تهران: 09202775857-09962028030/کرج:09941176993

قهوه غلیظ

قهوه غلیظ خوب است؟

قهوه غلیظ، مورد پسند بسیاری از افراد است که سال های سال به نوشیدن یک فنجان قهوه عادت دارند و بر روی طعم گس قهوه حساس هستند. اما آیا مصرف قهوه غلیظ می تواند به بدن آسیب وارد کند؟ در واقع باید گفت یکی از عوارضی که ممکن است بسیاری از ما آن را شنیده باشیم، این است که چای و قهوه غلیظ می توانند باعث کم خونی شوند. در نتیجه توصیه پزشکان حوزه سلامت و تغذیه این است که افراد چای یا قهوه را به صورت رقیق استفاده کنند.

قهوه غلیظ

قهوه غلیظ و طعم آن

مصرف قهوه فواید زیادی برای بدن دارد و حتی می تواند از بروز بسیاری از بیماری ها مانند سرطان و دیابت جلوگیری کند. این در حالی است که این نوشیدنی به طور متعادل استفاده شود. اما آیا قهوه غلیظ صرفا دارای یک طعم تلخ و گس است؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که غلیظ بودن قهوه ربطی به طعم آن ندارد. به این معنی که یک قهوه رقیق می تواند بسیار تلخ باشد در حالی که یک قهوه غلیظ می تواند دارای طعم تلخ کمی باشد. در نتیجه باید گفت که غلظت قهوه با طعم و تلخی آن سنجیده نمی شود. در نظر داشته باشید که قهوه غلیظ عوارض زیادی برای بدن دارد و شما باید با احتیاط قهوه غلیظ را مصرف کنید.

برای مثال افرادی که دارای فشار خون هستند باید زیر نظر پزشک قهوه مصرف کنند و از مصرف قهوه غلیظ جدا خودداری نمایند. یکی دیگر از نکاتی که باید در نظر داشته باشید این است که قهوه غلیظ با قهوه دارک یا تلخ نسبت مستقیمی ندارد. به این معنی که غلظت قهوه به نوع دانه قهوه یا رست آن بستگی ندارد، این در حالی است که این موارد بر روی تلخی قهوه تاثیر مستقیمی ندارند. غلظت قهوه به بادی آن بستگی دارد.

قهوه غلیظ و رابطه مستقیم با بادی

شاید با خود فکر کنید که اگر برای تهیه یک فنجان قهوه از دانه های روبوستا استفاده کنید و قهوه دارک رست داشته باشید، یک قهوه غلیظ خواهید داشت. اشتباه نکنید در این حالت شما فقط یک قهوه تلخ دارید که دارای فواید زیادی نیز هست. همانطور که اشاره شد غلظت قهوه به بادی آن بستگی دارد. اما شاید با خود فکر کنید که مفهوم بادی به چه معنا است؟ در واقع بادی به میزان روغن های موجود در یک فنجان قهوه گفته می شود که البته به دو مورد اصلی وابسته می باشد.

این دو مورد روش دم آوری قهوه و همچنین فیلتر کردن قهوه است. بادی قهوه در واقع به بافت قهوه گفته می شود که در دهان حس خوشایند یا حتی ناخوشایندی را به جای می گذارد. وزن مایع در دهان نیز به عنوان بادی قهوه تعریف می شود. اما روش های مختلف تهیه قهوه دارای بادی های متفاوتی هستند.

قهوه غلیظ

دم آوری به دو روش صورت می گیرد

دم آوری قهوه به دو روش اصلی صورت می گیرد که در نتیجه دارای بادی های متفاوتی می باشند. اگر قهوه را با دستگاه هایی مانند فرنچ پرس دم کنند دارای بادی بالا و البته شفافیت کمی است. اما اگر برای تهیه یک فنجان قهوه از روش هایی مانند کمکس استفاده کنید بادی قهوه کم خواهد بود. همانطور که اشاره شد نوع فیلتر نیز بر روی بادی قهوه و در نتیجه غلظت قهوه موثر است.

در نظر داشته باشید که اگر برای تهیه قهوه از قهوه ساز هایی با فیلتر کاغذی استفاده کنید بادی و غلظت قهوه کم است. این موضوع به دلیل این است که فیلتر های کاغذی میزان زیادی از روغن های قهوه را جذب می کنند. اما اگر شما از دستگاه هایی استفاده کنید که دارای فیلتر فلزی است بادی و غلظت قهوه بسیار بالا خواهد بود. فیلتر های فلزی مقادیر کمی از روغن موجود در قهوه را به خود جذب می کنند.

عوارض استفاده از قهوه غلیظ

اما آیا قهوه غلیظ علاوه بر مواردی که ذکر شد می تواند برای بدن مضراتی داشته باشد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت شما ابتدا باید به سلامتی بدن خود توجه کنید. اگر دارای بیماری خاصی هستید و تحت نظر پزشک می باشید باید قهوه را با احتیاط مصرف کنید و از مصرف قهوه غلیظ به شدت خودداری نمایید.

