تهران: 09202775857-09962028030/کرج:09941176993

قهوه ماروچینو یا ماروکینو

قهوه ماروچینو یا ماروکینو

برای ایتالیایی ها قهوه و نوشیدن آن بسیار مهم می باشد و جایگاه ویژه ای در صنعت قهوه برای تک تکشان دارد بطوری که آنها را بزرگترین ملت قهوه در دنیا می دانند، سنت نوشیدن قهوه در ایتالیا از گذشته های بسیار دور بوده است و هنوز همچنان پا برجاست ولی ممکن است قهوه ها حتی با نام های یکسان در شهرهای مختلف با هم تفاوت داشته باشند.

در این محتوا می خواهیم به معرفی یکی از قهوه های معروف و پرطرفدار ایتالیایی که نام زیبایی هم دارد به نام ماروچینو یا ماروکینو، انواع آن، طرز تهیه اش و تفاوتش با چند قهوه مشابه اش بپردازیم، با کافی پارس بزرگترین و مجهزترین مدرسه قهوه ایران و دوره جامع تخصصی باریستایی و مدیریت کافه همراه باشید.

قهوه ماروچینو یا ماروکینو

 

تاریخچه قهوه ماروچینو:

قهوه ماروچینو یا ماروکینو پیش از رسیدن به تمام مناطق شبه جزیره منطقه Piedmont در الساندریا بوجود آمد، در واقع ماروچینو تکامل نوشیدنی ای نمادین دیگر به نام Bicerin di Cavour است که با توجه به سوابق تاریخی ماروچینو از Bicerin که نوشیدنی سنتی شهر تورین می باشد الگو گرفته شده است.

قهوه ماروچینو توسط ایتالیایی ها یعنی کسانی که در کافه کارپانو کار می کردند، اختراع شد، درست روبروی این بار ایتالیایی یک کارخانه تولید کلاه به نام Borsalino  وجود داشت، این کارخانه برای تولید محصولات خود از چرم مراکشی استفاده می کردند که مورد توجه کارکنان بار کارپانو قرار گرفت، آنها شباهت قابل توجهی بین قهوه و رنگ چرم پیدا کردند و به همین خاطر تصمیم گرفتند قهوه را به نام چرم مراکشی نام گذاری کنند.

قهوه ماروچینو چیست؟

قهوه ماروچینو یا Marocchino نوشیدنی اصیل ایتالیاییست که از موادی نظیر پودر کاکائو، قهوه اسپرسو و کف شیر در یک لیوان کوچک سرو می گردد و طعمش قهوه های دیگری مثل موکا را به یاد می آورد؛ قهوه ماروچینو معمولاً در یک فنجان شیشه ای کوچک و شفاف همراه با یک شات قوی اسپرسو، مقداری پودر کاکائو و کف شیر سرو می شود ولی در بعضی کشورها با استفاده از کاکائوی داغ، شکلات و حتی نوتلا طعمی بی نظیر را به آن می دهند.

قهوه ماروچینو یا ماروکینو

 

انواع قهوه ماروچینو:

انواع گوناگونی از قهوه ماروچینو وجود دارد و این در حالیست که همه آنها با مواد اولیه یکسان تهیه می شوند، یکی از محبوب ترین انواع ماروچینو این است که توی ظرف سرو نوشیدنی را که هنوز خالی است با خامه شکلاتی یا نوتلای کلاسیک می پوشانند بطوری که داخل لیوان از بیرون فقط شکلات دیده شود.

در اصل تنوع در سس های شکلاتی استفاده شده در انواع ماروچینو است که آنها را با هم متفاوت می کند مثلا سیروپ هایی که بعنوان تاپینگ در بستنی فروشی ها استفاده می شوند برای تهیه این نوشیدنی هم می توان استفاده کرد و طعم های مختلفی از شیرین تا تلخ ایجاد نمود، اگر طعم تلخ دوست دارید بجای خامه شکلاتی شیرین یا شکلات آب شده می توانید از شکلات تلخ استفاده کنید.

