کشی که پر از مواد معدنی هست) یعنی آب تصفیه شده یا آبی که به جوش آمده و خنک شده باشد، استفاده کنید.

2-دستگاه اسپرسوساز یا موکاپات: که می توانید با هر کدام ازین اسپرسوسازها قهوه اسپرسو تهیه کنید.

3-خامه غلیظ: خامه ای سفت و شکل گرفته از شیر گاو و آنقدر با همزن دستی یا برقی آن را بزنید تا حتی اگر ظرف را برگردانید از آن بیرون نریزد؛ افراد گیاه خوار نیز می توانند بجای استفاده از خامه گاوی از خامه بادام هندی استفاده نمایند.

4-قهوه: بهتر است به جای استفاده از پودر قهوه آماده، دانه های قهوه عربیکا یا قهوه روبوستا را تهیه کنید و درست هنگام دم آوری آن را آسیاب کنید تا تفاوت عطر و طعم قهوه تازه را احساس کنید. مقاله انواع قهوه روبوستا را در سایت ببینید و بخوانید.

نکته: اجازه دهید اسپرسو  خنک شود سپس خامه را به آن اضافه نمایید، برای تزئین هم می توانید از پودر شکلات، پودر نسکافه یا پودر کاکائو استفاده نمایید.

طرز تهیه اسپرسو کن پانا اصیل و کافه ای:

1-خامه: برای فرم دادن به خامه آن را با همزن برقی آنقدر هم بزنید تا قوام آمده و شکل های قله مانندی روی آن بوجود بیاید، البته فرم دادن به خامه مهارت خاصی دارد بخصوص اگر خامه زنتان برقی نباشد و بخواهید از خامه زن دستی استفاده کنید که هم زمان بیشتری از شما می گیرد و هم ممکن است به آن قوام و غلظت نرسد.

2-یک یا دو شات اسپرسو: مهمترین قسمت یک اسپرسو کن پانا، شات اسپرسوی آن است که باید به خوبی دم بیاید که می توانید با دستگاه اسپرسو ساز یا موکاپات اینکار را انجام دهید.

3-پوشاندن قهوه با خامه: انجام این مرحله نیز نیاز به دقت و آرامش دارد؛ خیلی آرام خامه شکل گرفته را روی شات اسپرسو بنشانید بطوری که در آن حل یا قاطی نشود و روی قهوه شناور بماند؛ این کار را می توانید به کمک ماسوره و خیلی آرام انجام دهید.

طرز سرو کردن قهوه اسپرسو کن پانا:

-بهترین روش نوشیدن قهوه خامه ای، هم زدن اسپرسو و خامه با یکدیگر است تا طعم بی نظیر قهوه و خامه در ترکیب با هم دو چندان شود، همچنین می توانید بدون هم زدن قهوه را بنوشید که ممکن است کمی از خامه ته فنجان باقی بماند که با قاشقی که در کافه در کنار فنجان است،  آن را میل نمایید.

-بهتر است برای اینکه یک کن پانای کلاسیک و اصیل را تجربه کنید آن را بدون قند و شکر بنوشید.

-در قهوه اسپرسو یا خامه مواد شرین کننده اضافه ننمایید تا طعم و عطر اصیل آن حفظ شود.

-یکی از دلایلی که قهوه اسپرسو کن پانا بدون شیرینی یا شکلات همراهش سرو می شود، استفاده از خامه قنادی است که خودش شیرینی قهوه را تامین می کند.

اسپرسو کن پانا

طعم قهوه اسپرسو کن پانا چگونه است؟

قهوه خامه ای طعمی متعادل مابین اسپرسو و خامه غلیظ دارد و تلخی قهوه و شیرینی خامه این نوشیدنی دلچسب و پرطرفدار را بوجود می آورد؛ ترکیب لایه خامه سرد روی فنجان و داغی قهوه اسپرسوی زیر فنجان تضاد خوشمزه ای ایجاد می کند و بعد از نوشیدن آن افترتیستی که در دهانتان باقی می ماند، طعم تلخ و گس اسپرسو می باشد.

چه خامه ای برای تهیه اسپرسو کن پانا مناسب است؟

-اگر توانایی درست کردن قهوه قوام دار و غلیظ برای اسپرسو کن پانا را در منزل ندارید می توانید از خامه های آماده یا خامه اسپری استفاده کنید اما طعم خامه آماده با خامه ای که خودتان در منزل با قهوه زن برقی قوام داده اید بسیار متفاوت است و آن خوشمزگی را ندارد.

