تهران: 09202775857-09962028030/کرج:09941176993

طرز تهیه کف شیر

طرز تهیه کف شیر و روش های مختلف آن

نوشیدن یک قهوه به همراه شیر یا فوم شیر یا کف شیر در منزل یاکافی شاپ از دلچسب ترین نوشیدنی های موجود است، راه های مختلفی برای طرز تهیه کف شیر وجود دارد؛ تهیه کف شیر شیوه های مختلفی دارد و با استفاده از تجهیزات مختلف می‌توان آن را بدست آورد.

اگر از طرفداران نوشیدنی‌هایی مثل کاپوچینو که در آن کف شیر بکار رفته هستید، در ادامه‌ این مطلب با ما همراه باشید تا با این روش‌های مختلف آشنا شوید و آنها بکار ببرید. برای  شرایط دریافت نمایندگی به سایت کافی پارس مراجعه نمایید.

کف شیر

روش های تهیه کف شیر:

1-تهیه کف شیر با دستگاه نازل بخار:

یکی از روش‌های متداول طرز تهیه کف شیر، برای استفاده از نازل بخار دستگاه اسپرسو ساز نیاز به پیچر دارید؛ برخی از اسپرسوسازها با پیچر ارائه می‌شوند، اما اگر اسپرسو ساز شما پیچر نداشت، باید برای تهیه کف شیر آن را بصورت جداگانه تهیه کنید. برای تهیه کف شیر با استفاده از نازل بخار، ابتدا شیر را داخل پیچر ریخته، آن را بصورت مورب زیر نازل بخار دستگاه بگیرید و توسط نازل کف شیر را تهیه نمایید.

2-تهیه کف شیر با استفاده از کف سازهای ویژه این کار:

کف شیر سازها به دو دسته‌ی برقی و دستی تقسیم می گردند، با استفاده از کف شیر سازهای برقی به آسانی و سرعت تمام می‌توانید کف شیر تهیه نمایید. در ادامه با معرفی چند نمونه از بهترین کف سازهای دستی و برقی همراه پارس کافه باشید:

3-کف شیر سازهای برقی:

1-کف شیر ساز برقی بیالتی:

بیالتی (Bialetti) یکی از بزرگترین شرکت تولید انواع مختلف قهوه‌ساز ها و لوازم جانبی آنهاست، محصولات این شرکت با بالاترین کیفیت عرضه می‌ گردند، با خرید کف شیر ساز برقی بیالتی می‌توانید برای همیشه یک کف شیر ساز دستی با عالی ترین کیفیت داشته باشید.

2-کف شیر ساز و شیرجوش نسپرسو مدل Aeroccino3:

از کاربری های این دستگاه جنس بدنه‌ درونی آن است که از جنس سرامیک نچسب می باشد و بخار همین طعم کف شیر را عوض نمی کند، همچنین شستشوی آن نیز بسیار آسان است. این کف ساز با ارتفاع 17 سانتی متر و قطر 9 سانتی متر، برای تهیه‌ فوم شیر به انده حداکثر 120 میلی لیتر و برای تهیه‌ شیر گرم حداکثر 240 میلی لیتر در اختیارتان قرار می دهد.

3-کف ساز شیر حرفه ای گاستروبک مدل 42414 و مدل42410:

از ویژگی‌ها ی کف شیر سازهای تخصصی گاستروبک:

-تهیه کف شیر عالی فقط در 3 دقیقه

-ماندگاری فوم  شیر به مدت طولانی

-تمام اتوماتیک

-بدون نیاز به گرم کردن شیر از قبل

-دارای پره‌ مخصوص جهت تهیه انواع سس ها

-با گنجایش 1 لیتر

کف ساز شیر حرفه ای گاستروبک مدل 42414 و مدل42410

4-کف شیر ساز روتل:

این کف شیر ساز هم یکی دیگر از کف سازها ی با کیفیت است که تولید شرکت معتبر روتل سوئیس می باشد؛  از ویژگی های های این کف ساز می‌توان به بدنه عایق ضد حرارت و سیستم خاموش شدن خودکار اشاره کرد.

5-کف شیر سازهای دستی :

1-کف شیر ساز دستی بیالتی:

کف شیر ساز دستی بیالتی یک دستگاه کاربردی خانگی بسیار مقاوم برای تولید برای دوست‌ داران قهوه می باشدريا؛ با استفاده از کف ساز بیالتی با ریختن شیر گرم در محفظه و چند بار بالا و پایین بردن پیستون، مقدار قابل توجهی کف شیر با ماندگاری طولانی خواهید داشت.