قهوه ماروچینو یا ماروکینو

طرز تهیه قهوه ماروچینو خانگی:

برای تست ماروچینوی لذیذ نیازی نیست تا ایتالیا بروید بلکه می توانید آن را خیلی راحت در منزل با نسخه اصلی دستورالعمل تهیه اش که در ادامه خواهیم گفت درست کنید و میل فرمایید:

مواد لازم:

1-قهوه اسپرسو تازه دم شده

2-شکلات آب شده (روش بن ماری)

3-کف شیر

4-پودر کاکائو

طرز تهیه:

1-خوب برای تهیه ماروچینو اول شکلاتی که می تواند تلخ یا شیرین باشد را ذوب کنید، سپس آن را با چرخاندن داخل لیوان روی دیواره ها پخش کنید.

نکته: قوام شکلات قوام باید طوری باشد که به راحتی در سراسر لیوان پخش شود.

نکته: خیلی از شکلات استفاده نکنید چون آنوقت نوشیدنی نهایی خیلی شیرین و طعم شکلات بر مواد دیگر قالب می شود، پس یک لایه نازک شکلات کافیست.

2-حالا موقع تهیه قهوه اسپرسو با اسپرسوساز یا به ناچار موکاپات می باشد.

نکته: بهتر است همان موقع دانه های قهوه را پودر کنید تا در طعم و مزه ماروچینو تاثیرش را ببینید و از استفاده پودر فوری قهوه یا دانه های قهوه از قبل پودر شده خودداری نمایید.

نکته:ماروچینو بخاطر وجود شکلات بسیار شیرین است پس به یک اسپرسوی تلخ نیاز داریم و برای این تلخی می توان در تهیه قهوه اسپرسو درصد دانه قهوه روبوستا را بالا برد.

3-با استفاده از کف ساز شیر، آن را حدود 15 تا 20 ثانیه میکس کنید تا به حالت فوم یا کف غلیظ در بیاید.

نکته: افزایش حجم فوم شیر به ماروچینو حالت کرمی و خوشمزه تری می دهد.

4-پس از آماده شدن قهوه اسپرسو آن را فورا داخل لیوان آغشته به شکلات بریزید و بعد کف شیر را اضافه نمایید و در نهایت روی کف شیر را با کمی پودر کاکائو یا سس شکلات مارشمالو، خامه غلیظ و هر آنچه دوست دارید تزئین کنید.

قهوه ماروچینو یا ماروکینو

مقایسه ماروچینو با قهوه های شبیه اش:

با اینکه قهوه ماروچینو را می توان راحت تشخیص داد اما گاهی با برخی دیگر از انواع قهوه تهیه شده بر پایه اسپرسو مانند کورتادو، موکا و ماکیاتو اشتباه گرفته می شود؛ به همین خاطر در ادامه از تفاوت های کلیدی بین این قهوه ها مختصر توضیحی می دهیم، همراهمان باشید.

تفاوت ماروچینو و ماکیاتو:

ماکیاتو یک نوشیدنی بر پایه اسپرسو با ریشه ایتالیایی است که به معنی علامت یا نشان گذاری یا لکه دار می باشد، ایده اصلی اش اضافه کردن یک لایه تیره رنگ اسپرسو یا شیر به دیگری می باشد، اگر شیر، روی اسپرسو لکه بگذارد به آن اسپرسو ماکیاتو گفته می شود.

1-ماکیاتو معمولا در فنجانی سرامیکی سرو می شود برخلاف شات های شیشه ای کوچکی که برای سرو ماروچینو استفاده می گردد.

2-اسپرسو ماکیاتو همچنین در مقایسه مقدار شیر و اسپرسو، دارای اسپرسوی بیشتری است یعنی حدود 2 قاشق غذاخوری فوم شیر (به علاوه کف شیر) برای هر فنجان اسپرسو.

