تهران: 09202775857-09962028030/کرج:09941176993

بررسی دلایل جمع شدن آب روی دسته گروپ

افراد وقتی به اهمیت و خواص قهوه اسپرسو پی می برند و احساس نیاز به نوشیدن آن را در هر زمانی پیدا می کنند ممکن است به فکر خرید یک دستگاه اسپرسوساز خانگی بیفتند که در بازار با مارک ها، قیمت ها و قدرت ها، کاربری های کم و زیاد موجود می باشد.

خوب حالا که قهوه ساز موردعلاقتان را تهیه کردید باید آنقدر با آن قهوه دم کنید و از تجربه دوستانی که قهوه ساز دارند استفاده نمایید تا بتوانید یک شات قهوه اسپرسوی خوب درست کنید، پس اگر قهوه خوش عطر و خوش طعم می خواهید کمی نیاز به زمان و مطالعه و تجربه دارید.

بعد از مدتی به خود می آیید و می بینید که لوازم جانبی زیادی برای قهوه ساز خود و تهیه قهوه خریده اید مثل پیچر، نیدل، تمپر، لولر، ترازو، گرایندر قهوه و انواع فنجان های تک شات و دبل شات اسپرسو چینی، لعابی یا شیشه ای و دوجداره.

در این مقاله می خواهیم به بررسی یکی از مشکلات رایجی که اوایل قهوه درست کردن ممکن است زیاد با آن برخورد کنید صحبت کنیم، آن هم این است که بعد از عصاره گیری قهوه و جدا سازی دسته گروپ یا همان پورتافیلتر، تفاله قهوه (کیک قهوه) داخل بسکت را خیس ببینید و یا بدتر از آن رویش پر آب باشد! پس اگر اسپرسوساز در منزل دارید و با جمع شدن آب روی دسته گروپ مواجه شده اید با کافی پارس تا انتهای مقاله همراه باشید.

جمع شدن آب روی دسته گروپ

دلایل اصلی جمع شدن آب روی دسته گروپ:

1-کم ریختن قهوه و جمع شدن آب روی دسته گروپ:

دلیل اول یا اصلی این اتفاق می تواند کم بودن حجم قهوه ای باشد که برای تهیه اسپرسو استفاده کرده اید، به همین دلیل اگر می خواهید حرفه ای کار کنید باید دانه قهوه یا پودر قهوه را قبل از دم آوری و ریختن داخل بسکت هدگروپ با ترازوهای دیجیتال و حساس وزن کنید، کلا مقدار قهوه آسیاب شده ای که باید برای درست کردن یک شات اسپرسو استفاده می شود بین 7 الی 10 گرم است که با توجه به ذائقه شما و انتظارتان از طعم قهوه می تواند کم و زیاد باشد.

اما معمولا برای تک شات به 9 گرم قهوه عربیکا یا قهوه روبوستا یا میکسی از هر دو نیاز دارید و اگر خواستید آن را دوبل کنید مسلما گرماژ قهوه هم دو برابر خواهد شد، چیزی بین 14 تا 20 گرم و بطور معمول 18 گرم قهوه، هروقت که پودر قهوه شما کمتر از میزان استانداردی باشد که گفته شد فاصله ای بین سابه قهوه (میزان آسیاب دانه قهوه و ساز دانه ها) و پرتافیلتر ایجاد می شود که بهترین فضا برای جمع شدن آب داخل آن می باشد.

جمع شدن آب روی دسته گروپ

2-ریز بودن آسیاب قهوه و جمع شدن آب روی دسته گروپ:

اگر پودر قهوه ای که تهیه می کنیم بیش از اندازه ریز باشد باعث می شود به دستگاه اسپرسوساز بیش از حد فشار بیاید و دستگاه توانایی عصاره گیری و خارج کردن آب را از لابلای پودر قهوه فشرده شده نداشته باشد که در نهایت نه تنها قهوه ای نخواهیم داشت بلکه امکان خراب شدن دستگاه هم پیش می آید همچنین باعث جمع شدن آب روی دسته گروپ می گردد.

اندازه دانه قهوه برای دستگاه اسپرسوساز یا همان اسپرسو چیزی بین دانه نمک و آرد می باشد و یادتان باشد قهوه ای که کاملا شبیه آرد آسیاب شده باشد اصلا مناسب استفاده برای اسپرسوساز نمی باشد و برای قهوه ترک مناسب می باشد و اگر دیدید قهوه آماده شده به صورت قطره ای و چکه ای خارج می گردد و روان نیست و سرور صدای زیادی از دستگاه می شنوید باید به اندازه های پودر قهوه تان دقت نمایید.

اگر در منزل قهوه را آسیاب نمی کنید و آن را بصورت پودر شده می خرید معمولا فروشنده از شما می پرسد که قهوه را برای چه دستگاه یا چه نوع قهوه ای نیاز دارید و بر اساس آن درجه آسیابش را تنظیم می کند.

جمع شدن آب روی دسته گروپ

3-تمپ کردن زیاد پودر قهوه و جمع شدن آب روی دسته گروپ:

بعد از اندازه گیری قهوه مورد نیاز آن را داخل بسکت پرتافیلتر می ریزید و با تمپر عمل تمپینگ یا تمپ کردن یا فشرده سازی پودر قهوه را انجام می دهید که این کار یک عمل حرفه ای و تجربی به شمار می آید و بر اثر مرور زمان و آزمون و خطا آن فشاری را که باید وارد کنید را پیدا می کنید، برای تمپ کردن پودر قهوه اسپرسو  به طور استاندارد باید فشاری در حدود 10 الی 14 کیلوگرم را به صورت افقی وارد نمایید.

