تهران: 09202775857-09962028030/کرج:09941176993

کارامل لاته ماکیاتو و طرز تهیه آن

کارامل لته ماکیاتو یکی از نوشیدنی‌های خوشمزه و محبوب در دسته قهوه‌ها است که با ترکیبی از قهوه اسپرسو، شیر گرم و کارامل تهیه می‌شود. این نوشیدنی طعم خامه‌ای، شیرین و عطری دارد. در زیر یک روش تهیه ساده برای کارامل لته ماکیاتو آورده شده است:

در مقاله پیش رو می خواهیم به معرفی کارامل لاته ماکیاتو و طرز تهیه آن بپردازیم تا بتوانید در منزل هم آن را تهیه و میل کنید؛ با پارس کافه با مدرن ترین تجهیزات کافه در شعب کافی پارس همراه باشید.

تاریخچه کارامل لاته ماکیاتو:

کارامل لاته ماکیاتو(Macchiato Caramel)  نوشیدنی ایتالیایی بر پایه قهوه اسپرسو می باشد و از ترکیب اسپرسو شیر درست می شود، ماکیاتو نیز به معنی لکه شیر می باشد و به کف شیر کمی که روی این اسپرسو ماکیاتو گذاشته می شود گفته می شود که روش های تهیه گوناگونی دارد اما نوع معمول آن از قهوه اسپرسو با ترکیب فوم شیر تهیه می گردد که غالبا از مشتری درباره تلخ بودن، تلخی متوسط رو به شیرین و یا شیرین بودن آن سوال می شود تا ماکیاتویی مطابق میل خود داشته باشد، اولین بار کارامل لاته ماکیاتو توسط شرکت استار باکس تهیه و تولید شد و تفاوت زیادی با کافی ماکیاتو در طعم و مزه دارد.

کارامل لاته ماکیاتو و طرز تهیه آن

 

ترکیبات متفاوت با کارامل لته ماکیاتو

کارامل شیرین: از کارامل شیرین معمولی یا تهیه‌شده با شکر، آب و کره‌ای معطر می‌توانید استفاده کنید. این نوع کارامل به لته ماکیاتو شیرینی و عطر و طعم خاصی می‌بخشد.

کارامل نمکی: با اضافه کردن یک کمی نمک خوراکی به کارامل، طعم گرم و شیرین کارامل با طعم نمک ترکیب می‌شود که تجربه‌ی متفاوتی را به ارمغان می‌آورد.

کارامل وانیلی: اضافه کردن عصاره وانیل به کارامل می‌تواند طعم و عطر خوشبو و وانیلی به لته ماکیاتو اضافه کند.

کارامل شکلاتی: از شیره کارامل شکلاتی یا کارامل را با افزودن شکلات ریز شده تهیه کنید تا طعم و عطر شکلاتی به لته ماکیاتو اضافه شود.

کارامل قهوه‌ای: با افزودن یک قاشق چای‌خوری اسپرسو تهیه شده یا پودر قهوه به کارامل، طعم و بوی قهوه به نوشیدنی اضافه می‌شود.

کارامل بادام‌زمینی: با افزودن شیره بادام‌زمینی به کارامل، طعم خوشمزه بادام‌زمینی به لته ماکیاتو اضافه می‌شود.

میزان کالری کارامل لاته ماکیاتو:

در نوشیدنی کارامل لاته ماکیاتو حجم شیر دو برابر قهوه می باشد اما با این حال جزو نوشیدنی های گرم بر پایه اسپرسو محسوب می گردد؛ دو سوم فنجان شامل شیر و یک سوم آن شامل قهوه است؛ بهتر است بدانید این نوع قهوه همان نوشیدنی است که باریستاها، نقش‎های مختلف و جذابی را بر روی آن خلق می‎کنند که به آن لاته آرت می گویند که انجامش تمرین و استمرار در آن می خواهد.

برای انجام بهترین لته آرت، باریستا باید در آموزشگاه حرفه ای آموزش دیده باشد، کافی پارس یکی از حرفه ای ترین و معتبر ترین آموزشگاه های آموزش باریستایی و بارتندری کشور است.مدیریت یک کافه نیز مانند باریستایی و بارتندی نیاز به آموزش است که کافی پارس تمامی این دوره ها را در شعب خود برگذار می کتد. برای دریافت مشاوره رایگان با شماره های کافی پارس در تماس باشید.

