تهران: 09202775857-09962028030/کرج:09941176993

قهوه اسپرسو و زخم معده

قهوه اسپرسو بی شک یکی از محبوب ترین نوشیدنی های جهان در بین مردم می باشد و این علاقه به نوشیدن هر روزه قهوه اسپرسو سن و سال خاصی ندارد و زن و مرد چه پیر و چه جوان دوست دارند روزشان را با یک فنجان قهوه اسپرسو شروع کنند و روز بهتر و باانرژی تری داشته باشند. درست است این حس ممکن است کمی تلقینی باشد اما وجود کافئین بعنوان ماده موثر موجود در قهوه اسپرسو بعنوان یک تحریک کننده، فرد را هوشیارتر و سرحال تر نگه می دارد. با وجود تمام خواص و فواید قهوه اسپرسو ممکن است بعضی ها احساس سوزش معده بعد از خوردن قهوه اسپرسو احساس کنند که در این مقاله سعی در توضیح این مسأله  ارتباط بین قهوه اسپرسو و زخم معده بپردازیم، با ما همراه باشید.

قهوه اسپرسو و زخم معده

زخم معده چیست؟

برای توضیح ارتباط بین قهوه اسپرسو و زخم معده ابتدا باید بدانیم زخم معده چیست؛ زخم معده یا گوارشی، زخم‌هایی بازند که در سطح داخلی معده یا بخش ابتدایی روده باریک ایجاد می‌شوند، زخم معده بیماری دردناکی است که لذت میل غذا را از شما می‌گیرد و با دردهای شدید و خفیف آزارتان می‌دهد. پزشکان تا چندی پیش به این نتیجه رسیده بودند که عواملی مانند مصرف غذاهای تند، اضطراب، استعمال سیگار و رژیم های غذایی اشتباه و مصرف برخی داروها تنها دلایل ایجاد زخم معده‌اند.

در سال ۱۹۸۲ نوعی باکتری در مخاط معده کشف شد که با تحقیق بیشتر فهمیدند که در معده خیلی از افراد وجود دارد، دانشمندان آن را هلیکوباکتر پیلوری نامیدند که باعث دو نوع زخم گوارشی به اسم زخم معده و زخم دوازده یا روزه کوچک می شود، ناگفته نماند بعد از این باکتری، مصرف طولانی مدت داروهای ضدالتهاب غیرکورتونی مثل آسپیرین در مقام بعدی اجاد زخم های گوارشی می باشد.

خرید بهترین قهوه اسپرسو ایران

برای خرید بهترین قهوه موجود در بازار از برند کافی پارس، روی تصویر کلیک کنید

قهوه اسپرسو

قهوه اسپرسو و زخم معده:

دانشمندان نتوانسته اند ارتباط مستقیمی بین ایجاد قهوه اسپرسو زخم معده پیدا کنند اما می توان گفت تلخی قهوه ممکن است باعث تحریک اسید معده شود، می تواند باعث عود سندرم روده تحریک پذیر شود، باعث سوزش سر دل، بوجود آمدن زخم های گوارشی، ایجاد حالت تهوع، ترش کردن و حتی سوء هاضمه شود. البته تمام این اتفاق ها برای بدن هایی که سالم نیستند و بیماری زمینه ای معده دارند و یا حساس به کافئینند ممکن است پیش بیاید و قطعی نمی باشد.

فواید قهوه اسپرسو برای معده:

قهوه اسپرسو و مصرف روزانه آن خواص بسیاری برای معده و گوارش دارد که نمی توان از آنها گذشت مثل خاصیت ملین بودن، جلوگیری از یبوست و رفع آن، کمک به حرکات روده در گوارش و جلوگیری از تنبلی آن، تحریک معده برای هضم غذا و دفع مواد زاید از بدن و …، به شما پیشنهاد می گردد مقاله قهوه اسپرسو و یبوست را حتما مطالعه بفرمایید.

قهوه اسپرسو و زخم معده

قهوه اسپرسو و زخم معده و مضرات آن:

در قهوه اسپرسو موادی وجود دارند که ممکن است در افراد حساس باعث ایجاد ناراحتی های معده شوند که در زیر به آنها با توضیحی مختصر اشاره می کنیم:

1-کافئین: محرکی ذهنی، طبیعی و بسیار قوی می باشد که باعث هوشیاری، رفع خوابالودگی، سرحالی و شادابی و داشتن انرژی لازم برای یک روز رابه افراد می هد، یک فنجان قهوه اسپرسو که 30 میلی گرم می باشد دارای 95 میلی گرم کافئین می باشد.

تاثیر کافئین بر معده شامل تشدید انقباضات دستگاه گوارش و افزایش تولید اسید معده در افراد حساس به کافئین می شود و باعث رفلاکس معده در این افراد می شود، دانشمندان به این نتیجه رسیده ان که قهوه کافئین دار 23% بیشتر از قهوه بدون کافئین و 60% بیشتر از آب، روده بزرگ را برای دفع تحریک می کند.

