تهران: 09202775857-09962028030/کرج:09941176993

قهوه یونانی

قهوه یونانی و طرز تهیه آن

وقتی به کافی شاپ می روید تا ساعتی را به دور از شلوغی بیرون و استرس کار تنها یا با دوست و همکار خود بگذرانید دوست دارید هربار یک آیتم جدید از منو را سفارش دهید و مزه کنید، یکی از قهوه هایی که اخیرا در منوها می توانید ببینید قهوه یونانی می باشد که در این مقاله درباره آن و طرز تهیه اش خواهیم گفت.

یکی از ویژگی های مهم قهوه یونانی نوشیدن آن با تفاله های خود قهوه می باشد و به همین خاطر این قهوه جزو نوشیدنی های قوی به شمار می رود که بصورت تیره و تلخ نوشیده و سرو می گردد ولی خیلی ها حتی در یونان مقدار زیادی شکر به آن اضافه می کنند. با کافی پارس تنها کافی شاپ زنجیره ای در ایران تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

تاریخچه قهوه یونانی:

قهوه یونانی نوعی قهوه دمی است که در همه نقاط یونان می توانید آن را پیدا کنید، در واقع این قهوه از فرهنگ این کشور جدایی‌ناپذیر است و اکثرا توریست هایی که به یونان می روند عاشق عطر و طعم ناب آن می‌ گردند؛ اما در مورد روش درست کردن این قهوه چون خیلی شبیه به قهوه ‌های مناطق اطرافش (مثل ترکیه) می باشد درباره منشأ اصلی آن نیز اختلاف ‌هایی وجود دارد.

ماجرا از آنجایی آغاز می‌شود که ترکیه و سایر منطقه های بالکان، قفقاز، خاورمیانه و آفریقای شمالی نیز ادعای تهیه این نوشیدنی را داشتند، این موضوع معمولا تحت تاثیر روابط سیاسی بین کشورها قرار گرفته است مثلا کشور ترکیه در سال ۱۹۷۴ به قبرس حمله کرد و روابط مابین یونان و ترکیه را خراب کرد و همین اتفاق باعث تغییر نام قهوه ترک به قهوه یونانی بود.

قهوه یونانی

تفاوت قهوه ترک و قهوه یونانی:

تفاوت قهوه یونانی با قهوه ترک در میزان اضافه کردن شیر و شکر به آن است، روش تهیه قهوه یونانی خیلی ساده است، درواقع می توان گفت همان قهوه ترک می باشد با این تفاوت که شیر و یک حبه قند یا کمی شکر در تهیه آن اضافه می‌شود و همچنین برای سروش یونانی ‌ها از شات اسپرسویی که کوچک ‌تر از فنجان قهوه ترک است استفاده می‌نمایند. پیشنهاد می گردد مقاله جالب قهوه یزدی را در مجله کافی پارس مطالعه و به دوستان خود پیشنهاد دهید.

مواد لازم برای تهیه قهوه یونانی:

1-پودر قهوه (در حد آرد باید آسیاب شود)

2-شکر (مقدارش می تواند کاملا متفاوت باشد)

3بریکی Briki  (در صورت عدم دسترسی از جذوه یا قهوه جوش معمولی استفاده می شود)

نکته: گفتیم که قهوه یونانی نوشیدنی ای قوی می باشد که با کف در قسمت بالا و تفاله های قهوه آسیاب شده در کف فنجان سرو می گردد، بنابر این اگر قهوه جوش یونانی یا بریکی داشته باشید حتما بهتری خواهید داشت چون بریکی به خاطر داشتن لبه باریک و کف پهن موجب پیدایش کف به اندازه و مناسبی روی قهوه می شود که به طعم آن کمک می کند ولی اگر به این قهوه ساز دسترسی ندارید آنوقت به سراغ جذوه یا قهوه جوش معمولی بروید.