همزن و کف شیر ساز دستی

5-همزن و کف شیر ساز دستی گاستروبک مدل 42219:

یک از آسان تر روش های طرز تهیه کف شیر استفاده از همزمن ها می باشد، با استفاده از این همزن و کف شیرساز کوچک حرفه‌ای به راحتی می‌توانید کف شیر ایده آل درست کنید. برخی مزایای این محصول عبارتند از:

1-پایه نگهدارنده برای جلوگیری از آسیب دیدن میله

2-قدرت بالای موتور

3-بسیار سبک و ارگونومیک

4-پرتابل

6-همزن و کف‌ ساز مدل  HONGXIN:

این همزن یکی از به صرفه‌ترین کف شیر سازها به شمار می‌رود، به غیر از تهیه‌ کف شیر می‌توانید جهت ترکیب انواع نوشیدنی‌ها بصورت اسان و سریع می نتوانید از این همزن استفاده نمایید.

7-فرنچ پرس برای تهیه کف شیر:

حتی اگر هیچ کدام از دستگاه های نامبرده بالا را ندارید، روشی آسان تر نیز در طرز تهیه کف شیر وجود دارد؛ فرنچ پرس یکی از پرکاربردترین قهوه‌ سازها به حساب می آید، شما می‌توانید علاوه بر تهیه‌ یک قهوه فرانسه خوش طعم و عطر و حتی قهوه اسپرسو از فرنچ پرس برای تهیه‌ کف شیری عالی استفاده نمایید. مقاله طرز تهیه قهوه با V60 را از دست دهید با این دستگاه آشنا شوید.

فرنچ پرس برای تهیه کف شیر

8-طرز تهیه کف شیر با استفاده از نازل بخار:

طرز تهیه کف شیر با استفاده از نازل بخار دستگاه اسپرسوساز مواردی دارد که باید رعایت گردد، توصیه می‌شود از شیر حیوانی، تازه و کم چرب که در یخچال خنک شده استفاده کنید، اگرچه شیر بدون چربی برای تولید کف شیر مناسب تر است اما این شیر طعم مناسب را در ترکیب با قهوه ایجاد نخواهد کرد به همین خاطر همین توصیه می‌ گردد از شیری با 2 % چربی استفاده کنید تا هم از نظر سهولت در تولید کف شیر و هم از نظر  طعم مناسب باشد.

مواد و تجهیزات لازم برای درست کردن کف شیر:

1-شیر تازه گاو

2-پیچر سرد و تمیز

3-دستگاه اسپرسوساز یا موکاپات و در نهایت فرنچ پرس

4-دماسنج (مدل هایی از پیجر وجود دارند که خودشان دارای دماسنج می باشند و نیازی به خرید دماسنج مجزا برای اندازه گیری دمای شیر ندارند)

مراحل طرز تهیه کف شیر با نازل بخار

مراحل طرز تهیه کف شیر با نازل بخار:

1-عملیات را به موقع شروع کنید.، زمان تولید کف شیر بسیار اهمیت دارد، مواردی مثل اولویت تهیه قهوه یا شیر و گرم کردن دوباره آن، در سرو بعضی از قهوه ها بسیار مهم استف پس به موارد زیر توجه کنید و آنها را بکار ببرید:

2-دستگاه اسپرسو ساز را روشن کنید.

3-کلید بخار دستگاه اسپرسو ساز را روشن کنید.

با زدن این کلید، بویلر دستگاه شروع به تولید بخار می‌کند، زمانی که بویلر‌ اسپرسو ‌ساز به اندازه کافی گرم شد، کلید تولید بخار را بچرخانید، چند ثانیه اجازه دهید تا از میزان مناسب بخار مطمئن شوید و آب موجود در نازل بخار نیز تخلیه گردد، پس از این کلید تولید بخار را به حالت قبل بازگردانید، اینکار باعث می‌شود آب موجود در نازل بخار وارد شیر نشود و برای تولید کف شیر، بخار آب تازه و گرم داشته باشید.

4-شیر را داخل پیچر ریخته و دماسنج را داخل آن بگذارید.

5-مقدار شیر در طرز تهیه کف شیر، به نوع قهوه ای که می خواهید درست کنید، برای کاپوچینو حداقل 120 میلی‌ لیتر کف شیر لازم دارید؛ استفاده از شیر و کف شیر زیاد در سرو قهوه در ایتالیا بسیار رایج است و اگر قهوه ای در این کشور سرو شد که بیشتر طعم شیر داشت تا قهوه، تعجب نکنید!

