تهران: 09202775857-09962028030/کرج:09941176993

اعتیاد به قهوه

اعتیاد به قهوه، افسانه است یا واقعیت؟

محتوای کافئین می تواند از 160 میلی گرم در برخی نوشیدنی های انرژی زا تا 4 میلی گرم در یک شربت متغیر باشد. حتی قهوه بدون کافئین نیز کاملا عاری از کافئین نیست. کافئین یک محرک برای سیستم عصبی مرکزی است و مصرف منظم کافئین باعث وابستگی فیزیکی خفیف می شود. اما اعتیاد به قهوه سلامت جسمی، اجتماعی یا اقتصادی شما را به همان شکلی که دارو های اعتیاد آور مختل می کنند، تهدید نمی کند.

برخی افراد هستند که از قهوه برای لاغری استفاده می کنند که مصرف آن روزانه بسیار زیاد می باشد.

اگر برای ترک اعتیاد به قهوه به طور ناگهانی اقدام کنید، ممکن است علائمی برای یک روز یا بیشتر داشته باشید، به خصوص اگر دو یا چند فنجان قهوه در روز مصرف کنید. علائمی که ممکن است هنگام ترک اعتیاد به قهوه مشاهده کنید عبارت اند از:

  1. سردرد
  2. خستگی
  3. اضطراب
  4. تحریک پذیری
  5. حالت افسردگی
  6. مشکل در تمرکز

بدون شک ترک اعتیاد به قهوه و کافئین می تواند طی چند روز حال بد را برای شما ایجاد کند. یکی از مواردی که در مورد عوارض اعتیاد به قهوه گفته می شود این است که هنگامی که فرد اعتیاد به قهوه پیدا می کند، به طور مکرر بی خوابی را تجربه می کند. یکی از ویژگی های قهوه این است که بدن انسان به سرعت قهوه را جذب می کند و به همان سرعت از شر آن خلاص می شود.

از جمله نشانه اعتیاد به قهوه این است که مقداری کافئین عمدتا از طریق کبد پردازش می شود و برای چندین ساعت در بدن باقی می ماند. اما اکثر مردم اعتیاد به قهوه در صبح دارند، با این شرایط خواب شبانه آن ها با احتمال کمتری مختل می شود. با این حال، اعتیاد به قهوه در اواخر روز، می تواند خواب را مختل کند.

اعتیاد به قهوه

اعتیاد به قهوه چه عوارضی دارد؟

حساسیت شما نسبت به عوارض اعتیاد به قهوه بسته به متابولیسم و میزان کافئینی که به طور منظم دریافت می کنید، ممکن است متفاوت باشد. افرادی که حساسیت بیشتری دارند نه تنها ممکن است بی خوابی را تجربه کنند، بلکه عوارض جانبی مانند عصبی شدن و ناراحتی های گوارشی نیز ممکن است زندگی آن ها را مختل کند. به اعتقاد بیشتر افراد، اعتیاد به قهوه خطر پوکی استخوان، بیماری های قلبی و سرطان را افزایش می دهد. اما این اعتقاد تا چه حد صحت دارد؟

مقادیر متوسط مصرف قهوه به طور روزانه، حدود 300 میلی گرم، ظاهرا در اکثر بزرگسالان سالم ضرری ایجاد نمی کند. با این حال، برخی افراد نسبت به اثرات آن آسیب پذیر تر هستند. اعتیاد به قهوه در افرادی که فشار خون بالا دارند یا مسن تر هستند، باعث آسیب می شود. اعتیاد به قهوه و مصرف کافئین در سطوح بالا ممکن است از دست دادن کلسیم و منیزیم در ادرار را افزایش دهد.

اما مطالعات اخیر نشان می دهد که خطر از دست دادن استخوان در صورتی که کلسیم کافی را دریافت کنید، افزایش نمی یابد. همچنین اعتیاد به قهوه ریسک بیماری های قلبی عروقی را بالا می برد. افزایش جزئی و موقتی در جریان قلب و فشار خون در افرادی که به کافئین حساس هستند شایع است. اگر شما مشکلاتی مانند فشار خون بالا یا مشکلات قلبی دارید، با پزشک خود در مورد اعتیاد به قهوه و مصرف کافئین مشورت کنید.

در زمینه عوارض اعتیاد به قهوه و سرطان شایعاتی وجود دارد که طبق تحقیقات نشان داده شده است که هیچ ارتباطی بین سرطان و اعتیاد به قهوه وجود ندارد. در واقع، کافئین حتی ممکن است یک اثر محافظتی در برابر برخی سرطان ها داشته باشد.

