تهران: 09202775857-09962028030/کرج:09941176993

آیس لاته

آیس لاته و طرز تهیه آن

فکر کنید در فصول گرم سال هستید و دوست دارید نوشیدنی ای خنک میل کنید ولی در عین حال از قهوه اسپرسو خوش طعم و بو هم که انرژیتان را به شما بر می گرداند نمی توانید بگذرید، می توانید در منوی شعب کافی پارس انواع قهوه ها و سردنوش و دمنوش و لاته را ببینید و انتخاب کنید.

حالا اگر نوشیدنی ای می خواهید که هم خنک باشد و هم طعم خوش قهوه را داشته باشید مسلما سفارش شما به باریستا آیس لاته است. در این مقاله می خواهیم به معرفی آیس لاته، ویژگی های آن و طرز تهیه اش بپردازیم؛ پس پارس کافه را تا انتهای متن دنبال کنید.

آیس لاته

آیس لاته چیست؟

آیس لاته نوعی سرد از قهوه لاته معمولی می باشد که از ترکیب قهوه اسپرسو، شیر سرد و یخ تهیه می‌ گردد و بصورت سلیقه ای می‌توان به آن شیرین‌کننده ‌های دلخواه هم اضافه کرد؛ استفاده از شیر سرد به این معنی است که درست کردن لاته یخی بسیار سریع‌ تر و آسان ‌تر از تهیه لاته داغ می باشد و شما برای تهیه کردن آن نیازی به دردسر جوشاندن و فوم‌گیری شیر ندارید.

مقاله خواص قهوه اسپرسو در طب سنتی ایرانی را در مجله کافی پارس حتما مطالعه و به دوستانتان هم پیشنهاد کنید.

تاریخچه پیدایش آیس لاته:

آیس کافی نوعی قهوه است که به صورت سرد سرو می گردد، اولین آیس کافی که ما می‌شناسیم در الجزایر پیدا شده که نامش هم  Mazagran  بود، قهوه ا‌ی شیرین و سرد. طبق شواهد، این نوشیدنی توسط ارتش فرانسه و در نبرد Mazagran ساخته شد و نامش را از همان نبرد به ارث برد.

ماجرای پیدایش هم این بود که ارتش فرانسه در الجزایر مشغول جنگ با عرب‌ها و بربرها بود و وقتی منابع شیرشان تمام شد، به قهوه‌شان آب اضافه کردند و تصمیم بر آن شد قهوه را سرد بنوشند تا بر گرمای هوا هم غلبه کنند.

پس از بازگشت ارتش فرانسه به پاریس، سربازان نبرد Mazagran به کافه ها پیشنهاد این نوشیدنی جدید را برای مشتریانشان ارائه دادند، همچنین پیشنهاد دادند که این قهوه‌ی سرد در لیوان‌های بلند شیشه‌ای سرو گردد. از آن زمان، این نوشیدنی با نام قهوه مازاگران شناخته می‌شود.

در سال ۱۹۹۵ استارباکس از محصول جدید خود با نام فراپوچینو رونمایی کرد، که ترکیب فراپه و کاپوچینو  بود و به عنوان یک نوع قهوه سرد ترکیبی معرفی شد و این اتفاق نقطه عطفی برای افزایش مصرف انواع قهوه سرد در جهان شناخته شد. در آینده‌ی انواع قهوه های سرد، سال‌های آغازین قرن 21 را دوران رونق انواع قهوه سرد می دانند چرا که این روزها کافه ها به طور گسترده‌ای در حال افزایش هستند و انواع قهوه سرد با طعم‌های گوناگونی نیز در منوی آنها جای دارد.

در کشور تایلند آیس کافی با قهوه دارک و شیرین، خامه غلیظ و هل سبز تهیه می گردد، آیس کافی تایلندی گاهی با خامه فُرم ‌گرفته و کمی پودر دارچین تازه یا بادیان و وانیل سرو می‌شود. این نوشیدنی در رستوران‌های تایلندی معمولا بعد از غذاهای تند سفارش داده می‌شود و طرفداران بسیاری نیز دارد. به خانم های محترم توصیه می شود مقاله فواید و مضرات قهوه اسپرسو برای زنان باردار را از دست ندهند.

آیس لاته

سه تفاوت آیس لاته با لاته معمولی:

1-استفاده از شیر سرد بجای شیر یخ زده:

درست است که درآیس لاته تکه های یخ وجود دارد اما یکی از مهمترین تفاوت ها نحوه استفاده از شیر است در واقع کار خاصی با شیر انجام نمی دهیم، در یک لاته معمولی شیر جوشیده شده و خنک می شود که دو نتیجه به همراه دارد: اول اینکه نوشیدنی ملایم و نسبتاً خامه ای به دلیل وجود میکروفوم و شیر جوشیده شده بدست می آید، دوم هم اینکه مقدار کلی شیر به اندازه ای که دیده می شود نیست یعنی بخش زیادی از آن حباب ها و کف شیر می باشد، در واقع خیلی به وزن شیر توجه نمی شود.

