تهران: 09202775857-09962028030/کرج:09941176993

گرایندر قهوه

گرایندر قهوه چیست و انواع آن کدامند؟

برای اینکه بتوانید قهوه اسپرسو یا هر نوع نوشیدنی ای که بر پایه قهوه می باشد تهیه کنید ابتدا باید آن را خرد یا آسیاب کنید، در واقع به عقیده متخصصین قهوه یکی از مهمترین کارها قبل از دم آوری قهوه و عصاره گیری آن آسیاب کردن آن است که می تواند روی کیفیت و طعم و عطر آن تأثیر بگذارد. در این محتوا قصد داریم به معرفی گرایندر قهوه یا آسیاب قهوه و انواع آن بپردازیم؛ کافی پارس تنها کافی شاپ زنجیره ای در ایران را تا انتهای مطلب همراهی کنید.

گرایندر قهوه چیست؟

گرایند کردن یا آسیاب قهوه به زبان ساده یعنی خرد کردن قهوه برای استفاده و عصاره گیری از دانه قهوه رست شده، بدین معنی که بدون گرایند کردن دانه قهوه عمل عصاره گیری یا دم آوری قهوه انجام نمی شود و به دستگاهی که این کار را انجام می دهد گرایندر قهوه یا آسیاب قهوه می گویند.

گرایندر قهوه

دلیل استفاده از گرایندر قهوه چیست؟

اصلی ترین دلیل استفاده از دستگاه گرایندر قهوه حل شدن راحت تر و بهتر قهوه در آب می باشد، اینکه از چه دستگاهی برای گرایند یا آسیاب قهوه استفاده می کنید خیلی مهم می باشد چون اندازه دانه های قهوه مشخص می کند که قهوه گرایند شده را برای چه نوع قهوه یا چه دستگاهی مناسب می باشد.

درباره کالیبریشن گرایندر قهوه:

از مهمترین مهارت هایی که فرد باریستا باید بر آن مسلط باشد کالیبریشن گرایندر قهوه می باشد که شامل تنطیم مناسب دستگاه آسیاب قهوه برای درجه آسیاب و مقدار تعیین شده برای تهیه و عصاره گیری از پودر قهوه برای انواع قهوه، مثلا 9 گرم قهوه برای یک شات قهوه اسپرسو در نظر گرفته می شود.

گرایندر قهوه و تأثیر آن بر پودر قهوه:

این را بدانید هر چه زمان استفاده از گرایندر قهوه را طولانی تر نمایید، قهوه عطر و بو و کیفیت خود را با آسیاب بیش از حد از دست می دهد، بنابر این دانه های قهوه را مناسب با دستگاه یا ابزاری که با آن قهوه تهیه می کنید آسیاب نمایید و حتی المقدور قبل از تهیه هر قهوه دانه های قهوه را آسیاب نمایید و پودر قهوه را طولانی مدت نکه ندارید چون از عطر و طعم آن کم می شود و بر کیفیت آن تأثیر می گذارد.

انواع گرایندر قهوه:

گرایندر قهوه با توجه به نوع مصرف آن انواع مختلفی دارد که در ادامه مطلب به آنها اشاره می کنیم:

1-گرایندر قهوه دستی:

بیشتر در منزل و برای مصارف شخصی استفاده می شود و دقت پایینی نسبت به دیگر گرایندر های قهوه دارد با عملیات آسیاب را با کمک دست و هربار برای حجمی کم می توانید انجام دهید.

2-گرایندر قهوه برقی مخزن دار یا دوزین چمبر (dosing chamber):

این نوع از گرایندر قهوه نسبت به گرایندر های (on demand) قدیمی تر هستند ولی خوب با برق کار می کنند، حجم بیشتری را نسبت به آسیاب قهوه دستی خرد می کنند و دقت بالایی دارند اما بدلیل داشتن مخزن، میزان هدر رفتن قهوه آن بیشتر است و امکان کهنه بودن
قهوه بیشتر می شود چون که قهوه دریافتی خود را بوسیله مخزن دریافت می کنید و همین باعث می شود
گاها مقداری قهوه در مخزن باقی بماند که معمولا باضربه پس از هر آسیاب تلاش در خالی کردن آن می کنند.

گرایندر قهوه

3-گرایندر قهوه برقی تایمر دار یا آن دایمند (on demand):

این نوع از گرایندر قهوه دارای دقت بسیار بالایی در کالیبریشن و خرد کردن قهوه دارد و مثل اسمش همان لحضه ای که به پودر قهوه نیاز دارید به شما پودر قهوه می دهد، درصد هدر رفتن قهوه در گرایندر آن دایمند بسیار کم می باشد و حتی امکان  زمان بندی در آن وجود دارد، اینکه
با توجه به درجه گرایند و وزن آن در چه مقدار زمانی به شما چه مقدار قهوه تحویل بدهد.