اگر مقدار فشار بیش از اندازه باشد هم قهوه اسپرسو می سوزد یا در اصطلاح قهوه اور می شود (از طعم و بوی بدی که پیدا می کند آن را می فهمید) و هم آب به راحتی از لابلای پودر قهوه داخل بسکت عبور نخواهد کرد و باعث خیس شدن قهوه و جمع شدن آب روی دسته گروپ می گردد.

جمع شدن آب روی دسته گروپ

4-قدرت کم دستگاه اسپرسوساز و جمع شدن آب روی دسته گروپ:

یکی از دلایل جمع شدن آب روی دسته گروپ قدرت کم دستگاهیست که دارید و کاری از دست شما برای رفع این مشکل بر نمی آید، در واقع برای تهیه قهوه اسپرسو، دستگاه اسپرسوساز باید حدود 9 الی 15 بار فشار تولید نماید، درست است که روی بیشتر دستگاه های اسپرسوساز هک شده که فشار 15 بار تولید می کنند ولی در تمام برندها این قضیه حقیقت ندارد و معمولا چیزی کمتر از آنی است که روی دستگاه نوشته شده است.

در کل هم دستگاه های اسپرسوساز خانگی به خاطر قدرت پایین تری که نسبت به اسپرسوسازهای صنعتی و کافی شاپی دارند، توان عبور همه آبی که تحت فشار قرار داده اند را ندارند و معمولا با مشکل خیس ماندن تفاله قهوه و عصاره گیری نادرست قهوه مواجه می شوید.

جمع شدن آب روی دسته گروپ

5-طراحی بسکت پرتافیلتر و جمع شدن آب روی دسته گروپ:

سبدهای پرتافیلتر به دو دسته کلی تحت فشار و بدون فشار تقسیم می شوند، در بسکت های تحت فشار شما با یک یا حداکثر سه سوراخ برای خروج قهوه مواجه هستید که برای عصاره گیری بهتر و داشتن کرمای بیشتر اسپرسو استفاده می گردد این در حالیست که بسکت های بدون فشار تعداد سوراخ های خروجی بسیار زیادی دارند.

وقتی که از سبد تحت فشار برای تهیه اسپرسو استفاده نمایید نتیجه آن یک شات قهوه اسپرسو با کرمای قهوه ضخیم تر و عصاره گیری مناسب تر خواهد بود چون این عملیات با تاخیر و فشار بیشتری که این سبدها در موقع عصاره گیری ایجاد می کنند باعث می شود قهوه بهتری داشته باشید.

درست است که این نوع بسکت قهوه بهتری ارائه می دهد اما بدلیل فشار زیادی که برای خروج قهوه نیاز دارد باعث جمع شدن آب روی دسته گروپ و خیس ماندن قهوه می گردد ،این در حالیست که در بسکت های بدون فشار این اتفاق خیلی کمتر می افتد؛ پس می توانید با توجه به سایز دسته گروپ خود بسکت مورد علاقتان را تهیه فرمایید و آن را تعویض کنید.

جمع شدن آب روی دسته گروپ

در انتهای مقاله باید گفت که اگر هم آب روی بسکت باقی بماند و یا کیک قهوه تان بعد از عصاره گیری خیس بماند تأثیر زیادی در طعم و عطر قهوه ندارد و شما می توانید با توجه به کیفیت دانه قهوه ای که تهیه می کنید، نوع رست قهوه، توجه به اندازه آسیاب کردن آن و درست تمپ کردنش با مشکل جمع شدن آب روی دسته گروپ کنار بیایید.برای اطلاع از شرایط دریافت نمایندگی کافی پارس به سایت مراجعه نمایید.

به نوشته امتیاز دهید

5/5
جدیدترین مقالات

جدید ترین مقالات کافی پارس

نژاد های اصلی قهوه
مقالات

نژاد های اصلی قهوه

قهوه عربیکا و قهوه روبوستا نژاد های اصلی قهوه هستند هر یک از این دو گونه، ویژگی‌ها و خصوصیات منحصر به فردی دارند که در زیر

ادامه مطلب
اکسسوری‌ های باریستا
مقالات

اکسسوری‌ های باریستا و کافه

اکسسوری‌ های باریستا به مجموعه‌ای از ابزارها و وسایلی اطلاق می‌شود که برای تهیه و سرو قهوه به کار می‌روند.اکسسوری‌ های باریستا به او کمک

ادامه مطلب
فواید قهوه
آموزش‌ها

فواید قهوه چیست؟

قهوه، از گذشته‌های دور تا به امروز جزء محبوب‌ترین نوشیدنی‌های جهان است که به دلایل متعددی مورد توجه افراد قرار گرفته است. علاوه بر طعمی

ادامه مطلب
زیرگونه‌های قهوه
مقالات

منظور از زیرگونه‌های قهوه چیست؟

زیرگونه‌های قهوه تنوع زیادی در دنیای قهوه ایجاد کرده‌اند و هر کدام با ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود، تجربیات متفاوتی را برای علاقه‌مندان به قهوه فراهم می‌کنند.

ادامه مطلب
تفاوت لاته و کاپوچینو
مقالات

تفاوت لاته و کاپوچینو

لاته و کاپوچینو دو نوع محبوب قهوه هستند که هر کدام با ترکیب‌های مختلفی از قهوه اسپرسو و شیر تهیه می‌شوند. با این حال، این

ادامه مطلب

هر سوالی دارید بپرسید تا مشاوران با شما تماس بگیرند

جشنواره 55% تخفیف (از 1 الی 12 مرداد ماه )

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

مشاوره رایگان و ثبت نام