تهران: 09202775857-09962028030/کرج:09941176993

تاثیر قهوه اسپرسو بر حافظه

همکنون و در دنیای کنونی قهوه اسپرسو جزو پرمصرف ترین نوشیدنی های جهان به حساب می آید، هرچند در گذشته کمی گران و لوکس تر بود اما خیلی وقت است که استفاده از آن در تمام طبقات جامعه با هر وضع اقتصادی ای رواج یافته است. شاید بتوان گفت حدود 80 % از مردم در تمام نقاط دنیا صبح خود را با یک فنجان قهوه اسپرسو آغاز می کنند تا بتوانند روزی پر انرژی داشته باشند و بهترین بهره را از روز کاری خود ببرند، البته ناگفته نماند کسانی که به نوشیدن قهوه اسپرسو عادت دارند روزی 3 تا 5 فنجان در طول روز مصرف می نمایند. در این مقاله قصد داریم به تاثیر قهوه اسپرسو بر حافظه بپردازیم چون بهتر است خواص و فواید قهوه اسپرسو و تاثیر مستقیم و ویژه ای که بر مغز و حافظه دارد را بدانیم تا بیشتر عاشقش شویم.

تاثیر قهوه اسپرسو بر حافظه

چگونگی تاثیر قهوه اسپرسو بر حافظه:

یک فرد شاغل یا فرقی نمی کند کسی که در منزل است، صبح وقتی بیدار می شود برای اینکه در طول روز انرژی کافی برای انجام امور، فعالیت بهتر مغز و حافظه، رفع خستگی و هوشیاری ذهن خود قهوه می نوشد و دلیل این محبوب بودن بیشتر به تاثیر قهوه اسپرسو بر حافظه مربوط می شود.

صبح ها خود بخود بعد از یک خواب با تایم مناسب و استراحت کافی، احساس انرژی خوبی داریم که با نوشیدن قهوه اسپرسو بیشتر هم می شود، در طول روز به تدریج ماده ای به نام آدنوزین در مغز ترشح می شود که به نورون های مغز وصل می شوند و وقتی همه این نورون ها پر شدند، بدن احساس خستگی، خوابالودگی و نیاز به استراحت می کند. سپس می خوابیم و استراحت می کنیم تا از غلظت آدنوزین در خون کم شود و نورون ها ی مغز سبک شوند و به همین خاطر موقع بیدار شدن احساس رفع خستگی داریم.

ماده موثره تاثیر قهوه اسپرسو بر حافظه:

قهوه اسپرسو دارای ماده ای به نام کافئین می باشدکه ماده ای محرک و انرژی زا ست و در بعضی از نوشیدنی های صنعتی نیز وجود دارد. هنگامی که قهوه می نوشیم، کافئین موجود در قهوه اسپرسو به نورون های مغز می چسبند و اجازه نمی دهند آدنوزین ها به آن متصل شوند و این باعث می شود که احساس خستگس نکنسم و انرژی مان افت نکند. به خاطر همین خصوصیت کافئین و تاثیر قهوه اسپرسو بر حافظه است که مردم ناخواسته جذب آن می شوند و وابستگی ذهنی هم به آن دارند و برای اینکه این انرژی در طول روز باقی بماند و کم نشود 3 تا 5 فنجان قهوه اسپرسو نوش جان می کنند.

تاثیرات ویژه کافئین قهوه اسپرسو بر حافظه:

1-تقویت حافظه و افزایش تمرکز:

یکی از ویژگی هایی که ناخواسته افراد را به نوشیدن هر روزه قهوه اسپرسو واردار می کند، تاثیرات آن بر حافظه و ذهن انسان می باشد و تمام این امر مهم توسط کافئین انجام می گردد، کافئین می تواند عملکرد ذهن را در فرد بالا ببرد و تمرکز او را بر روی حافظه و هوشیاری ممکن سازد، پس به این نتیجه می رسیم که تقویت حافظه و افزایش تمرکز با قهوه یکی از راه های بالا بردن توانایی ذهن می باشد. برای اطلاع از شرایط نمایندگی به سایت کافی پارس مراجعه نمایید.

2-تولید سلول های عصبی جدید:

کافئین، این ماده جادویی و محرک در قهوه اسپرسو، به تولید سلول های عصبی جدید در مغز کمک می کند و توانایی آنها را برای ارتباط با هم افزایش می دهد، همچنین با مصرف روزمره و مستمر آن نقطه هایی جدید برای یادگیری بهتر مغز انسان بوجود می آورد. از خواص قهوه اسپرسو در طب سنتی ایران در مجله کافی پارس غافل نشوید.

3-کمک به یادآوری تصاویر:

کافئین با تاثیری که بر مغز انسان می گذارد باعث کمک به بهبود حافظه و افزایش توان ذهنی در به یاداوری تصاویر می شود که ممکن است این تاثیر مدت ها در ذهن فرد باقی بماند بخصوص کسانی که هر روز 3 الی 5 فنجان نوشیدن قهوه اسپرسو جزوی از برنامه های زندگی شان می باشد.

4-خوش خلق و خو شدن:

یکی دیگر از تاثیرات قهوه اسپرسو بر حافظه و مغز بهبود خلق و خوی افراد می باشد و این با مصرف هر روزه کافئین می تواند همیشگی باشد؛ در واقع این خاصیت به خاطر اعتماد به نفسی است که کافئین با افزایش انرژی و سرحالی در فرد بوجود می آورد و باعث می شود افراد روی رفتار و منش خود تمرکز بیشتری داشته باشند و آن را کنترل کنند.

