تهران: 09202775857-09962028030/کرج:09941176993

قهوه اسپرسو

قهوه اسپرسو چیست؟

در مقاله ای که پیش رویتان است می خواهیم به معنی کلمه اسپرسو و نوع قهوه اسپرسو و انواع آن بپرداریم، در واقع می خواهیم بدانیم اسپرسو چیست و از کجا آمده و چگونه درست می شود، چون این روزها یکی از پر سفارش ترین انواع قهوه، اسپرسو می باشد که بسیار خوش طعم و خوش عطر است و طرفداران خاص خودش را دارد.

با کافی پارس همراه باشید تا همه چیز را درباره قهوه اسپرسو بدانید.

معنی کلمه اسپرسو:

اسپرسو به زبان ایتالیایی(Espresso)  به معنای سریع است و نوعی قهوه غلیظ است که در اوایل قرن 20 در تورین ایتالیا ابداع شد. قهوه اسپرسو با عبور دادن آب نزدیک به نقطه جوش با فشار بسیار از میان دانه‌های آسیاب شده قهوه تهیه می‌شود، اسپرسو قهوه ای دارای غلظتی بالاتر از قهوه های دیگر می باشد که شامل مواد محلول و معلق جامد است.

قهوه اسپرسو

چه کسی دستگاه قهوه اسپرسو را ساخت؟

اسپرسو را لوییجی بتزرا، صاحب یک شرکت تولیدی در سال ۱۹۰۳ اختراع کرد. ایده او شامل وارد کردن فشار به دانه های آسیاب شده قهوه هنگام دم کردن قهوه بود که زمان لازم برای دم کشیدن قهوه را کم می‌کرد، او نام دستگاه جدیدش را دستگاه قهوه اسپرسو گذاشت.

ناگفته نماند که قبلاز او هم افراد دیگری در زمینه ساخت دستگاهی که قهوه را سریع آماده کند تلاش هایی کرده بودند. تاریخچه اسپرسوساز را حتما مطالعه نمایید.

قهوه اسپرسو پایه چه قهوه هاییست؟

اسپرسو پایه برخی از نوشیدنی‌ها مانند کافه لاته، کاپوچینو، کافه ماکیاتو، کافه موکا و کافه آمریکانو می باشد. پس در تهیه همه قهوه های نام برده باید از قهوه اسپرسو استفاده کرد و تفاوتشان نیز در میزان قهوه و آب یا افزودنی های دیگر مثل شیر کف کرده و … می باشد ولی در تهیه کافه لاته این امر اجباری نمی باشد. از خواص و فواید قهوه اسپرسو غافل نشوید.

نوع قهوه اسپرسو چیست؟

طعم قهوه اسپرسو در کل که تلخ می باشد اما اگر می خواهید اسپرسوی تلخ شما طعم ترش با نت میوه ای داشته باشد باید قهوه عربیکا را در تهیه آن استفاده نمایید، اگر اگر قهوه اسپرسوی تلخ و شیرین را دوست دارید قهوه روبوستا را باید انتخاب کنید.

در واقع رست قهوه به سه نوع لایت و مدیوم و دارک تقسیم می شود که میزان تلخی و غلظت آن را تعیین می کند. خیلی ها نیز قهوه عربیکا و روبوستا را با هم میکس می کنند که از ترشی دانه عربیکا و تلخی روبوستا بکاهند.

قهوه اسپرسو

کافئین موجود در قهوه اسپرسو:

میزان کافئین موجود در قهوه اسپرسو در واحد حجم از سایر نوشیدنی‌ها بیشتر است و به این دلیل، اکثر اوقات در مقیاس‌های کوچک سرو می‌شود. یک اسپرسو ۶۰ میلی لیتری دارای ۸۰ الی ۱۵۰ میلی‌گرم کافئین است در حالی که یک قهوه معمولی با حجم ۲۴۰ میلی لیتر داری ۹۵ الی ۲۰۰ میلی‌گرم کافئین می باشد.

