تهران: 09202775857-09962028030/کرج:09941176993

آفوگاتو

آفوگاتو یا قهوه بستنی و طرز تهیه آن

مطمئنا برای شما هم پیش آمده است که وقتی در فصل گرم به کافه می روید تمایلتان بیشتر به نوشیدنی های سرد و خنک و بستنی می باشد، حالا فکر کنید که دوست دارید هم قهوه اسپرسو بنوشید و هم نمی توانید از خنکی و شیرینی بستنی بگذرید، خوب قبل از شما باریستاها و کافه ها به آن فکر کرده اند و یکجور نوشیدنی بستنی به نام آفوگاتو یا قهوه بستنی را بوجود آورده اند که اگر تابحال نخورده اید حتما تیستش کنید.

طرز تهیه آن بسیار راحت است و با داشتن مواد لازمی که چند قلم بیشتر نیست می توانید در منزل هم آن را برای خودتان یا پذیرایی از مهمانانتان تهیه کنید. در این مقاله به معرفی آفوگاتو یا آفاگاتو یا قهوه بستنی می پردازیم و درباره خاستگاه و تاریخچه آن صحبت می کنیم، همچنین طرز تهیه آن را نیز یاد خواهید گرفت.

آفوگاتو

آفوگاتو چیست؟

آفوگاتو(AFFOGATO) یا قهوه بستنی یک نوشیدنی با اصالت ایتالیایی بر پایه قهوه اسپرسو می باشد که معمولا بعنوان دسر استفاده می شود و طعم تلخ و شیرین دلچسب و خنکی دارد و از قهوه اسپرسو داغ با بستنی وانیلی یا جلاتو تهیه می گردد؛ آفوگاتو در زبان ایتالیایی به معنی غرق شده می باشد و احتمالا دلیل نامگذاریش غرق شدن بستنی های سفید در اسپرسوی قهوه ای می باشد.

آفوگاتو اصیل ایتالیایی از ترکیب چند شات اسپرسوی داغ با جلاتو می باشد که درباره آن نیز توضیح کوتاهی خواهیم داد. شما در شعب کافی پارس شهرتان بهترین آفوگاتو را می توانید میل نمایید.

تاریخچه آفوگاتو:

اگر اهل مطالعه درباره انواع غذاها و خوراکی ها باشید متوجه شده اید که زادگاه اکثر آنها ایتالیا می باشد، مثلا در دوره رنسانس و شهر فلورانس جلاتو یا بستنی به وجود آمد و شهر تورین ایتالیا هم در سال 1884 محل تولد قهوه اسپرسو می باشد، اما اینکه قهوه بستنی یا آفوگاتو برای اولین بار دقیقا در چه سالی و کدام شهر درست شد مشخص نمی باشد. برای اطلاع از شرایط دریافت نمایندگی به سایت کافی پارس مراجعه کنید.

آفوگاتوی اصیل ایتالیایی:

در دستورالعمل های اصلی آفوگاتو به دو نوع خوراکی کلاسیک ایتالیایی نیاز داریم: یک شات اسپرسوی داغ تازه دم شده و یک قاشق وانیل یا جلاتو یا بستنی با شیر؛ باید گفت در سال های اخیر تغییرات بسیاری در طرز تهیه آن پدید آمده که مسلما همه این ها برای خوشمزه تر کردنش بوده است.

طعم های مختلف جلاتو مثل بستنی خانگی طعم دار شده با ادویه، شراب، افزودن آجیل، شکلات، پودر کاکائو ،کلوچه های خرد شده یا بیسکویت برای تزئین از نمونه های مختلف آفوگاتوی خوشمزه هستند.

مواد لازم برای تهیه قهوه بستنی:

1-یک اسکوپ جلاتو با طعم های وانیل یا شکلات یا فندق

2-یک شات اسپرسوی تازه دم آمده و داغ

3-مواد تزئیناتی روی آفوگاتو شامل: نوک قاشق پودر کاکائو، آجیل تفت داده شده، وافل، شکلات، البته برای تزئین در صورت تمایل گاهی سس شکلات یا سیروپ کارامل هم اضافه می شود.

آفوگاتو

جلاتو چیست؟

بستنی ایتالیایی جلاتو یا ژلاتو انواع مختلفی دارد که شامل:

1-والریا که با هلو و مارتینی درست می‌شود.

2-جاسمین که با آناناس هندی تهیه می‌شود و آن را با تکه‌های شکلات می‌پوشانند مثل بستنی مگنوم.

3-بستنی Giulia که عطر و طعم کلاسیک جلاتو را دارد و بهترین نوع جلاتو می باشد.

تاریخچه جلاتو به رم باستان برمی‌گردد، نسل اول این دسرها شبیه آبمیوه‌های یخ زده بودند؛ نرون، پادشاه رم دسری برای مهمانان سرو می‌کرد که مخلوطی از برف کوهستانی با عسل و میوه بود، دسری تابستانی و خنک که مخصوص طبقه اشراف و ثروتمندان در فصول گرم بود، اما بستنی جلاتو خامه‌ای مربوط به دوره رنسانس می باشد.

تفاوت بستنی جلاتو با بستنی معمولی در کشدار بودنش، فشرده تر، سفت تر، غلیظ‌ تر و مقاومت بیشتر در برابر گرمای هوا می باشد. در میان انواع بستنی جلاتو با بافت خامه‌ای و خوشمزه با اصالت ایتالیایی، بهترین آن آفوگاتو می باشد.

