تهران: 09202775857-09962028030/کرج:09941176993

لیکور قهوه

همه چیز درباره لیکور قهوه

همانطور که می دانید در بین باریستا ها و بارتندر ها واژه های زیادی وجود دارد که کم و بیش به گوش ما نیز خورده است مثلا کوکتل، موکتل یا … در این محتوا می خواهیم درباره لیکور قهوه که در زمینه کاری بارتندرها و بار سرد کاربرد دارد صحبت کنیم و از موادی که می توان در ساخت آنها استفاده کرد و طرز تهیه شان بگوییم.

پیشنهاد می گردد اگر علاقمند به قهوه و متعلقات آن هستید محتوا را تا انتها دنبال نمایید، ضمن اینکه اگر می خواهید یک باریستای حرفه ای برای خودتان شوید یا به آن بعنوان یک شغل نگاه می کنید در دوره جامع آموزش باریستایی کافی پارس شرکت نمایید.

لیکور قهوه چیست؟

در نگاه اول ممکن است مخلوط قهوه و الکل بنظرتان عجیب بیاید چون همیشه بطور معمول نوشیدن قهوه رابا صبح ارتباط داده ایم و نوشیدن الکل را در شب! در حقیقت لیکور قهوه یکی از انواع شراب می باشد که قرن هاست اختراع شده و استفاده می شود.

لیکور قهوه مخلوطی بسیار ساده از قهوه دم کرده و انواع نوشیدنی الکلی می باشد به همراه شکر تا طعم بین تلخی و اسیدیته قهوه و خام بودن الکل خالص با هم به تعادل برسند، تفاوت بین این لیکورها از نظر طعم هم به مقدار قهوه، نوع قهوه، میزان الکل، نوع نوشیدنی الکلی و نسبت قند اضافه شده دارد؛ در ادامه به طرز تهیه این نوشیدنی می پردازیم.

لیکور قهوه

طرز تهیه نوعی لیکور قهوه:

لیکور قهوه را از قهوه دم کرده سرد تهیه می کنند چون لیکور اصولا باید سرد و خنک باشد و قهوه دم کرده هم ترشی کمتری دارد البته این در حالیست که تمام رایحه های قهوه را نیز می تواند بخوبی حفظ نماید.

-مواد مورد نیاز برای تهیه لیکور قهوه:

1-یک فنجان قهوه دم سرد

2-نصف فنجان شکر قهوه ای تیره

3-نصف یک لیوان آب تصفیه شده

4-یک لیوان الکل

5-یک دانه وانیل

1-خوب اول باید شربت قند درست کنید بدین ترتیب که آب را با شکر موجود در آن بدون هم زدن گرم کنید، شکر بطور طبیعی در آب حل می گردد، بعد صبر کنید تا شربت خنک شود.

2-در این مرحله قهوه سرد، شربت سرد و الکل را با هم مخلوط نمایید.

نکته: اگر دلتان یک لیکور قهوه خیلی قوی می خواهد باید از الکل خالص استفاده کنید، در غیر این صورت هر نوع الکل دیگری مانند رام تیره، ودکای بدون مزه و حتی بوربن را هم می توانید در نوشیدنی استفاده نمایید.

3-حالا وقت آن رسیده که دانه وانیل را از وسط برش دهید، رنده کنید و بعد پوستش را داخل نوشیدنی بریزید و به مدت 2 هفته در دمای اتاق از آن نگهداری کنید و هر از چندگاهی هم می توانید نوشیدنی را هم بزنید.

4-بعد از گذشت 2 هفته این قهوه را از یک صافی ریز عبور دهید و در بطری بریزید و درب آن را محکم ببندید، لیکور قهوه خانگی شما آماده است.

بهترین نوع قهوه برای لیکور قهوه کدام است؟

برای تهیه قهوه لیکور بجای دم کردن قهوه و منتظر برای سرد شدنش می توانید از قهوه فوری نیز استفاده کنید و چون معمولا تلخ ترند به سلیقه خود می توانید شربت قند را اضافه تر بزنید تا کمی شیرین تر شود، یکی از بهترین این برندها LifeBoost  است که کاملا بهداشتی و ارگانیک است و انواع قهوه های ارگانیک با اسید پایین را می فروشد.

