تهران: 09202775857-09962028030/کرج:09941176993

قهوه برزیل

درباره قهوه برزیل

حتما پیش آمده وقتی به قهوه فروشی یا کافی شاپ می روید سیلوهای کوچک و بزرگ زیادی را که معمولا هم در معرض دید مشتری می باشند می بینید که روی آنها اسم کشورهای تولید کننده آن دانه قهوه چسبانده شده است و  در آنهایی که میکس قهوه ها می باشند اسم زادگاه های قهوه با درصدشان آمده است؛ وقتی نظرتان را درباره قهوه ای که دوست دارید بنوشید و عطر و طعمی که دلخواهتان می باشد بگویید آن وقتی است که فروشنده یا باریستا می داند چه مارجینی را برای شما تهیه نماید تا از نوشیدنی خود لذت ببرید. در این مقاله می خواهیم درباره یکی از بهترین کشورهای تولید کننده قهوه و خصوصیات آن یعنی قهوه برزیل صحبت کنیم، با مدرسه قهوه پارس برگذار کننده دوره جامع و تخصصی انواع قهوه های دمی تا انتها همراه باشید.

تاریخچه قهوه برزیل:

شاخصه کشور برزیل فوتبال می باشد و همه دنیا آن را با این قضیه به یاد می آورند در حالی که قهوه برزیل نیز یکی دیگر از دلایل معروف بودن این کشور در دنیا می باشد و حدود ۳ قرن است که دانه های قهوه از گویان فرانسه وارد برزیل شده و تا به امروز یکی از اولین ها و معروف ترین ها در تولید قهوه به حساب می آید.

برزیل در حال حاضر بیشتر از یک سوم تولید صنعت قهوه دنیا را در دست دارد و امرار و معاش نزدیک ۴ میلیون نفر در این کشور به قهوه برزیل وابسته است؛ یک سوم از زمین ‌های کشاورزی برزیل به کشت قهوه اختصاص دارد؛ صنعت کشت، تولید و فرآوری قهوه از جایگاهی خاص در برزیل برخوردار است بطوری که هر سال در این کشور هفته بین المللی قهوه در شهر بلوهوریزونته برپا می گردد.

کشور برزیل سازمان صنعت قهوه را در سال ۱۹۷۳ تاسیس نمود و هدفش از برپایی این سازمان، ارتقاء کیفی و کمی محصولات قهوه برزیل از کاشت گرفته تا عمده فروشی، خرده فروشی و حتی فرآوری قهوه می باشد و حتی امروزه بخش بزرگی از صنعت قهوه در جهان به مزارع زیر کشت قهوه بزریل وابسته است؛ برندهای معتبر و معروفی هستند که خریداران اصلی قهوه برزیل در کشورهایی مثل ایتالیا، آلمان، آمریکا و ژاپن می باشند؛ خوب است بدانید قهوه برزیل را به صورت های گوناگون صادر می‌کنند: قهوه سبز، قهوه رست شده، قهوه ترکیبی (قهوه محلول)، قهوه فوری، عصاره غلیظ قهوه.

قهوه برزیل

درباره دانه های قهوه برزیل:

دانه های قهوه برزیل ویژگی های با اهمیتی دارند که در خرید عمده و خرده تأثیر می گذارند بخصوص در خرید های کلان شرکت ‌هایی که انواع قهوه نظیر قهوه سبز، قهوه رست شده و… را از برزیل می خرند باید بیشتر و بیشتر به آن توجه نمایند تا برند و اعتبار خود را با خرید اشتباه خدشه دار نکنند؛ نوع دانه قهوه ای که انتخاب می شود حال عربیکا یا روبوستا باشد نخستین و مهم ترین چیزی است که باید به آن دقت شود زیرا هر نوع دانه قهوه، تلخی، مزه و عطر مخصوص خودش را دارد، مثلا اگر عطر و طعم قهوه نهایی برای آن برند مهم باشد قهوه عربیکا را باید بخرد ولی اگر کافئین قهوه بیشتر و تلخی آن برایش اهمیت داشته و مشخصه برندش باشد دانه انتخابی او باید از قهوه روبوستا باشد.

