تهران: 09202775857-09962028030/کرج:09941176993

تاثیر قهوه بر ذهن و مغز

عملکرد و تاثیر قهوه بر ذهن و مغز

تاثیر قهوه بر ذهن و مغز موضوعی است که محققان سال ها بر روی آن تحقیق کرده اند. قهوه یکی از نوشیدنی های پرطرفدار جهان است که همیشه جایگاه ویژه ای بین بسیاری از افراد دارد چراکه سرشار از کافئین می باشد و افراد برای داشتن انرژی و روحیه بالا از آن استفاده می کنند و یکی از مهمترین منبع آنتی اکسیدان می باشد. یکی از بهترین نوشیدنی برای سلامت بدن قهوه می باشد و استفاده آن برای سلامت جسم و ذهن بسیار مفید می باشد.

کافئین را می توانید به طور طبیعی با استفاده از قهوه و چای به بدن خود برسانید خیلی ها معتقد هستند قهوه اعتیاد آور است اما این موضوع همچنان تایید نشده است زیرا تاثیر آن بر روی افراد 3 تا 5 ساعت ماندگار است. کافیئن نوعی ماده محرک است که به صورت طبیعی می توان آن را در قهوه پیدا کرد که برای عملکرد ذهن بسیار موثر می باشد.

تاثیر قهوه بر ذهن و مغز

کافئین در بدن چگونه عمل می کند؟

تاثیر قهوه بر ذهن و مغز به طور رسمی ثابت شده است. کافئین نوعی ماده محرک می باشد که تاثیر بسیاری بر روی هوشیاری و عملکرد ذهن و حافظه دارد. یک فنجان از این نوشیدنی به هنگام صبح باعث می شود تا شما پرانرژی تر و سرحال تر باشید. همچنین کافئین موجود در قهوه برای لاغری بسیار تاثرگذار می باشد و بسیاری از ورزشکاران قبل و بعد از شروع به تمرین قهوه میل می کنند.

اما اگر تمایل دارید قهوه ای که می نوشید دارای کافئین بالا باشد باید دانه های قهوه روبستا را انتخاب کنید که کافئین آن ها دو برابر دانه های عربیکا می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید تاثیر قهوه اسپرسو بر حافظه را مطالعه کنید.

برخی از مطالعات و تحقیقات نشان داده اند که قهوه می تواند حافظه فضایی را که همان حافظه ای است که شما با آن هندسه، ثبت شماره ها، پیدا کردن یک اسم و آدرس و … را به یاد می آوردی را تقویت کند و برخی ها معتقد هستند استفاده آن باید در زمان مشخصی باشد و تاثیر قهوه بر ذهن و مغز و عملکرد بهتر آن ها بسته به زمان مصرف آن است.

قهوه برای افرادی که به هنگام صبح هوشیاری کاملی ندارند انتخاب بسیار خوب و موثری است و افرادی که مشغله ی بسیاری در طول روز دارند که باعث می شود نتوانند تمرکز کافی داشته باشند نوشیدن قهوه می تواند به آن ها کمک کند تا از آشفتگی نجات پیدا کنند. کافئین موجود در قهوه باعث می شود تا خواب به سراغ شما نیایید و اگر فردی هستید که نیاز دارید زمان بیشتری را صرف مارهای خود کنید می توانید با نوشیدن قهوه خواب را از بدن خود دور کنید.

توجه داشته باشید بزرگسالان نیاز دارند در طول روز 8 ساعت استراحت داشته باشند و قهوه می تواند این استراحت مفید را از بدن شما دور کند بنابراین کافئین می تواند برای سلامتی شما ضرر هم داشته باشد اگر در تایم و زمان مشخصی استفاده نشود.

تاثیر قهوه بر ذهن و مغز

تاثیرات کافئین و قهوه بر ذهن

صبح، بعد از استراحت کافی در شب، احساس می‌کنیم پرانرژی هستیم. در طول روز به‌تدریج در مغز ما ماده‌ای به نام آدِنوزین ترشح می‌شود که به گیرنده‌های خود روی مغز وصل می‌شود. وقتی همهٔ گیرنده‌ها پر شدند، بدن ما احساس خستگی می‌کند و احساس خواب‌آلودگی می‌کنیم. برعکس، وقتی می‌خوابیم از غلظت آدنوزین در خون کم می‌شود و از گیرنده‌ها جدا می‌شود. به‌این‌ترتیب بعد از بیدار شدن احساس می‌کنیم سرحال هستیم.

