تهران: 09202775857-09962028030/کرج:09941176993

آموزش طرز تهیه قهوه سایفون + ویدیو آموزشی

روز بروز با تجهیزات جدیدی در زمینه قهوه و قهوه سازی مواجه می شویم و محققان و دانشمندان هم دستگاه های قهوه سازی درست می کنند که مصرف  برق کمتر و شکل و شمایلی مدرن و زیبا داشته باشند. یکی ازین قهوه سازها قهوه ساز سایفون یا قهوه ساز خلأ از پرطرفدارترین و زیباترین قهوه ساز های دنیای مدرن است زیرا علاوه بر اینکه می توان با آن قهوه تهیه کرد. همچنین می توان به عنوان وسیله ای تزیینی برای آشپزخانه مورد استفاده قرار گیرد.

قهوه ساز سایفون که به آن قهوه ساز وکیوم پات (Vacuum Coffee Maker) هم گفته می شود از اولین قهوه ساز هایی است که با شروع موج سوم قهوه وارد صنعت قهوه شد. با کافه پارس بزرگترین فروشگاه زنجیره ای کافه همراه باشید.

طرز تهیه قهوه با سایفون

برای تهیه قهوه دمی با سایفون، مراحل زیر را دنبال کنید:

۱. آماده‌سازی قهوه:

  • قهوه مورد نظر را به دلخواه خرد یا آسیاب کنید. برای قهوه دمی، معمولاً استفاده از قهوه‌ی تازه آسیاب‌شده توصیه می‌شود.

۲. پر کردن مخزن سایفون:

  • ابتدا آب را در دستگاه سایفون بریزید، حدود ۲/۳ از ظرف آب سایفون را پر کنید.
  • مقدار مورد نیاز از قهوه را در بالای فیلتر سایفون قرار دهید.

۳. نصب و گرم کردن:

  • قسمت پایینی دستگاه سایفون را روی شعله گاز یا منبع حرارتی دیگر قرار دهید.
  • ظرف را با فیلتر و قهوه روی بالای ظرف آب بر روی قسمت پایینی قرار دهید.

۴. مشاهده‌ی آب:

  • وقتی آب در ظرف سایفون گرم شده و شروع به جلوگیری از ورود به بالای قهوه می‌کند، می‌توانید به مرحله‌ی بعدی بروید.

۵. انتقال قهوه:

  • وقتی آب به بالای فیلتر رسید، با کمی توجه، ظرف فلزی را بردارید و آن را از آب جدا کنید.

۶. مزه‌دهی و سرو:

  • قهوه دمی را در فنجان‌هایی بریزید و به همراه شکر یا خامه، به دلخواه مزه‌دهی کنید.
  • قهوه را نوشیدنی خودتان لذت بخش کنید!

همچنین، بهتر است قبل از شروع فرآیند، دستگاه سایفون خود را بررسی کرده و مطمئن شوید که درست و سالم کار می‌کند.

قهوه ساز سایفون

تاریخچه قهوه ساز سایفون:

امروزه قهوه ‌ساز سایفون را در بیشتر کافه ‌ها و فروشگاه ‌های تجهیزات قهوه می توانیم ببینیم اما سایفون به ‌تازگی مد نشده است، سایفون روشی است که چند صد سال قبل برای دم کردن قهوه استفاده می‌کردند و ناگهان دوباره به کافه‌ ها و خانه ‌ها برگشت.

ایده این نوع از دم آوری به اوایل دهه ۱۸۰۰ میلادی برمی‌گردد وقتی که مردم به این نتیجه رسیده بودند که جوشاندن قهوه باعث تغییر طعم آن می‌ گردد و دم کردن قهوه با استفاده از فشار بخار و خلأ را بعنوان روشی جایگزین آزمایش‌کردند.

-اولین قهوه ساز سایفون در اروپا متولد شد و اولین بار در دهه1830 شرکت آلمانی لوئِف آن را تولید کرد. در سال‌ های بعد چند اختراع دیگر برای بهبود طراحی لوئِف ثبت کردند اما تنها در سال 1841 بود که مادام واسیو از شهر لیون فرانسه اختراعی را به نمایش گذاشت، این اختراع دارای دو حباب شیشه‌‌ای روی هم بود که یک قاب آنها را نگه داشته بود.

ظاهری زیبا که تاجی فلزی در بالا داشت و دارای شیری بود که با آن قهوه از قسمت پایین در فنجان ها سرو می شد. ظاهر لوکس این قهوه ‌ساز نشان می داد که برای سالن غذاخوری هتل‌ها یا اتاق پذیرایی منازل طراحی شده است نه آشپزخانه و این اولین سایفونی بود که به‌صورت تجاری تولید شد.

-حدوداً هم دوره با مادام واسیو، مخترعی اسکاتلندی به نام ناپیر هم نمونه ای از یک سایفون را ساخت؛ برخلاف مادام واسیو، ناپیر هیچ وقت اختراع خود را ثبت نکرد اما سایفون وی برای چند سالی معروف بود و در سال ۱۸۵۶ به خاطر نمایش قهوه ‌ساز سایفون ناپیر در موسسه مهندسان مکانیک و پذیرایی رایگان از مهمانان‌در اولین جلسه موسسه در گلاسکو از این موسسه جایزه گرفت.