در آیس لاته این تفاوت وجود دارد که شیر جوشیده شده نیست و به همین خاطر کف و هیچ حبابی در نوشیدنی دیده نمی شود و به این معنی است که حجم شیر تقریباً با وزن آن برابر است، به همین دلیل این نوشیدنی بسیار شیرین تر از لاته داغ می باشد.

اگر شیرینی آیس لاته را دوست ندارید می توانید از باریستا بخواهید که از دبل شات اسپرسو در نوشیدنی تان استفاده کند تا طعمی تلخ تر و نزدیک به لاته داغ پیدا کند. محتوای جذاب و مفید تفاله قهوه اسپرسو و پوست را حتما در سایت کافی پارس بخوانید و از آن استفاده نمایید.

2-طعمی متفاوت:

قهوه و شیر سرد هستند و یخ نیز در نوشیدنی وجود دارد که این موارد باعث می شوند آیس لاته حالت خامه ای و کاراملی کمتری پیدا کند. در واقع طعم شیرین شیر بخاطر سرد بودن آن طبیعی تر است، مورد دیگری که باعث ایجاد تفاوت در طعم آن می گردد شیوه مخلوط کردن مواد با هم می باشد مثلا اگر قهوه اسپرسو، شیر و یخ را داخل فنجان بریزید و با چنگال به آرامی مخلوط نمایید، آیس لاته دارای طعم دوگانه ای می شود، در قسمتی از نوشیدنی، طعم شیر غالب است و قسمتی دیگر طعم قهوه که این مسأله این نوشیدنی را جذاب تر می کند.

3-سرو در سایز ظرفی بزرگتر:

مورد مهم دیگری که باعث تفاوت آیس لاته با لاته معمولی می گردد سایز ظرف سرو آن است، بخش مایع این نوشیدنی به اندازه معمولی است و چیزی که باعث تغییر می گردد وجود قطعه های یخ است که فضای زیادی را اشغال می کنند و به همین خاطر اصولا از لیوان هایی با حجم 300 میلی لیتر برای تهیه آیس لاته استفاده می شود.

آیس لاته

مواد لازم برای تهیه آیس لاته در منزل:

طرز تهیه آیس لاته ساده تر از لاته گرم است چون شما نیازی به جوشاندن شیر و ایجاد فوم و کف ندارید؛ مواد لازم:

1-دو شات اسپرسو (۶۰ میلی‌لیتر)

2-صد میلی‌لیتر شیر سرد

3-یخ به مقدار لازم

4-یک قاشق چای‌خوری شکر (در صورت تمایل)

5-عسل یا شربت افرا به میزان دلخواه و البته در صورت تمایل

طرز تهیه آیس لاته:

1-ابتدا دو شات اسپرسو ترجیحا دارک و از نوع روبوستا تهیه کرده و آن را با مقداری شکر یا شیرین‌کننده ‌های طبیعی در صورت تمایل ترکیب کنید.

2-داخل یک لیوان بلند با حجم 300 میلی لیتر مقداری یخ ریخته و ترکیب اسپرسو و شیرین کننده را به آن اضافه کنید.

3-نهایتا شیر سرد را به نوشیدنی اضافه کرده و خوب هم بزنید تا ترکیب شوند. (شما می‌توانید قبل از اضافه کردن شیر سرد به نوشیدنی، آن را درون یک ظرف در بسته بریزید و تکان دهید تا حالت خامه‌ای ‌تری داشته باشد)

نکته: در تهیه آیس لاته، نیازی به فوم‌گیری شیر نیست و نباید این کار را انجام داد به این خاطر که شیر داغ، یخ موجود در نوشیدنی را آب می‌کند و در نتیجه آیس لاته طعم واقعی خود را از دست می دهد.

نکاتی برای داشتن یک آیس لاته حرفه ای:

1-اگر شیکر دارید می‌توانید قهوه اسپرسو، شیر، یخ و شیرین‌کننده ‌های دلخواه را داخل آن بریزید، درب آن را محکم بسته و شیک کنید تا مواد به خوبی با یکدیگر ترکیب شوند ضمن اینکه این کار به خنک شدن اسپرسو کمک می‌کند.

2-در تهیه آیس لاته معمولاً نسبت قهوه به شیر 1 به 6 است، اما اگر دوست دارید می‌توانید نسبت ها را مطابق میلتان تغییر دهید.

