تهران: 09202775857-09962028030/کرج:09941176993

قهوه تلخ

قهوه تلخ و راه حل های جلوگیری از آن

بیش از نیمی از مردم دنیا هر روز چندین فنجان قهوه می نوشند، اصلا تا قهوه صبحگاهی خود را تا ننوشند بیرون نمی روند یا کارشان را شروع نمی کنند، به اصطلاح موتورشان با قهوه روشن می شود. لذت بردن از طعم و عطر قهوه اسپرسو و بهره مندی از خواص و فواید قهوه اسپرسو آن از یک روز معمولی با تعارف یک دوست یا فقط برای امتحان کردن شروع و بعد از آن بازی و زندگی با قهوه شروع می شود و جدایی از آن غیر ممکن خواهد شد.

در مقاله پیش رو می خواهیم درباره تلخی قهوه بگوییم که یک آیتم اختصاصی می باشد، البته باید گفت نوع رست دانه های قهوه ارتباط زیادی به تلخ یا تلخ تر بودن آن دارد که انتخابش بسیار سلیقه ایست؛ سعی می کنیم برایتان بگوییم چرا قهوه تلخ می شود و راهکارهای جلوگیری از آن چیست، با کافی پارس همراه باشید.

قهوه تلخ

چه عواملی باعث درست شدن قهوه تلخ می شود؟

1-اگر پودر قهوه بیش از حد دم بیاید (Over steeping) قهوه تلخ می شود.

دم آوری استپینگ (steeping) یا خیساندن در واقع نوعی دم آوری قهوه می باشد که در آن قهوه آسیاب شده را مستقیماً با آب مخلوط می کنید این روش در فرنچ پرس یا  (AeroPress)متداول است. مسأله مهم در این روش های دم آوری، مدت آن است چون اگر قهوه را بیش از حد دم آوری کنید، طعمی تند و تلخ پیدا می کند و دلیلش عصاره گیری بیش از حد از پودر قهوه می باشد که نتیجه اش قهوه تلخ است.

حال اگر خیلی کم عصاره گیری کنید قهوه آبکی و ترش مزه می شود اما اگر دم آوری قهوه را درست انجام دهید قهوه ای ایده آل با عطر و طعم عالی خواهید داشت. توصیه می شود زمان دم آوری خود را کم کنید، مثلا اگر در شش دقیقه قهوه فرنچ پرس را دم آوری می کردید، آن را به چهار دقیقه برسانید و نتیجه این عمل را ببینید.

2-تجهیزات کثیف و قهوه تلخ:

1- تجهیزات دم آوری قهوه را همیشه تمیز نگه دارید و پس از هر بار استفاده، فرنچ پرس را خوب بشویید. برای این کار ظرف را تا نیمه با آب گرم و مایع ظرفشویی پر کنید، پیستون را چند بار در آب پمپ کنید تا هرگونه تفاله ای که در فیلتر گیر کرده است، خارج شود.

2-با آب داغ و اسفنجی نرم یا برس های مخصوص بطری، محفظه فرنچ پرس را تمیز کنید و  همه قسمت های آن را شسشتشو دهید و بعد با دستمال یا پارچه نانو خشک کنید تا لکی روی شیشه باقی نماند. پیشنهاد می گردد مقاله جالب آشنایی با انواع فنجان قهوه خوری را در کافی پارس حتما مطالعه نمایید.

3-در مورد قهوه سازهای قطره ای اتوماتیک یا دستگاه های قهوه فرانسه باید حداقل هفته ای یکبار آب تمیز و تازه را بدون تماس با قهوه در آن جاری کنید تا طعم و بوی قهوه مانده کاملا از بین برود. در هر صورت اگر می خواهید قهوه ای خوش طعم داشته باشید، کیفیت آب آیتمی مهم است.

3-ناهماهنگی آسیاب کردن و عصاره گیری باعث قهوه تلخ می شود:

اگر در منزل قبل از دم آوری قهوه، دانه قهوه را با آسیاب دستی یا برقی پودر می کنید باید به درجه آن و مقداری ریزی و درشتی اش توجه کنید چون هر نوع قهوه ای برای هر نوع دستگاهی باید با اندازه خاصی پودر شود؛ این قضیه درباره قهوه ترک، موکاپات و فرنچ پرس و … هم صدق می کند و اگر رعایت نشود قهوه تلخ بدست خواهید آورد.

