تهران: 09202775857-09962028030/کرج:09941176993

قهوه وگان

قهوه وگان و انواع مختلف آن

اگر انتخابتان گیاهخواری بوده است، خیلی چیزهاست که خوردن و نوشیدن آنها برایتان ممنوع و سخت می باشد اما دستورالعمل های زیادی برای تهیه انواع خوراکی ها برای گیاه خواران در دنیا وجود دارد؛ با اینکه خیلی از خوراکی هایی که ظاهرا گیاهی اند در حقیقت گیاهی نمی باشند ولی باید گفت قهوه جزو نوشیدنی های وگان (گیاهی) می باشد.

قهوه به خودی خود گیاهی است اما برخی از دستور‌العمل های تهیه قهوه شامل مواد غیر وگان می باشند در واقع هر دستور قهوه‌ای که به محصولات لبنی مثل شیر گاو و خامه نیاز پیدا کند غیروگان به حساب می آید. این روزها در اکثر کافی‌شاپ‌ های دنیا نوشیدنی های جایگزین‌های شیر وجود دارد، هرچند که در منوی کافه های ایرانی کمتر دیده می شوند و به آن توجه نشده است.

اگر شما هم به دنبال شیرهای غیر‌لبنی (بدون منشاء حیوانی) برای استفاده در منزل می باشید جایگزین‌هایی مانند شیر بادام، شیر نارگیل و شیر جو دوسر برای استفاده در قهوه‌ ها وجود دارند. در این مقاله می خواهیم به معرفی انواع قهوه وگان و طرز تهیه آنها بپردازیم، با پارس کافه بزرگترین فروشگاه زنجیره ای کافه همراه باشید.

قهوه وگان

طرز تهیه انواع قهوه وگان:

در ادامه مطلب به شما دستورالعمل هایی از تهیه انواع قهوه وگان مخصوص شما که گیاه خوارید خواهیم داد:

1-قهوه وگان کاسنی:

بین انواع قهوه، قهوه وگان کاسنی فوق العاده است چون از کاسنی برای دادن طعمی غیرعادی و تند به قهوه استفاده می کنند؛ کاسنی گیاهی با طعمی تلخ است که افراد گیاهخوار می‌توانند قهوه کاسنی را در دستور غذایی‌شان قرار داده و بنوشند.

-طرز تهیه قهوه وگان کاسنی:

 مواد لازم: 3 قاشق غذاخوری دانه قهوه، یک قاشق غذاخوری گرانول (پودر حل سدنی) کاسنی، 340 میلی لیتر آب تصفیه شده

-تجهیزات لازم: فرنچ پرس، آسیاب قهوه، فنجان برای سرو

1-ابتدا باید دانه ‌های قهوه خود را با اندازه متوسط ​​آسیاب کنید و با دانه‌های کاسنی ترکیب نمایید، اول با نسبت قهوه 1 به کاسنی 3 شروع کنید و بعد می توانید مطابق سلیقه‌ خود تغییرات لازم در نسبت را اعمال کنید، ترکیب پودر شده را در فرنچ پرس بریزید.

2-کمی از آب جوش را اضافه کنید، دانه‌ها را هم بزنید و بگذارید 30 ثانیه بماند، این کار به شما کمک می‌کند تا مقدار مساوی ای از عصاره دانه‌ ها استخراج شود.

3-باقیمانده آب جوش را به مخلوط تهیه شده اضافه کنید، پیستون را روی فرنج پرس قرار دهید و قبل از فشردن آن اجازه دهید مخلوط به مدت 3 دقیقه و نیم دم بکشد.

4-پیستون را به پایین فشار دهید تا پودر قهوه و کاسنی را فیلتر می‌کند و یک فنجان قهوه درست کنید.

5-قهوه آماده است و می توانید آن را در فنجان یا لیوان سرو کنید، این نوع قهوه وگان، طعمی صاف و خاکی دارد، می‌توانید نسبت کاسنی به قهوه را تغییر دهید تا به نسبت و طعم دلخواهتان برسید، همچنین مانند سایر قهوه‌ها می‌توانید شیر غیر لبنی و شکر به آن اضافه نمایید.

قهوه کاسنی اکثرا در منوی کافه های سراسر دنیا وجود دارد اما گاهی اوقات قهوه های فوری ای با نام قهوه عربیکا یا قهوه روبوستا که می خرید ممکن است قهوه ای تهیه شده از کاسنی باشد و این نوعی فریب است و قیمت ارزان آن می تواند شما را به شک بیاندازد.