کارامل لاته ماکیاتو

فواید و خواص کارامل لاته ماکیاتو:

کارامل لاته ماکیاتو که از اسپرسو عصاره گیری شده، شیر، کارامل و شکر درست می شود پر از کلسیم، پروتئین و ویتامین‌ها می باشد، قهوه موجود در این نوشیدنی به بهبود حافظه، تقویت عضلات و چربی‌سوزی در بدن نیز کمک می‌کند، همچنین باعث جلوگیری از افسردگی، دیابت و سرطان می‌ گردد. درباره خواص و فواید قهوه اسپرسو در مجله کافی پارس حتما مطالعه نمایید.

روش‌ها و ترفند ها برای بهبود طعم و تجربه کارامل لته ماکیاتو

نسبت‌های دقیق: نسبت‌های قهوه، شیر و کارامل می‌توانند تأثیر زیادی بر طعم نهایی دارند. با تجربه و تلاش در تنظیم نسبت‌ها، می‌توانید طعم دلخواه خود را بیابید.

قهوه اسپرسو با کیفیت: استفاده از قهوه اسپرسو با کیفیت برای تهیه قهوه اسپرسو بخصوص بسیار مهم است. قهوه با دانه‌های تازه و کیفیتی می‌تواند طعم و عطر بهتری را به نوشیدنی اضافه کند.

استفاده از اسپرسو محبوب: برای تهیه قهوه اسپرسو از نوعی دانه قهوه استفاده کنید که طعم و عطری دلخواه برایتان دارد.

شیر گرم مناسب: شیر گرم به ترکیب کارامل و قهوه اسپرسو اضافه می‌شود. اگر شیر را با استفاده از دستگاه بخارشکن گرم می‌کنید، مطمئن شوید که به شیر تازه و معتبر استفاده شده است.

مخلوط‌کننده یا فرمیکسر: برای مخلوط کردن کارامل و شیر به‌طور یکنواخت، می‌توانید از مخلوط‌کننده یا فرمیکسر استفاده کنید تا مواد به خوبی ترکیب شوند.

مکمل‌های گیاهی: برای افزودن طعم و عطر اضافی، می‌توانید از مکمل‌های گیاهی مانند عصاره‌ها و اسانس‌های گیاهی استفاده کنید. مثلاً اسانس وانیل، دارچین یا کارداموم می‌تواند طعم کارامل لته ماکیاتو را تازه‌تر کند.

 

آب‌میوه‌ها: برای تغییر طعم و افزودن انرژی و عطر می‌توانید از آب‌میوه‌ها مثل لیمو، پرتقال یا توت استفاده کنید.

طرز تهیه کارامل لاته ماکیاتو:

اگر به کارامل لاته ماکیاتو خوشمزه علاقه دارید بهتر است آن را در منزل تهیه کنید تا از هزینه های خود نیز کم کنید چون براحتی و با کمی دقت به نوشیدنی دلخواهتان می رسید:

-مواد لازم:

-4/3 فنجان شیر (180 میلی لیتر)
-18 تا 21 گرم قهوه آسیاب شده برای تهیه قهوه اسپرسو
-28 گرم سیروپ وانیل
-سیروپ کارامل به میزان لازم

-طرز تهیه:

1-ابتدا لیوان مورد نظر را با آب داغ گرم کنید (معمولا بخاطر حجم زیاد این نوشیدنی از لیوان های بلند، دارای دسته و شیشه ای استفاده می شود) و این کار را با پر و خالی کردن لیوان می توانید انجام دهید، بعد سیروپ وانیل را داخل لیوان بریزید

البته اگر تمایل دارید طعم کارامل را بیشتر در نوشیدنی خود احساس کنید باید سیروپ کارامل و وانیل را با هم میکس و در لیوان بریزید.

2-مرحله بعدی آماده کردن فوم شیر است، سه چهارم فنجان شیر که تقریبا 180 میلی لیتر داخل پیچر بریزید، در این مرحله باز هم اگر دوست دارید کارامل ماکیاتو خیلی شیرین شود باید مقداری کارامل به شیر قبل از بخار دادن و ایجاد فوم شیر اضافه کنید در غیر این صورت شیر با سیروپی که در ابتدا به فنجان اضافه کردید شیرین می‌ شود.