-بعد از این قهوه ساز سایفون از طریق واردات راه خود را در دنیا باز کرد بطوری که در اوایل قرن بیستم در آمریکا این روش دم آوری به اندازه ای محبوب شد که سازندگان آن را به ‌صورت انبوه تولید نموده و به هتل‌ها و کافی‌شاپ ‌ها فروختند. در سال ۱۹۱۰ خانم آن بریجز و خانم ساتن، دو خواهر اهل شهر سالِم در ایالت ماساچوست اختراعی به نام سیلِکس را ثبت کردند که جنسش پیرکس بود.

احتمالاً آن‌ها سیلکس را خودشان طراحی نکرده بودند بلکه حق ثبت این اختراع را خریده بودند، ابتدا مقدمات تولید آن را فراهم نموده و آن را به هتل‌ها، کافه‌ها و موسسات تجاری می فروختند. این طراحی سیلکس بسیار ساده‌تر از نسخه‌های قبلی قهوه‌ساز‌ هایی بود که روش کار آن‌ها سیستم خلأ بود و همین طراحی تقریباً بدون تغییر باقی ماند.

قهوه ساز سایفون

با گذشت زمان طراحی سیلکس را طوری تغییر دادند تا بتوان آن را در منازل و آشپز‌خانه هم به سادگی استفاده کرد، از جمله این که ته حباب پایینی آن را صاف ساختند تا بتوان آن را روی شعله گاز گذاشت و حباب بالایی آن را باریک ‌تر ساختند تا قهوه ساز تعادل بهتری داشته باشد. در سال‌های ۱۹۳۰ تا ۱۹۵۰ سایفون کم‌ کم وسیله‌ای محبوب برای دم آوری قهوه در خانه شد در واقع قهوه ساز سایفون اولین قهوه ‌سازی بود که با آن می‌شد در خانه قهوه دم نمود.

اواخر قرن بیستم استفاده از سایفون کمتر شد زیرا مردم به دنبال راهی ساده ‌تر برای دم‌کردن قهوه در خانه بودند. امروزه دوباره استفاده از سایفون افزایش یافته است و می‌توان آن را در کافی ‌شاپ ‌های تخصصی یافت. سازنده ‌های بزرگی در دنیا انواع سایفون‌ها یعنی هر دو مدل روگازی و رومیزی آن را تولید می کنند.

-تاریخچه قهوه ‌ساز‌ کلأ بدون این که از قهوه‌ ساز‌ های هم ‌تراز آن سخن بگوییم ناقص است، قهوه‌ساز هم تراز نوعی سایفون است که محفظه‌‌های آن به جای این که یکی روی دیگری باشد در کنار هم قرار دارد و ظاهر آن کمی پیچیده‌تر به ‌نظر می‌رسد، همچنین برخلاف سایفون‌های استاندارد که باید حواسمان به خاموش کردن به ‌موقع شعله باشد.

قهوه ‌ساز ‌های هم شکل طوری طراحی شده‌اند که وقتی محفظه آب خالی بشود شعله بصورت خودکار خاموش می‌شود، به این صورت که وقتی محفظه آب خالی شد سبک شده و به سمت بالا می‌رود، درپوش شعله که قبلاً به محفظه آب تکیه داشت بسته و شعله خاموش می گردد.

استفاده از سایفون‌های هم‌تراز در اواسط دهه ۱۸۰۰ در مراسم ‌های رسمی اروپاییان بسیار متداول بوده است. کم‌کم مردم راحتی را به فخر فروشی ترجیح دادند و استفاده از آن‌ها کم ‌رنگ شد اما روی کار آمدن قهوه‌ ساز‌ خلأ باعث شد مردم دوباره به سایفون‌های هم‌ تراز هم علاقه‌مند شوند و امروزه حداقل یک تولید کننده وجود دارد که این سایفون‌ها را تولید می نماید.

ساختار قهوه ساز سایفون به چه شکل است؟

سایفون از دو قسمت تشکیل شده است: قسمت بالایی آن که پودر قهوه را در آن ریخته می شود و قسمت پایینی که آب در آن می‌ریزیم، کانالی از کف محفظه پایینی تا کف محفظه بالایی کشیده شده است؛ پایه نگهدارنده‌ محکمی این دو بخش را ثابت نگه می‌دارد و محل شعله زیر محفظه پایینی می شود.

در مدل خانگی سایفون محفظه پایینی کفی صاف دارد و می‌توان مستقیم آن را روی شعله گاز قرار داد. قهوه‌ساز سایفون بیش از این که شبیه به قهوه ساز باشد شباهت زیادی به ظرف‌های آزمایشگاهی دارد. مقاله قهوه سرد دم یا کلد برو را حتما مطالعه نمایید و به اطلاعات خود بیافزایید.