4-آب سرد (آب باید خیلی سرد باشد حتی گاهی اوقات بعضی از مکعب هاب کوچک یخ نیز استفاده می کنند، دقت کنید مقدار آبی که مصرف می شود باید قابل اندازه گیری باشد) اگر طرز تهیه قهوه ترک را بدانید حتما متوجه تشابه طرز تهیه این دو قهوه می شوید.

به همین دلیل یونانی ها تصمیم گرفتند که تغییری برای تفاوت در روش تهیه این قهوه ایجاد کنند و به بجای افزودن آب، بیشتر کافه های یونان از شیر استفاده می نمایند و یک قاشق پودر قهوه تازه را با یک فنجان کوچک و مقداری شکر مخلوط می کنند و داخل بریکی میریزند و دم می کنند.

طرز تهیه قهوه یونانی در 6 مرحله:

1-اضافه کردن شیر:

میزان شیر مورد احتیاج (تقریباً یک ‌چهارم لیوان به ازای هر فنجان قهوه) را در بریکی، جذوه یا ایبریک یا قهوه جوش مسی یا آلومینیومی می‌ریزیم یعنی اگر چهار فنجان قهوه می‌خواهید تقریباً باید یک لیوان شیر باید به آن بیافزایید.

نکته: فراموش نشود که برای دقیق بودن میزان شیر مورد نیاز برای حتماً از خود فنجان قهوه ‌خوری یونانی استفاده نمایید.

2-اضافه کردن قهوه و شکر:

شکر را می‌توانید همزمان با دم کردن قهوه مستقیما و در ترکیب با هم به شیر اضافه نمایید، با اضافه کردن شکر هفت سبک اصلی قهوه یونانی را ایجاد می نمایید؛ یونانی‌ها به ازای هر مقدار شکر که موقع درست کردن قهوه اضافه می کنند نام های مختلفی روی قهوه یونانی گذاشته‌اند که برای اطلاعات بیشتر بعضی از نام ها و میزان شکر مصرفی را می‌گوییم:

Sketos: پودر قهوه خالص، تلخ، بدون قند یا شکر

varis: دو سوم قاشق چای ‌خوری پودر قهوه و دو سوم قاشق چای ‌خوری شکر

elafris: یک قاشق چای ‌‌خوری پودر قهوه و یک قاشق چای ‌خوری شکر

glykos: یک قاشق چای ‌خوری پودر قهوه و دو قاشق چای خوری شکر (قهوه ای نسبتاً شیرین)

Vary glykos: سه قاشق چای‌ خوری پودر قهوه و سه قاشق چای ‌خوری شکر (قهوه ای بسیار شیرین)

Ne ke ohi: یک قاشق چای‌ خوری پودر قهوه و یک دوم قاشق چای ‌خوری شکر

Metrios: به ازای هر قاشق چای ‌خوری پودر قهوه یک قاشق چای‌ خوری شکر (قهوه ای با شیرینی نسبی در حدی که فقط تیزی قهوه را بگیرد)

Kee-vrah-stohss: این مدل بیشتر از یک ‌بار جوشانده می‌شود و کف ندارد.

هرکدام از مراحل بالا را که تمایل دارید و برایتان مناسب است می‌توانید انتخاب و به شیر اضافه کنید و با هم مخلوط کنید؛ اصلا نگران کم یا زیاد بودن شیرینی قهوه خود نباشید، کاملاً سلیقه‌ای است و بالاخره بعد از امتحان این هفت مدل متوجه می شوید که کدام یک برای شما مناسب ‌تر می باشد.

قهوه یونانی

3-بریکی، جذوه یا ایبریک را روی حرارت قرار دهید:

بریکی، جذوه یا ایبریک را روی شعله مستقیم با حرارت متوسط رو به کم بگذارید و مدام هم بزنید تا شکر و پودر قهوه کامل مخلوط شوند بعد از مدتی از هم زدن متوقف کنید و صبوری کنید تا روی آن حباب ایجاد گردد. محتوای آداب نوشیدن قهوه در کشورهای مختلف را که بسیار هم جالب می باشد حتما در سایت کافی پارس مطالعه نمایید.

