تهران: 09202775857-09962028030/کرج:09941176993

قهوه اسپرسو و دیابت

تاثیر قهوه اسپرسو بر دیابت

بر اساس تحقیقاتی که دانشمندان و محققان بر روی قهوه اسپرسو انجام داده اند به این نتیجه رسیده اند که قهوه اسپرسو می تواند در پیشگیری به انواع بیماری و حتی کمک به روند درمان موثر باشد، بیماری هایی مثل انواع سرطان ها، بیماری های روحی و روانی، بیماری های قلبی و … ، در این مقاله بطور خاص به بررسی تاثیر نوشیدن قهوه اسپرسو بر دیابت می پردازیم. با کافی پارس تا انتهای مطلب همراه باشید.

دیابت چیست؟

دیابت نوعی بیماری می باشدکه بر نحوه پردازش گلوکز خون بدن تأثیر می گذارد، گلوکز خون که به اسم قند خون نیز شناخته می شود مقوله بسیار مهمی در بدن می باشد زیرا قند خون یکی از منابع سوختی است که مغز می سوزاند و به عضلات و بافت های بدن شما انرژی می بخشد. اگر شما مبتلا به دیابت هستید، این بدان معنی است که گلوکز بیش از اندازه در خون شما گردش می کند و وقتی این اتفاق می افتد، بدن شما به انسولین مقاوم می شود و دیگر قادر به جذب موثر گلوکز در سلول ها برای انرژی نیست. گلوکز بیش از اندازه در خون می تواند خطرات بد و حتی کشنده ای برای سلامتی ایجاد نماید. برای دانستن خواص و فواید قهوه اسپرسو به سایت کافی پارس مراجعه کنید.

دیابت و اسپرسو

انواع دیابت کدامند؟

انواع دیابت مزمن شامل:

1-دیابت نوع 1 که نوعی بیماری خود ایمنی است و فرد نیاز به تزریق روزانه انسولین دارد و تقریبا 10% افراد در دنیا به آن مبتلا هستند.

2-دیابت نوع 2 که در افراد بالای 30 سال و چاق ایجاد می شود و به همبن دلیل به آن دیابت بزرگسالان نیز می گویند، در این نوع دیابت بدن نسبت به انسولین مقاوم می شود و قند در خون باقی می ماند.

3-نوع دیگری از دیابت است به نام دیابت حاملگی که در دوران بارداری رخ می دهد اما بعد از تولد نوزاد خودبخود از بین می رود.

4-پری دیابت که نام دیگرش دیابت مرزی می باشد، دیابتی است که در آن میزان قند خون شما بالاتر از حد معمول می باشد اما به حدی زیاد نیست که به شما مبتلا به دیابت گفته شود و انواع دیگری از دیابت نیز بر اثر جراحی یا داروها، سو تغذیه و عفونت بوجود می آیند.

اگر به قهوه اسپرسو علاقه دارید برای خرید قهوه اسپرسو روی عکس قهوه زیر کلیک کنید

قهوه اسپرسو

علائم وجود دیابت در فرد مبتلا:

1-عطش زیادی دارد

2-کاهش وزن ناگهانی و بی دلیل پیش می آید

3-احساس خستگی و کسالت مدام دارد

4-تحریک پذیری آن بالا می رود

5-گرسنگی شدید حس می کند

6-دچار تاری دید می شود

7-زخم ها در بدن فرد بهبود نمی یابند

 

قهوه اسپرسو و پیشگیری از دیابت:

محققان دانشگاه هاروارد، روی بیش از 100000 نفر حدود 20 سال کار کردند. نتیجه این تحقیق این بود که افرادی که میزان نوشیدن قهوه اسپرسو خود را به بیش از یک فنجان در روز افزایش داده بودند، 11% خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را داشتند و افرادی که مصرف قهوه اسپرسو خود را به میزان یک فنجان در روز کاهش داده بودند، خطر ابتلا به دیابت را 17% افزایش می دادند. حتی در چای هم این موضوع صحت دارد و این به دلیل وجود کافئین است. نوشیدن مستمر و روزانه قهوه اسپرسو می تواند برای محافظت از افراد در برابر مبتلا شدن به دیابت مفید باشد اما در برخی از مطالعات نیز نشان داده شده که قهوه دارک ممکن است خطراتی را برای افرادی که دیابت نوع 2 دارند ایجاد کند.

کافئین در قهوه اسپرسو و دیابت:

یک مطالعه در سال 2004 نشان داد که مصرف کپسول کافئین قبل از غذا و بعد از غذا منجر به افزایش قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 می شود، همچنین این افراد با نوشیدن قهوه اسپرسو افزایش مقاومت به انسولین را نشان می دادند. همچنین طبق یک مطالعه از منبعی معتبر که در سال 2018 منتشر شد، این احتمال را دادند که ممکن است یک عامل ژنتیکی درگیر شود یعنی ژن ها در متابولیسم کافئین موجود در قهوه اسپرسو و چگونگی تأثیر آن بر قند خون نقش بسزایی داشته باشند، در واقع افرادی که کافئین را کندتر متابولیزه می کنند، سطح قند خون بیشتری نسبت به افرادی که بصورت ژنتیکی کافئین را سریعتر متابولیزه می کنند، نشان داد.