2-اسیدهای موجود در قهوه اسپرسو: درست است که کافئین مقصر اصلی دردهای معده می باشد اما اسیدهای موجود در قهوه اسپرسو هم نقش اساسی دارند. اسیدهای موجود در قهوه شامل اسید کلروژنیک، آلکانویل و هیدروکسی تریپتامین می باشد که در معده موجب افزایش ترشح اسید معده می شوند و فرد دچار سوزش سر معده و یا رفلاکس می شود.

3-مواد افزودنی: تاثیر قهوه در هر فردی ممکن است متفاوت باشد اما واقعا نمی توان کافئین و اسیدهای موجود در قهوه اسپرسو را عامل اصلی ایجاد زخم معده دانست بلکه افزودنی هایی مانند شیر، خامه، شیرین کننده های مصنوعی، قند و شکر و … می توانند یکی از عوامل ایجاد ناراحتی های معده باشند، مثلا 65% مردم دنیا قادر به هضم لاکتوز نمی باشند و با خوردن این افزودنی ها دچار نفخ، اسهال یا دلدرد می شوند که در واقع عامل اصلی ماده لبنی بوده که به بدن خود رسانده نه قهوه.

قهوه بدون کافئین به جای قهوه کافئین دار:

برای کسانی که ناراحتی معده شان ناشی از مواد موجود در خود قهوه می باشد مثل کافئین و اسیدهای قهوه، با استفاده از قهوه دی کاف بجای قهوه کافئین دار می توانند از دردهای معده و سوزش در معده جلوگیری کنند اما اگر مشکل از افزودنی های لبنی و چربی باشد که در افزودنی های به قهوه وجود دارند این کار بی فایده می باشد، شما برای حفظ سلامتی و تناسب اندام خود باید قید این خوراکی های خوشمزه را بزنید! برای اطلاع از شرایط دریافت نمایندگی به سایت کافی پارس مراجعه نمایید.

قهوه اسپرسو و زخم معده

قهوه اسپرسو و زخم معده و چگونگی پیشگیری از آن:

اگر بعد از نوشیدن قهوه اسپرسو دچار دلدرد یا سوزش معده شدید می توانید با رعایت نمودن چند نکته کوچک اما مهم، شما هم از نوشیدن قهوه لذت ببرید:

1-اگر تازه شروع به قهوه خوردن نموده اید و تازه کارید بهتر است قهوه اسپرسو را جرعه جرعه بنوشید و یکباره سر نکشید.

2-از نوشیدن قهوه اسپرسو با معده خالی خودداری کنید زیرا همانطور که گفته شد اسیدهای موجود در قهوه اسپرسو می توانند برای معده خالی شما مشکل ایجاد نمایند و دچار سوزش و درد و یا رفلاکس شوید، پس اگر به اسیدهای معده حساسید آن را همراه غذا و آرام آرام یا بعد از غذا بنوشید تا معده تان آن را بهتر هضم کند.

3-اگر تلخی قهوه را نمی پسندید و تمایل به نوشیدن آن با شیر دارید اما به لاکتوز شیر گاو حساسید می توانید از شیرهای گیاهی مانند شیر سویا یا شیر بادام استفاده کنید تا لذت لازم را از قهوه خود ببرید.

4-دانه های برشته تر شده قهوه اسپرسو را برای نوشیدن انتخاب نمایید چون نسبت به دانه های قهوه کمتر برشته شده دارای اسید کمتری می باشند و در شما ایجاد زخم معده نمی کنند.

5-قهوه دم کرده سرد را برای نوشیدن انتخاب نمایید چون نسبت به قهوه داغ دارای اسید کمتری می باشند و باعث دلدرد و سوزش معده تان نمی شود. برای اطلاع از تاثیر قهوه اسپرسو بر دیابت به مجله کافی پارس سری بزنید.

در انتها باید ارتباط بین قهوه اسپرسو و زخم معده را مانند یک شمشیر دو لبه دانست، چون علاوه بر خواص و فوایدی که برای معده و سلامت گوارش شما دارد ممکن است با استفاده نابجا و رعایت نکردن  برخی نکات دچار دردهای معده و سوزش سر دل و رفلاکس شوید، پس هنگام نوشیدن قهوه اسپرسو ابتدا به بدن خود و بیماری های احتمالی که دارد فکر کنید و بعد قهوه اسپرسو مورد نظرتان را از کافی پارس انتخاب نمایید. کافی پارس تنها کافی شاپ زنجیره ای در ایران می باشد که می توانید تنوع انواع قهوه اسپرسو را در آن بچشید و روزتان را با انرژی شروع کنید.

به نوشته امتیاز دهید

5/5
جدیدترین مقالات

جدید ترین مقالات کافی پارس

ماشین اسپرسو
مقالات

همه چیز درباره ماشین اسپرسو

ماشین اسپرسو (Espresso machine) یک وسیله‌ی خاص برای تهیه‌ی قهوه است. این دستگاه با استفاده از فشار بالا، قهوه را از زبانه‌های خود عبور داده و

ادامه مطلب

هر سوالی دارید بپرسید تا مشاوران با شما تماس بگیرند

جشنواره 50% تخفیف (1 الی 11 اردیبهشت)

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

مشاوره رایگان و ثبت نام