تهران: 09202775857-09962028030/کرج:09941176993

اسپرسوساز

معرفی قطعات دستگاه اسپرسوساز

شما هم ممکن است آنقدر طرفدار قهوه خوردن باشید که یک دستگاه اسپرسوساز خانگی برای آشپزخانه منزلتان یا شرکت خود تهیه کنید، مسلما ابتدا کمی کار کردن با آن سخت است اما بعد از مدتی استاد درست کردن قهوه اسپرسو می شوید.

دستگاه‌ های اسپرسوساز انواع مختلف و تجهیزات و قطعات خاص خود را دارند اما برخی از خصوصیات و قطعات اصلی آنها با هم یکی هستند؛ اگر شما هم یک دستگاه اسپرسوساز خریده اید پیشنهاد می گردد تا این محتوا را که در آن به معرفی قطعات دستگاه اسپرسوساز می پردازیم تا انتها بخوانید و با آنها آشنا شوید، حتما برایتان جالب خواهد بود،کافه پارس، تنها کافی شاپ زنجیره ای در ایران را همراهی کنید.

اسپرسوساز

دستگاه اسپرسوساز چیست؟  

اسپرسوساز دستگاهی است که آب داغ را با فشار زیادی از لابلای پودر قهوه عبور می‌دهد و پس از دم آوری، نوشیدنی با اصالت ایتالیایی به نام اسپرسو را آماده عصاره گیری می کند، این نوشیدنی را می‌توان به همان شکل اولیه (پرمصرف ترین نوع قهوه می باشد) که از دستگاه تولید می‌شود نوشید و یا از آن بعنوان پایه‌ای برای انواع نوشیدنی‌هایی مثل کاپوچینو، لاته و … به کار برد.

قطعات دستگاه اسپرسوساز:

داشتن شناخت از اجزای دستگاه اسپرسوساز به اندازه دانستن نحوه کار با آن مهم است چون این شناخت می‌تواند در عیب یابی و حتی تعمیر آن به شما کمک کند؛ در بیشتر دستگاه‌ های اسپرسو آب گرم از منبع آب خارج می شود، از طریق پمپ وارد دیگ بخار شده و سپس از طریق هدگروپ یا همان نازل بخار، از دستگاه خارج می‌شود. اکثر دستگاه‌های اسپرسوساز حتی با برندهای مختلف دارای قطعات مشترکی هستند که در ادامه به معرفی و بررسی نحوه کار آنها می‌پردازیم:

1-منبع آب اسپرسوساز:

یکی از مهم ‌ترین قطعات دستگاه اسپرسوساز منبع آب آن می باشد، بعضی از اسپرسوساز های خانگی آب را از اتصال لوله کشی به یک منبع آب جداگانه تأمین می‌کنند اما بیشتر آنها که برای تهیه انواع اسپرسو طراحی شده‌اند مجهز به منبع آب و نشانگر سطح آب می باشند این در حالیست که برای دستگاه‌ های اسپرسوساز صنعتی که برای کافی شاپ ها و رستوران ها و هتل ها که باید توانایی تولید صدها نوشیدنی در روز را داشته باشند.

یک منبع آب ثابت، بسیار ضروری است، به همین خاطر این دستگاه ‌ها با لوله کشی به سیستم‌های تصفیه کننده وصل می‌شوند، بعضی از اسپرسوساز ها هم بصورت ترکیبی ساخته شده اند و هم دارای منبع داخلی هستند و هم توانایی استفاده از مخزن خارجی را دارند.

اسپرسوساز

2-پمپ اسپرسوساز:

پمپ آب در میان دیگر اجزای دستگاه اسپرسوساز حکم قلب دستگاه را دارد، اهمیت این قطعه از آنجایی است که پمپ آب فشار لازم برای عبور از میان دانه‌های ریز قهوه را به آب اضافه می کند، یعنی اگر آب داغ بخواهد از میان دانه‌های قهوه عبور کند باید فشار آن چیزی در حدود ۹ بار باشد و پمپ آب، فشار آب خروجی از منبع آب را به این حد می‌رساند.

امروزه اکثر دستگاه‌های مدرن اسپرسو از پمپ‌های برقی بهره می‌برند، در طراحی قطعات دستگاه اسپرسوساز خانگی نیز اغلب از پمپ‌های الکتریکی لرزشی یا چرخشی استفاده می‌شود؛ در مجله کافی پارس مقاله طرز تهیه قهوه اسپرسو در خانه را ببینید و بخوانید.