در کل پودر های قهوه با اسیاب ریز، طعم و در نتیجه تلخی بیشتری را به شما می دهند و دلیلش هم عبور آب به سختی و فشار از پودرهای تمپ شده قهوه است، در حالی که پودر قهوه با آسیاب درشت تر دم آوری سبک تر و طعم شیرین تری دارد.

قهوه تلخ

4-کدر بودن و درجه حرارت نامناسب آب باعث ایجاد قهوه تلخ می شود:

می دانیم که قهوه باید گرم تهیه شود اما عواملی مانند نوع سختی آب و درجه حرارت آب نقشی اساسی در دم آوری قهوه دارد، شما باید به آبی که برای دم آوری انتخاب می کنید خیلی دقت کنید چون نیمی از عطر و طعم قهوه به آب مصرفی بستگی دارد، بهتر است از آب تصفیه شده یا آب جوشیده خنک شده یا آب معدنی برای دم آوری قهوه استفاده نمایید.

دمای آب قهوه در حالت ایده آل بین 90 تا 96 درجه  است، اگر قهوه ساز قطره ای یا دریپ دارید، معمولا کنترل چندانی روی درجه حرارت آب نمی توانید داشته باشید اما اگر از سیستم pour over، فرنچ پرس یا هر وسیله دیگری که با کتری آب را به جوش می آورید استفاده می کنید، کنترل حرارت آن بیشتر است، فقط کافیست قبل از اضافه کردن آب به قهوه 30 تا 40  ثانیه صبر کنید تا به درجه حرارت مناسب برید، در صورت رعایت نکردن نوع آب مصرفی و درجه حرارت آن، قهوه تلخ خواهید داشت.

5-ارتباط قهوه تلخ و دانه های قهوه کهنه:

عامل دیگر دانه قهوه باشد مثلا دانه های قدیمی می توانند تلخی قهوه را دو برابر کنند، دانه های قهوه خیلی تازه هم که بی مزه می شوند، بهترین انتخاب برای داشتن یک قهوه عالی، دانه قهوه ای است که حداقل 5 هفته از رست آن گذشته باشد، در این صورت قهوه تلخ نخواهید داشت.

پیشنهاد کافی پارس به شما برای داشتن قهوه ای با عطر و طعم عالی، آسیاب کردن دانه های قهوه دقیقا قبل از هر نوع دم آوری می باشد و یا اگر پودر قهوه می خرید مقدارش 100 تا 200 کرم باشد تا زود تمام شود و عطر و بویش را از دست ندهد.

6-قهوه تلخ و انتخاب رست نامطابق با سلیقه شما:

در کل قهوه دارک رست و رست مدیوم-دارک مسلما قهوه تلخ تر با عطر و بوی کمتری به شما می دهد و انتخاب آن نیز فقط و فقط به سلیقه شما بستگی دارد، پس اگر قهوه تلخ را دوست ندارید می توانید قهوه با رست لایت یا رست مدیوم را که به شما قهوه ای با رنگ روشن تر، اسیدیته کمتر و عطر و بوی بیشتر می دهد را برای استفاده انتخاب کنید. برای اطلاع از شرایط دریافت نمایندگی به صفحه مورد نظر در سایت کافی پارس سر بزنید.

قهوه تلخ

7-قهوه تلخ و زادگاهش و ارتباطشان:

در کل دو مدل گیاه قهوه داریم: قهوه روبوستا و قهوه عربیکا، قهوه روبوستا  دو برابر تلخ تر از قهوه عربیکاست و به همان نسبت کافئین بیشتری هم دارد ولی عطر و بوی عربیکا را ندارد؛ پس اگر قهوه تلخ دوست ندارید و بیشتر از کافئین قهوه برایتان عطر و طعم آن مهم است حتما قهوه عربیکا را انتخاب نمایید.