5-افزایش ترشح هورمون دوپامین:

کافئین موجود در قهوه اسپرسو باعث افزایش ترشح ماده ای در بدن می شود که به آن دوپامین می گویند؛ دوپامین نقش دوگانه ای در بدن ایفا می کند، در مغز نقش انتقال دهنده عصبی را بازی می کند و به افزایش قدرت حافظه و تمرکز ذهن کمک می کند ولی همین دوپامین در خون نقش هورمون را دارد.

دوپامین علاوه بر تاثیرات ذکر شده فواید دیگری مثل حس انگیزه، اعتماد به نفس، لذت و سرزندگی و تنطیم حرکات بدن مفید می باشد، همچنین با نوشیدن یک فنجان قهوه و ترشح دوپامین خستگی ذهن کم می شود و حس و حال بهتری به شخص می دهد و نتیجه اش را می توان به عنوان یکی از تاثیرات قهوه اسپرسو بر هوش دانست؛ کاهش دوپامین در بدن باعث به هم خوردن تمرکز ذهن، رفع خستگی، کاهش انگیزه و شور و هیجان و حس گرفتگی و کسلی در فرد می شود.

6-رفع استرس:

قهوه اسپرسو دارای خواص آنتی اکسیدانی می باشد که باعث کاهش آسیب ناشی از استرس و افزایش سن کمک می کند. خواص و فواید قهوه اسپرسو برای مردان را در مجله کافی پارس حتما مطالعه نمایید.

تاثیر قهوه اسپرسو بر حافظه

ایجاد شادی و علاقه:

کافئین موجود در قهوه اسپرسو باعث افزایش ترشح سروتونین می شود، در توضیح بیشتر باید گفت که سروتونین هورمونی است که در ایجاد خواب، کاهش درد و کاهش اشتها موثر است. هورمون سروتونین در سلول های مغز ترشح می شوند و کاهش آن در خون باعث بی خوابی و بدخوابی های شبانه و احساس گرسنگی می شود، وقتی سروتونین خون تنظیم باشد و به میزان کافی ترشح شود در فرد احساس شادی، اخلاق خوب، علاقه و عشق، خوش بینی و رضایت مندی ایجاد می کند.

میزان کافی مصرف قهوه اسپرسو بر حافظه:

کسانی که همیشه و بطور مستمر و روزی 3 تا 5 فنجان قهوه اسپرسو مصرف می کنند، تعداد گیرنده های آدنوزین در سطح مغزشان هم بیشتر می شود و این عادت قهوه نوشیدن را معمولا نمی توانند ترک کنند چون اگر قهوه ننوشند احساس کسالت دارند و با نوشیدن قهوه، کافئین لازم برای اشغال همه گیرنده ها به مغز می رسد، دوباره سرحال می شوند و انرژی کافی برای کل روز پیدا می کنند. اما بهتر است این را هم بدانیم که مصرف بیش از حد قهوه و ترشح زیاد دوپامین در طولانی مدت باعث وابستگی به آن می شود.

در هر حال کسانی که قهوه را بصورت روتین مصرف می کنند اگر ناگهان آن را کم یا قطع کنند، زودتر احساس خستگی می کنند. پس برای اینکه هم از فواید و خواص قهوه اسپرسو بهره مند شویم و هم آسیب کمی بر اثر کم مصرف کردن ناگهانی قهوه ببینند بهتر است قهوه را رقیق تر بنوشند.

تاثیر قهوه اسپرسو بر حافظه

مدت زمان تاثیر قهوه اسپرسو بر حافظه:

کافئین موجود در قهوه اسپرسو به دو صورت بر روی بدن تاثیر می گذارد:

1-تاثیر اول کوتاه مدت است و دقیقا بعد از نوشیدن قهوه، کافئین به سرعت وارد جریان خون می شود و اولین تاثیرات آن افزایش فشار خون، افزایش ضربان قلب، افزایش سطح انرژی بدن و بهبود حالت روحی مان می شود و این تغییرات در عرض چند دقیقه احساس می شود.

2-تاثیر کافئین بر روی هر فرد بعد از 15 الی 45 دقیقه به اوج می رسد و این اثر طولانی مدت کافئین می باشد. نیمه تاثیر کافئین در بدن به اندازه 6 ساعت می باشد یعنی بعد از 6 ساعت نیمی از کافئینی که وارد بدنتان شده بود، از طریق ادرار خارج شده است و کم کم از تاثیر آن کم می شود.

پس اگر شما هم از دوستداران قهوه هستید و هر روز 3 الی 5 فنجان قهوه اسپرسو می نوشید به این کار همچنان ادامه دهید تا همیشه انرژی کافی برای کار و مشغله تان داشته باشید و از تاثیر قهوه اسپرسو بر حافظه خود استفاده کنید. خاطرتان باشد زمان نوشیدن قهوه را در طول روز تنظیم کنید تا سطح انرژی بدنتان فروکش نکند.

به نوشته امتیاز دهید

5/5
جدیدترین مقالات

جدید ترین مقالات کافی پارس

ماشین اسپرسو
مقالات

همه چیز درباره ماشین اسپرسو

ماشین اسپرسو (Espresso machine) یک وسیله‌ی خاص برای تهیه‌ی قهوه است. این دستگاه با استفاده از فشار بالا، قهوه را از زبانه‌های خود عبور داده و

ادامه مطلب

هر سوالی دارید بپرسید تا مشاوران با شما تماس بگیرند

جشنواره 50% تخفیف (1 الی 11 اردیبهشت)

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

مشاوره رایگان و ثبت نام