تهران: 09202775857-09962028030/کرج:09941176993

کافه دی اولا

کافه دی اولا یا قهوه مکزیکی و طرز تهیه انواع آن

اگر مقاله های مجله سایت کافی پارس را دنبال کنید حتما نام کشورهای برتر در تولید قهوه دنیا و صنعت قهوه را می دانید مثل ویتنام،کلمبیا، مکزیک و … و همچنین متوجه شده اید که قهوه دومین نوشیدنی پرطرفدار بعد از آب در جهان و بین مردم می باشد؛ مکزیک نیز در بین کشورهای تولید کننده قهوه بخصوص قهوه عربیکا جایگاه خوبی دارد و در این مقاله به معرفی یکی از نوشیدنی های معروف و سنتی آن بنام کافه دی اولا سخن خواهیم گفت. با کافی پارس بزرگترین دارنده فروشگاه های زنجیره ای در ایران همراه باشید و برای اطلاع از شرایط دریافت نمایندگی به لینک مورد نظر مراجعه نمایید.

تاریخچه بوجود آمدن کافه دی اولا یا قهوه مکزیکی:

تئوری ای که برای پیدایش این قهوه وجود دارد این است که کافه دی اولا طی انقلاب مکزیک در سال 1910 خلق شده است؛ ظاهراً، ادلیتاس (یک زن انقلابی) نوشیدنی طعم دار و شیرین قهوه را برای سربازان درست می کرد تا در اردوگاه های جنگی بتوانند خود را گرم نگه داشته و در طول شب بیدار بمانند. کافه دی اولا همانطور که از نامش مشخص است به معنی قهوه قوری یا قهوه از یک قوری می باشد، این قوری به طور کلی از خاک رس ساخته شده و نه تنها گرما را به خوبی حفظ می نماید طعم مطلوب و خاکی مانندی به آن می بخشد چون که قوری پرمنفذیست.

کافه دی اولا یک نوشیدنی تاریخی ای مکزیکی است که با ترکیبی از ادویه جات و قهوه در یک قوری سفالی تهیه می گردد، دستور تهیه آن به طور کلی از یک خانواده به خانواده دیگر متفاوت می باشد و از نسلی به نسل دیگر انتقال یافته است. فرض کنیم که این نوشیدنی حین انقلاب مکزیک در اوایل قرن بیستم برای سربازان کشور ابداع شده باشد، با ترکیب ادویه جات و قهوه در یک قوری سفالی، سربازان می توانستند قهوه دم کنند و از این نوشیدنی گرم در تمامی شب های طولانی و سرد در اردوگاه های جنگی لذت ببرند. امروزه از کافه دی اولا بعنوان یک نوشیدنی سنتی در مکزیک و بخشی تاریخی از فرهنگ قهوه در این کشور نام برده می شود.

کافه دی اولا

درباره کافه دی اولا یا قهوه سنتی مکزیکی:

کشور مکزیک، یکی از تولید کنندگان اصلی قهوه در دنیا با تولید ۲۳۴ هزار تن قهوه در سال می باشد و قهوه مکزیکی نیز یکی از معروف ترین قهوه ‌های دنیاست و در این کشور به شکل خاصی نوشیده می شود، اگر دلتان یک نوشیدنی خوشمزه و متفاوت می خواهد می خواهیم شما را با کافه دی اولا (Café de Olla) که قهوه‌ای شیرین و تند و گرم است آشنا کنیم؛ کافه دی اولا که با نام های قهوه مکزیکی یا قهوه مکزیکی ادویه ‌دار نیز معروف است، نوشیدنی سنتی مکزیک می باشدکه از طریق به جوش آوردن دانه‌ های قهوه درشت آسیاب شده با ترکیبی از آب و دارچین تهیه می گردد و که در آخر آن را با شیرین‌ کننده طبیعی به نام پیلونسیو (piloncillo)، پانلو (Panelo)و شکر تصفیه نشده قهوه‌ای شیرین می‌کنند، گفتنی است که  این قهوه مثل قهوه ترک و قهوه عربی روی حرارت مستقیم تهیه می گردد.