ناگفته نماند زادگاه های این دو نوع قهوه و نحوه کشت آن در میزان تلخی قهوه تأثیر بسزایی دارد. می توانید با مطالعه متن انواع قهوه روبوستا در مجله کافی پارس با این قهوه بیشتر آشنا شوید.

8-قهوه تلخ و نسبت آب به قهوه:

مسلما  قرار دادن بیشتر قهوه در آب می تواند قهوه تلخ درست کند. انجمن تخصصی قهوه آمریکا درباره قهوه اسپرسو یک نسبت طلایی دارند که در همه جای دنیا استفاده می شود، تعادل دانه های قهوه با آب باعث می شود قهوه ای ایده آل درست شود: 55 تا 60 گرم قهوه در یک لیتر آب، به نسب 1 به 18، یعنی نسبت 18 گرم آب به 1 گرم قهوه، یاداور می شود نسبت آب به قهوه در انواع مختلف قهوه متفاوت است مثلا قهوه در فرنچ پرس باید مقدار بیشتری از نسبت طلایی باشد.

بخاطر همین نسبت ها در کافی شاپ ها، باریستاها از ترازوهای دیجیتالی دقیق و لیوان های که با میلی لیتر نشانه گذاری شده اند برای درست کردن یک قهوه خوب حتما استفاده می نمایند.

در انتهای مقاله باید گفت در کل ذات قهوه تلخ است و هر چه رست آن دارک تر باشد تلخی آن بیشتر می باشد، همچنین نوع دانه قهوه روبوستا تلخ تر و پر کافئین تر از قهوه عربیکاست. امروزه در منوی کافه ها انواع مختلفی از قهوه را می بینید که با شیر، فوم شیر، بستنی، سس شکلات، کارامل، انواع سیروپ، شکر و … سرو می شوند و شما مجبور به نوشیدن قهوه تلخ اسپرسو نیستید و انتخاب های زیادی دارید، هر چند می توانید یک قهوه اسپرسوی تلخ سفارش دهید و آن را با شیرینی یا شکر یا شیر میل نمایید، فقط مراقب کالری هایی که به بدنتان وارد می شود باشید.

ممنون که با کافی پارس، تنها کافی شاپ زنجیره ای در ایران با منویی متنوع تا انتهای محتوا همراه بودید.

به نوشته امتیاز دهید

5/5
جدیدترین مقالات

جدید ترین مقالات کافی پارس

نژاد های اصلی قهوه
مقالات

نژاد های اصلی قهوه

قهوه عربیکا و قهوه روبوستا نژاد های اصلی قهوه هستند هر یک از این دو گونه، ویژگی‌ها و خصوصیات منحصر به فردی دارند که در زیر

ادامه مطلب
اکسسوری‌ های باریستا
مقالات

اکسسوری‌ های باریستا و کافه

اکسسوری‌ های باریستا به مجموعه‌ای از ابزارها و وسایلی اطلاق می‌شود که برای تهیه و سرو قهوه به کار می‌روند.اکسسوری‌ های باریستا به او کمک

ادامه مطلب
فواید قهوه
آموزش‌ها

فواید قهوه چیست؟

قهوه، از گذشته‌های دور تا به امروز جزء محبوب‌ترین نوشیدنی‌های جهان است که به دلایل متعددی مورد توجه افراد قرار گرفته است. علاوه بر طعمی

ادامه مطلب
زیرگونه‌های قهوه
مقالات

منظور از زیرگونه‌های قهوه چیست؟

زیرگونه‌های قهوه تنوع زیادی در دنیای قهوه ایجاد کرده‌اند و هر کدام با ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود، تجربیات متفاوتی را برای علاقه‌مندان به قهوه فراهم می‌کنند.

ادامه مطلب
تفاوت لاته و کاپوچینو
مقالات

تفاوت لاته و کاپوچینو

لاته و کاپوچینو دو نوع محبوب قهوه هستند که هر کدام با ترکیب‌های مختلفی از قهوه اسپرسو و شیر تهیه می‌شوند. با این حال، این

ادامه مطلب

هر سوالی دارید بپرسید تا مشاوران با شما تماس بگیرند

جشنواره 55% تخفیف (از 1 الی 12 مرداد ماه )

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

مشاوره رایگان و ثبت نام