کارامل لاته ماکیاتو

 

-نکته: می‌تونید به‌جای شیر لبنی از شیرسویا یا شیر بادام استفاده کنید که البتهبه اندازه شیر لبنی فوم کف داری به شما نمی دهد اما برای گیاهخواران مناسب است.

3-حالا موقع تهیه قهوه اسپرسو به اندازه دبل شات می باشد یعنی 18 گرم دانه قهوه را آسیاب کنید و قهوه را عصاره گیری کنید (تهیه پودر قهوه در موقع تهیه قهوه در طعم و آرومای قهوه تأثیر بسزایی دارد)، قبل از عصاره گیری استفاده از نیدل و تمپر را فراموش نکنید.

4-همزمان با عصاره گیری قهوه اسپرسو، شیر داخل پیچر را با نازل بخار حرارت دهید (دمای شیر باید به 150 تا 160 درجه برسد) برای اینکه به اندازه کافی کف روی شیر ایجاد شود به زاویه ای که پیچر را نگه می دارید دقت نمایید.

4-فوم شیر آماده شده را به لیوان حاوی سیروپ وانیل اضافه کنید.

5-اسپرسوی تهیه شده را روی فوم شیر به آرامی اضافه کنید و با یک قاشق بلند مواد را هم بزنید.

6-با سیروپ کارامل، روی فوم شیر را بصورت مورب یا دایره ای یا هر شکل دیگری که دوست دارید کنید تزئین کنید، کارامل لاته ماکیاتو آماده است، نوش جان.

تزئین و تنوع بیشتر در لته ماکیاتو کاراملی

خامه برفی: برای تزئین روی لته ماکیاتو کاراملی، می‌توانید خامه برفی تهیه کرده و روی لته بریزید. این به نوشیدنی ظاهر دلپذیری می‌دهد.

شکلات ترکیبی: با اضافه کردن ترکیبات شکلاتی مثل تکه‌های شکلات تلخ یا شیرین، کاکائو پودر یا شکلات خرد شده به لته ماکیاتو، طعم شیرین و خوشمزه‌ای به نوشیدنی اضافه می‌شود.

پودر زنبق یا تهیه‌کننده مخصوص قهوه: با افزودن پودر زنبق یا تهیه‌کننده‌های مخصوص قهوه به لته ماکیاتو، علاوه بر طعم، عطر خاصی به نوشیدنی اضافه می‌شود.

بستنی: می‌توانید بر روی لته ماکیاتو یک عدد بستنی کوچک قرار داده یا برش‌هایی از بستنی به نوشیدنی اضافه کنید.

خرده‌های خرما یا تخم‌مرغ: با اضافه کردن خرده‌های خرما یا تخم‌مرغ ترکیب شده به لته ماکیاتو، طعم و بافت متفاوتی ایجاد می‌شود.

 

نکته: شما می توانید در صورت تمایل از خامه فرم گرفته، آجیل و میوه های فصل ریز و کوچک نیز برای تزئین روی کارامل لاته ماکیاتو استفاده نمایید.

کارامل لاته ماکیاتو جزو نوشیدنی های خوشمزه ای است که ارزش امتحان کردن در کافه و سفارش را دارد و حال که با طرز تهیه آن آشنا شدید می توانید در منزل نیز آن را تهیه و نوش جان نمایید، همچنین شما می توانید با شرکت در کلاس های آموزش باریستایی می توانید انواع قهوه های گرم و سرد را یاد بگیرید و درست کنید.

به نوشته امتیاز دهید

5/5
جدیدترین مقالات

جدید ترین مقالات کافی پارس

ماشین اسپرسو
مقالات

همه چیز درباره ماشین اسپرسو

ماشین اسپرسو (Espresso machine) یک وسیله‌ی خاص برای تهیه‌ی قهوه است. این دستگاه با استفاده از فشار بالا، قهوه را از زبانه‌های خود عبور داده و

ادامه مطلب

هر سوالی دارید بپرسید تا مشاوران با شما تماس بگیرند

جشنواره 50% تخفیف (1 الی 11 اردیبهشت)

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

مشاوره رایگان و ثبت نام