تهران: 09202775857-09962028030/کرج:09941176993

قهوه فوری

همه چیز درباره قهوه فوری اسپرسو

در این مقاله می خواهیم به معرفی قهوه فوری یا آماده یا پودر قهوه بپردازیم، از تاریخچه بوجود آمدنش و پروسه تولیدش بگوییم و اینکه چه خواص و فوایدی دارد. بطور خلاصه قهوه فوری نوعی نوشیدنی است که از دانه های قهوه تهیه می شود و آن را با یکی از روش های خشک کردن انجمادی و یا خشک کردن پاششی تولید می کنند.

امروزه قهوه فوری بصورت مایعی غلیظ هم تولید می گردد که به آن قهوه محلول گفته می شود. از ویژگی های خوب قهوه فوری می توان به سرعت بالا در آماده سازی قهوه، وزن و حجم کم در برابر با دانه و پودر قهوه و عمری طولانی تر نسبت به از دست دادن عطر و طعم اولیه اشاره کرد. در مجله کافی پارس با خواص قهوه اسپرسو آشنا شوید.

قهوه فوری

تاریخچه  شکل گیری قهوه فوری 

قهوه فوری در سال 1890 توسط دیوید استرنج در شهر اینورکارگیا نیوزلند اختراع و ثبت شد. این محصول با نام تجاری قهوه استرنج که فرایندش خشک کردن قهوه با هوای گرم بود به فروش رسید. همچنین در سال 1901 دانشمندی ژاپنی به اسم ساتوری کاتو ساکن شیکاگو قهوه فوری مشابهی را اختراع و ثبت نمود.

در سال 1910 جورج لوئیس واشینگتن هم روشی برای تهیه قهوه فوری اختراع و وارد بازار کرد، او که از طرفداران قهوه بود، آزمایش های فراوانی بر روی پودر قهوه انجام داد تا بتواند کریستال قهوه خشک را تولید کند که شبیه قهوه امروزی ماست، جورج لوئیس نام برند خود را قهوه قرمز E گذاشت.

در سال 1930 شرکت سوئیسی نستله شروع به بررسی و کار کردن روی قهوه فوری نمود و در سال 1938 قهوه فوری خود را با نام نسکافه به بازار و دنیا معرفی کرد که این اسم ترکیبی از نستل و کافه بود، همچنین در سال 1985 نسکافه گلد که یک قهوه فوری به روش خشک کردن انجمادی بود را وارد بازار نمود.

مارک های معروف در عرصه تولید قهوه فوری نسکافه، جاکوبز، اینترنشنال رست، های فایو، اکسترا، ماکسول هاوس، روبرت تیمس، علی کافه و استار باکس می باشند.

روش های تولید قهوه فوری:

دو روش برای تولید کریستال های قهوه فوری وجود دارد که البته قبل از آن ابتدا قهوه را دم می آورند سپس آن را به مایعی غلیظ تبدیل می کنند:

1-خشک کردن انجمادی:

در این روش، قهوه آماده شده را در دمای منفی 40 درجه سانتیگراد منجمد و پس از برش آن را تبدیل به تکه های جامد و حلال در آب  می کنند، سپس تکه های جامد قهوه را در دمای پایین و خلاء خشک کرده تا تبدیل به قهوه فوری شود.

یکی از مزیت های روش انجمادی این است که کیفیت عطر و طعم قهوه چون در درجه حرارت بسیار کم و شرایط خشک کردن ملایم درست می شود، کاملا حفظ می گردد، همچنین از دیگر خوبی های این روش اکسید نشدن قهوه، ایجاد نشدن ترکیبات جدید در قهوه، کاهش چسبندگی و توده‌ای شدن قهوه فوری می باشد.

شکل ظاهری قهوه فوری تولید شده با این روش طوری است که وقتی بین رو انگشت قرار دهید به آسانی نمی شکند و له نمی شود. همین خصوصیات ذکر شده باعث می شود که قهوه فوری انجمادی کیفیت و قیمت بالاتری نسبت به روش پاششی داشته باشد.

2-خشک کردن پاششی یا اسپری:

در این روش، قهوه آماده شده به یک جریان هوای گرم در بالای یک برج استوانه ای بلند اسپری می شود. قطرات قهوه در این مرحله رطوبت خود را ازدست می دهند و وقتی به پایین استوانه می رسند تبدیل به شکلی جامد بافت دار و حلال در آب می شوند.

از معایب این روش این است که دمای بالایی که روی روغن قهوه می باشد، باعث از بین رفتن مقدار زیادی از عطر و طعم قهوه می شود، با این حال این فرآیند پرکاربردترین و ارزانتر از روش انجمادی است، قهوه فوری خشک شده با این روش گردتر، متخلخل تر و شکننده تر به نظر می رسد، همچنین رنگش تیره تر از قهوه با روش انجماد است.

3-قهوه فوری با کاسنی:

متاسفانه این روش تولید قهوه فوری هم در بعضی مارک های قهوه وجود دارد که در آن از گیاه کاسنی با مقدار کمی قهوه استفاده می کنند و دلیلش هم فروش به کسانی است که توانایی خرید قهوه واقعی و خوب را ندارند و یا به کافئین  حساسیت دارند. قهوه کاسنی از ترکیب گیاه کاسنی رست و آسیاب شده و قهوه بوجود می آید، نسب قهوه به کاسنی معمولا 3 به 1 یا 1 به 3 می باشد.