کافه دی اولا به روشی سنتی در ظرف ‌های سفالی مخصوص به نام (olla de barro) تهیه می گردد و در فنجانی سفالی سرو می‌شود، بعضی منتقدان قهوه معتقند که در نسخه سنتی و اصلی این قهوه بجز مواد نام برده، از دانه‌های کاکائو بو داده نیز برای مزه‌ دار شدن استفاده می گردد؛ انواع مختلف کافه دی اولا به همراه گیاهان معطری مثل بادیان رومی، میخک و پوست پرتقال نیز درست می‌شود و دارای طعمی پرادویه و خوشمزه است. قهوه مکزیکی بجز سرو و استفاده در کشور مکزیک، در ایالات متحده آمریکا (بخصوص در مناطقی با جوامع بزرگ مکزیکی) نیز پر طرفدار می باشد، کافه دی اولا را بطور معمول در آب و هوای سرد و مناطق روستایی به صورت گرم می نوشند و همچنین می توان آن را نمادی از ارتباط و وابستگی بین قهوه و هات چاکلت دانست.

-کافه دی اولا و طرز تهیه آن به روش سنتی

مواد لازم برای تهیه کافه دی اولا مناسب چهار نفر:

-4  فنجان آب تصفیه شده

-85 گرم پانلا یا یک سوم فنجان شکر قهوه‌ای تیره

-نصف یک چوب دارچین

-4 قاشق غذاخوری قهوه ترجیحا با رست دارک

طرز تهیه سنتی کافه دی اولا:

1-آب تصفیه شده، چوب دارچین آسیاب شده و شکر قهوه‌ای را در یک ظرف با حجم مناسب با هم  مخلوط کنید، بعد داخل شیرجوش بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا آهسته بجوشد تا پانلا کاملا در آب حل شود، این مرحله حدود ۷ دقیقه طول می کشد.

2-پس از به جوش آمدن آب، ۴ قاشق غذاخوری قهوه تازه آسیاب شده را به شیرجوش اضافه کنید، شیرجوش از روی شعله بردارید و قهوه را به هم  بزنید، بعد در شیرجوش را بگذارید و پس از ۵ دقیقه، کافه دی اولا را بعد از رد کردن از صافی در فنجان ‌های سفالی سرو کنید.

کافه دی اولا

-تهیه کافه دی اولا با موکاپات

مواد لازم برای تهیه کافه دی اولا با موکاپات:

1-سه چهارم فنجان قهوه آسیاب شده با رست لایت یا بدون کافئین

2-دو قاشق چای خوری پودر دارچین

3-پنج فنجان آب تصفیه شده

4-نصف فنجان شیر پرچرب

5-نصف فنجان خامه لبنی فرم گرفته

6-دو قاشق غذاخوری شکر قهوه ای

7-یک سوم  فنجان سیروپ شکلاتی

8-یک قاشق چای خوری وانیل

تجهیزات مورد نیاز هم یک ماهی تابه، موکاپات، قاشق برای هم زدن و شعله گاز می باشد.

طرز تهیه کافه دی اولا با موکاپات:

1-اول قهوه تازه آسیاب شده و پودر دارچین را مخلوط کنید و درمحفظه بالای موکاپات بریزید، بعد آب تصفیه شده را در محفظه پایین موکاپات ریخته و قهوه را دم کنید.

2-در حین آماده شدن و دم کشیدن قهوه، شیر، خامه، شکر قهوه ای و سیروپ شکلات را درماهی تابه بریزید و روی حرارت ملایم بگذارید و مدام هم بزنید و دقت کنید تا دما بالا نباشد وگرنه مخلوط طعم سوختگی و نامطلوبی می گیرد.

3-بعد ازینکه قهوه آماده شد آن را به مخلوط درون ماهی تابه اضافه کنید، بعد شیر و وانیل را هم داخل ماهی تابه بریزید و در صورت تمایل میخک هم اضافه کنید.

4-قهوه تهیه شده شما برای مصرف 4 نفر کافی می باشد و آن را در فنجان ها ریخته و از چوب دارچین (یا پودر داچین)، شکلات و خامه قنادی بعنوان تزئین، طعم دهنده و خوراکی همراه کافه دی اولا استفاده نمایید.

5-این قهوه بخاطر دارچین جز قهوه های سالم و گرمی است که نوشیدن آن برای افزایش سیستم ایمنی بدن در مقابل بیماری هایی مثل سرماخوردگی و کمک به بهبود آن مناسب می باشد.

-کافه دی اولا شکلاتی

در این طرز تهیه، کافه دی اولا به شکل دمی تهیه می گردد اما می‌توانید آن را مثل طرز تهیه قبلی روی شعله مستقیم هم درست کنید.