اعتیاد به قهوه

آسیب هایی که اعتیاد به قهوه ایجاد می کند

یکی از شایعاتی که در زمینه اعتیاد به قهوه وجود دارد این است که کافئین برای زنانی که قصد باردار شدن دارند مضر است. اما مطالعات نشان داده است که هیچ ارتباطی بین مشکلات مربوط به بارداری، سقط جنین، نقایص هنگام تولد و… با مصرف مقدار بسیار کم قهوه وجود ندارد.

اما کافئین می تواند باعث تکرر ادرار شود. با این حال، مایعی که در نوشیدنی های کافئین دار مصرف می کنید، اثرات از دست دادن مایعات را هنگام ادرار خنثی می کند. نکته اصلی این است که اگرچه کافئین به عنوان یک ادرار آور خفیف عمل می کند، مطالعات نشان می دهد که خوردن نوشیدنی های کافئین دار در حد اعتدال در واقع باعث کم آبی بدن نمی شود.

برخی از کودکان حساسیت بالایی به اعتیاد به قهوه و خصوصا اعتیاد به قهوه فرانسه نشان می دهند و دچار اضطراب یا تحریک پذیری موقتی می شوند. با این وجود بیشتر کافئینی که بچه ها می نوشند در نوشابه های گازدار، نوشابه های انرژی زا یا چای های شیرین است که همگی دارای محتوای قند بالایی هستند.

یکی از افسانه هایی که موجب اعتیاد به قهوه در افراد می شود این است که قهوه می تواند به شما کمک کند هوشیار شوید. در واقع تحقیقات نشان می دهد که این تصور اشتباهی است که کافئین به هوشیاری کمک می کند. به عنوان مثال مصرف قهوه قبل از رانندگی ممکن است این تصور را در شما به وجود آورد که پشت فرمان هوشیاری بالایی دارند. اما در حقیقت، زمان واکنش و قضاوت همچنان مختل است.

اعتیاد به قهوه

مزایای احتمالی اعتیاد به قهوه

کافئین مزایای سلامتی ثابت شده کمی دارد. اعتقاد بسیاری افراد این است که کافئین هوشیاری، تمرکز، انرژی، شفافیت و حتی احساس اجتماعی بودن را بهبود می بخشد.

مزایای احتمالی مصرف قهوه عبارتند از:

اعتقاد بسیاری از افراد این است که قهوه به درمان انواع خاصی از درد و سردرد ها کمک می کند به طور کل قهوه برای سلامتی بهترین نوشیدنی است. به نظر می رسد بعضی افراد که با بیماری آسم مواجه هستند، مصرف قهوه به بهبودی آن ها کمک می کند. این یافته های تحقیقاتی بسیار جالب هستند، اما هنوز نیاز به اثبات دارند. همچنین شواهد محدودی نشان می دهد که کافئین ممکن است خطر ابتلا به موارد زیر را نیز کاهش دهد.

  • بیماری پارکینسون
  • بیماری کبد
  • سرطان روده بزرگ
  • دیابت نوع 2
  • زوال عقل

با وجود مزایای بالقوه مصرف قهوه، فراموش نکنید که سطح بالای کافئین و اعتیاد به آن ممکن است اثرات نامطلوبی داشته باشد و مطالعات بیشتری برای تایید فواید و خطرات احتمالی آن مورد نیاز است.

سخن آخر

در آخر باید بدانید که قهوه همان قدر که مفید است می تواند برای برخی از افراد مضر باشد بنابراین باید در انتخاب و خرید قهوه و همچنین مصرف ان بسیار دقت داشته باشید تا سلامت بدن خود را به خطر نیندازید.

به نوشته امتیاز دهید

5/5
جدیدترین مقالات

جدید ترین مقالات کافی پارس

ماشین اسپرسو
مقالات

همه چیز درباره ماشین اسپرسو

ماشین اسپرسو (Espresso machine) یک وسیله‌ی خاص برای تهیه‌ی قهوه است. این دستگاه با استفاده از فشار بالا، قهوه را از زبانه‌های خود عبور داده و

ادامه مطلب

هر سوالی دارید بپرسید تا مشاوران با شما تماس بگیرند

جشنواره 50% تخفیف (1 الی 11 اردیبهشت)

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

مشاوره رایگان و ثبت نام