3-دیگ بخار اسپرسوساز:

دیگ بخار را می‌توان یکی از حساس‌ترین و دقیق‌ترین قطعات اسپرسوساز دانست چون وظیفه اش تنظیم شدت فشار، دما و گرمای آب می باشد و در تهیه قهوه اسپرسو، حتی تغییراتی کوچک در دمای آب می‌تواند بر کیفیت آن تأثیر بگذارد. برخی از عناصر گرمایشی ساده، همانند قطعاتی که در دستگاه‌های اسپرسوساز کوچک و ارزان قیمت به کار می‌روند، توسط ترموستات به دمای معینی کالیبره می‌شوند.

اما این تجهیزات، کنترل دما توسط کاربر را محدود کرده و ممکن است گاهی اوقات آنها را در تهیه مداوم نوشیدنی دچار مشکل کند؛ برای کنترل دقیق دما، از دیگ ‌های بخار مجهز به PID و سیستم کنترل دمای دیجیتال که به کاربر امکان می‌دهد تا دمای مورد نظر خود را تنظیم کند (و دستگاه نیز آن دما را با واریانس کم حفظ می‌کند) استفاده می گردد.

4-نازل بخار اسپرسوساز:

تهیه اسپرسو، فقط یکی از کارهایی است که اسپرسوساز انجام می دهد و از دیگر قابلیت ‌های مهم دیگرش تهیه کف یا فوم شیر است که از آن برای تهیه کاپوچینو یا انواع لاته استفاده می شود؛ دستگاه‌های اسپرسوساز، برای تهیه کف شیر به نازل بخار نیاز دارند به همین خاطر نازل بخار نیز در شمار کاربردی‌ترین اجزا قرار گرفته ‌است،.

برای تولید بخار، آب درون دستگاه باید به جوش آمده و سپس بخار از نازل بیرون بیاید. از سوی دیگر، انواع قهوه در دمایی کمتر از نقطه جوش آب، تهیه می گردند، بنابراین دستگاه ‌های اسپرسو باید بتوانند مشکل نگه داشتن آب در دمای جوش برای خروج از نازل بخار و دم کردن قهوه اسپرسو در دمای پائین‌تر را حل کنند.

اسپرسوساز

5-روکش لوله بخار اسپرسوساز:

این روکش برای جلوگیری از خروج بیهوده بخار و همچنین تمیز و سالم نگه داشتن نوک نازل بخار به کار برده می‌شود. پیشنهاد می گردد مقاله فواید و خواص قهوه اسپرسو برای مردان را درسایت پارس کافه حتما مطالعه نمایید.

6-هدگروپ اسپرسوساز:

هدگروپ یکی از قطعات دستگاه اسپرسوساز و در واقع ایستگاه آخر حرکت آب در دستگاه می باشد، همه هدگروپ‌ها، شامل چهار قسمت اصلی و اساسی هستند: پرتافیلتر، جایی برای قفل کردن پرتافیلتر، راهی برای فعال کردن پمپ و مسیری برای انتقال آب از دیگ به پرتافیلتر

7-تمپر قهوه اسپرسوساز:

برای درست کردن قهوه اسپرسوی ایده آل باید ابتدا دانه‌های قهوه به خوبی فشرده شوند که این کار با یکی از قطعات دستگاه اسپرسوساز به نام تمپر انجام می‌شود؛ برای فشرده سازی یا همان تمپ کردن قهوه باید ابتدا پودر قهوه را با پیمانه در محفطه قهوه پرتافیلتر بریزید بعد سطح آن را صاف کنید.

حالا وقت فشار دادن با تمپر است که در حدود 13 کیلو می باشد و نباید بیشتر یا کمتر ازین مقدار باشد چون فشردگی بیش از اندازه پودر قهوه، عبور آب از میان آنها سخت می شود و باعث بد طعم شدن و سوختن قهوه می گردد و اگر فشار کمتر از حد وارد کنیم نیز قهوه آبکی و  بی مزه خواهیم داشت و این یعنی پودر قهوه بخوبی عصاره گیری نشده است.

8-پرتافیلتر یا فیلتر اسپرسوساز:

پرتافیلتر نام یکی دیگر از اجزای دستگاه اسپرسوساز می باشد که شامل یک سبد برای پودر قهوه و فیلتری فلزی می باشد که درون یک دسته قرار می‌گیرند؛ پرتافیلترها با توجه به نوع و کاربری دستگاه، سایزهای متفاوتی دارند اما دو مدل از آنها با قطر ۵۳ میلی‌متر و ۵۸ میلی‌متر جزو متداول ‌ترین نمونه‌ها می باشند.