البته ناگفته نماند که در قهوه اسپرسو جز کافئین چیزهای دیگری هم مثل آنتی اکسیدان ها وجود دارند که می توانند اثر محافظتی قهوه اسپرسو در برابر دیابت باشد که در مطالعات سال 2014 مشاهده شده است؛ و نوشیدن قهوه اسپرسو کافئین دار در مدت زمان طولانی نیز ممکن است تأثیر آن را بر گلوکز و حساسیت به انسولین تغییر دهد و مصرف طولانی مدت ان است که باعث ایجاد اثر محافظتی برای بدن فرد می شود. در واقع اثرات طولانی مدت قهوه اسپرسو و کافئین می تواند با کاهش خطر ابتلا به پیش دیابت و دیابت در ارتباط باشد.

قهوه اسپرسو و انسولین ناشتا:

مطالعه ای دیگر در سال 2004 تأثیر متوسط قهوه اسپرسو را بر افراد مبتلا به دیابتی که روزانه 1 لیتر قهوه اسپرسو معمولی فیلتر شده با کاغذ می نوشیدند مورد بررسی قرار داد، در پایان مطالعه چهار هفته ای، افرادی که بیشتر قهوه اسپرسو مصرف کرده بودند، مقدار بیشتری انسولین در خونشان دیده می شد، پس اگر مبتلا به دیابت نوع 2 هستید، خوب می دانید که بدن شما قادر به استفاده مؤثر از انسولین برای مدیریت قند خون نمی باشد و اثر مقاومت به انسولین که در مصرف طولانی مدت قهوه اسپرسو دیده می شود، بیشتر از چهار هفته طول می کشد.

 

افزودنی های مجاز به قهوه اسپرسو برای دیابتی ها:

شما بعنوان یک فرد مبتلا به دیابت می توانید قهوه اسپرسو بنوشید و بهتر است آن را تلخ و خالص میل نمایید، اما اگر تحمل تلخی آن را ندارید می توانید با موارد زیر قهوه تان را طعم دار نمایید:

1-وانیل برای خوش طعم کردن قهوه اسپرسو و کم کردن تلخی آن

2-پودر دارچین یا چوب دارچین برای خوش عطر و طعم کردن قهوه اسپرسو

3-انتخاب شیر وانیلی یا شیر نارگیل یا شیر کتان یا شیر بادام برای طعم دار کردن قهوه اسپرسو

4-اضافه کردن 1 قاشق چایخوری عسل بعنوان شیرین کننده به قهوه اسپرسو که باعث کاهش در چربی اشباع و کربوهیدرات نیز می گردد.

خطرات قهوه اسپرسو برای دیابتی ها:

حتی برای افراد سالم هم کافئین موجود در قهوه اسپرسو می تواند عوارضی با خود به همراه داشته باشد؛ عوارض جانبی رایج کافئین شامل سردردها، بی قراری، اضطراب و لاغری می باشد؛ پیشنهاد می کنیم مقاله عوارض و مضرات قهوه اسپرسو را حتما در مجله کافی پارس مطالعه فرمایید.

برای افراد دیابتی مانند اکثر موارد خوراکی، اعتدال در مصرف قهوه اسپرسو مهم می باشد، با این حال، حتی با مصرف به میزان متوسط، قهوه اسپرسو برای افراد مبتلا به انواع دیابت خطراتی دارد که باید درباره آن با پزشک خود مشورت نمایند، این خطرات شامل:

1-افزایش کلسترول خون با قهوه اسپرسو نوع فیلتر نشده

2-خطر ابتلا به سوزش سر دل و نفخ معده

3-بالا رفتن سطح قند خون بعد از غذا و …

این را بدانید که اضافه کردن بیش از حد شیرین کننده یا کرم و سیروپ به قهوه اسپرسو می تواند خطر ابتلا به دیابت و اضافه وزن را افزایش دهد.

برای دریافت نمایندگی از کافی پارس به صفحه اعطای نمایندگی مراجعه نمایید.

میزان مصرف قهوه اسپرسو برای افراد دیابتی:

میزان مصرف قهوه اسپرسو در افراد دیابتی بستگی به شخص دارد، زیرا هیچ توصیه ای با اندازه یکسان برای همه وجود ندارد که در این مورد می توانید با پزشکتان مشورت کنید و با دادن آزمایش خون پس از استفاده مستمر و دوره ای قهوه اسپرسو تغییرات قند خون را در خود بررسی نمایید. به طور کلی، مصرف قهوه اسپرسو بصورت تلخ و بدون افزودنی های چرب و شیرین، در حد اعتدال برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 خوب است.