 

نکته های مهم در تهیه مواد اصلی آفوگاتو:

1-می توانید از قهوه سرد دم یا کلد برو هم بجای اسپرسوی داغ استفاده کنید، همچنین اگر دستگاه اسپرسوساز خانگی در منزل ندارید اصلا مهم نیست می توانید قهوه اسپرسو را با فرنچ پرس یا موکاپات تهیه نمایید.

2-می توانید قهوه را در صورت تمایل غلیظ تر سرو کنید و برای این کار از پودر قهوه بیشتری استفاده کنید یا دانه های قهوه را ریزتر پودر نمایید.

3- به جای قهوه می توانید چای ارل گری هم به کار ببرید. درباره قهوه اسپرسو پرکافئین بیشتر بدانید.

طرز تهیه آفوگاتو:

1-یک یا دو اسکوپ بستنی تازه از فریزر در آمده را داخل لیوان بیاندازید.

2-یک شاپ دبل اسپرسوی غلیظ یا قهوه دمی (فرنچ پرس یا موکاپات) داغ را روی بستنی ها بریزید.

3-برای تزئین قهوه بستنی از پودر وانیل، بیسکویت رولی، ترافل ریز، پودر قند، تکه های رنده شده شکلات، پودر کاکائو یا قهوه، آجیل و سیروپ های شکلاتی یا وانیلی استفاده کنید.

نکاتی مهم در تهیه آفوگاتو یا قهوه بستنی:

1-برای کاهش سرعت آب شدن بستنی، قاشق های مخصوص بستنی را از قبل منجمد کنید.

2-یک لیوان شیشه‌ای محکم و نشکن (فنجان یا لیوان لاته) را داخل فریزر بگذارید چون لذت خوردن آفوگاتو زمانی بیشتر می‌شود که بستنی و ظرف آن در سردترین حالت ممکن باشند.

3- اگر قرار است قهوه بستنی را برای تعداد نفرات زیادی درست کنید، بهتر است که فنجان یا لیوان ها را با بستنی اسکوپ شده ی داخلش، در فریزر قرار دهید تا بستنی سفت تر شود.

4-می‌توان برای مهمان‌ اسپرسو را جداگانه در شات اسپرسو و بستنی را در ظرف بستنی سرو کنید تا خودشان اسپرسو را روی بستنی بریزند.

5- نوشیدنی آفوگاتو را می توانید هم بزنید و یا بدون هم زدن نوش جان کنید.

6-قهوه باید بلافاصله بعد از دم آمدن و داغِ داغ باید روی بستنی ریخته و سرو گردد.

7-اگر قهوه و بستنی جداگانه سرو می شود، قهوه را به آرامی به بستنی اضافه کنید و تمامی قهوه را یکجا روی بستنی نریزید.

آفوگاتو

 

چه نوع بستنی را برای آفوگاتو انتخاب کنیم؟

بستنی وانیلی یک اصل برای آفوگاتوی ایتالیایی است و بهترین ترکیب قهوه اسپرسو و بستنی را ایجاد می کند اما طعم های دیگری هم می توان انتخاب کرد که به سلیقه شما بستگی دارد مانند بستنی شکلاتی، فندقی، پسته ای و …، در ضمن در ترکیبات بستنی وانیلی و جلاتو خامه، شیر و شکر وجود دارد ولی نسبت شیر به خامه در جلاتو بیشتر از بستنی وانیلی می باشد. حتما مقاله قهوه اسپرسو یخی و طرز تهیه آن را در مجله کافی پارس مطالعه نمایید و برای خود درست کنید

آفوگاتو را چطور میل کنیم؟

البته با قاشق! می توانید اول قهوه را بخورید بعد بستنی را یا برعکس، یا اصلا بستنی و قهوه را هم بزنید و بعد با قاشق نوش جان کنید؛ در ضمن حتی آفوگاتو را می توان با نی های ضخیم هم خورد (البته وقتی کمی شل شود) و طعم دلچسب و خنک آن را در تمام وجود حس کرد و در گرمای تابستان یا فرقی نمی کند در سرمای زمستان از آن لذت برد؛ نوشیدن آفوگاتو بعد از یک وعده غذایی حجیم می چسبد ولی بعنوان میان وعده عصر، بهترین زمان برای لذت بردن از این قهوه بستنی جادوییست.

در انتها باید بگوییم که میل کردن نوشیدنی آفوگاتو یا قهوه بستنی تایم یا فصل خاصی ندارد و شما می توانید هر زمانی که دوست داشتید آن را بنوشید اما بهتر است زیاد استفاده نکنید چون می توان گفت یک فنجان 200 میلی گرمی آن کالری تقریبا بالایی حدود 198 دارد و ممکن است با افزودنی های رویش این کالری بیشتر هم شود. در هر صورت از نوشیدن آن در بزرگترین فروشگاه زنجیره ای کافه یعنی کافی پارس لذت ببرید.

به نوشته امتیاز دهید

5/5
جدیدترین مقالات

جدید ترین مقالات کافی پارس

ماشین اسپرسو
مقالات

همه چیز درباره ماشین اسپرسو

ماشین اسپرسو (Espresso machine) یک وسیله‌ی خاص برای تهیه‌ی قهوه است. این دستگاه با استفاده از فشار بالا، قهوه را از زبانه‌های خود عبور داده و

ادامه مطلب

هر سوالی دارید بپرسید تا مشاوران با شما تماس بگیرند

جشنواره 50% تخفیف (1 الی 11 اردیبهشت)

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

مشاوره رایگان و ثبت نام