قهوه کاسنی تقریبا نارنجی رنگ است و اگر دانه ای از آن را بین دو انگشت بگیرید فورا له می شود و اصلا بوی قهوه نمی دهد، بنابر این براحتی می توانید آن را از قهوه های فوری خالص تشخیص دهید.

قهوه فوری

میزان کافئین قهوه فوری:

مقدار کافئین این نوع قهوه از قهوه معمولی کمتر است. هر فنجان (۲۲۵ میلی لیتر) قهوه فوری بطور متوسط ۶۶ میلی‌گرم کافئین دارد در حالی که این میزان برای قهوه معمولی ۱۱۲ میلی‌گرم در هر فنجان است. برای دریافت نمایندگی از کافی پارس به صفحه مورد نظر در سایت مراجعه نمایید.

موارد مصرف قهوه فوری:

این نوع قهوه به شکل دانه های ریز با فرم گرانول، در ظروف شیشه ای، پلاستیکی، قوطی های فلزی و یا بصورت ساشه ای و تک نفره موجود می باشد و برای حفظ کیفیت و جلوگیری از فساد باید در محلی خشک و خنک نگهداری و درب آن بعد از استفاده محکم بسته شود.

-راحت ترین روش را برای اماده کردن قهوه دارد که فقط با اضافه کردن آب جوش به قهوه فوری در فنجان به آن دست پیدا می کنید، میزان غلظت آن هم به میزان قهوه ای که به آب اضافه می کنید دارد.

-قهوه فوری در تهیه انواع آیس کافی ها مانند فراپه یونانی به کار می رود.

-در کشورهایی مانند پرتغال، اسپانیا و هند از شیر داغ بجای آب داغ برای  درست کردن قهوه فوری استفاده می کنند.

-در کره جنوبی این نوع قهوه ترکیب شده با شکر با اسم کافی میکس عرضه می شود که البته در کشورهای دیگر هم باب شده است.

-در طول جنگ جهانی دوم در بریتانیا، این نوع قهوه محبوبیت بسیار یافت و از آن زمان تاکنون همچنان بیشتر 75% از قهوه برای مصارف خانگی را شامل می شود، این مقدار در آمریکا و فرانسه کمتر از 10% و در ایتالیا کمتر از 1% می باشد.

– این نوع قهوه در پخت و پزهای عمومی و تشریفاتی مثل پخت شیرینی و کیک، به خاطر راحتی در استفاده بسیار رایج می باشد، بعنوان مثال در نیوزلند، استرالیا و بریتانیا از پودر فوری برای تهیه کیک قهوه که جز اصلی جشن ها شان می باشد بسیار استفاده می کنند.

-از قهوه محلول برای طعم دهی به بستنی یا ساندی (نوعی دسر بستنی) هم استفاده می شود و معمولا با مقدار مساوی از شکلات مخلوط می گردد.

قهوه فوری

فواید و مضرات احتمالی قهوه فوری:

1-تأثیر این نوع قهوه در ایجاد سرطان مثانه و پیشگیری از دیابت نوع 2: مصرف روزمره این نوع قهوه در کاهش خطر مبتلا شدن به دیابت نوع 2 موثر می باشد، از طرفی دیگر قهوه فوری در مقایسه با قهوه معمولی خطر ابتلا به سرطان مثانه در زنان را افزایش می دهد، این در حالیست که هر دو نوع قهوه هم فوری و هم معمولی خطر ابتلا به سرطان مثانه را برای مردان دارد. در هر حال این مسأله هنوز ثابت نشده است.

2-موثر بودن این نوع قهوه در جذب آهن: قهوه فوری بیشتر از قهوه معمولی باعث کاهش جذب آهن در روده ها می گردد، پس بهتر است همراه غذا یا فورا بعد از میل غذا این نوع قهوه یا معمولی ننوشیم.

3-وجود آکریلامید در قهوه فوری: تحقیقات نشان داده است که این نوع قهوه نسبت به قهوه معمولی آکریلامید بیشتری دارد، در توضیح آکریلامید باید گفت که فراورده جانبی طبییعی نتیجه رست کردن دانه های قهوه است که هم سرطان زاست و هم نوروتوکسیک، در واقع شرایط پخت با حرارت بالا باعث ایجاد این ماده می شود مانند سیب زمینی سرخ کرده!

در انتها باید گفت با اینکه قهوه فوری مضرات خاص خودش را دارد اما با استفاده آن به میزان لازم و زیاده روی نکردن در آن می توان از خواص خوبش مثل کمک به یبوست و حرکت رووده ها، داشتن آنتی اکسیدان و کمک به سلامت بدن، انرژی بخشی و ایجاد تمرکز و … استفاده کرد. به شما پیشنهاد می گردد برای نوشیدن یک قهوه دلچسب به شعب کافی پارس در شهرتان مراجعه نمایید.

به نوشته امتیاز دهید

5/5
جدیدترین مقالات

جدید ترین مقالات کافی پارس

ماشین اسپرسو
مقالات

همه چیز درباره ماشین اسپرسو

ماشین اسپرسو (Espresso machine) یک وسیله‌ی خاص برای تهیه‌ی قهوه است. این دستگاه با استفاده از فشار بالا، قهوه را از زبانه‌های خود عبور داده و

ادامه مطلب

هر سوالی دارید بپرسید تا مشاوران با شما تماس بگیرند

جشنواره 50% تخفیف (1 الی 11 اردیبهشت)

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

مشاوره رایگان و ثبت نام