3-در درست کردن آیس لاته وجود کرمای قهوه اهمیت چندانی ندارد، به همین خاطر می‌توانید از موکاپات بجای دستگاه اسپرسوساز برای تهیه  اسپرسو استفاده نمایید. (برای تهیه آیس لاته بیشتر از یک لاته معمولی از شیر استفاده می‌شود و این میزان  از شیر کرمای قهوه را از بین می‌برد)

4-توصیه می‌کنیم پس از تهیه شات ‌های اسپرسو، اجازه دهید نوشیدنی کمی خنک گردد.

5-برای درست کردن آیس لاته استفاده از سیروپ ساده بهترین انتخاب است، اما شما می‌توانید با توجه به ذائقه خود طعم‌دهنده دلخواهتان را انتخاب نمایید.

6-برای ایجاد بافتی خامه‌ای در آیس لاته می‌توانید مقداری خامه فرم گرفته را به نوشیدنی خود اضافه نمایید.

7-برای درست کردن آیس لاته وانیلی فقط کافی است ۲ تا ۳ قاشق چای‌خوری شربت وانیل را به این نوشیدنی اضافه نمایید. برای دریافت نمایندگی از کافی پارس به سایت مورد نظر رجوع کنید.

آیس لاته

آیس لاته رژیمی و طرز تهیه آن:

درست کردن آیس لاته رژیمی خیلی ساده است، برای این کار به قهوه دم شده، شیر و یخ نیاز داریم، حتی می‌توانید باقیمانده‌ قهوه‌ دم‌شده را تا دو روز در یخچال نگه دارید و برای درست کردن آیس لاته های بعدی از آن استفاده نمایید.

همچنین می توانید در قالب‌های مکعبی شکل، قهوه را فریز کنید؛ برای تهیه آیس لاته رژیمی، قهوه دم‌شده را روی یخ‌ها بریزید و توجه داشته باشید تا قهوه خیلی داغ نباشد چرا که تمامی یخ‌ها را به سرعت ذوب می کند، پس از آن شیر را اضافه کنید و نوشیدنی شما آماده است.

برای داشتن طعم‌های جدید هم می‌توانید از دارچین، وانیل، جوزهندی و کاکائو استفاده کنید و نسبت قهوه به شیر را از ۵۰ به۵۰ به۳۰ به۷۰ تغییر دهید، باید گفت این آیس لاته بدون شکر، بسیار سالم و مقوی می باشد و شما را فِرِش می کند. محتوای قهوه دی کاف را در منوی مجله پارس کافی سرچ و مطالعه نمایید.

در آخر باید گفت برای نوشیدن آیس لاته حتما نباید هوا گرم باشد و شما می توانید بعد از یک ورزش و دویدن آماتور یا حرفه ای یا حتی در یک روز سرد آن را میل نمایید و با افزودنی های دلخواهی که به آن اضافه می کنید طعم آن را متفاوت کنید و از آیس لاته اختصاصی خودتان لذت ببرید. کافه پارس تنها کافی شاپ زنجیره ای در ایران از شما برای نوشیدن انواع قهوه در شعب کافی پارس در سراسر ایران دعوت می کند.

به نوشته امتیاز دهید

5/5
جدیدترین مقالات

جدید ترین مقالات کافی پارس

نژاد های اصلی قهوه
مقالات

نژاد های اصلی قهوه

قهوه عربیکا و قهوه روبوستا نژاد های اصلی قهوه هستند هر یک از این دو گونه، ویژگی‌ها و خصوصیات منحصر به فردی دارند که در زیر

ادامه مطلب
اکسسوری‌ های باریستا
مقالات

اکسسوری‌ های باریستا و کافه

اکسسوری‌ های باریستا به مجموعه‌ای از ابزارها و وسایلی اطلاق می‌شود که برای تهیه و سرو قهوه به کار می‌روند.اکسسوری‌ های باریستا به او کمک

ادامه مطلب
فواید قهوه
آموزش‌ها

فواید قهوه چیست؟

قهوه، از گذشته‌های دور تا به امروز جزء محبوب‌ترین نوشیدنی‌های جهان است که به دلایل متعددی مورد توجه افراد قرار گرفته است. علاوه بر طعمی

ادامه مطلب
زیرگونه‌های قهوه
مقالات

منظور از زیرگونه‌های قهوه چیست؟

زیرگونه‌های قهوه تنوع زیادی در دنیای قهوه ایجاد کرده‌اند و هر کدام با ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود، تجربیات متفاوتی را برای علاقه‌مندان به قهوه فراهم می‌کنند.

ادامه مطلب
تفاوت لاته و کاپوچینو
مقالات

تفاوت لاته و کاپوچینو

لاته و کاپوچینو دو نوع محبوب قهوه هستند که هر کدام با ترکیب‌های مختلفی از قهوه اسپرسو و شیر تهیه می‌شوند. با این حال، این

ادامه مطلب

هر سوالی دارید بپرسید تا مشاوران با شما تماس بگیرند

جشنواره 55% تخفیف (از 1 الی 12 مرداد ماه )

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

مشاوره رایگان و ثبت نام