بهترین دانه های قهوه برای لیکور قهوه کدامند؟

در تهیه لیکور قهوه البته که هر چه دانه های قهوه حال چه قهوه عربیکا باشد یا قهوه روبوستا با کیفیت تر باشند، مسلما قهوه دم کرده سرد بهتری خواهیم داشت که با روش های مختلفی می توانید آن را تهیه نمایید مثل قهوه فرانسه سرد شده، قهوه اسپرسو سرد شده و … که هر کدام طعم و مزه متفاوت و عجیبی به آن خواهند داد که انتخاب دانه قهوه و روش دم آوری آن کاملا سلیقه ای خواهد شد.

نکته: اگر لیکور قهوه ای با طعم قوی را می پسندید پیشنهاد می گردد قهوه روبوستا را با روش های اسپرسو و موکا دم بیاورید و از دانه قهوه با رست قهوه دارک استفاده نمایید.

لیکور قهوه

بهترین نوع الکل برای لیکور قهوه کدام است؟

برای تهیه قهوه لیکور معمولاً از رام یا ودکا استفاده می گردد اما این مدل های الکل اجباری نیستند و از انواع دیگر با درصدهای مختف نیز بر اساس سلیقه خود می توانید بهره ببرید.

1-خواص ودکا: بدون عطر و با طعم واقعی الکل که با استفاده از آن لیکور قهوه قوی ای خواهید داشت.

2-خواص رام: اگر سفید باشد به همان اندازه ملایم است اما اگر بخواهید می توانید رام تیره را هم برای تهیه لیکور امتحان کنید؛ الکل رامی که از فرانسه (دریای کارائیب) می آیند از ملاس ساخته شده اند و یک لیکور قهوه شیرین و عالی به شما می دهند؛ همچنین رام های غیر اصل می توانند اسانس های مختلف زیاد و طعم های متفاوتی در تهیه لیکور قهوه متناسب با سلیقه تان به شما بدهند.

3-خواص بوربن: یکی دیگر از لیکورهایی است که معمولاً استفاده می شود، خود ویسکی خیلی خام است و طعم کاملاً مشخصی دارد که می تواند در لیکور قهوه نیز به خوبی عمل کند اما ویسکی بوربن کلاسیک یا ایرلندی طعمی نرم و شیرین دارد، پیشنهاد ما بوربن متوسط ​​است که به طور کلی در طعم با قهوه نیز نزدیکی طعمی بیشتری دارد و لیکور قهوه خوشمزه ای می سازد.

4-خواص براندی: براندی بعنوان یک پایه الکلی برای لیکور قهوه انتخابی متداول می باشد که در نهایت پس از تهیه طعم گرم، شیرین و دلچسبی را به شما می دهد، فقط مطمئن شویدکه زیادی غلیظ نباشد چون بر طعم قهوه غالب می شود.

نحوه نوشیدن  لیکور قهوه:

بعد از بعمل آمدن لیکور قهوه، آن را خالص و سرد تست کنید و طعمش را قبل از مخلوط کردن با کوکتل یا سایر نوشیدنی ها خوب درک کنید، اکثر افراد عصرها فقط یک لیوان از آن می نوشند، حتی می توانید یک اسپری لیکور قهوه به خود قهوه اضافه کنید و مقدارش فقط به خودتان و ذائقه تان وابسته می باشد و حواستون باشد که در حال نوشیدن کافئین و الکل بیشتری می باشید.

 

کاربردهای لیکور قهوه:

بجز اینکه لیکور قهوه را بصورت خالص می توان نوشید بخاطر طعم خامه ای و شیرینش می تواند با انواع کوکتل و دسرها به خوبی ترکیب شود، مثلا می توانید آن را روی یک تکه کیک بریزید یا از یک قاشق بستنی، طعم قوی و شیرینش استفاده کرده و همراه با یک پاف از آب پاش لیکور قهوه مخلوط کرده و میل نمایید و از طعمی که در نهایت می سازد شگفت زده شوید.