پیشنهاد کافی پارس به شما این است که بیش از 400 میلی گرم قهوه اسپرسو در روز مصرف نکنید که این میزان برابر با 4 فنجان قهوه اسپرسو می باشد؛ اگر با مصرف قهوه اسپرسو خلق و خو، خواب، قند خون و انرژی شما تحت تأثیر قرار گیرد، لازم است مصرف خود را محدود نمایید.

نکات مهم قهوه اسپرسو و انتخاب آن برای دیابتی ها:

مهمترین نکته هنگام نوشیدن قهوه اسپرسو برای افراد مبتلا به دیابت یا کسانی که اضافه وزن دارند، توجه کردن به میزان کربوهیدرات های موجود در شیری که اضافه می کنید و میزان افزودن شیرین کننده ها به قهوه اسپرسو می باشد که رعایت این مسأله برای این افراد بسیار مهم است.

پیشنهاد کافی پارس به شما، قطع یا از بین بردن شیرین کننده های مصنوعی می باشد زیرا این موارد کارکرد باکتری های روده را مختل می کند، باعث هوس غذا و پرخوری می شود و نهایتا بر وزن و مدیریت قند خون تأثیر منفی می گذارد.

لاته های سنتی، کاپوچینو و قهوه های با سطح سفید، همه حاوی شیر هستند و برای بدست آوردن طعم مطلوب، ممکن است شیرین کننده هم به آنها اضافه کنند، پس در انتخاب نوشیدنی خود دقت لازم را بفرمایید و به وضعیت بدنی و سلامت خود توجه کنید.

نوشیدنی های کافئین دار که فاقد کربوهیدرات هستند شامل قهوه آمریکایی، قهوه اسپرسو و قهوه سیاه است، حال اینکه آیا شما دانه های قهوه یا پودر قهوه فوری را ترجیح می دهید تغییری در تغذیه ایجاد نمی کند فقط طعم، طراوت و میزان کافئین ممکن است متفاوت باشد.

در انتهای این مطلب باید بدانیم که هیچ ماده غذایی یا مکمل آن، محافظت کامل در برابر دیابت نوع 2 را ندارند، پس اگر مبتلا به دیابتید یا در معرض خطر ابتلا به انواع دیابت هستید، پیشنهاد کافی پارس به شما برای پیشگیری از عود بیماری و کمک به بهبود آن، برنامه ای برای کاهش وزن، ورزش مستمر و مصرف یک رژیم غذایی متعادل و تعامل با پزشکتان می باشد.

همچنین نوشیدن قهوه اسپرسو بصورت خالص یا به همراه موارد مجاز ذکر شده، به منظور جلوگیری از دیابت نتیجه خوبی را برای شما می تواند داشته باشد و همواره سعی کنید مقدار قند یا چربی ای که همراه قهوه اسپرسو خود می نوشید را کاهش دهید. بهترین قهوه را در بزرگترین فروشگاه زنجیره ای کافه پارس ببینید و تهیه نمایید.

 

 

به نوشته امتیاز دهید

5/5

4 پاسخ

  1. خواستم بدونم در کل قهوه اسپرسو و دیابت با هم رابطه خوبی دارند یا نه؟ نمیدونم می تونم استفاده کنم یا نه چون دیابت نوع ۱ دارم، لطفا راهنماییم بفرمایید.

    1. سلام حسین عزیز. توصیه ما اینه قبل از مصرف حتما به کارشناس تغذیه مراجعه کنید و اعلام کنید که بیماری دارید. بهترین توضیه از طرف پزشکان برای شما معتبر است

  2. سلام من ۴۵ سالمه و دیابت نوع ۲ دارم و انسولین هم استفاده می کنم، قهوه اسپرسو و دیابت رو می تونم با هم داشته باشم یا نه؟ چون من واقعا عاشق قهوه ام. ممنون میشم جواب بدید

    1. سلام سپیده عزیز، بیماری دیابت حساسیت هایی زیادری داره و بهتره با پزشک متخصص خودتون در این زمینه مشورت کنید. به طور کلی نباید مشکلی ایجاد بکنه اگر از شکر استفاده نکنید. ولی نوع بیماری و شدت بیماری تاثیر گذاره حتما به پزشک مراجعه کنید

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

جدیدترین مقالات

جدید ترین مقالات کافی پارس

ماشین اسپرسو
مقالات

همه چیز درباره ماشین اسپرسو

ماشین اسپرسو (Espresso machine) یک وسیله‌ی خاص برای تهیه‌ی قهوه است. این دستگاه با استفاده از فشار بالا، قهوه را از زبانه‌های خود عبور داده و

ادامه مطلب

هر سوالی دارید بپرسید تا مشاوران با شما تماس بگیرند

جشنواره 50% تخفیف (1 الی 11 اردیبهشت)

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

مشاوره رایگان و ثبت نام