قهوه و چای دارای آنتی اکسیدان می باشند و می توانند از ابتلا به بسیاری از بیماری ها جلوگیری کنند. این در حالی است که قهوه غلیظ می تواند موجب بیماری شود. از جمله عوارض نوشیدن قهوه غلیظ می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • یکی از عوارض مصرف قهوه غلیظ این است که موجب پوکی استخوان می شود و می تواند در طولانی مدت اثرات مخربی بر روی استخوان های بدن داشته باشد. در نتیجه بهتر است برای رفع خستگی از مصرف قهوه غلیظ خودداری نمایید.
  • قهوه غلیظ باعث افزایش ضربان قلب می شود و این به دلیل کافئین بالایی است که این نوشیدنی دارد. در نتیجه جانب احتیاط را در مصرف این نوشیدنی با غلظت بالا رعایت کنید.
  • ناراحتی های قلبی و دریچه قلب از جمله دیگر مواردی است که می تواند بر اثر استفاده قهوه غلیظ به وجود آید.
  • قهوه غلیظ

TDS و سنجش غلظت

برای محاسبه استاندارد غلظت قهوه از مقیاس TDS استفاده می کنند. غلظت قهوه با درصد سنجیده می شود. در این مورد شاید اگر شما یک قهوه خور حرفه ای باشید یک قهوه غلیظ مانند اسپرسو در ذهن شما تداعی شود. هر چه میزان تی دی اس بالاتر باشد، مسلما میزان غلظت قهوه نیز بالاتر است. برعکس این موضوع نیز صادق است یعنی هر چه میزان تی دی اس قهوه پایین تر باشد قهوه شما رقیق تر خواهد بود.

با استفاده از دستگاه Refractometer می توان میزان غلظت قهوه را اندازه گیری کرد. این در حالی است که عملکرد این دستگاه به وسیله شکست نور است. این دستگاه به نام انکسارسنج نیز شناخته می شود. دستگاه انکسارسنج در واقع یک ابزار حرفه ای برای سنجش میزان غلظت قهوه است که باید برای کار با آن مراحلی را طی دستورالعمل دستگاه طی کنید.

برای مثال با استفاده از این دستگاه مشخص شد که قهوه دمی دارای تی دی اس 1/15 تا 1/35 درصد است. این در حالی است که یک قهوه اسپرسو نهایتا دارای تی دی اس 12 درصد است. اما استفاده از یک قهوه مرغوب هم یک طعم عالی به شما خواهد داد هم اگر با روش های درست تهیه شود دارای غلظت مناسب خواهد بود.

برند کافی پارس انواع پودر قهوه را در بسته بندی های مختلف با کیفیتی مورد پسند و عالی به بازار مشتریان عرضه می کند. برای خرید و اطلاعات بیشتر می توانید به سایت این برند مراجعه نمایید.

به نوشته امتیاز دهید

5/5
جدیدترین مقالات

جدید ترین مقالات کافی پارس

نژاد های اصلی قهوه
مقالات

نژاد های اصلی قهوه

قهوه عربیکا و قهوه روبوستا نژاد های اصلی قهوه هستند هر یک از این دو گونه، ویژگی‌ها و خصوصیات منحصر به فردی دارند که در زیر

ادامه مطلب
اکسسوری‌ های باریستا
مقالات

اکسسوری‌ های باریستا و کافه

اکسسوری‌ های باریستا به مجموعه‌ای از ابزارها و وسایلی اطلاق می‌شود که برای تهیه و سرو قهوه به کار می‌روند.اکسسوری‌ های باریستا به او کمک

ادامه مطلب
فواید قهوه
آموزش‌ها

فواید قهوه چیست؟

قهوه، از گذشته‌های دور تا به امروز جزء محبوب‌ترین نوشیدنی‌های جهان است که به دلایل متعددی مورد توجه افراد قرار گرفته است. علاوه بر طعمی

ادامه مطلب
زیرگونه‌های قهوه
مقالات

منظور از زیرگونه‌های قهوه چیست؟

زیرگونه‌های قهوه تنوع زیادی در دنیای قهوه ایجاد کرده‌اند و هر کدام با ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود، تجربیات متفاوتی را برای علاقه‌مندان به قهوه فراهم می‌کنند.

ادامه مطلب
تفاوت لاته و کاپوچینو
مقالات

تفاوت لاته و کاپوچینو

لاته و کاپوچینو دو نوع محبوب قهوه هستند که هر کدام با ترکیب‌های مختلفی از قهوه اسپرسو و شیر تهیه می‌شوند. با این حال، این

ادامه مطلب

هر سوالی دارید بپرسید تا مشاوران با شما تماس بگیرند

جشنواره 55% تخفیف (از 1 الی 12 مرداد ماه )

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

مشاوره رایگان و ثبت نام