تهران: 09202775857-09962028030/کرج:09941176993

پیچر

آشنایی با انواع پیچر و کاربردهای آن

یک عصر پاییزی که تصمیم گرفته اید به پیاده روی بپردازید و از دیدن مغزه ها و خرید کردن لذت ببرید، ناگهان یک بوی آشنا و دلچسب شما را سمت کافه ای که در نزدیکی شماست می کشد، هوس نوشیدن قهوه هوش از سرتان می برید و لحضه ای بعد خودتان را پشت میز کافه و منو در دست می بینید، اما چه چیزی بنوشید که حالتان را بهتر کند؟

البته که تمام انواع قهوه لذیذ و مطلوبند اما شما یک کافه لاته خوش رنگ و لعاب را انتخاب می کنید، شاید هم در کنارش تکه ای کیک شکلاتی بد نباشد! ایرادی نداره یروز هم رژیمتو بشکنی، می ارزه.

تا به حال فکر کرده اید که خودتان در منزل کافه لاته درست کنید؟ نه فقط بخاطر هزینه کافه بخاطر اینکه درست کردن یک چنین قهوه ای حس خوبی به شما خواهد داد بخصوص اگر بتوانید لاته آرت را هم یاد بگیرید؛ در این مقاله به شما یکی از ایزار ضروری برای درست کردن کافه لاته و فوم شیر برای دیگر انواع قهوه را به نام پیچر معرفی می کنیم، پارس کافه بزرگترین فروشگاه زنجیره ای کافه از شما می خواهد تا انتهای محتوا ما را همراهی کنید.

پیچر چیست؟

پیچر (Pitcher) ظرفی مشابه پارچ است که در قدیم ابعاد بزرگتری داشته و با آن نوشیدنی سرو می‌کردند، اما امروزه پیچر‌ه در کافی شاپ ها، برای تهیه فوم شیر و طراحی لاته آرت استفاده می گردد، در واقع پیچر وسیله ای برای هنرنمایی باریستا‌ها شده است، البته پیچر‌های امروزی هم شبیه به پارچ هستند اما با ابعادی کوچک‌تر با تنوع در اشکال، طرح‌ ها و جنس های گوناگون. مقاله ای که درباره کافه لاته و خواص آن می باشد را حتما در مجله کافی پارس مطالعه نمایید.

اجزای پیچر کدامند؟

پیچر از سه بخش تشکیل شده است:

1-بدنه‌ای شبیه کوزه:

یک پیچر خوب بدنه ضخیمی دارد و این ضخامت باعث می‌ گردد هنگام بخاردادن دما ثابت بماند، وقتی شیر را با دمای ۷۰ درجه سانتیگراد بخار می‌دهیم مخزن پیچر هم گرم می‌ گردد ولی اگر جنس بدنه نازک باشد به سرعت داغ می‌شود و گرمای تولید شده در شیر را نیز هدر می‌دهد و با از دست رفتن گرما دیگر نمی‌توانیم کف شیر مرغوبی داشته باشیم.

در بدنه پیچر که در بر گیرنده شکل و اندازه می باشد هر دو در در میزان و نحوه ایجاد فوم یا کف شیر اهمیت دارند،  از نظر شکل بعضی از پیچرها ساختاری یکنواخت و استوانه ‌ای دارند و بعضی دیگر مخروطی هستند که انتخاب بهتری می باشند، چون روی آن کنترل بهتری خواهید داشت.

2-دهانه:

بله این ممکن است که باریستاهای با تجربه بتوانند با استفاده از هر ظرفی یک نقش عالی روی کافه لاته درست کنند اما در کل چیزی که در طراحی راحت ‌تر روی لاته ها اهمیت دارد دهانه پیچر می باشد، اگر مبتدی باشید دقت در نوع دهانه پیچر برای طراحی یک لاته آرت زیبا اهمیت بیشتری پیدا می کند، عمق و عرض دهانه پیچر‌ها نیز با هم متفاوت است.

مثلا پیچرهایی که دهانه پهن و گردی دارند برای طراحی های بزرگ و ضخیم مانند قلب، لاله یا رز مناسب هستند و پیچرهایی که دهانه نازک و تیزی دارند برای ایجاد نقوش ظریف مانند قو بدرد می خورند، پس موقع خرید پیچر باید به این فکر باشید که دنبال ایجاد چه نقوشی هستید.

اجزای پیچر

3-دستگیره:

اینکه بخواهیم از پیچر دسته ‌دار یا بدون دسته استفاده کنیم کاملاً سلیقه ایست اما بهتر است بدانید پیچر بدون دسته‌ انعطاف‌پذیری و تسلط بیشتری به کاربر می دهد، پیچر بدون دسته‌ این امکان را فراهم می‌ سازد تا قسمت بالای پیچر بهتر نگه داشته شود و نتیجه آن هم کنترل و دقت بیش‌تر برای ایجاد طرح و نقش می باشد.