3-ماروچینو معمولاً از 5 قاشق غذاخوری کف شیر و 3 قاشق غذاخوری شکلات برای هر شات اسپرسو تشکیل شده است.

 

کورتادو نیز قهوه ای بر پایه اسپرسوست که طرفداران خاصی دارد و فنجانی خوشمزه با هارمونی عالی از طعم ها می باشد.

1-کورتادو در یک فنجان بسیار کوچک سرو می گردد، اگرچه ماروچینو هم در یک فنجان شیشه ای با اندازه کوچک سرو می شود اما باریستا آزادی عمل برای سفارشی درست کردن یا تغییر اندازه ظرف سرو نوشیدنی و سرو آن را دارد.

2-کورتادو فوم بسیار کمی دارد این در حالیست که فوم یا کف شیر قسمت زیادی از نوشیدنی ماروچینو را تشکیل می دهد.

قهوه ماروچینو یا ماروکینو

 

تفاوت ماروچینو با موکا:

موکا نوعی قهوه با شکلات اضافه می باشد، این نوشیدنی بدلیل طعم بی نظیر شکلاتی ای که دارد بسیار محبوب می باشد، به دلیل شباهت زیاد موکا نیز خیلی آسان می توان آن را با ماروچینو اشتباه گرفت؛ یک موکای معمولی از 5/2 شکلات، 5/2 قهوه اسپرسو و 5/1فوم غلیظ شیر درست شده است، ماروچینو هم از همین مواد تشکیل شده اما با نسبت های متفاوت و وعده های سرو کوچکتر.

قهوه ماروچینو یا ماروکینو

 

در انتهای مقاله پیشنهاد می گردد اگر عاشق شکلات و شیر با کمی چاشنی تلخی هستید حتما این نوشیدنی خوشمزه ایتالیایی یعنی ماروچینو را در منزل تهیه و میل نمایید، همچنین برای آشنایی با دوره جامع و تخصصی انواع قهوه های دمی کافی پارس روی لینک کیلیک کنید.

به نوشته امتیاز دهید

5/5
جدیدترین مقالات

جدید ترین مقالات کافی پارس

نژاد های اصلی قهوه
مقالات

نژاد های اصلی قهوه

قهوه عربیکا و قهوه روبوستا نژاد های اصلی قهوه هستند هر یک از این دو گونه، ویژگی‌ها و خصوصیات منحصر به فردی دارند که در زیر

ادامه مطلب
اکسسوری‌ های باریستا
مقالات

اکسسوری‌ های باریستا و کافه

اکسسوری‌ های باریستا به مجموعه‌ای از ابزارها و وسایلی اطلاق می‌شود که برای تهیه و سرو قهوه به کار می‌روند.اکسسوری‌ های باریستا به او کمک

ادامه مطلب
فواید قهوه
آموزش‌ها

فواید قهوه چیست؟

قهوه، از گذشته‌های دور تا به امروز جزء محبوب‌ترین نوشیدنی‌های جهان است که به دلایل متعددی مورد توجه افراد قرار گرفته است. علاوه بر طعمی

ادامه مطلب
زیرگونه‌های قهوه
مقالات

منظور از زیرگونه‌های قهوه چیست؟

زیرگونه‌های قهوه تنوع زیادی در دنیای قهوه ایجاد کرده‌اند و هر کدام با ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود، تجربیات متفاوتی را برای علاقه‌مندان به قهوه فراهم می‌کنند.

ادامه مطلب
تفاوت لاته و کاپوچینو
مقالات

تفاوت لاته و کاپوچینو

لاته و کاپوچینو دو نوع محبوب قهوه هستند که هر کدام با ترکیب‌های مختلفی از قهوه اسپرسو و شیر تهیه می‌شوند. با این حال، این

ادامه مطلب

هر سوالی دارید بپرسید تا مشاوران با شما تماس بگیرند

جشنواره 55% تخفیف (از 1 الی 12 مرداد ماه )

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

مشاوره رایگان و ثبت نام