تهران: 09202775857-09962028030/کرج:09941176993

قهوه اسپرسو یخی

قهوه اسپرسو یخی و طرز تهیه آن

هر فصلی با توجه به گرمی و سردی هوا نوشیدنی خاص خودش را می طلبد، مثلا وقتی تابستان می رسد بازار نوشیدنی های خنک و یخ روح انسان را تازه می کند، البته نمی توان گفت کسی در تابستان نوشیدنی داغ و کافئین دار مثل قهوه اسپرسو و چای و… نمی خورد ولی نوشیدنی های خنک در صدر علاقمندی مردم و مصرف هستند.

به همین خاطر متخصصان تغذیه با هوش بالای خودشان فکری به حال کسانی کردند که در گرمای تابستان هم کافئین نیاز دارند و هم خنکی، و قهوه اسپرسو یخی را بوجود آوردند که طرفداران بسیاری هم پیدا کرد. در این مقاله سعی داریم تا نوشیدنی های یخی بر پایه قهوه اسپرسو را به شما معرفی کنیم و از طرز تهیه آنها بگوییم؛ با کافی پارس، تنها کافی شاپ زنجیره ای در ایران همراه ما باشید.

قهوه اسپرسو یخی

روش درست کردن قهوه اسپرسو یخی:

متخصصین تهیه قهوه بر این قضیه حساسند که میزان آب و قهوه طوری نباشد که آب زیاد شود و قهوه اسپرسو یخی حالت آبکی پیدا کند یا آنقدر کم باشد که قهوه نوشیدنی حالت لجن پیدا کند، در ضمن باید به آب شدن یخ و اضافه شدن آب به نوشیدنی و کم شدن میزان کافئین هم توجه داشت. در ادامه روش های درست کردن قهوه اسپرسو یخی را به شما آموزش می دهیم که بسیار آسان است و هم در کافه ها و هم منزل قابل استفاده می باشد:

ساده ترین روش تهیه قهوه اسپرسو یخی در کافه:

در تهیه این نوشیدنی کافیست بصورت مرحله ای کار کنید و با سریع هم زدن و استفاده از یخ های قالبی میزان رقیق یا غلیظ بودن قهوه اسپرسو یخی را بسنجید؛ همچنین می توانید این نوشیدنی را با شکر و خامه شیرین نمایید، اما مراقب کالری های وارده هم باشید. همچنین بهتر است لیوان شیشه ای را از قبل در فریزر گذاشته تا خنک خنک باشد. (جنس پیرکس که در اثر سرما خرد نشود و در برابر تغییرات دما مقاوم باشد)

مواد مورد نیاز برای تهیه قهوه اسپرسو یخی:

1-قهوه تازه رست شده و پودر شده

2-آب تصفیه شده یا آب جوشیده خنک شده

3-تکه های یخ که می توانند شکل های مختلف داشته باشند

4-شکر در صورت تمایل

یک فنجان دبل اسپرسو درست می کنیم و بعد از دم کشیدنش در دستگاه اسپرسوساز آن را در لیوانی که از قبل در فریزر سرد کرده ایم می ریزیم، وقتی قهوه داغ داخل لیوان خنک ریخته می شود دمای آن به سرعت از 93 درجه سانتیگراد تا حدود 55 درجه پایین می آید، در مرحله بعد قهوه را هم بزنید و اگر دوست داشتید شکر به میزان یک قاشق چایخوری را اضافه کنید.

3 الی 4 مکعب یخ برای خنک کردن قهوه اسپرسو کافیست، یخ را کم کم به نوشیدنی اضافه کنید و هم بزنید تا خنک شود ولی به شرطی که اسپرسو را رقیق نکند، تکه های یخ برای سرد کردن سریع قهوه اسپرسو یخی و سرو آن است و خنک نگهش می دارد. در مجله کافی پارس مقاله خواص قهوه اسپرسو در طب سنتی ایرانی را حتما مطالعه کنید و آن را در زندگی خود به کار ببرید.