پرتافیلتر ۵۸ میلی‌متری رایج‌ترین سایز برای دستگاه‌های اسپرسو حرفه‌ای و کافی شاپی می باشند و به جز این تفاوت دیگری بین این دو سایز وجود ندارد چون هر دوی آنها هنگام تهیه نوشیدنی، میزان مناسبی از قهوه استفاده می کنند و اسپرسویی عالی و با کیفیت را عصاره گیری می نمایند.

اساسی ‌ترین نکته که درهنگام خرید پرتافیلتر ۵۳ یا ۵۸ میلی‌متری باید به آن دقت کنید، سایز پرتافیلتر متناسب با دستگاه اسپرسوساز شماست چون اگر شما سبد ۵۳ میلی‌متری را بجای سبد ۵۸ میلی‌متری بگذارید به ظاهر دستگاه دچار مشکل نمی‌شود ولی تمپر دستگاه نمی تواند فشرده سازی قهوه را بخوبی و یکنواخت انجام دهد. برای اطلاع از شرایط دریافت نمایندگی به سایت کافی پارس مراجعه نمایید.

9-بورد اسپرسوساز:

بورد دستگاه اسپرسوساز یکی از اجزای الکترونیکی است که روی آن تعبیه شده و توانایی این را دارد تا تمامی کارهایی که کاربر به صورت دستی برای تهیه قهوه باید انجام دهد را به صورت کاملاً خودکار به عهده بگیرد، البته این قطعه الکترونیکی باید بتواند تمامی مراحل تولید قهوه اسپرسو را بدون کوچک‌ترین خطا پیش ببرد؛ ناگفته نماند که همه دستگاه های اسپرسوساز دارای این قطعه نمی باشند.

اسپرسوساز

قطعات یدکی اسپرسوساز:

اگر یک دستگاه اسپرسوساز دارید باید علاوه بر شناخت قطعات دستگاه با قطعات یدکی آن نیز آشنایی داشته باشید تا در هنگام بروز مشکل برای دستگاهتان، قادر به تشخیص و تهیه قطعه یدکی لازم باشید؛ برخی از قطعات یدکی دستگاه اسپرسوساز عبارتند از:

1-واشرها

2-خروجی پرتافیلتر

3-میکروسوئیچ

4-لوله‌های هیدرولیک مسی

5-فنرها

6-کابل‌های اتصال

7-فیلترها

8-نشانگرهای سطح آب

9-شیر آب و بخار

10-نازل بخار

11-سوپاپ‌ها

12-دسته‌ها و دستگیره‌ها

13-قسمت‌های مختلف بدنه

14-کاردریج المنت گرما

15-موتورها

16-شاور و جا شاوری

17-شیر برقی

18-برچسب‌ها و اتکیت‌ها

19-صفحات

20-ترموستات

21-سنسورها

22-سینی‌ها

23-پمپ‌ها

24-بویلر

25-سبدهای پرتافیلتر

26-اورینگ

27-المنت‌های هدگروپ و بویلر

28-بورد

29-تاچ پد

30-پایه‌ها

در انتها باید گفت که اگر فکر می کنید نمی توانید مشکل دستگاهتان را تشخیص دهید و یا اگر آن را دستکاری کنید بجای اینکه درستش نمایید خرابترش می کنید، بهتر است آن را به یک متخصص تعمیرکار دستگاه اسپرسوساز بسپرید و معمولا می توانید از همان جایی که آن را خریده اید راهنمایی بگیرید.

همچنین با مایع جرم گیر مخصوص دستگاه اسپرسوساز هرچند وقت یکبار به تمیز کردن  آن بپردازید و با آن  خوب رفتار کنید تا بتوانید سال های سال از آن استفاده نمایید. شما می توانید مدرن ترین تجهیزات کافه در شعب کافی پارس را ببینید و از نوشیدن انواع قهوه در کافه پارس لذت ببرید.

به نوشته امتیاز دهید

5/5
جدیدترین مقالات

جدید ترین مقالات کافی پارس

ماشین اسپرسو
مقالات

همه چیز درباره ماشین اسپرسو

ماشین اسپرسو (Espresso machine) یک وسیله‌ی خاص برای تهیه‌ی قهوه است. این دستگاه با استفاده از فشار بالا، قهوه را از زبانه‌های خود عبور داده و

ادامه مطلب

هر سوالی دارید بپرسید تا مشاوران با شما تماس بگیرند

جشنواره 50% تخفیف (1 الی 11 اردیبهشت)

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

مشاوره رایگان و ثبت نام