مواد لازم برای تهیه کافه دی اولا شکلاتی:

-سه چهارم فنجان قهوه آسیاب شده با رست مدیوم یا دارک

-2 قاشق چای ‌خوری پودر دارچین

-نصف قاشق چای ‌خوری میخک

-5 فنجان آب تصفیه شده

-نصف فنجان شیر پرچرب

-نصف فنجان خامه

-2 قاشق غذاخوری شکر قهوه‌ای

-یک سوم فنجان سیروپ شکلاتی

-یک قاشق چای‌خوری پودر وانیل یا عصاره وانیل

طرز تهیه کافه دی اولا شکلاتی:

-پس از مخلوط کردن سس شكلات، خامه، دارچین، شكر قهوه‌ای و شیر روی حرارت، پودر قهوه را با وانیل و میخک به مخلوط اضافه نمایید، سپس شیرجوش را از روی حرارت بردارید و برای ۵ دقیقه آن را با در بسته استراحت دهید تا کافه دی اولا شکلاتی آماده سرو شود.

-می توانید از جوز هندی رنده شده و شیرین بیان نیز برای ادویه ‌دار کردن بیشتر قهوه استفاده نمایید.

کافه دی اولا

-کافه دی اولا سرد و یخی

برای تهیه کافه دی اولا سرد و فرش با دارچین، شربت شکلات و میخک و یخ درست می شود و در نهایت یک شات تندِ شیرین و خنک خواهید داشت.
1-کافه دی اولا یک قهوه طعم دار است که با شکلات و دارچین تهیه می گردد.

2-میخک به آن عطر و طعم قوی ادویه ای می دهد و روی نوشیدنی را خامه تازه فرم گرفته می گذارند.

3-اگر هم شیرینی دوست دارید و هم ادویه، این نوشیدنی مخصوص مذاق شماست.

4-هر نوع قهوه دمی از جمله قهوه های درست شده با دستگاه های کیورنگ و نسپرسو برای این نوشیدنی مناسب است.

5-اگر قهوه طعم دار دوست دارید می توانید وانیل لاته یخ زده، موکای هم زده، موکای یخ زده و قهوه یخ زده و هم خورده با شکر قهوه ای را امتحان نمایید.

مواد تشکیل دهنده کافه دی اولا سرد:

1-قهوه دم کرده قوی: هر قهوه ای که قوی و غنی باشد از جمله قهوه های دم سرد مثل کلدبرو و قهوه اسپرسوی سرد شده تهیه شده در دستگاه اسپرسوساز برای تهیه این نوشیدنی مناسب است، می توانید مقداری از آن را تهیه و در یخچال نگهداری کنید تا در موقع لزوم از آن استفاده نمایید.

2-چوب دارچین تازه آسیاب شده: از مهمترین ادویه های استفاده شده برای طعم دادن به قهوه مکزیکی

3-میخک تازه آسیاب شده: یک ادویه خوش عطر و طعم برای قهوه سرد مکزیکی کافه دی اولا می باشد، اگر هم میخک آسیاب شده ندارید می توانید از چوب دارچین آسیاب شده بیشتری استفاده کنید، به کار بردن میخک ضروری نیست اما دارچین حتما باید باشد.

4-سس یا سیروپ شکلاتی: بعنوان شیرین کننده قهوه سرد

5-شیر: ترجیحا پرچرب باشد، اگر گیاهخوار هستید یا قادر به هضم لاکتوز نیستید می توانید برای تهیه این قهوه یا هر نوع قهوه ای دیگر از شیر غیر لبنی استفاده کنید مثل شیر سویا یا شیر بادام و خامه را هم به کار نبرید.

6-یخ: برای بیشتر خنک بودن و ماندن قهوه

7-خامه غلیظ: خامه کمی فرم گرفته

8-شکر: به اندازه ای که خامه را شیرین کند

طرز تهیه کافه دی اولا سرد:

تمام مواد ذکر شده را در مخلوط کن، میکس می کنیم تا نوشیدنى یکدست شود، سپس در لیوانی مناسب سرو می کنیم، روى آن را هم می‌توانيم با خامه و دارچین تزئین کنیم.