از تولیدات قهوه برزیل حدود۸۰٪ آن به عربیکا و۲۰٪ به روبوستا تعلق دارد، ناگفته نماند قهوه روبوستا در مزارعی کوچکتر در استان ‌هایی که در ارتفاعات کمتری از سطح دریا می باشند زیر کشت این محصول استراتژیک می روند؛ اولین منطقه و پایتخت کشت قهوه در جهان بلوهوریزونته پایتخت میناس گرایس می باشد که در آن ۴ منطقه دیگر به نام‌ ماتاس دمیناس، جنوب میناس، مانتیکورا میناس و کرادو مینیرو وجود دارد که قهوه برزیل زیر کشت در هر کدام ویژگی ‌های طعمی خود را دارد. در قسمت ‌هایی از سائوپائولو، یارانا، سرادو، سانتوس، موکوکا و بسیاری مناطق دیگر برزیل نیز مزارع کوچک و بزرگ قهوه وجود دارند و دولت در حمایت از صادرات قهوه هیچ گونه  مالیاتی در نظر نگرفته ولی عوضش برای واردات ۱۰ الی ۱۶٪ مالیات تعیین کرده است.

روش‌های فرآوری قهوه برزیل:

روش های مختلفی بعد از برداشت گیلاس های رسیده قهوه و تهیه قهوه برزیل نهایی وجود دارد که 3 مدل متداول آن را ذکر می کنیم:

1-پردازش خشک که بیشتر رایج است و کاری سخت و حساس تر می باشد

2-پردازش مرطوب

3-پردازش نیمه مرطوب

طعم قهوه برزیل و ویژگی‌های آن:

روش فراوری یا نوع خشک کردن قهوه در برزیل یکی از معیارهای مهم انتخاب نوع قهوه می باشد، مثلا روش طبیعی خشک کردن قهوه باعث پدید آوردن طعم و عطری بی نظیر در قهوه برزیل می گردد، البته عواملی نظیر نوع خاک، آب و هوا، رطوبت و ارتفاع از سطح دریا در بوجود آوردن این خصوصیات تأثیر دارد.

از ویژگی های کلی قهوه برزیل شامل موارد زیر می باشد:

1-طعم و مزه قهوه برزیل دارای اسیدیته (طعم ترشی ای مثل ترشی انگور یا پرتقال) از کم تا متوسط می باشد.

2-عطر و رایحه قهوه برزیل شکلاتی، کاراملی و فندقی (آجیلی) است.

3-هر چقدر درختچه های قهوه در ارتفاعات بالاتری کشت شوند، طعم قهوه برزیل به سمت مرکبات علاوه بر طعم آجیلی کشیده می شود.

قهوه برزیل

قهوه برزیل عربیکا یا روبوستا؟

نکته مهم هنگام خرید قهوه برزیل نوع دانه قهوه آن است، همانطور که گفتیم هر دو نوع قهوه عربیکا و روبوستا در برزیل کشت و فراوری می‌شوند که هر کدام خصوصیات خودشان را دارند که مختصری به آن اشاره می گنیم:

دانه قهوه عربیکا دو  نوع دارد:

-بربون (bourbon)

-تایپیکا (typica)

1-دانه قهوه عربیکا دارای کافئین کمتری یعنی 5/1% نسبت به دانه قهوه روبوستا که 2/7% کافئین دارد، می باشد.

2-طعم قهوه برزیل عربیکا شکلاتی، نرم و شیرین است.

3- قهوه عربیکا چربی قهوه بیشتر و اسیدیته قهوه بیشتری دارد اما دانه قهوه روبوستا رو به طعم تلخی دارد و ته مزه ای شبیه چوب یا کائوچوی سوخته دارد.

