تهران: 09202775857-09962028030/کرج:09941176993

رست قهوه

آشنایی با انواع رست قهوه اسپرسو

رست قهوه یکی از عملیات های مهم برای به دست اوردن انواع قهوه می باشد و تمام قهوه هایی که تا کنون میل کرده اید درجه رست مختلفی داشته اند که بهتر است آن ها را بشناسید تا انتخاب و خرید قهوه بهتری را تجربه کنید. حتما برای همه شمایی که علاقه به قهوه دارید و برای خرید قهوه مراجعه می کنید با این جملات مواجه می شوید که چه نوع قهوه ای میل دارید؟

لایت، مدیوم، مدیوم دارک و دارک؛ اگر در زمینه قهوه اطلاعاتی داشته باشید حتما این واژه ها را درک می کنید اگر خیر حتما گیج می شوید و سوال های بسیاری از فروشنده می کنید اما کافیست خجالتی باشید ،آنوقت قهوه ای را می خرید که دوست ندارید و به مزاجتان خوش نمی آید.

در این مقاله سعی داریم تا برایتان انواع رست یا برشته کردن قهوه، انواعش و روش هایش را توضیح دهیم. بناببر این برای اینکه بتوانید در آینده قهوه دلخواهتان را با قطعیت انتخاب کنید با کافی پارس، تنها کافی شاپ زنجیره ای در ایران همراه باشید.

رست قهوه

رست قهوه چیست؟

دانه های قهوه ابتدا رنگی سبز دارند و برای اینکه به دانه های قهوه ای رنگ تبدیل شوند، عملیات رست کردن یا برشته کردن بر روی آنها انجام می شود. در گذشته رست قهوه در ظروف فلزی گود و روی آتش مستقیم برشته می شدند و نتیجه آن بیشتر برای مصارف خانگی مناسب بود اما بعد دستگاه های مکانیزه و پیشرفته برشته کردن قهوه به وجود آمد و همه چیز عوض شد و انواع قهوه های رست شده با کیفیت بهتر تولید شدند.

انواع مختلف رست قهوه:

فرایند رست یا برشته کاری قهوه رابطه ای مستقیم با کیفیت دانه های قهوه دارد، در ادامه خواهید فهمید کدام روش رست قهوه بهتر است، رست یا برشته کردن قهوه به 4 دسته تقسیم می گردد:

1-رست قهوه لایت:

نام گذاریش به این دلیل است که زمان رست کوتاه است و دانه های سبز قهوه رنگ قهوه ای روشن می گیرند، در دمای حدود 180 تا 205 درجه سانتیگراد، دانه های قهوه شروع به صدا دادن می کنند که در صنعت قهوه اولین ترک شناخته شده است، این صدا به دلیل خروج رطوبت داخل دان قهوه است.

رست قهوه لایت قهوه ای است که وقتی ترک خوردن قهوه شروع شد، رست را متوقف کنید، اگر رست لایت به خوبی انجام نشود طعم نامطلوبی مانند بادام زمینی و علف پیدا می کند که به آن قهوه توسعه نیافته می گویند. اگر هم رست لایت به درستی انجام شود، نتیجه اش قهوه ای لایت با بادی سبک و اسیدیته بالا خواهد شد. (اسیدیته در قهوه یک آیتم مهم است که کیفیت تازگی قهوه به آن بستگی دارد)

قهوه هایی که با رست لایت درست می شوند شامل سیامین در دمای 196 درجه سانتیگراد است و قهوه رست نیو انگلند در دمای 205 درجه سانتیگراد.

رست قهوه

2-رست قهوه مدیوم:

زمان رست مدیوم طولانی تر است و به حدود 210 تا 224 درجه سانتیگراد می رشد، همین باعث می شود که حجم دانه های قهوه 13% کاهش یابد که به خاطر خروج رطوبت دانه هاست، این افزایش زمان رست کردن به قهوه ها طعم بو داده می دهد اما همچنان عطر و طعم اصلی قهوه مشهود است، رست بیش از حد باعث بیشتر پخته شدن قهوه می شود و شیرینی و بادی آن را زیاد می کند و از اسیدیته آن کم؛ عملیات رست مدیوم دانه قهوه پس از اولیت ترک یا کمی بعد از توقف صدای ترک ها پایان می یابد.

دانه های قهوه رست مدیوم رنگ قهوه ای کمی تیره دارند و ایت به خاطر این است که قندهای طبیعی داخل دانه قهوه شروع به کاراملی شدن می کنند، همچنین باعث می شود آروما یا همان رایحه ای که از دانه ها حس می شود، قوی تر باشد. قهوه با رست مدیوم مثل رست لایت خوش طعم می باشد، در واقع باید گفت رست های قهوه لایت و مدیوم از خوش طعم ترین رست های قهوه هستند.