این را در نظر بگیرید که موقع تهیه فوم یا کف شیر، حرارت زیادی به شیر وارد می‌شود که به پیچر هم منتقل می‌ گردد، بنابراین اگر پیچر بدون دسته بخواهید باید دور بدنه را عایق حرارتی بپیچید که معمولاً خود پیچرهای بدون دسته با روکش چرمی عایق ‌بندی شده‌اند.

اگر هم پیچر دسته ‌دار را برای ایجاد فوم  انتخاب کنید باید دقت داشته باشید که در بعضی ازین مدل ها دسته با استفاده از میخ به آن وصل شده که این میخ ‌ها گاهی بیرون زدگی دارد و موقع نگه داشتن ممکن است دستتان را اذیت کند چون هنگامی که شیر را در پیچر بریزیم سنگین می‌شود و اگر آن را اشتباه در دست نگه داریم ممکن است به انگشتان و دستمان آسیب برسانیم،.

در بعضی برند‌های پیچر دسته به بدنه اش جوشکاری شده است که هم ظاهری زیبا‌تر به پیچر می‌دهد و هم دستمان آسیب نمی بیند. پیشنهاد می گردد مقاله بررسی میزان کافئین انواع قهوه برندهای معروف را برای کسب اطلاعات عمومیتان حتما در مجله کافی پارس مطالعه بفرمایید.

یک پیچر ایده آل برای خرید چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

در خرید یک پیچر برای منزل یا کافه باید موارد زیر را در نظر بگیریم:

1-شکل و اندازه: پیچر‌ها در سایزهای مختلف ساخته می‌شوند، حجم پیچر را باید براساس تعداد فنجان قهوه‌ای که می‌خواهیم هر بار تهیه کنیم انتخاب نماییم، پیچر‌های ۳۵۰، ۵۰۰، ۶۰۰ و ۱۰۰۰ میلی ‌لیتری معمول‌ترین پیچر‌ها می باشند. بهتر است پیچرها را در هر اندازه‌ ای که می باشند زیاد پر نکنیم چون استانداردش این است که نیمی از حجم پیچر را پر کنیم، مثلا در پیچر 1000میلی‌لیتری، حدود 500 میلی‌لیتر شیر می‌ریزیم تا هنگام فوم‌گیری، فضای کافی برای افزایش حجم شیر وجود داشته باشد؛ داشتن فضای کافی در مخزن پیچر باعث می‌ گردد میکروفوم‌ های یکنواختی تشکیل شوند. (میکروفوم همان کف شیر یا حباب‌های ریز است)

وقتی حرف از بخار دادن و فوم‌گیری می‌شود گنجایش پیچر نقش مهمی در کیفیت فوم‌گیری بازی می کند، گنجایش پیچر باید به اندازه باشد یعنی نه خیلی پر و نه خیلی خالی چون اگر مخزن پیچر خالی باشد نمی‌توان بخار مناسب درون شیر ایجاد کرد و وقتی مخزن پیچر پر باشد با بخار دادن شیر سر ریز می‌ گردد.

2-جنس و کیفیت: پیچرهایی که در بازار هستند از جنس تفلون، تیتانیوم و استیل می باشند اما مرغوب‌ترین پیچر از نظر کیفیت پیچری است که از استیل ضد زنگ ساخته شده باشد، ویژگی پیچر استیل در فرایند کف کردن شیر این است که گرمای تولید شده با بخار را در خود نگه می‌دارد و باعث می‌شود هوای بیش‌تری جذب شیر شود و نهایتا فوم فوق العاده گردد.

3-دهانه: در بخش های بالایی توضیح داده شد.

4-دستگیره: در بخش اجزای پیچر توضیح داده شد.

5-گارانتی: گارانتی آخرین چیزی است که می شود در تهیه پیچر نظر گرفت و اینکه بدانید آیا پیچری که می خرید دارای گارانتی معتبر می باشد یا خیر، وقتی صحبت از اطمینان از کالا می گردد گارانتی ضرورت پیدا می کند. به این نکته توجه داشته باشید، تولیدکنندگانی که به کیفیت محصولات خود اعتقاد دارند، همیشه ضمانت نامه معتبری را ضمیمه کالایتان می کنند. محتوای قهوه ساز آیروپرس چیست و طرز تهیه قهوه با آن را در سایت کافی پارس سرچ کرده و مطالعه نمایید.

بهترین نوع پیچر کدام است؟

بهترین نوع پیچر کدام است

1-پیچر استیل مدرج 550 میلی لیتری:

-پیچر استیل مدرج این پیچر  از جنس استنلس استیل به شما کمک می کند یک نوشیدنی اسپرسو عالی ایجاد کنید.