قهوه اسپرسو یخی

طرز درست کردن قهوه اسپرسو یخی در منزل:

تمام چیزی که نیاز داریم فنجانی قهوه اسپرسو و قالب های یخ و شیر می باشد. یک فنجان قهوه اسپرسو تهیه کنید و بگذارید داخل فریزر خنک شود سپس وقتی به اندازه کافی سرد شد، تکه های یخ را داخل لیوان بلند ترجیحا شیشه ای بریزید و قهوه خنک شده را روی تکه های یخ بریزید. در انتها به اندازه دلخواه شیر را به لیوان اضافه کنید، در صورت تمایل می توانید برای شیرین شدن قهوه اسپرسو یخی خود از شکر استفاده کنید.

انواع قهوه اسپرسو یخی:

1-قهوه سرد وگان با شیر بادام یا شیر نارگیل:

برای تهیه این مدل قهوه اسپرسو یخی نیاز به یک فنجان قهوه اسپرسو خنک شده دارید و بعد آن را در لیوان شیشه ای بلندی بریزید و نصف فنچان شیر بادام یا شیر نارگیل (بر اساس سلیقه تان) اضافه کنید و در نهایت تکه های یخ را داخلش بیاندازید. قهوه اسپرسو یخی وگان طعمی خوب دارد و بسیار مغذی می باشد، ضمن اینکه شیر بادام یا شیر نارگیل طعم اسپرسو را بخوبی حفط می کند.

-فراپوچینو با وانیل، کارامل، شکلات:

فراپوچینو قهوه ای سرد و شیرین است و نوعی قهوه اسپرسو یخی به شمار می آید. مواد لازم برای تهیه اش اسپرسو، شیر، تکه های یخ، شکر، سیروپ کاراملی یا شکلاتی یا وانیلی (بر حسب سلیقه) و خامه زده شده و پف کرده؛ برای درست کردنش کافیست به تعداد افراد و با توجه به حجم مخلوط کن، همه را داخل آن بریزسد و تا زمانی که همه یخ ها خرد شود ادامه داده و دستگاه را خاموش کنید. خوب فراپوچینوی شما آماده سرو در لیوان هاست، می توانید آن را با پودر قهوه و سیروپ تزیین کنید. نوش جان

3-قهوه اسپرسو یخی آفاگاتو:

آفاگاتو در واقع شامل یک پیمانه بستنی وانیلی است در یک لیوان به همراه اسپرسوی خنک شده؛ به همین سادگی می توانید آفوگاتو تهیه کنید: در لیوانی یک یا دو کوپ بستنی وانیلی و بعدرویش قهوه خنک و سرد بریزید. این نوع قهوه اسپرسوی وانیلی بسیار خوشمزه و مورد علاقه کودکان و البته بزرگسالان می باشد.

4-قهوه اسپرسو یخی و تونیک:

این نوشیدنی ترکیبی است از اسپرسو با تونیک (از سال 2010 حداقل چهار شربت تونیک در آمریکا عرضه شده است، با اضافه کردن آب گازدار به شربت تونیک، آب تونیک تهیه می شود) که یک نوشیدنی دلچسب برای ظهر تابستان یا هر زمان از روز که دوست داشته باشید، می باشد. طرز تهیه آن بدین گونه است:

-اسپرسو را تهیه کنید و در فریزر به مدت 45 دقیقه یا در یخچال به مدت 3 ساعت بگذارید و اجازه دهید تا خنک شود

-لیوانی بلند را پر از تکه های یخ کنید

-اسپرسوی خنک شده را روی تکه های یخ بریزید (در این مرحله تونیک شما تقریبا آماده است)

-150 میلی لیتر آب گازدار به محتویات لیوان اضافه کرده و به آرامی هم بزنید

-لیوان قهوه اسپرسو یخی خود را با یک تکه پوست لیمو تزئین نمایید.