6-پیچر را بصورت مورب زیر نازل بخار دستگاه اسپرسوساز بگذارید و سر نازل بخار را به مقدار متوسط و معقول وارد پیچر نمایید، اگر اندازه ورود سر نازل به داخل شیر به درستی انجام گردد فوم متراکم تر و یکنواخت‌تری خواهید داشت، تولید کف شیر یک فرآیند تدریجی و زمان بر است و اگر از بی حوصلگی پیچر را پایین بیاورید، حباب های بزرگی تولید می‌شود و کف شیر از یکنواختی خارج می‌گردد، پس صبور باشد و عجله ننمایید.

پیچ دستگاه را بچرخانید تا بخار وارد شیر شود، پس ازمدتی تولید کف شیر شروع می‌شود؛ حواستان باشد که پروسه تولید کف شیر را بین دمای 60 تا 65 درجه سانتیگراد ( 150 تا 155 درجه فارنهایت ) متوقف نمایید. حتما از تاثیر قهو اسپرسو بر حافظه کمی می دانید، در این محتوا می توانید اطلاعاتتان را بالا ببرید.

نکاتی مهم در تهیه کف شیر:

اگر از جهت کیفیت بخواهیم مقایسه‌ ای بین روش‌های مختلف طرز تهیه کف شیر داشته باشیم باید گفت که نتبجه نهایی هر کدام از روش های بالا تقریبا شبیه به هم است اما برخی افراد علاقه دارند با تهیه‌ یک کف شیر ساز با کیفیت و مطمئن برای همیشه خاطرشان جهت داشتن یک کف شیر حرفه‌ای راحت باشد و با استفاده از آن به سرعت و به آسانی بتوانند فوم شیر حرفه ای و ایده آل تهیه نمایند.

نوع شیری که برای تهیه‌ کف شیر استفاده می‌کنید در کیفیت نهایی آن موثر می باشد، استفاده از شیر پر چرب نه تنها تولید کف شیر را با مشکل مواجه می‌کند بلکه در ترکیب با قهوه طعم مناسب را ایجاد نمی کند، بنابر این همیشه سعی کنید از شیر با چربی پایین استفاده کنید.

پیچر دسته‌دار یا بی‌دسته برای تهیه کف شیر

بهترین پیچر را برای تهیه کف شیر کدام است؟

یکی از مهم ترین مراحل طرز تهیه کف شیر می رسیم، همانطور که می دانید تهیه کف شیر و لاته آرت از مهمترین و ضروری ترین توانایی ها برای یک باریستا است که البته چندان هم ساده نیست و نیاز به تمرین و تجربه دارد؛یکی از ابزاری که می‌تواند به کاربر در این زمینه کمک کند، انتخاب یک پیچر‌ مناسب می باشد. در بازار تعداد و انواع مختلفی از پیچر‌ با طرح، رنگ، اندازه، نوع و فرم های مختلف وجود دارند و در سراسر دنیا با برندهای متفاوت عرضه می‌ گردند. محتوای است به نام همه چیز درباره قهوه اکسلسای کمیاب که حتما نامش را خیلی کم  شنیده اید پس توصیه می شود مطالعه آن را حتما انجام دهید.

چه پیچری را برای تهیه کف شیر انتخاب کنیم؟

مسلما جوابتان را می توانید در نیازتان پیدا کنید:

1-پیجر مناسب با میزان تهیه کف شیر:

از مهترین ویژگی های یک پیچر مناسب به اندازه تعداد فنجان های قهوه ایست که می خواهید با آن کف شیر درست کنید.

2-سایزهای مناسب و موجود برای تهیه کف شیر:

بیشتر پیچرهایی که در تهیه کف شیر استفاده می‌شوند، حدود 350 و 600  میلی‌لیتری هستند اما در بازار نمونه‌ های کوچکتر یا بزرگتر هم وجود دارد که لراب استفاده های خانگی و کافه ای استفاده می شوند.

3-میزان شیر مناسب برای تهیه کف شیر:

از نکات مهم دیگر نوع نوشیدنی مورد نظر و میزان شیری است که نیاز دارد، نباید پیچر‌ شما پر یا خالی از شیر باشد چرا که اگر شیر کمی داخل پیچر‌ باشد، نمی‌توانید نوک نازل بخار را به خوبی برای هوادهی مناسب داخل شیر ببرید به همان ترتیب اگر مقدار شیر داخل پیچر‌ فراتر از حد باشد موقع تهیه کف شیر از پیچر سر ریز می گردد، میزان معین شیر داخل یک پیچر حدودا تا زیر دهانه‌ی پیچر است و معمولا پیچرها اندازه MAX  در آنها وجود دارد.