نحوه نگهداری لیکور قهوه:

این نوع قهوه را می توان مدت ها در شرایط ایده آل نگهداری و استفاده کرد، باید در یک کمد به دور از گرما و نور خورشید باشد یا در یخچال آماده سرو باشد؛ این را بدانید چون در لیکور قهوه مواد لبنی نیست بنابر این تاریخ انقضائی هم ندارد و می توانید آن را مدت ها حفظ کنید.

لیکور قهوه

روش های تهیه کوکتل با لیکور قهوه:

خوب است بدانید در بسیاری از کوکتل ها از لیکور قهوه استفاده می شود، برخی از کوکتل های معروف عبارتند از:

1-اسپرسو مارتینی با لیکور قهوه

2- مارتینی شکلات ایتالیایی با لیکور قهوه

3- قهوه نگونی با لیکور قهوه و …

یک نمونه کوکتل و استفاده از لیکور قهوه:

سال های زیادی است که از این نوع قهوه برای تهیه کوکتل ها استفاده می شود؛ روسی سفید (وایت روسی یک کوکتل شیرین است که با ودکا،این قهوه و خامه، در لیوان یخ تهیه می‌شود) و روسی سیاه (بلک روسی یک کوکتل از ودکا و لیکور قهوه و یخ می باشد که شامل ۵۰ میلی لیتر ودکا و ۲۰میلی لیتر لیکور قهوه می باشد) مثل همیشه پرطرفدار هستند و در هر دوی آنها از این نوع قهوه استفاده می گردد.

کوکتل نارگیل با لیکور قهوه:

برای تهیه این کوکتل کافیست مقدار زیادی آب و یخ به آب نارگیل و این قهوه را اضافه کنید تا آن را به یک نوشیدنی فرش برای فصول گرم تبدیل کنید.

لیکور قهوه

هشت برند معروف لیکور قهوه:

1-لیکور قهوه آقای سیاه سرد دم:

برند استرالیایی این نوع قهوه با نام مستر بلک کافی از قهوه 100٪ عربیکا درست می شود که در استرالیا به صورت سرد تهیه می گردد و بعد از آن با ودکای گندم استرالیایی بخاطر داشتن طعم خالص نیشکری مخلوط می گردد تا به شیرینی نوشیدنی اضافه شود؛ این نوعی لیکور قهوه واقعی می باشد که به تنهایی یا بعنوان پایه برای انواع کوکتل استفاده می گردد.

لیکور قهوه

2-لیکور قهوه کهلوا:

زادگاهش مکزیک است و یک نوشیدنی الکلی کلاسیک به حساب می آید و سال هاست در کل دنیا استفاده می شود، از قهوه عربیکای مکزیکی و شکر مکزیکی برای ساخت این لیکور قهوه با طعمی کلاسیک، صاف و شیرین استفاده می کنند.

لیکور قهوه

3-لیکور قهوه لیکا قهوه تیا ماریا:

تیا ماریای جامائیکایی دومین لیکور محبوب قهوه در جهان می باشد که در سال های اخیر در ایتالیا نیز تولید می گردد و در تهیه آن از انواع دانه های قهوه استفاده می گردد نه فقط دانه قهوه جامائیکایی؛ برای تهیه و حفظ طعم کلاسیک این لیکور قهوه آن را از رام و شکر جامائیکایی بعنوان پایه الکلی برای داشتن عطر و بویی شیرین به همراه رایحه خوش وانیل استفاده نمایید.

لیکور قهوه

4-لیکور قهوه شربت Leopold Bros:

Leopold Bros  که می توان گفت با اینکه جدید است اما یکی از بهترین لیکورهای قهوه محسوب می شود، یک کارخانه تقطیر واقع در کلرادو می باشد که از قهوه فرانسوی برای ساختش استفاده می کنند که طعمی قوی و غنی به قهوه می دهد.

لیکور قهوه

5-لیکور قهوه جورجی نولا:

دفتر اصلی جورج اسپورتیس در کالیفرنیا واقع شده است،این نوع قهوه  با این برند طبق سنت نیواورلئان مخلوطی از ریشه کاسنی و قهوه دم کرده می باشد و به همین خاطر نسبت به باقی لیکورها کافئین قهوه کمتری دارد که همراه با دانه های بوربن، نیشکر، وانیل و Yirgacheffe از اتیوپی، یک لیکور قهوه بسیار سبک، متفاوت و معطر درست می کند.