قهوه وگان

2-قهوه وگان سرد دم (کلد برو):

دم کردن قهوه سرد یکی از انواع روش ها برای تهیه قهوه و کاملاً گیاهی است، یکی از مزایای اصلی دم کردن قهوه سرد، شیرینی طبیعی آن می باشد که از دانه ‌های قهوه استخراج می گردد و برخلاف قهوه معمولی، دم نوش سرد قهوه حتی بدون شیر و شکر نیز شیرین و خوش زعم است.

-طرز تهیه قهوه وگان سرد دم:

-مواد لازم: دانه‌ قهوه و آب تصفیه شده

-تجهیزات لازم: فرنچ پرس، آسیاب قهوه، یخچال

1-هنگامی که آماده برای دم کردن قهوه سرد خود می باشید دانه های قهوه را آسیاب کنید تا بهترین عطر و طعم را داشته باشید، معمول ترین   نسبت قهوه 5 به آب سرد 1 می باشد این یعنی اگر می خواهید حدود 560 میلی لیتر قهوه دم سرد تهیه ‌کنید، به 113 گرم دانه قهوه نیاز دارید که درشت آسیاب شود چون دم کرده سرد شما برای ساعت‌های زیادی خیس می خورد به همین خاطر لازم نیست ریز آسیاب شود.

2-پودر قهوه را به قهوه ساز سرد دم اضافه کنید که می تواند فرنچ پرس، پارچ، شیشه میسون یا حتی آیروپرس باشد، پودر قهوه را در محفظه قهوه ساز بریزید.

3-آب سرد تصفیه شده را در دستگاه دم‌ ساز قهوه تا خط نهایی پر کنید و بعد درب را روی آن قرار دهید و مطمئن شوید که کاملا بسته شود.

4-قهوه وگان دم کرده سرد خود را به مدت 12 تا 18 ساعت در یخچال قرار دهید، به نوع دانه قهوه و تایم توجه داشته باشید مثلا اگر دانه قهوه روبوستا بوده 12 تا 14 ساعت کافیست چوت کافئینش دو برابر دانه عربیکاست، حواستان باشد این دم آوری در یخچال بیشتر از 24 ساعت نشود چون دم کرده شما بیش از حد استخراج و تلخ می شود.

5-پس از دم کشیدن کامل قهوه سرد، تفله قهوه را خارج کنید، اگر دستگاه دم‌ ساز سرد شما فیلتر یا صافی ندارد، ممکن است نیاز باشد تا قهوه را با یک فیلتر (کاغذی یا فلزی) صاف نمایید. با این روش، یک کنسانتره دم کرده سرد تولید می‌کنید که می‌توانید آن را تا دو هفته در یخچال نگه دارید، همچنین موقع نوشیدن در صورت تمایل می توانید به آن قطعه های یخ و شیر غیر لبنی هم اضافه نمایید.

پیشنهاد می گردد مقاله قهوه سرد دم یا کلد برو چیست؟ را در مجله کافی پارس سرچ و مطالعه نمایید.

قهوه وگان

3-قهوه وگان ترک:

قهوه ترک به غنی بودن و پر رنگ بودن و همچنین تند بودن معروف است، این نوع قهوه وگان که به شما آموزش می دهیم شامل هل و میخک برای دادن طعمی خوب و گرم می‌دهد.

-طرز تهیه قهوه وگان ترک:

یک فنجان قهوه ترک دم کنید، حدود 20 درصد قوی ‌تر از حالت معمولی به همین خاطر جهت قوی تر بودن قهوه از نسبت قهوه 14 به آب 1 استفاده می کنیم.

2-یک عدد هل را آسیاب کنید و در صورت تمایل یک عدد میخک هم کاملا خرد کنید.

3- آب را در یک قابلمه کوچک و یا جذوه (طرفی مسی مخصوص دم کردن قهوه ترک) به جوش بیاورید، مقدار آب مورد نیاز وابسته به تعداد فنجان‌هایی است که می‌خواهید داشته باشید.

4-آب جوش آمده را از روی شعله بردارید سپس قهوه، هل و میخک را اضافه نمایید، دوباره جذوه را روی شعله بگذارید تا داغ شود.

نکته: حرارت بسیار کم باشد و صیر کنید تا ترکیب شروع به کف کردن کند، و قبل از سر رفتن قهوه آن را فوراً از روی حرارت بردارید.

5-اجازه دهید قهوه یکبار ته نشین شود و دوباره آن را روی حرارت ملایم بگذارید تا دوباره داغ شود و بعد از اینکه مجدد کف کرد آن را از روی حرات بردارید، خوب حالا قهوه وگان ترکی آماده سرو است.