4-جنس پیچر مناسب تهیه کف شیر:

بهترین جنس از استیل ضد زنگ باشد که بتواند حرارتی که در طی فرایند تهیه کف شیر که در آن ایجاد می‌شود تحمل کند، این حرارت چیزی حدود 70 درجه سانتی گراد است، پیچر نیز به همراه شیر داخل آن داغ می‌شود. اگر با داغ شدن پیچر مشکل دارید، بهتر است به دنبال پیچرهایی با روکش تفلون یا دسته دار باشید.

5-دهانه پیچر مناسب برای درست کردن کف شیر:

بسیاری از باریستاها و افراد حرفه‌ای در صنعت قهوه، می‌توانند به راحتی و با هر پیچری کار خود را انجام دهند، اما استفاده از برخی پیچرها به دلیل طراحی خاص دهانه برای ریختن کف شیر‌، راحت تر است.

6-پیچر دسته‌دار یا بی‌دسته برای تهیه کف شیر:

برخی از افراد و باریستا ها  حرفه ای به راحتی را از پیچر بدون دسته البته با روکش عایق سیلیکونی برای جلوگیری از سوختن دستشان هستند، ناگفته نماند استفاده از پیچر بی دسته برای راحتی ریختن کف شیر و چرخش آن برای ایجاد طرح های مختلف مناسب می باشد. مقاله قهوه جوش برقی یکی از مناسب ترین قهوه سازهای خانگی را از دست ندهید و به دوستانتان هم پیشنهاد کنید.

فوت های کوزه گری در طرز تهیه کف شیر

فوت های کوزه گری در طرز تهیه کف شیر:

1-استفاده از شیر پر چرب نه تنها تولید کف شیر را با مشکل مواجه می‌کند بلکه در ترکیب با قهوه طعم مناسبی را ایجاد نخواهد کرد.

2-اگر شما نیاز به کف شیر بیشتری دارید، می‌توانید روش بالا را تکرار کنید و باید به این نکته توجه داشته باشید که انتخاب میزان شیر به طرز تهیه قهوه مورد نظر شما و حجم پیچر شما وابسته است، پس ریختن بیش از اندازه شیر داخل پیچر بدلیل افزایش حجم شیر شما را دچار مشکل می‌کند چون فضای کافی برای ایجار حباب و کف شیر ندارد.

3-بخار آب برخی از اسپرسو‌ساز های حرفه ای آنقدر پرفشار و پرحرارت می باشد که پیش از آنکه دماسنج به دمای مورد نظر برسد شیر داخل پیچر را به دمای مطلوب می‌‌رساند، به همین خاطر در صورت استفاده از این نوع دستگاه 10 درجه پیش از آنکه دماسنج دمای 65 درجه سانتیگراد را نشان دهد بخارساز دستگاه را خاموش نمایید تا در طعم کف شیر تاثیر بگذارد.

4-پیش از ریختن کف شیر داخل فنجان، پیچر را کمی شیک کنید تا حباب های هوای بزرگی که در آن وجود دارد خارج گردد و حباب های ریز درست شود که در زیر زبان می ترکند و حس خوبی را می دهند.

در این مقاله متوجه شدید که تهیه کف شیر یکی از موارد مهم در تهیه انواع قهوه ای است که در آنها از کف سیر استفاده می شود مثل کاپوچینو، کافه لاته و … پس اگر تمایل به درست کردن یک نوشیدنی های دلچسب دارید تا لذت ببرید پیشنهاد می گردد تهیه آن را با انواع دستگاه ها را آموزش ببینید و تمرین بسیار کنید تا قهوه مطلوبی را بدست آورید، هم چنین طرز کار با پیچر را بخوبی یاد بگیرید تا استاد این کار باشید و از نقش های زیبایی که ایجاد می کنید لذت ببرید.

به نوشته امتیاز دهید

5/5
جدیدترین مقالات

جدید ترین مقالات کافی پارس

ماشین اسپرسو
مقالات

همه چیز درباره ماشین اسپرسو

ماشین اسپرسو (Espresso machine) یک وسیله‌ی خاص برای تهیه‌ی قهوه است. این دستگاه با استفاده از فشار بالا، قهوه را از زبانه‌های خود عبور داده و

ادامه مطلب

هر سوالی دارید بپرسید تا مشاوران با شما تماس بگیرند

جشنواره 50% تخفیف (1 الی 11 اردیبهشت)

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

مشاوره رایگان و ثبت نام