لیکور قهوه

6-لیکور قهوه دم سرد Jägermeister:

لیکور اصیل گیاهی Jmegermeister  تهیه شده از 56 نوع گیاه مختلف با طعم قهوه دم سرد، رایحه گل ها و عرقیات گیاهی که به خوبی با دانه های قهوه شکلاتی انتخاب شده ترکیب می گردد و لیکور قهوه ای صاف با طعم های عجیب و مختف به شما می دهد که حتما آن را سرد سرد بنوشید.

لیکور قهوه

7-لیکور قهوه patron-xo-cafe:

قهوه Patrón XO از جالیسکوی مکزیک همراه با تکیلا می آید؛ قهوه ای که برای تهیه این لیکور قهوه استفاده می شود سبک و بسیار معطر است و حاوی بوهای شکلاتی و وانیلی می باشد و بسیار مناسب کسانیست که دوست دارند آرام آرام از لیکور خود لذت ببرند.

لیکور قهوه

8-لیکور قهوه کاپالیکاپالی:

یکی دیگر از مشروبات الکلی حاوی قهوه می باشد که زادگاهش مکزیک است و برای تهیه آن از دانه های قهوه ای استفاده می کنند که کامل رشد کرده اند و طعم بهتری به آن می بخشند بویژه این لیکور با طعم شکلاتی و وانیلی خود، شیرینی دلپذیری را به بسیاری از کوکتل ها در تهیه شان می بخشد.

لیکور قهوه

در انتهای مقاله باید بدانید که این نوع قهوه در واقع نوعی آیس کافی الکلی می باشد که در کشورهای غیر اسلامی در سراسر دنیا جزو جدایی ناپذیر انواع کوکتل ها، دسرها و حتی کیک ها به شمار می آیند و بارتندرها از آن استفاده فراوانی می کنند؛ برای آشنایی با دوره جامع و تخصصی انواع قهوه دمی کافی پارس به همراه مدرک بین المللی روی لینک ضربه بزنید.

به نوشته امتیاز دهید

5/5
جدیدترین مقالات

جدید ترین مقالات کافی پارس

نژاد های اصلی قهوه
مقالات

نژاد های اصلی قهوه

قهوه عربیکا و قهوه روبوستا نژاد های اصلی قهوه هستند هر یک از این دو گونه، ویژگی‌ها و خصوصیات منحصر به فردی دارند که در زیر

ادامه مطلب
اکسسوری‌ های باریستا
مقالات

اکسسوری‌ های باریستا و کافه

اکسسوری‌ های باریستا به مجموعه‌ای از ابزارها و وسایلی اطلاق می‌شود که برای تهیه و سرو قهوه به کار می‌روند.اکسسوری‌ های باریستا به او کمک

ادامه مطلب
فواید قهوه
آموزش‌ها

فواید قهوه چیست؟

قهوه، از گذشته‌های دور تا به امروز جزء محبوب‌ترین نوشیدنی‌های جهان است که به دلایل متعددی مورد توجه افراد قرار گرفته است. علاوه بر طعمی

ادامه مطلب
زیرگونه‌های قهوه
مقالات

منظور از زیرگونه‌های قهوه چیست؟

زیرگونه‌های قهوه تنوع زیادی در دنیای قهوه ایجاد کرده‌اند و هر کدام با ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود، تجربیات متفاوتی را برای علاقه‌مندان به قهوه فراهم می‌کنند.

ادامه مطلب
تفاوت لاته و کاپوچینو
مقالات

تفاوت لاته و کاپوچینو

لاته و کاپوچینو دو نوع محبوب قهوه هستند که هر کدام با ترکیب‌های مختلفی از قهوه اسپرسو و شیر تهیه می‌شوند. با این حال، این

ادامه مطلب

هر سوالی دارید بپرسید تا مشاوران با شما تماس بگیرند

جشنواره 55% تخفیف (از 1 الی 12 مرداد ماه )

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

مشاوره رایگان و ثبت نام