قهوه هایی که با رست قهوه مدیوم درست می شوند شامل امریکن در دمای 210 درجه سانتیگراد و قهوه سیتی در دمای 219 درجه سانتیگراد و سیتی پلاس در درجه 224 درجه سانتیگراد می باشد.

3-رست قهوه مدیوم-دارک:

در رست مدیوم دارک، دمای داخلی دانه ها به 225 تا 234 درجه سانتیگراد می رسد، وقتی دما به 230 درجه رسید، ترکی ثانویه در دانه ها رخ می دهد؛ در رست مدیوم دارک پس از ترک دوم و کمی پس از آن باید رست را متوقف کرد. معمولا قهوه ای که در این حد برشته می شود ارزان و کیفیت پایین است اما فراینده رست، نقص های قهوه را که در طی تولید و فراوری ایجاد می شود را می پوشاند.

از خصوصیات قهوه مدیوم دارک به خاطر از دست دادن اسیدیته بیشتر، افتر تیستی تلخ و شیرین است که دلیلش کاراملی شدن بیش از حد قهوه می باشد، همچنین رنگ قهوه ای خیلی تیره دارد و ممکن است کمی روغن روی دانه ها دیده شود که در طی رست کردن ایجاد می شود.

باید گفت در رست قهوه مدیوم دارک خیلی از خصوصیت های قهوه را از دست می دهد و رست طولانی باعث ایجاد طعم های بو داده به آن می شود و نتیجه اش یک بادی غلیط و سنگین می باشد که طعم و آرومای خیلی قوی تری دارد.

قهوه هایی که با رست مدیوم دارک درست می شوند شامل قهوه فول سیتی در دمای 225 درجه سانتیگراد و قهوه فول سیتی پلاس در دمای 234 درجه سانتیگراد می باشد. برای دریافت نمایندگی از کافی پارس به سایت و صفحه مورد نظر مراجعه کنید.

رست قهوه

 

4-رست قهوه دارک:

در رست دارک، هنگام رست از ترک ثانویه هم می گذرند و دمای داخل آنها به 239 تا 246 درجه سانتیگراد می رسد و دانه قهوه تمام عطر و طعم اصلی و اسیدیته خود را از دست می دهد و سوخته و ذغالی می شوند. اگر این رست به 252 درجه برسد می تواند 25%خاکست باشد که به شدت خطرناک می شود؛ همچنین با درآمدن قهوه ها در رست قهوه دارک به خاطر رسیدن ناگهانی اکسیژن ممکن است آتش سوزی پیش بیاید پس باید حتما ایمنی را در این مورد رعایت کرد.

قهوه فقط به دلیل از بین رفتن طعم نامطلوب قهوه سبز موقع کاشت و برداشت می باشد و معمولا رست دارک قهوه های ارزان قیمت و درجه پایینی درست می کند که برای قهوه های روبوستا به کار می رود؛ دانه های قهوه با رست دارک سیاه رنگ هستند و بخاطر روغن قهوه ای که پس می دهند براق هستند؛ طعم قهوه دارک دودی و سوخته است که به شدت تلخ و البته پر کافئین نسبت به بقیه قهوه های رست شده با روش های گفته شده است.

قهوه هایی که با رست مدیوم دارک درست می شوند شامل قهوه وین در دمای 239 درجه سانتیگراد، قهوه فرانسه در دمای 243 درجه و قهوه ایتالیا در دمای 246 سانتیگراد و صد البته قهوه اسپرسو دارک می باشد.

در انتهای مقاله باید بگوییم همانطور که متوجه شدید بیشترین مقدار کافئین قهوه به رست قهوه دارک تعلق دارد و نسبت به رست لایت 10 الی 15% بیشتر است، همچنین از خصوصیات قهوه دارک این است که به خاطر دمایی که در رست لایت قهوه می بیند، عطر و طعم قهوه را بخوبی نگه می دارد و اصالت قهوه را نشان می دهد برعکس قهوه دارک که بخاطر حرارت زیاد خصوصیات قهوه از بین می رود.

به شما پیشنهاد می گردد در سایت کافی پارس قهوه دلخواهتان را که بصورت قهوه خشک و پودر قهوه هست انتخاب و خرید نمایید و یا بصورت حضوری به یکی از شعب کافی پارس در شهرتان مراجعه نمایید و هر نوع قهوه ای که دوست دارید را سفارش داده و نوش جان کنید.

به نوشته امتیاز دهید

5/5
جدیدترین مقالات

جدید ترین مقالات کافی پارس

ماشین اسپرسو
مقالات

همه چیز درباره ماشین اسپرسو

ماشین اسپرسو (Espresso machine) یک وسیله‌ی خاص برای تهیه‌ی قهوه است. این دستگاه با استفاده از فشار بالا، قهوه را از زبانه‌های خود عبور داده و

ادامه مطلب

هر سوالی دارید بپرسید تا مشاوران با شما تماس بگیرند

جشنواره 50% تخفیف (1 الی 11 اردیبهشت)

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

مشاوره رایگان و ثبت نام