انواع مکانیسم گرایندر قهوه کدامند؟

چند نوع مکانيسم خرد کردن براي دستگاه های گرایندر قهوه وجود دارد که به نوع دستگاه آسیاب کننده قهوه وابسته می باشد:

1-گرایندر قهوه خانگی:

اولین مدل از دستگاه هایی با تیغه یا بلید می باشند که در آسیاب های کوچک و برای مصارف شخصی با ساده ترین  مکانیسم کار می کنند و دارای ویژگی هایی نظیر حجم کمی که پودر می کند، دقت پایین در کنترل اندازه قهوه پودر شده و یکدست نبودن آنها دارد.

2-گرایندر قهوه دمی:

دومین گروه از آسیاب های قهوه که با روش مته ای یا (burr) کار می کنند خودشان به دو نوع تقسیم می شوند:

-دسته اول: دستگاه هایی با تیغه های مخروطی یا کونیکال که در دستگاه های آسیاب قهوه دمی دیده می شوند و دارای تیغه های مخروطی می باشند، دو تیغه با فاصله از هم که یکی ثابت است یکی متحرک و با به هم نزدیک شدن تیغه ها اندازه ذرات قهوه متفاوت خواند شد، دقت این نوع دستگاه بالا می باشد و ذرات قهوه بصورت یک شکل و یکسان خرد می شوند.

-دسته دوم: دستگاه هايي هستند با تيغه هاي صاف يا فلت (Flat Burr) که دو تيغه بصورت مسطح  و موازي، مانند قيچي کار می کنند و معمولا اين نوع تيغه را در دستگاه گرايندر هاي اسپرسو می بینید که دقت بسیار بالايي دارند و قهوه را بصورت يکنواخت و يکدست خرد مي کنند.

گرایندر قهوه

چه نوع گرایندر قهوه مناسب شماست؟

مسلما تابحال متوجه شده اید که نوع آسیاب قهوه در دم آوری قهوه موثر است و اهمیت بالایی دارد و درجه آسیاب کردن گرایندر قهوه در تهیه انواع قهوه با یکدیگر متفاوت است  و به عوامل زیر بستگی دارد:

1-روش دم کردن قهوه:  هر نوع دم آوری قهوه، نیاز به درجه آسیاب مخصوص خودش را دارد مثلا درجه آسیاب قهوه فرانسه با درجه آسیاب قهوه ای که برای اسپرسو استفاده می شود تفاوت دارد.

2-نوع دستگاه اسپرسوساز: برای آماده کردن و عصاره گیری یک شات اسپرسو ، باید بررسی کرد که چه درجه آسیابی مناسب دستگاه اسپرسوساز شماست.

انواع آسیاب در گرایندر قهوه:

1-خیلی درشت ( Extra Coarse Grind ): آسیاب کردن قهوه با درجه خیلی درشت که برای درست کردن قهوه سرد دم مثل کلد برو استفاده می شود.

2-درشت ( Coarse Grind ): درجه درشت آسیاب قهوه برای تهیه قهوه فرانسه با استفاده از فرنچ پرس مناسب است.

3-متوسط  ( Medium Grind ): آسیاب کردن قهوه با درجه متوسط برای دم کردن قهوه با دستگاه دریپ یا قطره ای استفاده می گردد.

4-متوسط-درشت ( Medium – Coarse Grind ): آسیاب کردن دانه قهوه با این درجه آسیاب درشت برای دم کردن قهوه با دستگاه هایی مثل کمکس استفاده می شود.

5-نرم ( Fine Grind ): آسیاب نرم برای عصاره گیری قهوه اسپرسو بکار می رود.

6-بسیار نرم ( Extra Fine ): آسیاب قهوه بسیار نرم را برای تهیه قهوه ترک بکار می برند.

گرایندر قهوه

حالا که با انواع گرایندر قهوه و درجات آسیاب متناسب با انواع قهوه ها و دستگاه های قهوه ساز آشنا شدید می توانید دستگاه آسیاب مناسب کار خودتان را انتخاب نمایید و وابسته به این است که آن را برای راه اندازه کافی شاپ می خواهید یا برای مصرف خانگی؛ برای اطلاع از شرایط دریافت نمایندگی به سایت کافی پارس مراجعه نمایید.

به نوشته امتیاز دهید

5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات

جدید ترین مقالات کافی پارس

تفاوت لاته و کاپوچینو
مقالات

تفاوت لاته و کاپوچینو

لاته و کاپوچینو دو نوع محبوب قهوه هستند که هر کدام با ترکیب‌های مختلفی از قهوه اسپرسو و شیر تهیه می‌شوند. با این حال، این

ادامه مطلب
رست قهوه
مقالات

رست قهوه و انواع آن

رست قهوه یک فرآیند حرارتی است که دانه‌های قهوه به دمای بالا (معمولاً بین ۱۹۰-۲۰۰ درجه سانتی‌گراد) تحت تأثیر حرارت قرار می‌گیرند تا طعم، عطر

ادامه مطلب

هر سوالی دارید بپرسید تا مشاوران با شما تماس بگیرند

جشنواره 55% تخفیف (تا 22 تیر ماه تمدید شد )

هدیه:دوره مدیریت رایگان

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

مشاوره رایگان و ثبت نام