تهران: 09202775857-09962028030/کرج:09941176993

قهوه ترش

قهوه ترش چیست؟

شاید بارها به این کلمه برخورد کرده اید، قهوه ترش، اما چرا به آن قهوه ترش می گویند و دلیل ترشی آن چیست؟ این ها اصطلاحاتی است که در بین کافه ها و قهوه دوستان عادی است، اما این مقاله مخصوص شمایی است که با این نوع قهوه و ترش بودن آن آشنا نیستید؛ در این مطلب از آن خواهیم گفت تا با شنیدن واژه قهوه ترش یا طعم ترش قهوه دیگر متعجب و بی اطلاع نباشید و یا با تیست قهوه ترش سوپرایز نگردید. با کافی پارس تا انتهای مقاله همراه باشید.

قهوه ترش

دلیل ترشی قهوه چیست؟

در علم قهوه شناسی اصطلاحاتی به کار می رود که بهتر است کسانی که با قهوه به هر نحوی چه فروشندگی، چه کافه داری، چه باریستایی و چه مشتری قهوه باید و بهتر است آشنا باشید. دلیل مزه ترش قهوه، اسیدیته قهوه یا اسید قهوه می باشد که البته این دو اصطلاح فقط به هم شباهت دارند اما معنی آنها یکسان نمی باشد.

اسیدیته قهوه چیست؟

اسیدیته قهوه دقیقا همان چیزی است که قهوه ترش را بوجود می آورد، مردم دنیا ابتدا قهوه را بخاطر تلخی آن دوست داشتند نه ترش بودن آن، اما با گذشت زمان و استفاده از انواع قهوه های مختلف، ذائقه ها نیز کم کم تغییر کرد و این روزها خیلی از افراد قهوه ترش را ترجیح می دهند و طرفداران بسیاری پیدا کرده است.

عوامل تاثیر گذار در اسیدیته یا ترشی قهوه کدامند؟

1-نوع دان و نژاد قهوه: مهترین تفاوت قهوه های موجود در دنیا که قهوه عربیکا و قهوه روبوستا می باشند، ته مزه آنها می باشد، در توضیح بیشتر باید گفت که قهوه های عربیکا طعمشان به سمت ترشی می رود و به همین خاطر قهوه ترش می شود این در حالی است که قهوه های روبوستا طعمشان تلخ است و گس؛ در واقع می توان گفت اسیدیته یا ترشی قهوه در نوع عربیکا وجود دارد و تقریبا در قهوه روبوستا اسیدیته و ترشی وجود ندارد.

2-نوع رست قهوه: در رست کردن قهوه دانه های قهوه تحت دماهای متفاوت برشته می شوند و رست های لایت، مدیوم، مدیوم-دارک و دارک را بوجود می آورند، هرچه رست قهوه ملایم تر و لایت تر باشد قهوه ترش تر می شود و هرچه رست دارک تر اتفاق بیفتد قهوه دارک و تلخ خواهیم داشت.

اسید قهوه چیست؟

اسید همان PH یا میزان اسید موجود در دانه های قهوه است. اسیدهای دانه های مختلف قهوه عربیکا متفاوتند و طبق تحقیقات انجام شده دانه های قهوه مکزیک، جاماییکا و اتیوپی به دلیل شرایط محیطی رشدشان دارای بیشترین اسید هستند و اگر تمایل به نوشیدن قهوه ترش دارید می توانید یکی از این قهوه ها را انتخاب نمایید. در کل می توان دانه هایی با اسید بالا را در میکس دانه های قهوه عربیکا با روبوستا به کار ببریم تا قهوه ما اسیدی شود و طعم آن ترش گردد.

قهوه ترش

اسیدهای موجود در قهوه کدامند؟

حدود 35 اسید در قهوه یافت شده است که باعث می شوند قهوه ترش داشته باشیم، به چندی از آنها اشاره می کنیم:

1-اسید سیتریک پرتقال یا جوهر لیمو یکی از اسیدهای آلی است که در لیموترش و پرتقال وجود دارد و نام دیگرش آیوپاک است.

2-اسید مالیک موجود در سیب یا جوهر سیب یک نوع آلفاهیدروکسی اسید یا اسید میوه می باشند، هیدروکسی اسیدها گروهی از کربوکلسیلیک هستنند که هیدروکسیل به آنها اضافه شده است.

3-اسید استیک یا اتائونیک اسیدیا همان عصاره انگور یا سرکه است که جزو اسیدهای آلی به شمار می روند و از خانواده کربوکسیلیک می باشند.

4-اسید کلروژنیک ترکیبی شیمیایی طبیعی از اسید کافئیک و اسید کینیک می باشد و همچنین جزو فراوان ترین اسیدهای قهوه متعلق به گروه اسید کلروژنیک می باشد.

طبق تحقیقات انجام شده نوعی اسیدهای آنتی اکسیدانی می باشند که می توانند خطر ابتلا به دیابت نوع 3 را پایین بیاورند، باعث کاهش قند خون شوند و اثری ضد دیابتی از خود نشان می دهند. اسید کلروژنیک در دانه های خام و سبز قهوه وجود دارند و با کمک به کاهش جذب کربوهیدرات ها موجب لاغری، کمک به چربی سوزی و در نهایت کاهش وزن می شوند.

موارد بالا فقط 4 اسید از35 اسید قهوه ترش بود که گفته شد، باید بردانید میزان اسید قهوه به اندازه کافی دارای خواص مفیدی برای بدن می باشد و اگر از میزان مجاز بالاتر رود باعث عوارضی در بدن و سلامتی شما خواهد شد.

