تهران: 09202775857-09962028030/کرج:09941176993

بارتندر کیست و ابزار کارش چیست؟

وقتی برای یک دیدار دوستانه یا یک قرار عاشقانه به کافی شاپ یا کافه ای دنج می روید معمولا با توجه به فصل و اینکه از بیرون به فضای داخل کافه آمده اید و حس سرما دارید یا گرما به چیزی که سفارش خواهید داد بسیار ارتباط پیدا می کند، مثلا اگر از هوای سرد بارانی یا برفی آمده باشید حتما قهوه یا هات جاکلت یا کاپوچینو سفارش خواهید داد و اگر از گرمای یک تابستان داغ به خنکای کافه رسیده باشید صد در صد انتخابتان یک نوشیدنی سرد مثل آیس تیريال آیس کافی، کلر برو یا نیترو کافی خواهد بود؛ در این مقاله به معرفی کسی می پردازیم که مسئول درست کردن نوشیدنی های سرد در کافه می باشد به اسم بارتندر و از ابزار کارش برایتان می گوییم. با کافه پارس بزرگترین فروشگاه زنجیره ای کافه همراه باشید.

بارتندر کیست و ابزار کارش چیست؟

 

بارتندر کیست؟

در صنعت و علم کافه داری بارتندر به کسی می‌گویند که آماده‌ سازی نوشیدنی‌های سرد به شکلی حرفه‌ای و تخصصی و همچنین مدیریت بار سرد برعهده او می باشد، یک بارتندر حرفه ای باید شناختی کامل از ترکیبات و میکس نوشیدنی‌های سرد داشته باشد و با شناخت دقیق از پایه نوشیدنی‌های سرد، خلاقیت ابداع طعم ‌های جدید را داشته باشد و به منو نوشیدنی ویژه بارتندر را اضافه کند. در کافی شاپ های بزرگ، هتل ها و برخی رستوران ها بارتندر و باریستا از هم جدا می باشند و هر یک به وظیفه خود می پردازد اما احتمال اینکه در اکثر کافه و کافی شاپ های کوچکی که می رویم بخاطر فضای کم و مسائلی دیگر باریستا کار بارتندر را هم انجام دهد.

بار سرد بارتندر کجا قرار دارد؟

امروزه در کافی شاپ های بزرگ، فضایی جداگانه به اسم بار سرد هست که ابزار تخصصی آماده سازی نوشیدنی ‌های سرد مانند بلندر، شیکر، مادلر، جیگر و … در آن قرار گرفته و بارتندر در آن به درست کردن انواع نوشیدنی‌ های سرد برای مشتریان می باشد؛ این قسمت از کافه با طراحی خاصی که دارد و تعداد قفسه ‌های بالا به ویترین کافه ‌ها معروف شده است. محتوای ارزشمند صفر تا صد راه اندازی کافی شاپ را حتما در مجله کافی پارس مطالعه نمایید و به دوستان علاقمند خود به این حرفه نیز پیشنهاد دهید.

مهارت و تخصص های بارتندر چه می باشند؟

1-شناخت علمی و دقیق پایه انواع نوشیدنی‌های سرد و ترکیب آنها با هم

2-آشنایی با تکنیک میکسولوژی و لایه لایه کردن نوشیدنی ‌ها و ترکیبات ویژه برای خودش

مقاله مفید همه چیز درباره خواص و مضرات قهوه را از دست ندهید.

بارتندر چه موقعیت های شغلی دارد؟

قبلا به مسئول بار سرد بعنوان شغل دوم یا موقت نگاه می کردند اما امروزه شغلی تخصصی است که دوستدارانش با علاقه و نه از سر ضرورت و اجبار آن را انتخاب می کنند. هنرجو پس از گذراندن دوره ‌ای تئوری-عملی که از ضروریات تبدیل شدن به یک بارتندر حرفه‌ای می باشد می‌تواند در کافه ‌ها و بار هتل‌ ها و رستوران ‌ها مشغول به کار شود و با داشتن درآمدی خوب، موقعیت اجتماعی و فردی بالایی را نیز کسب نماید. یک بارتندر در کنار کار حرفه‌ای و تخصصی که ارائه می‌دهد باید بتواند ارتباط خوبی با مشتریان و دیگر کارمندان برقرار نماید و در ضمن با مدیریت جایی که در آن مشغول می گردد بتواند منوی کامل و ویژه ای برای بار سرد طراحی کند. اصطلاح کاپینگ قهوه چیست؟ می توانید آن را در سایت کافی پارس سرچ نمایید و مطالعه کنید.