4-بخاطر طعم شیرین و گلی قهوه عربیکا که نسبت به قهوه روبوستا دارد برای تهیه قهوه اسپرسو مناسب ‌تر می باشد و کرمای قهوه ضخیم تری روی قهوه ایجاد می نماید که البته این نیز سلیقه ای می باشد چون خیلی ها از قهوه روبوستا کافئین بیشتر می خواهند تا عطر و طعم.

5-روش رست و فرآوری هر دو قهوه عربیکا و روبوستا شبیه هم می باشد و دقیقا بعد از انجام رست قهوه انجام می گردد که خصوصیات گفته شده در موارد بالا بعد از آن پیدا می‌شوند.

6-ناگفته نماند قهوه عربیکا و روبوستا در نوع کشت هم تفاوت هایی با هم دارند، گیاه قهوه عربیکا نسبت به تغییرات آب و هوا و آفات حساس ‌تر است و حتما در ارتفاعات بالا چیزی بین ۸۰۰ الی ۲۰۰۰ متر از سطح دریا رشد می‌کند (دمای آب و هوای ایده آل ۱۷ تا ۲۴ درجه سانتیگراد می باشد)، در مقابل قهوه روبوستا در ارتفاعات پایین تر هم رشد می کند و نسبت به شرایط جوی و آفات مقاومت بیشتری دارد و رشد و نگهداری آن ساده تر است و به همین خاطر قهوه روبوستا ارزان تر از قهوه عربیکا می باشد.

قهوه برزیل

در انتهای مقاله باید گفت حتی شده یکبار هم قهوه برزیل را بصورت خالص یا ترکیبی تست کنید و از طعم و عطر بی نظیر این دانه های قهوه که سهم بزرگی از تولید قهوه در صنعت قهوه در دنیا را دارند لذت ببرید، برای اطلاع از شرایط نمایندگی کافی پارس روی  لینک ضربه بزنید.

به نوشته امتیاز دهید

5/5
جدیدترین مقالات

جدید ترین مقالات کافی پارس

نژاد های اصلی قهوه
مقالات

نژاد های اصلی قهوه

قهوه عربیکا و قهوه روبوستا نژاد های اصلی قهوه هستند هر یک از این دو گونه، ویژگی‌ها و خصوصیات منحصر به فردی دارند که در زیر

ادامه مطلب
اکسسوری‌ های باریستا
مقالات

اکسسوری‌ های باریستا و کافه

اکسسوری‌ های باریستا به مجموعه‌ای از ابزارها و وسایلی اطلاق می‌شود که برای تهیه و سرو قهوه به کار می‌روند.اکسسوری‌ های باریستا به او کمک

ادامه مطلب
فواید قهوه
آموزش‌ها

فواید قهوه چیست؟

قهوه، از گذشته‌های دور تا به امروز جزء محبوب‌ترین نوشیدنی‌های جهان است که به دلایل متعددی مورد توجه افراد قرار گرفته است. علاوه بر طعمی

ادامه مطلب
زیرگونه‌های قهوه
مقالات

منظور از زیرگونه‌های قهوه چیست؟

زیرگونه‌های قهوه تنوع زیادی در دنیای قهوه ایجاد کرده‌اند و هر کدام با ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود، تجربیات متفاوتی را برای علاقه‌مندان به قهوه فراهم می‌کنند.

ادامه مطلب
تفاوت لاته و کاپوچینو
مقالات

تفاوت لاته و کاپوچینو

لاته و کاپوچینو دو نوع محبوب قهوه هستند که هر کدام با ترکیب‌های مختلفی از قهوه اسپرسو و شیر تهیه می‌شوند. با این حال، این

ادامه مطلب

هر سوالی دارید بپرسید تا مشاوران با شما تماس بگیرند

جشنواره 55% تخفیف (از 1 الی 12 مرداد ماه )

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

مشاوره رایگان و ثبت نام