سوالی که اکثر افرادی که مجذوب قهوه هستند برایشان پیش می آید این است که، تاثیر قهوه بر ذهن و مغز چگونه است؟ برای دریافت پاسخ این سوال باید بدانید که قهوه درای ماده ای به نام کافئین است که با نوشیدن قهوه کافئین به گیرنده های آدِنوزین اتثال پیدا می کنند و این موضوع باعث می شود تا احساس خستگی از ما دور بماند و اینگونه بدن دارای انرژی بیشتری است.

بدن هورمونی را به هنگام درد، خواب و .. از خود ترشح می کند با نام سروتونین که با میل کردن قهوه باعث می شوید ترشح این هورمون در بدن کاهش پیدا کند. ترشح این هورمون ها در سلول های مغز اتفاق می افتد که کافئین می تواند آن را کاهش دهد و زمانی که سروتونین در خون کاهش پیدا کند خواب از شما دور شده و احساس گرسنگی می کنید. این هورمون در بدن نقش های بسیاری دارد که مهمترین آن این است که تنش و استرس را در بدن کاهش داده و باعث خوشبینی و رضایت در شما می گردد.

تاثیر قهوه بر حافظه و هوشیاری

تاثیر قهوه بر ذهن و مغز برای همه افراد شناخته شده است چرا که با نوشیدن یک فنجان قهوه می توانید در کارهای خود عملکرد بهتری داشته باشید کافئین موجود در قهوه تاثیر بسیاری بر ذهن می گذارد و می تواند باعث عملکرد و هوشیاری بهتر مغز و ذهن شود . قهوه می تواند حافظه را تقویت کند و به سلول های عصبی این اجازه را می دهد تا برای برقراری ارتباط با یک دیگر توانایی بیشتری داشته باشند و نقطه های جدیدی برای یادگیری بهتر در آن ها ایجاد شود.

تاثیر قهوه بر ذهن و مغز

طبق تحقیقاتی که بر روی تاثیر قهوه بر ذهن و مغز انجام شده است، محققان به این نتیجه رسیده اند که کافئین بیشتر بر حافظه و تمرکز تاثیر می گذارد و باعث بهبود در خلق و خوی افراد می شود. به طور کل و با تحقیقات بسیاری که بر روی قهوه انجام شده است محققان به این نتیجه رسیده اند که کافئین تاثیر مثبت و خوبی بر ذهن دارد.

کافئین باعث می شود ماده ای به نام دوپامین در بدن ترشح شود این ماده دربدن دو کار مهم را انجام می دهد: 1_ در مغز نقش انتقال دهنده عصبی را دارد. 2_ در خون نقش هورمون را ایفا می کند.

دوپامین در مغز بعه افزایش حافظه و تمرکز ذهن بر روی هر چیزی کمک می کند و کاهش آن باعث خستگی و بهم خوردن تمرکز می شود.

خرید حضوری و اینترنتی قهوه

برای خرید قهوه بهتر است فروشگاه هایی را انتخاب کنید که مختص به قهوه هستند چرا که این روزها در بیستر فروشگاه های مواد غذایی نیز قهوه های آماده موجود هستند اما آیا می دانید قهوه نیز تاریخ مصرف دارد و هر چه تازه تر باشد تاثیر قهوه بر ذهن و مغر بهتر است بنابراین به دنبال کیفیت قهوه باشید.

کافی پارس نیز یکی از بهترین فروشگاه های قهوه می باشد که بهترین و مرغوب ترین قهوه ها را می توانید از این فروشگاه خریداری کنید. همچنین اگر تمایل به خرید قهوه به صورت حضوری را دارید می توانید به نمایندگی های فعال کافی پارس در تمام نقاط ایران مراجعه کنید تا بهترین نوع قهوه را خریداری کنید.

به نوشته امتیاز دهید

5/5
جدیدترین مقالات

جدید ترین مقالات کافی پارس

ماشین اسپرسو
مقالات

همه چیز درباره ماشین اسپرسو

ماشین اسپرسو (Espresso machine) یک وسیله‌ی خاص برای تهیه‌ی قهوه است. این دستگاه با استفاده از فشار بالا، قهوه را از زبانه‌های خود عبور داده و

ادامه مطلب

هر سوالی دارید بپرسید تا مشاوران با شما تماس بگیرند

جشنواره 50% تخفیف (1 الی 11 اردیبهشت)

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

مشاوره رایگان و ثبت نام