قهوه وگان

4-قهوه وگان لاته:

لاته‌ها نوشیدنی‌هایی با ترکیب قهوه و شیر هستند و شاید فکر کنید که تهیه یک لاته گیاهی به سادگی جایگزین کردن شیر بادام یا شیر نارگیل به جای شیر لبنی می باشد اما به همین راحتی هم نیست چون کف شیر قسمت مهمی از تهیه یک لاته خامه‌ای و دلچسب می باشد و مشکل اینجاست که همه شیرهای غیر ‌لبنی به راحتی کف نمی‌کنند.

در این دستور تهیه قهوه وگان لاته از شیر جو دوسر استفاده شده که به نظر بهترین شیر غیر‌لبنی کف‌دار می باشد. محتوای آیس لاته و طرز تهیه آن را در مجله کافه پارس حتما مطالعه و روش تهیه آن را تست کنید.

-طرز تهیه قهوه وگان لاته:

1-ابتدا یک فنجان قهوه اسپرسو تهیه کنید، این نوع لاته ترکیب ⅓ اسپرسو و ⅔ شیر است که می توانید با توجه به مذاقتان آن را تغییر دهید؛ پیشنهاد کافی پارس این است که با 113 میلی لیتر اسپرسو یک لیوان لاته 340 گرمی درست کنید.

2-حدود 225 گرم شیر جو دوسر را با همان روش شیر لبنی کف دار کنید، در حین هم زدن، شیر مایع و کف را با یکدیگر مخلوط نمایید.

3-حالا شیر هم زده را روی قهوه اسپرسو بریزید و تا می توانید از مهارت‌ های خلاقانه ‌تان استفاده کرده و آرت لاته بیافرینید.

در انتهای این متن باید بگوییم تهیه جایگزین ‌های گیاهی برای خیلی از غذاها و نوشیدنی ها سخت است اما خوشبختانه قهوه یکی از ساده‌ترین نوشیدنی ها برای ایجاد جایگزین ‌های گیاهی می باشد و طرز تهیه انواع قهوه وگان که ارائه شد از نظر طعم تقریباً مشابه قهوه های اصلی هستند. می توانید در تهیه انواع دیگر قهوه آنهایی که به شیر نیاز دارند را با جایگزین کردن شیر غیر لبنی درست کنید و لذت ببرید.

برای دریافت نمایندگی از کافی پارس به سایت کافی پارس مراجعه نمایید و فرم مورد نظر را پر کرده یا با شماره های درج شده تماس بگیرید.

به نوشته امتیاز دهید

5/5
جدیدترین مقالات

جدید ترین مقالات کافی پارس

نژاد های اصلی قهوه
مقالات

نژاد های اصلی قهوه

قهوه عربیکا و قهوه روبوستا نژاد های اصلی قهوه هستند هر یک از این دو گونه، ویژگی‌ها و خصوصیات منحصر به فردی دارند که در زیر

ادامه مطلب
اکسسوری‌ های باریستا
مقالات

اکسسوری‌ های باریستا و کافه

اکسسوری‌ های باریستا به مجموعه‌ای از ابزارها و وسایلی اطلاق می‌شود که برای تهیه و سرو قهوه به کار می‌روند.اکسسوری‌ های باریستا به او کمک

ادامه مطلب
فواید قهوه
آموزش‌ها

فواید قهوه چیست؟

قهوه، از گذشته‌های دور تا به امروز جزء محبوب‌ترین نوشیدنی‌های جهان است که به دلایل متعددی مورد توجه افراد قرار گرفته است. علاوه بر طعمی

ادامه مطلب
زیرگونه‌های قهوه
مقالات

منظور از زیرگونه‌های قهوه چیست؟

زیرگونه‌های قهوه تنوع زیادی در دنیای قهوه ایجاد کرده‌اند و هر کدام با ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود، تجربیات متفاوتی را برای علاقه‌مندان به قهوه فراهم می‌کنند.

ادامه مطلب
تفاوت لاته و کاپوچینو
مقالات

تفاوت لاته و کاپوچینو

لاته و کاپوچینو دو نوع محبوب قهوه هستند که هر کدام با ترکیب‌های مختلفی از قهوه اسپرسو و شیر تهیه می‌شوند. با این حال، این

ادامه مطلب

هر سوالی دارید بپرسید تا مشاوران با شما تماس بگیرند

جشنواره 55% تخفیف (از 1 الی 12 مرداد ماه )

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

مشاوره رایگان و ثبت نام