بارتندر کیست و ابزار کارش چیست؟

هنر یک بارتندر حرفهای:

چهار ویژگی اصلی یک بارتندر كه نشان دهنده حرفه‌اي بودن و تخصص اوست شامل موارد زیر است:

1-اهميت دادن به مشتري

2-دقت عمل در عین سرعت

3-سرعت در کار

4-كيفيت نوشیدنی درست شده

4 ویژگی بالا 50% یک بارتندر حرفه ای می باشد و 50 % دیگر به شخصیت او بر می گردد، براي حرفه‌اي نشان دادن باید بجز ویژگی های ذکر شده، باید خصوصیات اخلاقي مانند تواضع و فروتني، صداقت و روراستي، احترام به ديگران همراه با درك بالا را نيز داشته باشد و روابط عمومی بالایی در برقرار کردن ارتباطی آنی و سریع با مشتری در کمال احترام داشته باشد. اسپرسو چیست؟ محتواییست که سرچ و خواندن آن در مجله کافی پارس خالی از لطف نمی باشد.

ابزار و تجهیزات کار یک بارتندر:

بارتندر در بار سرد هم نیازمند آموزش تخصصی و هم نیازمند لوازم حرفه‌ای می باشد، با کمی خلاقیت و ساخت یک منو از نوشیدنی های سرد به صورت حرفه ای و تخصصی و همه پسند می‌تواند مشتری های بار اولی را به مشتری دائمی تبدیل نماید چون اکثر نوشیدنی های سرد دارای بهترین ظاهر در بین تمام آیتم‌های یک کافه می باشند؛ داشتن ابزار تخصصی بارتندری به منوی کافه و مهم تر از آن به فضای بار و ظرفیت محیطی کافه وابسته است و با توجه به این موارد باید لیست ابراز و وسایل مورد نیاز را برای خرید داد که شامل موارد زیر است:

1-شیکر کابلر:

شیکر یکی از مهم ترین ابزار کار بارتندری می باشد و کاربردی ترین شیکرها ،شیکر کبلر است که از 3 قسمت فلزی تشکیل شده است:

-بدنه یا مخزن

-صافی

-کلاه

2-قاشق بار:

قاشقی با شکلی خاص و بلند با بدنه مارپیچ و انتهای صاف است که از آن برای اعمال گارنیش (گارنیش با ریشه فرانسوی کلمه به خوراکی گفته می شود که در ظروف نوشیدنی یا غذای شما قرار می گیرد و هدف آن بهتر کردن طعم غذا و یا تزئین ظرف سرو می باشد) روی گیلاس‌های مختلف

استفاده می گردد و بلند بودن آن دسترسی به انتهای گیلاس را امکان پذیر می کند.

بدنه مارپیچ این قاشق دو دلیل دارد:

-کم شدن سرعت مایعات در حرکت و چرخش

-به راحتی در دست بچرخد

3-جیگر (jigger):

جیگر ابزاری برای اندازه‌گیری است که دارای ابعاد و اشکال گوناگون است، جیگرها معمولا از دو کاسه به هم چسبیده تشکیل شده اند تا حرکتش در دست راحت تر باشد.

4-آیس پیک:

یک ابزار میخی شکل است که برای جدا کردن تکه‌ های یخ به هم چسبیده استفاده می گردد.

5-گیلاس شامپاین:

گیلاس شامپاین کاسه ‌ای باریک با ارتفاعی بلند است و مثل همه ظروف پایه ‌دار ساقه ظرف امکان استفاده از نوشیدنی را بدون تاثیر درجه حرارت نوشیدنی فراهم می‌ سازد، این نوع گیلاس بیشتر برای نوشیدنی ‌های گازدار استفاده می‌ گردد.