قهوه اسپرسو یخی

نکاتی برای داشتن یک قهوه اسپرسو یخی حرفه ای:

1-شکر در دمای پایین به خوبی و آسانی حل نمی شود، اگر قهوه اسپرسوی یخی شیرین می خواهید می توانید آن را هنگامی که اسپرسو گرم است در آن حل کنید و بعد داخل فریزر بگذارید.

2-هیچ وقت به قهوه داغ یخ را اضافه نکنید، این کار فقط باعث ذوب شدن یخ ها و آبکی شدن آن می شود.

3-اگر یک لیوان قهوه اسپرسو یخی یکدست و کف کرده می خواهید فقط باید قهوه اسپرسوی سرد شده را درون شکر بریزید و کمی یخ اضافه نمایید، آنوقت تکانش دهید و بعد میل کنید.

4-در یکی دیگر از روش ها بجای شکر از شیر سفت شده شیرین استفاده کنید، فقط کافیست شیر غلیظ و شیرین را در حالی که قهوه هنوز داغ است به آن اضافه کنید تا بخوبی حل شود و بعد تکه های یخ را به آن بیفزایید.

چه نوع یخی برای قهوه اسپرسو یخی مناسب می باشد؟

یخ در این نوع نوشیدنی یک امر مهم و کلیدی است، 3 مدل یخ وجود دارد:

1- یخ خرد شده:. تهیه آن بسیار ساده است و می توان در تهیه نوشیدنی ها با حجم زیاد از آن استفاده کرد ولی برای تهیه نوشیدنی های با حجم پایین اصلا توصیه نمی شود.

2-تکه های یخ سایز متوسط: قالب های یخی که در هر یخچال و فریزری پیدا می شود و با فرم متوسط و تزئینی که دارد قابل استفاده است و معمولا در کافی شاپ های معمولی آنها را هنگام سرو نوشیدنی به کار می برند.

3-تکه های یخ بزرگ: یخ هایی با شکل های مختلف و بزرگ که جهت سرو لوکس مورد استفاده قرار می گیرند؛ قالب آنها را معمولا باید جداگانه تهیه کرد، چون در هیچ یخچال و یا فریزر معمولی ای یافت نمی شود. مزیتش نسبت به دیگر قالب های یخ این است که با توجه به بزرگ بودن، زمان می برد تا ذوب شود و برای استفاده در نوشیدنی های سرد بر پایه قهوه اسپرسو بسیار مناسبند.

سخن آخر اینکه قهوه اسپرسو را در هر فصل و هر زمانی می توان داغ یا یخ نوشید و از آن لذت برد، همچنین مزیت قهوه اسپرسو یخی داشتن اسید پایین تری نسبت به نوع داغ آن می باشد و علاوه بر خنک کردن شما، باعث سوزش معده تان نیز نمی گردد.

اگر علاقمند به نوشیدن انواع قهوه اسپرسوی خالص و ناب هستید برای اطلاع از لیست شعب کافی پارس به سایت کافی پارس مراجعه نمایید و با حضور در شعب از مدرن ترین تجهیزات کافه در کافی پارس دیدن فرمایید.

به نوشته امتیاز دهید

5/5
جدیدترین مقالات

جدید ترین مقالات کافی پارس

ماشین اسپرسو
مقالات

همه چیز درباره ماشین اسپرسو

ماشین اسپرسو (Espresso machine) یک وسیله‌ی خاص برای تهیه‌ی قهوه است. این دستگاه با استفاده از فشار بالا، قهوه را از زبانه‌های خود عبور داده و

ادامه مطلب

هر سوالی دارید بپرسید تا مشاوران با شما تماس بگیرند

جشنواره 50% تخفیف (1 الی 11 اردیبهشت)

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

مشاوره رایگان و ثبت نام