4- تشکیل کف قهوه:

اجازه دهید تا کف قهوه یا همان کائیماکی روی قهوه درست شود (زمانی که قهوه هم زده‌ شده، حرارت می‌بیند و به نقطه‌ جوش نزدیک می‌شود کف قهوه کم کم شروع به ایجاد شدن کرده، قهوه یونانی کم‌کم شروع به ایجاد شدن کرده بیشتر می‌شود.

نکته: چون مقدار کمی شیر برای قهوه مصرف کرده‌اید و همین موضوع باعث شده که جذوه شما خیلی زود جوش بیاید پس قبل از این که قهوه سر برود آن را از روی شعله بردارید تا مجبور به پاک نکردن ته ‌دیگ چسبیده از ته جذوه را بزور بشویید.

5-سرو قهوه:

سرو کردن قهوه در یونان و نوشیدن آن آداب خاصی دارد پس اگر می‌خواهید مثل یک یونانی اصیل عمل کنید باید به این نکات توجه داشته باشید، ابتدا از یک قاشق برای پخش کردن کف قهوه در فنجان ‌ها استفاده کنید، سپس قهوه را در فنجان‌ها بریزید.

نکته: هنگام سرو این قهوه دقت کنید باید حتماً یک لیوان بزرگ آب به همراه کیک، شیرینی و یا مقداری کوکی کنار آن قرار دهید.

قهوه یونانی

اجزا اصلی قهوه یونانی:

قهوه یونانی از 3 قسمت تشکیل شده است:

1-کف ایجاد شده روی قهوه

2-قهوه میانی

3-لرد یا تفاله ‌هایی که در کف بریکی قرار می‌ گیرند

به همین خاطر در یونان نوشیدن این قهوه ممکن است تا دو ساعت هم به درازا می کشد، بنابر این اگر می‌خواهید تجربه نوشیدن یک قهوه یونانی به بهترین شکل ممکن را داشته باشید، به موقع و به ‌آرامی در کنار دوستان و خانواده موقعی ‌که از گفت ‌و گو لذت می‌برید آن را بنوشید.

فهمیدیم که در واقع قهوه یونانی همان قهوه ترکی می باشد که به جای آب از شیر برای درست کردن آن استفاده می شود و آن را با شیرینی هایی مثل کوکی مصرف می کنند. چون ترکیب قهوه با شیر باعث می شود که برای استفاده در میان وعده ها گزینه بسیار مناسبی شود و به همین خاطر مصرف آن با شیرینی ها و کلوچه هایی مثل کوکی طعمی بسیار دلچسب دارد.

سرو قهوه یونانی:

اگر هم تمایل دارید می توانید قهوه یونانی را بدون شیر سرو کنید، باید گفت که بعد از درست شدنش باید این قهوه را بصورت داغ و با یک لیوان آب خنک همزمان و به صورت جرعه جرعه بنوشید.

امیدواریم ازین آموزش لذت برده باشید و آن را تهیه کنید و از نوشیدن آن لذت ببرید، همچنین با شرکت در کلاس های آموزش باریستایی کافی پارس شرکت کنید و یک باریستای حرفه ای شوید.

به نوشته امتیاز دهید

5/5
جدیدترین مقالات

جدید ترین مقالات کافی پارس

ماشین اسپرسو
مقالات

همه چیز درباره ماشین اسپرسو

ماشین اسپرسو (Espresso machine) یک وسیله‌ی خاص برای تهیه‌ی قهوه است. این دستگاه با استفاده از فشار بالا، قهوه را از زبانه‌های خود عبور داده و

ادامه مطلب

هر سوالی دارید بپرسید تا مشاوران با شما تماس بگیرند

جشنواره 50% تخفیف (1 الی 11 اردیبهشت)

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

مشاوره رایگان و ثبت نام