تهران: 09202775857-09962028030/کرج:09941176993

آیس موکا

آیس موکا و طرز تهیه آن + ویدیو آموزشی

در فصول گرم وقتی به کافی شاپ می روید ترجیح می دهید نوشیدنی خنک به همراه یخ بنوشید و یا گلاسه های و شیک ها حاوی بستنی بخورید تا هم دمای بدنتان پایین بیاید و هم لذت ببرید، یکی از نوشیدنی های پرطرفدار کافه ها آنهایی است که از ترکیب قهوه اسپرسو با یخ درست می شوند، در واقع هم قهوه می خورید، هم انرژی می گیرید و هم خنک می شوید.

در این مقاله یکی از آیس کافی ها را به نام آیس موکا که طعمی شیرین دارد را به شما معرفی می کنیم (که اگر با مخلفاتش خورده شود کمی کالری بالایی دارد) و از طرز تهیه آن در منزل می گوییم. پیشنهاد می کنیم مقاله طرز تهیه چند مدل آیس اسپرسو را در مجله کافی پارس مطالعه فرمایید.

آیس موکا چیست؟

آیس موکا از خانواده قهوه های سرد است و به بیان ساده می توان گفت همان قهوه موکاست که با یخ و شیر سرد همراه می شود. مقاله آموزش مدیریت کافه و موارد مهم آن را حتما مطالعه نمایید و به این شغل جذاب فکر کنید.

تاریخچه آیس موکا:

تهیه قهوه به روش کیوتو اولین قهوه سرد ثبت شده در دنیاست و به دهه 1600 برمی گردد، بازرگانان هلندی در سفرهای طولانی خود با کشتی از عصاره قهوه سرد برای نوشیدن در سفر استفاده می کردند، زمانی بازرگانان هلندی به کشور ژاپن پا گذاشتند که روش سنتی دم آوری چای بصورت سرد را خیلی وقت بود که داشتند و این روش جدیدی برای تولید قهوه سرد برای هلندی ها شد.

در کل هم اطلاعات زیادی در مورد تاریخ بوجود آمدن قهوه سرد موجود نیست چون در گذر زمان این نوشیدنی در سراسر جهان پخش شد و مردم کشورهای مختلف آن را بومی سازی کرده اند و به سلیقه خود تغییر داده اند اما بر اساس مستندات، قهوه سرد اصلی واقعی در حدود سال 1840 در فرانسه خلق شد و بعد کم کم آیس موکا در اروپا، آمریکا و آسیا نیز تهیه و استفاده گردید.

لیوان مناسب سرو آیس موکا:

برای سرو آیس موکا باید از لیوان هایی با حجم 180 تا 200 میلی لیتری استفاده کرد، در این رسپی می توان از قهوه اسپرسو سینگل به اندازه۳۰ میلی ‌لیتر استفاده نمود و یا اگر به مقدار کافئین بیشتری نیاز دارید و می خواهید طعم قهوه غالب شود از قهوه اسپرسو دبل به مقدار۶۰ میلی‌لیتر استفاده نمایید.

روش تهیه سس شکلاتی برای آیس موکا:

 برای تهیه یک سس شکلاتی خوشمزه در تزئین آیس موکا یا هر نوع خوراکی دیگر می توانید یا از سس شکلاتی های آماده شرکتی استفاده کنید و یا خودتان سس را در منزل تهیه نمایید به این ترتیب که اول ۱ فنجان پودر قند الک شده و ۴ قاشق سوپ خوری پودر کاکائو را با نصف فنجان آب جوش درون قابلمه مخلوط کنید، کمی وانیل اضافه کرده و بعد آن را بر روی شعله ملایم گاز قرار دهید و مدام هم بزنید تا گلوله نشود و منتظر بمانید تا مخلوط به دمای جوش برسد و غلیظ گردد، خوب سس شکلاتی آماده است، فقط اجازه دهید تا سرد و قابل استفاده شود.

آیس موکا

بهترین روش تهیه فوم و کف شیر برای آیس موکا:

بهترین روش تهیه شیر فوم دار و کف شیر برای آیس موکا، نازل بخار دستگاه اسپرسوساز می باشد، تفاوت فوم شیر و کف شیر در مقدار حباب های هوا می باشد، کف شیر در واقع شیر فوم داری است که حجم حباب هوای آن دو برابر می باشد.

فوم شیر با قرار دادن نازل بخار اسپرسوساز به اندازه 5/2 سانتیمتر درون شیر سرد داخل پیچر درست می شود، باید نازل بخار را در زاویه تقریباً 30 درجه در پیچر بگذارید تا بخار آن یک حالت گردابی داخل شیر ایجاد نماید، کم کم شیر شروع به کف کردن روی سطح می کند و باید نازل را به تدریج درون پیچر شیر فرو ببرید تا جایی که به کف آن برسد.