-جنس این  پیچر از فولاد ضد زنگ می باشد که باعث طولانی شدن عمرش می شود.

-جزئیات زیادی وجود دارد که این  پیچر را خاص کرده است:

1- دارای مرزهای اندازه گیری در دو طرف داخلی بدنه است که به شما کمک می کند مقدار مناسب شیر را هر بار ببینید و اسراف را به حداقل برسانید.

2-جنس استیل ضد زنگ در برابر لکه ها و همچنین زنگ زدگی مقاوم است و دسته آن در برابر حرارت مقاوم می باشد.

پیچر بمبر 600 میلی لیتری Blue Sharp

2-پیچر بمبر 600 میلی لیتری Blue Sharp:

-این پیچر محبوب بسیاری از دوستداران هنر آرت لاته می باشد.

-این مدل پیچر با داشتن دهانه نوک تیز ریختن شیر را راحت تر می نماید.

-استحکام  خوب و خوش دست بودن این پیچر از دیگر مزایای این  ابزار بارتندری بحساب می آید.

-هر باریستایی به راحتی می تواند از این پیچر استفاده نماید و در اولین تجربه خوش دست بودن آن را می فهمد.

3-پیچر 600 میلی لیتری RW:

-این پیچر آمریکایی جنس بدنه اش از استیل و ضد زنگ است.

-طراحی منحصر بفرد خروجی این پیچر طوری است که هر بارتندری  به سادگی می تواند  هر طرحی را روی قهوه  ایجاد کند.

-این  پیچر استیل در سایز های متفاوتی  طراحی شده و از لحاظ وزن، خوش دست بودن و همچنین  ثابت نگه داشتن دمای شیر بهترین کیفیت را دارد.

-با استفاده  از این پیچر، می توانید طراحی لاته آرت منحصر بفردی داشته باشید و از استفاده آن لذت ببرید.

یچر 600 میلی لیتری RW

4-پیچر باریستا اسپیس طلایی 600 میلی لیتری:

-این پیچر طلایی طلایی با شکل زیبا و شیکش  و استفاده کاربردی راحت، برای هر بارتندری  یک ابزار اساسی  و موثر می باشد.

-دهانه باریک و دسته نگه دارنده آن، کار ریختن شیر را بسیار آسانتر کرده و در نتیجه  می توان طراحی های خاصی روی قهوه انجام داد.

-دهان باریک این پیچر باعث می شود موقع ریختن شیر، شیر کشش کافی را داشته باشد و نریزد.

-طراحی ویژه این پیچر طوریست که شیر به راحتی درون آن می چرخد و فوم ریز عالی ای را ارائه می دهد. برای دریافت نمایندگی از کافی پارس به سایت کافی پارس مراجعه کنید.

پیچر باریستا اسپیس طلایی 600 میلی لیتری

چرا باید پیچر داشته باشیم؟

1-اگر از علاقه مندان به هنر لاته می باشید حتما این را هم می دانید که ضرروت پیچر چیست و برای شما چقدر مهم است.

2-پیچر ابزاری کوچک اما ضروری می باشد که موقع تزئیین اسپرسو و لاته کارهای فوق العاده ای انجام می دهد.

3-استفاده از پیچر آسان است و سریع تمیز می شود.

4-خرید پیچر مقرون به صرفه، بادوام و چند منظوره است.

چرا باید پیچر داشته باشیم

پس برای درست کردن یک فنجان لاته بی‌نظیر با نقشی فوق العاده علاوه بر ویژگی‌های خوب یک پیچر، مهارت هم اهمیت دارد، اینکه چطور یک پیچر را در دست بگیریم، کنترل کنیم و در نهایت طراحی کنیم؛ پس می توانید به کلاس هاس لاته آرت بروید یا از ویدیوهایی که در فضای مجازی زیاد هستند استفاده کنید تا بتوانید برای خود یا مهمانتان هنرنمایی کنید. کافی پارس تنها کافی شاپ زنجیره ای در ایران از شما می خواهد شعب کافی پارس در سراسر ایران را ببینید و بهترین کافه عمرتان را در آنجا بنوشید.

به نوشته امتیاز دهید

5/5
جدیدترین مقالات

جدید ترین مقالات کافی پارس

ماشین اسپرسو
مقالات

همه چیز درباره ماشین اسپرسو

ماشین اسپرسو (Espresso machine) یک وسیله‌ی خاص برای تهیه‌ی قهوه است. این دستگاه با استفاده از فشار بالا، قهوه را از زبانه‌های خود عبور داده و

ادامه مطلب

هر سوالی دارید بپرسید تا مشاوران با شما تماس بگیرند

جشنواره 50% تخفیف (1 الی 11 اردیبهشت)

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

مشاوره رایگان و ثبت نام