کافه دی اولا

نکاتی مهم در تهیه کافه دی اولا:

-نوع رست قهوه‌ای که در تهیه کافه دی اولا استفاده می‌شود بهتر است مدیوم یا مدیوم دارک، با درجه آسیاب زبر (Coarse) باشد.

-می‌توانید به جای آب از شیر استفاده کنید اما این کار، طعم واقعی کافه دی اولا را از بین خواهد برد، این قهوه واقعا نیازی به استفاده از شیر ندارد.

-اگر طعم ادویه ‌دار بیشتری دوست دارید اول یک عدد بادیان رومی، یک قاشق چای‌ خوری پوست پرتقال و یک عدد میخک کامل در شیرجوش بیندازید تا در کنار دارچین، طعمی فوق العاده به شما بدهد.

-اگر طعمی قوی برای قهوه می ‌پسندید، صبر کنید تا قهوه برای ۶ تا ۸ دقیقه در آب باقی بماند و سپس آن را سرو نمایید.

-دارچین و میخک، طبع سرد قهوه را به تعادل می رسانند.

-کافه دی اولا نوشیدنی ای مناسب برای سرو در صبحانه و عصرانه در کنار انواع خوراکی ها مثل تخم‌ مرغ و انواع دسر می باشد.

-برای تزئین می‌توانید از چوب دارچین، شکلات لوله‌ای، کف شیر، پودر کاکائو یا قهوه و خامه قنادی استفاده نمایید.

-اگر قهوه شما اضافی آمد، می‌توانید آن را در یک شیشه در بسته در فریزر نگهداری نمایید و بعد برای سرو آن را همراه با یخ به عنوان نوعی آیس کافی میل نمایید.

-بعضی به این قهوه شکلات اضافه می‌کنند یا آن را به صورت خنک و با یخ مصرف می نوشند.

-حتی این قهوه با بستنی هم سرو می شود که حتما بسیار خوشمزه می باشد.

کافه دی اولا

 

خوب حالا که با کافه دی اولا آشنایی پیدا کردید و به قهوه با طعم شیرین و ادویه ای علاقه دارید، پس دست به کار شوید چون با تجهیزات کم هم می شود آن را تهیه و نوش جان کرد بخصوص در فصول سرد بسیار دلچسب تر می شود چون طبع آن بخاطر ادویه های بکار رفته گرم است. برای آشنایی با آموزش دوره جامع و تخصصی قهوه های دمی کافی پارس روی لینک ضربه بزنید.

به نوشته امتیاز دهید

5/5
جدیدترین مقالات

جدید ترین مقالات کافی پارس

نژاد های اصلی قهوه
مقالات

نژاد های اصلی قهوه

قهوه عربیکا و قهوه روبوستا نژاد های اصلی قهوه هستند هر یک از این دو گونه، ویژگی‌ها و خصوصیات منحصر به فردی دارند که در زیر

ادامه مطلب
اکسسوری‌ های باریستا
مقالات

اکسسوری‌ های باریستا و کافه

اکسسوری‌ های باریستا به مجموعه‌ای از ابزارها و وسایلی اطلاق می‌شود که برای تهیه و سرو قهوه به کار می‌روند.اکسسوری‌ های باریستا به او کمک

ادامه مطلب
فواید قهوه
آموزش‌ها

فواید قهوه چیست؟

قهوه، از گذشته‌های دور تا به امروز جزء محبوب‌ترین نوشیدنی‌های جهان است که به دلایل متعددی مورد توجه افراد قرار گرفته است. علاوه بر طعمی

ادامه مطلب
زیرگونه‌های قهوه
مقالات

منظور از زیرگونه‌های قهوه چیست؟

زیرگونه‌های قهوه تنوع زیادی در دنیای قهوه ایجاد کرده‌اند و هر کدام با ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود، تجربیات متفاوتی را برای علاقه‌مندان به قهوه فراهم می‌کنند.

ادامه مطلب
تفاوت لاته و کاپوچینو
مقالات

تفاوت لاته و کاپوچینو

لاته و کاپوچینو دو نوع محبوب قهوه هستند که هر کدام با ترکیب‌های مختلفی از قهوه اسپرسو و شیر تهیه می‌شوند. با این حال، این

ادامه مطلب

هر سوالی دارید بپرسید تا مشاوران با شما تماس بگیرند

جشنواره 55% تخفیف (از 1 الی 12 مرداد ماه )

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

مشاوره رایگان و ثبت نام