با تشکیل کف، حجم شیر زیاد می شود و لازم است نازل را به سمت پایین پیچر حرکت دهید. نگران نباشید، اگر دستگاه اسپرسوساز ندارید می توانید با فرنچ پرس یا همزن دستی و برقی آن را تهیه کنید.

طرز تهیه آیس موکا:

اولین و مهم ترین موردی که برای درست کردن آیس موکا لازم داریم قهوه اسپرسو می باشد، سپس مقداری آب سرد یا شیر ( یکی از آنها به دلخواه) در قهوه اسپرسو و بعد چند تکه یخ ، البته این ساده ترین روش تهیه آیس موکاست.

مواد لازم برای تهیه آیس موکا:

-سس شکلاتی به اندازه یک قاشق غذا خوری

-فوم شیر سرد به اندازه یک فنجان

-قهوه اسپرسو به اندازه یک فنجان (30 میلی‌لیتر)

-خامه و شکلات رنده شده برای تزئین روی آیس موکا

-قطعات یخ

روش تهیه آیس موکا:

-اول یک یا دو شات قهوه اسپرسو را با هر وسیله ای (اسپرسوساز، موکاپات و فرنچ پرس) دارید باید درست کنید و بگذارید تا خنک شود تا در برخورد با یخ ها آنها را سریع آب نکند و نوشیدنی آبکی نشود.

-بعد مقداری سس شکلات کف لیوان سرو می‌ریزیم، اگر می خواهید آیس موکا طعم شکلاتی بیشتر و بهتری داشته باشد  باید تمام داخل لیوان سرو را به سس شکلات آغشته کنید.

-در مرحله بعد فوم شیر سرد شده و قطعات یخ را اضافه می کنیم.

-در نهایت قهوه اسپرسوی از قبل درست و سرد شده را اضافه می کنیم.
-برای تزئین روی نوشیدنی هم از خامه فرم گرفته یا اسپری خامه آماده استفاده می نماییم و می توانیم روی خامه سس شکلات یا شکلات رنده شده و آجیل های ریز شده بریزیم.

 

انواع آیس موکا:

آیس موکا جزو نوشیدنی هایی بر پایه قهوه اسپرسو و پرطرفدار می باشد که در سراسر دنیا و در منوی همه کافه ها دیده می شود اما طرز تهیه آن در هر کشوری به یک شکل است و با ترکیب مواد مختلف طعم های متفاوتی هم دارند، این مواد شامل پودر قهوه آسیاب شده، خامه chantilly، دارچین، وانیل، بادام خرد شده یا فندق و… می باشند حتی می شود بستنی وانیلی را نیز به دستور اصلی اضافه کرد.

آیس کافی ها از جمله آیس موکا از محبوب ترین نوشیدنی ها در تمام فصول بویژه تابستان می باشد که با طعم تازه و عطر قهوه شما را فِرِش و با انرژی می کند و آن را در هوای گرم به یک انتخاب مناسب تبدیل می نماید. برای اطلاع از شرایط نمایندگی کافی پارس به صفحه مورد نظر مراجعه نمایید.

 

آیس موکا

 

قهوه موکا چیست؟

قبل ازینکه از آیس موکا بگوییم  بهتر است کمی درباره خود قهوه موکا بدانیم، در اصل قهوه موکا نامش را از شهری بندری به اسم موکا در یمن گرفته است، دانه های قهوه ای که در تهیه قهوه موکا بکار می روند دارای طعمی با رست شکلاتی هستند.

ولی با این وجود خیلی از باریستاها برای تاکید کردن بر طعم شکلاتی و شیرین موکا، هنگام تهیه آن باز هم کمی شکلات به آن اضافه می کنند، همچنین قهوه موکا نسبت به لاته و کاپوچینو دارای غلظت و سنگینی بیشتری می باشد؛ قهوه موکا حاوی مواد زیر است:

1-یک شات قهوه اسپرسو

2-دو قاشق سوپ خوری سس شکلاتی

3-صد میلی لیتر شیر فوم دار

4-کف شیر برای ریختن روی آن

5-خامه فرم گرفته یا اسپری خامه آماده، شکلات خرد شده و هر چیز خوشمزه دیگری برای تزیین روی موکا

 

 

 

به نوشته امتیاز دهید

5/5
جدیدترین مقالات

جدید ترین مقالات کافی پارس

ماشین اسپرسو
مقالات

همه چیز درباره ماشین اسپرسو

ماشین اسپرسو (Espresso machine) یک وسیله‌ی خاص برای تهیه‌ی قهوه است. این دستگاه با استفاده از فشار بالا، قهوه را از زبانه‌های خود عبور داده و

ادامه مطلب

هر سوالی دارید بپرسید تا مشاوران با شما تماس بگیرند

جشنواره 50% تخفیف (1 الی 11 اردیبهشت)

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

مشاوره رایگان و ثبت نام