ناگفته نماند اینکه قهوه اسپرسو را از قهوه آسیاب شده عربیکا درست می کنید یا قهوه آسیاب شده روبوستا در میزان کافئین آن تاثیر دارد، میزان کافئین قهوه روبوستا دو برابر قهوه عربیکاست که البته بهترین نوع اسپرسو را ترکیبی ازین دو می دانند اما کسانی که قهوه تلخ و دارک را به ترشی عربیکا ترجیح می دهند، حتما 100% از قهوه روبوستا برای تهیه استفاده می نمایند.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید نوشته تفاوت قهوه عربیکا و روبستا را مطالعه کنید.

بهترین روش رست برای اسپرسو کدام است؟

یادتان باشد که اسپرسو را با هر نوع قهوه ای می توان درست کرد، می توان دانه قهوه خالص و یا میکسی از دو قهوه را بکار برد که برای اسپرسو رست دارک را ترجیح می دهیم چون طعم آنها ثابت تر است و در اثر مرور زمان تغییر نمی کند البته نگهداری قهوه آسیاب شده نیز در این مورد خیلی مهم می باشد تا طعم و عطر آن تغییر نکند.

قهوه هایی با رست لایت با گذشت زمان تغییر زیادی می کنند بنابر این بهتر است برای اینکه طعم اعجاب انگیز اسپرسو همیشه با مزاجمان بسازد و تغییر نکند از رست دارک و هر روز استفاده کرد.

قهوه اسپرسو چگونه درست می شود؟

برای درست کردن یک قهوه اسپرسو باید دستگاه اسپرسوساز داشته باشیم چون مثل قهوه ترک روی شعله گاز درست نمی شود یا مثل قهوه شنی که روی شن داغ دم می آید، این قهوه غلیظ از قهوه های ریز و پودر شده درست می شود، باید پودر قهوه را داخل پورتافیلتر کاملا فشرده قرار داد که این فشار برابر توسط تمپر چیزی معادل 30 پوند یا 5/13 کیلوگرم می باشد.

پس حسابی آن را با تمپر، تمپ کنید تا وقتی که آب با فشار زیاد و در دمای 89 درجه از لابلای قهوه های بهم فشرده بزور عبور می کند به شما یک شات قهوه غلیظ با یک لایه کرمای خوشمزه بدهد و نکته بسیار مهمی در بدست آوردن یک قهوه اسپرسوی واقعی با طعم خوب می باشد.

برای خرید قهوه با کیفیت باید بهترین فروشگاه را انتخاب کنید که در اینجا به شما کافی پارس را معرفی می کنیم که هم می توانید خرید اینترنتی و هم خرید حضوری را با کافی پارس تجربه کنید.

قهوه اسپرسو

کرمای اسپرسو چیست؟

یک شات عالی از اسپرسو باید کرمایی ضخیم با رنگ های عسلی و قهوه ای داشته باشد، کرمای قهوه در واقع به دلیل ترکیب حباب های هوا با روغن های محلول در قهوه درست می شود، طعم غنی قهوه را بیشتر کرده و افتر تیست اسپرسو را مدت زمان بیشتری در دهان شما باقی می گذارد و از آن بیشتر لذت می برید.

اگر کرمای بدست آمده نازک باشد این یعنی قهوه زیاد عصاره گیری شده و یا پودر قهوه فشار مناسبی با تمپر ندیده است.

در انتها باید بگوییم اینکه کجا قهوه می نوشید نیز خیلی مهم است؛ کافی پارس بزرگترین فروشگاه زنجیره ای کافه می باشد که می توانید براحتی و در شهر خودتان، روز خود را با قهوه های اسپرسوی کافی پارس سرحال و با انرژی آغاز کنید. برای دریافت نمایندگی از کافی پارس، شرایط دریافت نمایندگی را حتما مطالعه کنید.

به نوشته امتیاز دهید

5/5
جدیدترین مقالات

جدید ترین مقالات کافی پارس

ماشین اسپرسو
مقالات

همه چیز درباره ماشین اسپرسو

ماشین اسپرسو (Espresso machine) یک وسیله‌ی خاص برای تهیه‌ی قهوه است. این دستگاه با استفاده از فشار بالا، قهوه را از زبانه‌های خود عبور داده و

ادامه مطلب

هر سوالی دارید بپرسید تا مشاوران با شما تماس بگیرند

جشنواره 50% تخفیف (1 الی 11 اردیبهشت)

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

مشاوره رایگان و ثبت نام