قهوه ساز سایفون

چگونگی عملکرد و درست شدن قهوه با قهوه ساز سایفون:

وقتی آب در قسمت پایینی پر شود و زیرش شعله روشن گردد (حرارتی که برای این قهوه ساز مناسب است، وارمر و برنر می باشد) آب بعد از گذشت چند دقیقه به جوش می‌آید، بخار آب در حباب پایینی جمع و باعث ایجاد فشاری می گردد که این فشار باعث انتقال آب از راه کانال به قسمت بالایی شود تا با پودر قهوه (برای داشتن قهوه ای خوش عطر و طعم تر بهتر است دانه قهوه را موقع دم آوری در اندازه متوسط آسیاب کنید، باید کمی از دانه قهوه اسپرسو درشت تر باشند) مخلوط گردد و عصاره گیری انجام پذیرد.

وقتی تمامی آب از قسمت پایین به حباب بالایی منتقل شد در حباب پایینی خلأ ایجاد می‌شود و با خاموش کردن شعله فشار نیز از بین می‌رود. این خلأ با کمک جاذبه زمین باعث انتقال قهوه دم شده از حباب بالایی به حباب پایینی می گردد، اکنون موقع اضافه کردن قهوه به آب است که با یک قاشق آن را هم می زنیم تا آب و پودر  قهوه به خوبی با هم ترکیب شوند؛ همچنین برای این که جاذبه و خلأ فقط بر قهوه دم شده اثر داشته باشند و تفاله قهوه وارد محفظه پایینی نشود ته حباب بالایی فیلتری از پارچه قرار دارد.

طعم قهوه درست شده با قهوه ساز سایفون:

ویژگی‌های مختلفی در هر فنجان قهوه ای که درست می شود وجود دارد که به موارد زیادی وابسته است مانند نوع دانه قهوه ‌ای که برای دم آوری استفاده می‌ شود، نوع رست دانه قهوه، آب استفاده شده در دم آوریی و  نوع دم کردن قهوه که یکی از ویژگی‌هایی که به نوع دم کردن ارتباط دارد شفافیت می باشد، شفافیت باعث می‌شود بتوانیم طعم ‌های مختلف در قهوه را به سادگی تشخیص دهیم و ویژگی دیگر بادی قهوه است، بادی غلظت قهوه را مشخص می‌کند.

بادی و شفافیت برعکس هم و در تناقضند یعنی هرچه بادی بیشتر باشد شفافیت کمتر می شود و برعکس؛ در قهوه‌ای که با قهوه ساز سایفون تهیه می شود درصد این دو ویژگی در تعادل است و بادی و شفافیت قهوه به یک اندازه می باشند، قهوه تهیه شده با سایفون غنی و خوش طعم و بدون تفاله قهوه است و همین امر باعث شده که طرفداران زیادی بین متخصصین قهوه داشته باشد.

نکاتی درباره قهوه ساز سایفون:

1-می توانید آب را از قبل به جوش بیاورید و سپس به مخزن آب بریزید یا اینکه آب را مستقیما وارد مخزن کنیم و اجازه دهیم درون مخزن به جوش بیاید، فقط در روش دوم زمان به جوش آمدن آب کمی طول می کشد.

2-نسبت آب و پودر قهوه کاملا سلیقه ای می باشد اما برای اولین بار بهتر است از ترکیب ۷ گرم قهوه و ۱۰۰ سی سی آب استفاده کنید.

3-میزان دم کشیدن قهوه از ۷۰ ثانیه تا ۱۲ دقیقه می باشد این زمان به نوع قهوه و سلیقه شما بستگی دارد.

4-قهوه ساز سایفون به لوازم جانبی قهوه نیازی ندارد.

5-قهوه ساز سایفون مخزن هایی با گنجایش متفاوت دارد که هم می توان برای استفاده در منزل آن را خریداری کرد و هم برای محل کار، فروشگاه های کوچک، کافه و …

سخن آخر اینکه اگر بدنبال قهوه سازی بی دردسر و شیک و جذاب برای استفاده در منزل می باشید که در عین اینکه قهوه ای شفاف و خوش طعم به شما می دهد زینت بخش منزلتان هم باشد، قهوه ساز سایفون یا خلأ یکی از بهترین گزینه هاست. برای اطلاع از شرایط دریافت نمایندگی به سایت کافی پارس مراجعه نمایید.

به نوشته امتیاز دهید

5/5
جدیدترین مقالات

جدید ترین مقالات کافی پارس

ماشین اسپرسو
مقالات

همه چیز درباره ماشین اسپرسو

ماشین اسپرسو (Espresso machine) یک وسیله‌ی خاص برای تهیه‌ی قهوه است. این دستگاه با استفاده از فشار بالا، قهوه را از زبانه‌های خود عبور داده و

ادامه مطلب

هر سوالی دارید بپرسید تا مشاوران با شما تماس بگیرند

جشنواره 50% تخفیف (1 الی 11 اردیبهشت)

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

مشاوره رایگان و ثبت نام