عوارض اسیدهای قهوه ترش:

یکی از عمده ترین مشکلات قهوه ترش با اسید بالا ایجاد رفلاکس معده یا به اصطلاح ترش کردن می باشد و بخصوص در افرادی پیش می آید که ناراحتی های معده دارند؛ در مجله کافی پارس مقاله قهوه اسپرسو و زخم معده را حتما مطالعه نمایید.

قهوه ترش

روش های خنثی کردن اسید های قهوه ترش:

1-کلسیم یکی از راه های مقابله با اسید موجود در قهوه می باشد که ماده اصلی تشکیل دهنده لبنیات هم می باشد، به همین خاطر استفاده از لبنیات مانند شیر، خامه یا فوم شیر برای کم و خنثی کردن میزان اسید موجود در قهوه ترش می تواند کارساز باشد، البته توصیه می گردد برای بالا نرفتن چربی بدنتان از لبنیات کم چرب استفاده نمایید.

برخی از افراد هم هستند که به اسیدهای قهوه حتی به مقدار ناچیز هم حسانند که اکثرا هم دچار بیماری های معده می باشند، توصیه می شود قهوه های اسپرسو با پایه شیر مانند کاپوچینو، کافه لاته ،آفاگاتو و … سفارش دهند و از نوشیدن آن لذت ببرند و نگران رفلاکس و سوزش معده نباشند.

2-قهوه کلد برو یا سرد دم می تواند به شما که به اسید قهوه ترش حساسید کمک نماید چون قرار گرفتن در آب سرد و دم آوری مخصوص قهوه کلد برو از میزان اسیدهای قهوه به میزان چشمگیری کم می کند.

3-نوع رست قهوه تاثیر زیادی در میزان اسید موجود در قهوه دارد، در دانه های قهوه که با درجات بالا برشته می شوند مثل رست مدیوم-دارک و رست دارک، اسید خیلی کمتری در قهوه وجود دارد؛ پیشنهاد می کنیم مقاله آشنایی با انواع رست قهوه اسپرسو را حتما مطالعه کنید تا با نحوه تهیه دانه های قهوه برای پودر کردن آشنا شوید.

4-درجه پودر کردن قهوه در میزان ترش شدن یا نشدن قهوه موثر است، مثلا قهوه هرچه با درجه های پایین پودر شود مثل قهوه ترک بیشترین میزان اسید را دارد ولی قهوه اسپرسو با درجه 3 یا 4 پودر شدن در درجه متوسط و قهوه فرانسه بخاطر رقیق بودنش و درجه آسیابش کمترین اسید را در خود دارد.

5-اضافه کردن نمک یکی از روش های جالبی است که انجام می شود، افزودن نمک به قهوه ترش هم از تلخی قهوه کم می کند و هم اسید قهوه را پایین می آورد، حواستان باشد که وجود نمک در قهوه احساس نشود و قهوه شور نگردد ،پس به میزان ناچیز و خیلی کم باید اضافه شود.

در انتها متوجه شدید که اسید و اسیدیته قهوه با هم تفاوت دارند و وجود هر دو در یک فنجان قهوه ترش یا هر قهوه دیگری ناگزیر است، بهتر است اگر ناراحتی های معده دارید در نوشیدن قهوه و دوز مصرفی خود دقت لازم را بفرمایید و یادتان باشد که قهوه را هیچ وقت با معده خالی ننوشید تا اسید های معده تان به جوش نیاید و از روش های خنثی کردن قهوه ترش که گفته شد استفاده کنید.

برای اینکه یک کافی پارس داشته باشید پیشنهاد می گردد شرایط دریافت نمایندگی را در صفحه مورد نظر سایت مطالعه و بررسی نمایید.

به نوشته امتیاز دهید

5/5
جدیدترین مقالات

جدید ترین مقالات کافی پارس

نژاد های اصلی قهوه
مقالات

نژاد های اصلی قهوه

قهوه عربیکا و قهوه روبوستا نژاد های اصلی قهوه هستند هر یک از این دو گونه، ویژگی‌ها و خصوصیات منحصر به فردی دارند که در زیر

ادامه مطلب
اکسسوری‌ های باریستا
مقالات

اکسسوری‌ های باریستا و کافه

اکسسوری‌ های باریستا به مجموعه‌ای از ابزارها و وسایلی اطلاق می‌شود که برای تهیه و سرو قهوه به کار می‌روند.اکسسوری‌ های باریستا به او کمک

ادامه مطلب
فواید قهوه
آموزش‌ها

فواید قهوه چیست؟

قهوه، از گذشته‌های دور تا به امروز جزء محبوب‌ترین نوشیدنی‌های جهان است که به دلایل متعددی مورد توجه افراد قرار گرفته است. علاوه بر طعمی

ادامه مطلب
زیرگونه‌های قهوه
مقالات

منظور از زیرگونه‌های قهوه چیست؟

زیرگونه‌های قهوه تنوع زیادی در دنیای قهوه ایجاد کرده‌اند و هر کدام با ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود، تجربیات متفاوتی را برای علاقه‌مندان به قهوه فراهم می‌کنند.

ادامه مطلب
تفاوت لاته و کاپوچینو
مقالات

تفاوت لاته و کاپوچینو

لاته و کاپوچینو دو نوع محبوب قهوه هستند که هر کدام با ترکیب‌های مختلفی از قهوه اسپرسو و شیر تهیه می‌شوند. با این حال، این

ادامه مطلب

هر سوالی دارید بپرسید تا مشاوران با شما تماس بگیرند

جشنواره 55% تخفیف (از 1 الی 12 مرداد ماه )

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

مشاوره رایگان و ثبت نام