6-صافی:

صافی از یک صفحه گرد تشکیل شده که دو تا چهار زبانه و یک دسته به آن متصل می باشد، این صفحه دارای شیارها و سوراخ ‌هایی برای عبور نوشیدنی می باشد، به زیر صافی یک فنر وصل است که کارش چسبیدن به شیکر و همچنین جلوگیری از ورود پالپ به گیلاس را انجام می‌دهد.

7-مادلر:

عملکردی مانند هاونگ دارد و برای پخش کردن عطر و رایحه میوه‌ها و گیاهان در گیلاس از آن استفاده می‌ گردد، مادلر در طرح‌ ها و جنس‌ های مختلفی مانند چوب، فلز و پلاستیک در بازار یافت می شود. با قهوه آمریکانو در سایت کافی پارس بیشتر آشنا شوید.

 

بارتندرکیست

 

 

دوره های آموزشی برای تبدیل شدن به یک بارتندر:

برای شناخت کامل از ابعاد هر شغلی گذراندن دوره‌های تخصصی مرتبط با آن امری ضروری است و برای اینکه یک بارتندر شوید باید دوره های  تئوری و عملی را بگذرانید تا بتوانید ترکیبات نوشیدنی‌های سرد و با خلاقیت ارائه طعم‌های جدید را یاد بگیرید، بنابر این تحقیق کرده و حتما یک آموزشگاه یا کارگاه آموزشی معتبر و ترجیحا جایی که مدرک دوزبانه بدهد و بین المللی باشد را برای یادگیری پیدا کرده و در کلاس های آن با علاقه تمام شرکت کنید و بعد از موفقیت در امتحانات و گرفتن مدرک حتما برای یادگیری بیشتر و به دست آوردن تجربه و مهارت کافی بصورت رایگان در یک کافه یا کافی شاپ مشغول به کار شوید. بهترین آموزش باریستایی در تهران کجاست؟ می توانید آن را در سایت کافی پارس ببینید.

یک بارتندر چه نوشیدنی هایی می تواند درست کند؟

نوشیدنی ها و بار سرد کافی شاپ ها با نوشیدنی های گرم متفاوت هستند و شما در منوی کافه ها معمولا اسامی زیر را که بارتندر مسئول تهیه آنها می باشد بعنوان نوشیدنی های سرد می بینید:
-آبمیوه های طبیعی
-اسموتی
-انواع موکتل
-انواع شیک
-انواع بستنی
-کرپ
-دتاکس
-آیس موکا
-آیس لته
-پانچ
-کافه گلاسه و …

 

 

 

بارتندرکیست

و صدها نوشیدنی سرد دیگر که نتیجه علم میکسولوژی می باشند و یک بارتندر متخصص در آنها می تواند با مهارت و خلاقیت خود هنرنمایی کند. در نهایت باید گفت این شغل مثل هر شغل دیگری اول نیاز به علاقه دارد و باید با در نظر گرفتن سختی های آن و حتی خطراتش آن را انتخاب نمایید و تمام دقت و حوصله و خلاقیت خود را برای اینکه یک بارتندر باشید به کار ببرید. برای اطلاع از شرایط دریافت نمایندگی به سایت کافی پارس مراجعه نمایید.

 

به نوشته امتیاز دهید

5/5
جدیدترین مقالات

جدید ترین مقالات کافی پارس

ماشین اسپرسو
مقالات

همه چیز درباره ماشین اسپرسو

ماشین اسپرسو (Espresso machine) یک وسیله‌ی خاص برای تهیه‌ی قهوه است. این دستگاه با استفاده از فشار بالا، قهوه را از زبانه‌های خود عبور داده و

ادامه مطلب

هر سوالی دارید بپرسید تا مشاوران با شما تماس بگیرند

جشنواره 50% تخفیف (1 الی 11 اردیبهشت)

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

مشاوره رایگان و ثبت نام