-هنگام خرید خامه حتما خامه ی پرچرب و سنگین و گاوی بخرید و از خرید خامه های گیاهی یا هیدروژنه بپرهیزید.

-برای هم زدن قهوه می توانید از همزن دستی یا مخلوط کن هم بجای همزن برقی استفاده نمایید، البته تمام تلاشتان را بکنید تا به قوام لازم برسد وگرنه روی قهوه شناور نمی ماند.

-اگر دوست دارید طعم خامه را کمی بهتر یا متفاوت کنید می توانید به آن کمی وانیل، شکر یا شربت افرا بیافزایید تا عطر و طعم آن بهتر شود، اسپرسوی کن پانا در فرانسه با این مواد افزودنی تهیه می شود.

-اگر خامه اسپرسو کن پانا برایتان بسیار سنگین و پر کالری می باشد، می توانید از کف شیر که فوم مانند است استفاده کنید.

قهوه مناسب برای تهیه قهوه اسپرسو کن پانا کدام است؟

قهوه مناسب برای تهیه اسپرسو کن پانا می تواند هم عربیکا باشد و هم روبوستا؛ اگر 100% عربیکا باشد عطر و طعم کافی را نخواهد داشت و اگر 100% روبوستا باشد تلخ و زننده می شود؛ بهترین راه ترکیب دانه های قهوهمعرفی انواع مختلف دانه های قهوه عربیکا و روبوستاست به ترتیب به نسبت 70 به 30 تا بی نظیرترین عطر خود را از عربیکا و طعم فوق العاده اش را از عربیکا بگیرد.

همچنین طعم اصیل قهوه برای کن پانا را می توانید از قهوه هایی پیدا کنید که محل رویششان کشورهای آمریکای جنوبی و مرکزی می باشد، این نوع دان قهوه ها بسیار معطر و رایحه ای غلیظ تر دارند.

اسپرسو کن پانا

میزان کالری قهوه اسپرسو کن پانا چقدر است؟

یک فنجان قهوه اسپرسو کن پانا با حدود 20% خامه غلیظ گاوی به علاوه یک شات اسپرسو و بدون هیچ شیرین کننده ای حدود 35 کالری دارد؛ البته این کالری می تواند با عواملی مثل اینکه چقدر از شیرین کننده استفاده کنید یا اسپرسو را دبل بزنید تفاوت می کند.

کافئین موجود در اسپرسو کن پانا چه میزان است؟

اسپرسو کن پانا می تواند با یک شات یا دو شات اسپرسو تهیه شود، یک فنجان اسپرسو تک شات 30 میلی لیتری 63 میلی گرم کافئین دارد و یک فنجان اسپرسوی دبل 126 میلی گرم کافئین و به همین سادگی می توانید کافئین دریافتی را محاسبه کنید.

در انتها باید گفت بهتر است خامه کن پانا و اسپرسوی آن بدون شیرینی باشد تا طعم واقعی آن را بفهمید و از نوشیدن آن لذت ببرید، امیدواریم نهایت استفاده را از این مطلب برده باشید و در منزل برای خود و مهمانانتان قهوه اسپرسو کن پانا حرفه ای درست کنید و شگفت زده شان نمایید. همچنین می توانید با مراجعه حضوری به شعب کافی پارس در شهر خودتان این نوشیدنی را میل نمایید و اگر تمایل به دریافت نمایندگی از کافی پارس دارید به سایت مراجعه نمایید.

به نوشته امتیاز دهید

5/5
جدیدترین مقالات

جدید ترین مقالات کافی پارس

ماشین اسپرسو
مقالات

همه چیز درباره ماشین اسپرسو

ماشین اسپرسو (Espresso machine) یک وسیله‌ی خاص برای تهیه‌ی قهوه است. این دستگاه با استفاده از فشار بالا، قهوه را از زبانه‌های خود عبور داده و

ادامه مطلب

هر سوالی دارید بپرسید تا مشاوران با شما تماس بگیرند

جشنواره 50% تخفیف (1 الی 11 اردیبهشت)

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

مشاوره رایگان و ثبت نام